- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження Узагальнюючої податкової консультації щодо заповнення Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній
1. Затвердити Узагальнюючу податкову консультацію щодо заповнення Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній, що додається.
2. Департаменту міжнародного оподаткування в установленому порядку забезпечити оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті Міністерства фінансів України.
3. Податкові консультації застосовувати у частині, що не суперечать цій Узагальнюючій податковій консультації.
4. Голові Державної податкової служби України довести цей наказ до відома відповідних підрозділів Державної податкової служби України та територіальних органів Державної податкової служби України.
5. Контроль за виконанням цього наказ залишаю за собою та покладаю на Голову Державної податкової служби України.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України
20 серпня 2021 року № 479
УЗАГАЛЬНЮЮЧА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
щодо заповнення Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній
В цій узагальнюючій податковій консультації розглядаються норми
Податкового кодексу України (далі - Кодекс) з урахуванням змін, передбачених Законом України від 16 січня 2020 року
№ 466-IX "Про внесення змін до
Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві" (далі - Закон № 466), якщо інше не зазначене окремо.
I. Вимоги Кодексу щодо трирівневої моделі звітності з трансфертного ціноутворення
Законом № 466 в національне законодавство імплементовано трирівневу модель звітності з трансфертного ціноутворення, що рекомендована Організацією економічного співробітництва та розвитку у Дії 13 Плану BEPS, яка складається з:
- документації з трансфертного ціноутворення (локальний файл - за термінологією Настанов Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) щодо трансфертного ціноутворення для транснаціональних компаній та податкових служб-1 (далі - Настанови ОЕСР щодо ТЦУ);
- глобальної документації з трансфертного ціноутворення (майстер-файл - згідно з
Кодексом та за термінологією Настанов ОЕСР щодо ТЦУ; подається, якщо сукупний консолідований дохід міжнародної групи компаній за фінансовий рік, що передує звітному року, дорівнює або перевищує еквівалент 50 мільйонів євро та за наявності відповідного запиту контролюючого органу з вимогою надати такий файл-2);
- звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній (є об'єктом автоматичного обміну податковою та фінансовою інформацією згідно з Дією 13 Плану BEPS та відповідно до вимог
Кодексу. Подається, якщо сукупний консолідований дохід міжнародної групи компаній за фінансовий рік, що передує звітному року, перевищує еквівалент 750 мільйонів євро на рік-3).
__________
-1 OECD (2017), OECD Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations 2017, OECD Publishing, Paris.
-2Підпункт 39.4.7 пункту 39.4 статті 39 розділу I
Кодексу.
-3Підпункти 39.4.10 та 39.4.12 пункту 39.4 статті 39 розділу I
Кодексу.
Внесення таких доповнень у вітчизняні правила трансфертного ціноутворення є кроком до формування цілісної системи контролю за дотриманням принципу "витягнутої руки", яка має враховувати всі складові податкового планування міжнародної групи компаній та забезпечувати об'єктивну оцінку повноти формування об'єкта оподаткування української компанії.
Термін "міжнародна група компаній" (далі - МГК) розкрито у підпункті 14.1.113-3 пункту 14.1 статті
14 розділу I
Кодексу. Під міжнародною групою компаній (для цілей статті
39 Кодексу) слід розуміти дві або більше юридичні особи або утворення без статусу юридичної особи, які є податковими резидентами різних країн та пов'язані між собою за критеріями володіння або контролю таким чином, що згідно з міжнародними стандартами фінансової звітності або іншими міжнародно визнаними стандартами фінансової звітності обов'язковою є підготовка консолідованої фінансової звітності або підготовка консолідованої фінансової звітності була б обов'язковою у разі, якщо акції (корпоративні права) однієї з таких юридичних осіб перебували б в обігу на фондовій біржі.
В свою чергу, відповідно до підпункту 14.1.103-1 пункту 14.1 статті
14 розділу I
Кодексу материнська компанія МГК (для цілей статті
39 Кодексу) - це юридична особа, яка входить до складу міжнародної групи компаній та одночасно відповідає таким вимогам:
- безпосередньо чи опосередковано володіє корпоративними правами інших компаній (або фактично контролює такі компанії) у складі міжнародної групи і частка такого володіння є достатньою для включення фінансової звітності інших компаній у складі міжнародної групи до консолідованої фінансової звітності такої юридичної особи;
- фінансова звітність такої юридичної особи не підлягає включенню до консолідованої звітності жодної іншої юридичної особи у складі міжнародної групи згідно з міжнародними стандартами фінансової звітності.
