1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
ЛИСТ
14.09.2022 № 26110-05-10/20689
Суб'єктам аудиторської діяльності
Суб'єктам господарювання, що надають послуги з бухгалтерського обліку
Суб'єктам господарювання, що здійснюють
консультування з питань оподаткування
Суб'єктам господарювання, що надають посередницькі послуги
під час здійснення операцій з нерухомістю
Суб'єктам господарювання, що здійснюють торгівлю за готівку
дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням
Суб'єктам господарювання, які проводять лотереї та/або азартні ігри
Про надання інформації
Міністерство фінансів України відповідно до пункту 3 частини першої статті 18 Закону України від 06.12.2019 № 361-IX "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - Закон № 361) здійснює державне регулювання і нагляд у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі - запобігання та протидія) за такими суб'єктами первинного фінансового моніторингу: суб'єктами аудиторської діяльності; бухгалтерами; суб'єктами господарювання, що надають послуги з бухгалтерського обліку; суб'єктами господарювання, що здійснюють консультування з питань оподаткування; суб'єктами господарювання, що надають посередницькі послуги під час здійснення операцій з купівлі-продажу нерухомого майна, суб'єктами господарювання, що надають за винагороду консультаційні послуги, пов'язані з купівлею-продажем нерухомого майна; суб'єктами господарювання, що здійснюють торгівлю за готівку дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням та виробами з них; суб'єктами господарювання, які проводять лотереї та/або азартні ігри (далі - СПФМ).
Згідно із нормами статті 7 Закону № 361 СПФМ зобов'язаний у своїй діяльності застосовувати ризик-орієнтований підхід, враховуючи відповідні критерії ризику.
Застосування ризик-орієнтованого підходу здійснюєтьсяв порядку, визначеному внутрішніми документами з питань фінансового моніторингу СПФМ, з урахуванням рекомендацій Мінфіну.
При цьому Критерії ризиків визначаються СПФМ самостійно з урахуванням критеріїв ризиків, встановлених Мінфіном.
Водночас при визначенні критеріїв ризиків СПФМ повинен враховувати, зокрема, рекомендації Мінфіну.
Слід зазначити, що в результаті збройної агресії російської федерації (далі - рф) проти України росія порушила фундаментальні норми й принципи міжнародного права, низку двосторонніх і багатосторонніх договорів та угод. Крім того, рф порушує правила ведення війни і норми міжнародного права та масово чинить воєнні злочини та злочини проти людяності, вбиваючи цивільних, руйнуючи інфраструктуру та депортуючи населення.
Під час пленарного засідання Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF), яке відбулося 13 - 17.06.2022, FATF прийнято відповідну Заяву щодо рф (Заяву розміщено на офіційному вебсайті FATF).
У Публічній заяві зазначено, що дії рф суперечать основним принципам FATF, спрямованим на сприяння безпеці та цілісності світової фінансової системи, а також є грубим порушенням зобов'язань, на основі яких члени FATF погодилися впроваджувати та підтримувати стандарти FATF. Після Заяв FATF щодо рф від 04.03.2022 та 21.04.2022 FATF продовжує закликати всі юрисдикції залишатися пильними щодо загроз цілісності та безпеки міжнародної фінансової системи, які виникають внаслідок агресії рф в Україні. Також FATF зазначає, що всі юрисдикції мають бути пильними щодо можливих ризиків, які виникають внаслідок обходу заходів, вжитих для захисту міжнародної фінансової системи.
З метою впровадження відповідних закликів FATF, а також для забезпечення захисту фінансової системи України від загроз, що виникають внаслідок агресії рф в Україні, Міністерство фінансів України розробило законопроект "Про внесення змін до Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" щодо захисту фінансової системи України від дій держави, яка здійснює збройну агресію проти України, та адаптації законодавства до окремих стандартів FATF і вимог Директиви ЄС 2018/843" (далі - законопроект), який 02.09.2022 схвалено Кабінетом Міністрів України та 07.09.2022 зареєстровано у Верховній Раді України за реєстраційним № 8008.
Положення законопроекту, зокрема, передбачають:
недопущення до керівництва та управління СПФМ осіб, які мають громадянство держави, яка здійснює збройну агресію проти України;
розширення переліку клієнтів, яким СПФМ зобов'язаний встановити високий ризик ділових відносин(фінансової операції без встановлення ділових відносин), зокрема, такими клієнтами:
клієнтами, які є громадянами держави, яка здійснює збройну агресію проти України, та/або особами, місцем постійного проживання (перебування, реєстрації) яких є держава, яка здійснює збройну агресію проти України;
клієнтами, які є юридичними особами - резидентами держави, яка здійснює збройну агресію проти України;

................
Перейти до повного тексту