1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 19.02.2024 р. № 44010-09-7/5104
Професійна асоціація учасників ринків капіталу та деривативів
Про виконання вимог Загального стандарту звітності CRS
Міністерство фінансів України в межах компетенції розглянуло звернення Професійної асоціації учасників ринків капіталу та деривативів від 17 січня 2024 року № 09-01 щодо визначення статусу підзвітної фінансової установи для цілей Загального стандарту звітності та належної перевірки інформації про фінансові рахунки (далі – Загальний стандарт звітності CRS) та повідомляє.
28 квітня 2023 року набрав чинності Закон України від 20 березня 2023 року № 2970-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо імплементації міжнародного стандарту автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки" (далі – Закон № 2970). Закон № 2970 покладає на фінансових агентів, які є Підзвітними Фінансовими Установами (далі – ПФУ) відповідно до Загального стандарту звітності CRS, обов’язки щодо застосування заходів належної комплексної перевірки до фінансових рахунків для встановлення підзвітних рахунків та щодо подання звітів про підзвітні рахунки до Державної податкової служби України (далі – ДПС).
Основні вимоги до ПФУ встановлено у статті 39-3 Податкового кодексу України (далі – Кодекс). Також на виконання статті 39-3 Кодексу та забезпечення набрання чинності Багатосторонньою угодою компетентних органів про автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки (далі – Багатостороння угода CRS) Міністерство фінансів України затвердило Порядок застосування Загального стандарту звітності та належної перевірки інформації про фінансові рахунки (Common Standard on Reporting and Due Diligence for Financial Account Information) (наказ Мінфіну від 26 травня 2023 року № 282, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 29 червня 2023 року за № 1090/40146 (далі – Порядок застосування CRS)).
Порядок застосування CRS встановлює визначення термінів (розділ II), перелік інформації щодо фінансових рахунків, яку фінансовому агенту потрібно отримувати від клієнтів (розділ III), правила здійснення належної комплексної перевірки фінансових рахунків (розділи IV – X та XII), правила визначення дати, з якої організація набуває статус ПФУ (розділ XI).
Терміни, що використовуються у цьому листі, застосовуються у значеннях, наданих їм Кодексом і Порядком застосування CRS.
Щодо суб’єктів, які можуть бути ПФУ, у Порядку застосування CRS вживається термін "Організація", визначений у розділі II цього порядку, який охоплює не лише юридичні особи, а й партнерства, трасти, фонди та інші правові утворення незалежно від організаційно-правової форми, тобто будь-яку особу, крім фізичної особи. Термін "Організація" не включає фізичну особу – підприємця.
Згідно з пунктом 39-3.3 статті 39-3 Кодексу ті організації, які є ПФУ, зобов’язані подати заяву про взяття їх на облік у контролюючому органі протягом 60 календарних днів після встановлення фінансовим агентом статусу підзвітної фінансової установи. Порядок встановлення статусу підзвітної фінансової установи відповідно до Загального стандарту звітності CRS визначено у розділі XI Порядку застосування CRS. Згідно з пунктом 1 розділу XI Порядку застосування CRS Фінансові Установи України зобов’язані самостійно встановлювати, чи вони відповідають або чи продовжують відповідати визначенню ПФУ у кожному звітному періоді.
Водночас відповідно до підпункту 39-3.2.3 пункту 39-3.2 статті 39-3 Кодексу фінансовий агент, який відповідає критеріям підзвітної фінансової установи відповідно до Багатосторонньої угоди CRS та Загального стандарту звітності CRS, зобов’язаний застосовувати процедури належної комплексної перевірки для визначення підзвітних рахунків з дати встановлення підзвітності фінансової установи, незалежно від дати взяття фінансового агента на облік у контролюючому органі, згідно з пунктом 39-3.3 статті 39-3 Кодексу.
У підрозділі 10 розділу XX Кодексу встановлено перехідні правила, що стосуються виконання вимог нового законодавства, що впроваджує CRS, протягом 2023 – 2025 років.
Відповідно до пункту 53-1.1 статті 53-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу вимоги статті 39-3 цього Кодексу в частині, що стосується застосування фінансовими агентами Загального стандарту звітності CRS для цілей виконання вимог Багатосторонньої угоди CRS, застосовуються з 01 липня 2023 року. Особи, які мають усі необхідні дозволи для ведення господарської діяльності та відповідають критеріям підзвітної фінансової установи відповідно до Загального стандарту звітності CRS станом на 30 червня 2023 року, застосовують процедури належної комплексної перевірки для визначення підзвітних рахунків з 01 липня 2023 року. Відповідно до пункту 53-1.3 статті 53-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу фінансові агенти, які станом на 30 червня 2023 року відповідають критеріям підзвітних фінансових установ, зобов’язані стати на облік у контролюючому органі відповідно до пункту 39-3.3 статті 39-3 Кодексу до 31 грудня 2023 року.
З урахуванням зазначеного:
1) встановлення наявності або відсутності в організації статусу ПФУ – це обов’язок самої організації;
2) від дати встановлення статусу ПФУ організація зобов’язана виконувати усі зобов’язання, покладені на неї законодавством, що впроваджує Загальний стандарт звітності CRS, навіть якщо ПФУ своєчасно не стала на облік у контролюючому органі відповідно до вимог Кодексу.
Щодо питання стосовно дати виникнення статусу ПФУ для організацій, утворених до та після 30 червня 2023 року
У зв’язку з можливістю неоднозначного тлумачення норм законодавства Мінфін у листі від 06 грудня 2023 року № 44010-09-10/33863 надав роз’яснення з питань, що стосуються виникнення статусу ПФУ у Організацій, створених до та після 30 червня 2023 року.
Зокрема, у питанні 1 зазначеного листа Мінфіну кінцевий термін для подання заяви про взяття на облік ПФУ залежить від дати набуття організацією статусу ПФУ, а також від того, чи організація набула цей статус до чи після 30 червня 2023 року.
Організація, створена до 01 липня 2023 року, зобов’язана виконувати вимоги статті 39-3 Кодексу у частині, що стосується застосування Загального стандарту звітності CRS (що, зокрема, але не виключно, включає застосування заходів належної комплексної перевірки для встановлення підзвітних рахунків, подання звітності та реєстрацію організації як ПФУ у ДПС), якщо станом на 30 червня 2023 року вона має необхідні дозволи для ведення господарської діяльності та відповідає визначенню ПФУ.
У нормі пункту 53-1.1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу використовується широке формулювання про наявність дозволів на ведення господарської діяльності, що означає наявність у організації загальної цивільної дієздатності на ведення господарської діяльності та не обмежується наявністю чинної ліцензії (або ліцензій) на право надавати певні види фінансових послуг.
Визначення терміна "Підзвітна Фінансова Установа" надано у підрозділі 1 розділу II Порядку застосування CRS: він означає будь-яку Фінансову Установу України, яка не є Непідзвітною Фінансовою Установою.
Термін "Фінансова Установа" означає Кастодіальну Установу, Депозитарну Установу, Інвестиційну Компанію або Визначену Страхову Компанію. Організація вважається Фінансовою Установою, якщо вона відповідає критеріям хоча б для одного з перелічених видів установ, згідно з визначеннями, наведеними у підрозділі 1 розділу II Порядку застосування CRS.
Той факт, що організація підпадає під дію законодавчих і нормативних актів України у сфері регулювання ринку фінансових послуг або що над її діяльністю здійснюється нагляд регулятором ринку фінансових послуг (Національний банк України або Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (далі – НКЦПФР), має значення для того, щоб цю організацію можна було віднести до Фінансових Установ, але водночас цей фактор не є визначальним.
Кожна з чотирьох категорій Фінансових Установ визначається за допомогою ряду критеріїв. Якщо Організація не відповідає визначенню у жодній категорії, вона (Організація) вважається НФО (нефінансовою організацією, тобто звичайним клієнтом – суб’єктом господарювання).
Якщо Організація відповідає визначенню хоча б одного виду Фінансової Установи, їй потрібно проаналізувати, чи вона не підпадає під виключення, а саме, чи наявні підстави для її визнання Непідзвітною Фінансовою Установою. Якщо таких підстав немає, Фінансова Установа є Підзвітною Фінансовою Установою і зобов’язана стати на облік в контролюючому органі відповідно до вимог пункту 39-3.3 стаття 39-3 Кодексу та виконувати інші обов’язки ПФУ.
Згідно з пунктом 2 розділу XI Порядку застосування CRS Фінансова Установа України вважається Підзвітною Фінансовою Установою з дати, що визначається за такими правилами:
1) для Організацій, що відповідають визначенню Депозитарної Установи та/або Кастодіальної Установи, – з дати рішення регулятора ринку фінансових послуг про видачу ліцензії, що надає право здійснювати діяльність з надання відповідних видів фінансових послуг (для банку – з дати внесення відомостей про новостворений банк до Державного реєстру банків);
2) для Організацій, що відповідають визначенню Визначеної Страхової Компанії, з дати затвердження страховиком (змін до) правил страхування, які передбачають укладення Договору Страхування з Викупною Сумою або Договору Ануїтету;

................
Перейти до повного тексту