Відповідно до оновленої редакції підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті
39 розділу I
Кодексу платники податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, разом зі звітом про такі операції зобов'язані подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним роком, також
Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній (далі - Повідомлення).
Перелік інформації, яку має містити
Повідомлення, визначено у підпункті 39.4.2.2 підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті
39 розділу I
Кодексу.
Форма Повідомлення та
Порядок його складання затверджені наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 2020 року № 839, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 4 березня 2021 року за № 278/35900 (далі - Порядок № 839).
II. Питання застосування норм Кодексу, які регулюють заповнення та подання Повідомлення про участь у міжнародній групі компаній
1. За якими правилами визначати розмір сукупного консолідованого доходу МГК для цілей виконання вимог
Кодексу щодо складання звітності з трансфертного ціноутворення відповідно до трирівневої моделі (в тому числі - для цілей заповнення
Повідомлення)?
Відповідь:
У
Повідомленні платник податків звітує, у тому числі, але не виключно, щодо приналежності до МГК та щодо розміру сукупного консолідованого доходу МГК за фінансовий рік, що передує звітному року. Така інформація є важливою для визначення необхідності підготовки та подання за вимогами
Кодексу глобальної документації з трансфертного ціноутворення (майстер-файлу) і звіту у розрізі країн МГК. Тому дані щодо сукупного консолідованого доходу МГК у Повідомленні, глобальній документації з трансфертного ціноутворення та у звіті у розрізі країн МГК мають бути однаковими, а розмір сукупного консолідованого доходу визначатися за єдиними принципами.
У Настановах ОЕСР щодо впровадження звітування у розрізі країн згідно з Дією BEPS 13 (далі - Настанови щодо звітування у розрізі країн)-4 розглянуто окремі питання щодо складання звіту у розрізі країн МГК. Як наголошується у цих Настановах, керівний принцип визначення МГК полягає у тому, аби слідувати вимогам міжнародних стандартів фінансової звітності (далі - МСФЗ) або інших міжнародно визнаних стандартів фінансової звітності щодо необхідності підготовки консолідованої звітності, методів консолідації фінансової звітності, у тому числі, але не виключно, що стосується:
- включення до такої консолідованої фінансової звітності показників утворень без статусу юридичної особи (партнерства, трасти, фонди, інші установи та організації, створені на підставі правочину або закону іноземної держави (території));
- включення міноритарних часток до консолідованої звітності для цілей визначення вартісних критеріїв (750 мільйонів євро та 50 мільйонів євро згідно з вимогами
Кодексу);
- визначення приналежності до МГК та визначення консолідованого доходу у разі, якщо платник податків знаходиться у володінні та/чи контролі більш ніж однієї не пов'язаної МГК, а також питання застосування методів консолідації;
- визначення приналежності до МГК та визначення консолідованого доходу у разі, якщо у певному році відбулися зміни власності через злиття, поглинання чи поділ та інші.
__________
-4 OECD (2019), Guidance on the Implementation of Country-by-Country Reporting - BEPS Action 13, OECD, Paris. www.oecd.org/tax/guidance-on-the-implementation-of-country-by-country-reparting-beps-action-13.pdf
З урахуванням вищезазначеного, при визначенні сукупного консолідованого доходу МГК при складанні
Повідомлення рекомендується дотримуватися таких послідовних кроків аналізу:
1. Якщо акції (корпоративні права) материнської компанії МГК (тут і далі - у визначенні підпункту 14.1.103-1 пункту 14.1 статті
14 розділу I
Кодексу) перебувають в обігу на фондовій біржі, платник податків заповнює
Повідомлення відповідно до показників та інформації, зазначених у консолідованій фінансовій звітності материнської компанії МГК, оприлюдненій разом з аудиторським звітом.
2. Якщо акції (корпоративні права) материнської компанії МГК не перебувають в обігу на фондовій біржі, але материнська компанія МГК відповідно до законодавства юрисдикції, в якій вона зареєстрована, зобов'язана готувати консолідовану фінансову звітність, то платник податків заповнює
Повідомлення відповідно до показників та інформації, зазначених у консолідованій фінансовій звітності материнської компанії МГК, оприлюдненій разом з аудиторським звітом (якщо оприлюднення та аудит консолідованої звітності є обов'язковими відповідно до законодавства юрисдикції материнської компанії МГК).
3. Якщо акції (корпоративні права) материнської компанії МГК не перебувають в обігу на фондовій біржі і материнська компанія МГК відповідно до законодавства юрисдикції, в якій вона зареєстрована, не зобов'язана готувати консолідовану фінансову звітність, але відповідно до політики МГК готує консолідовану фінансову звітність (яка була б обов'язковою, якщо б акції (корпоративні права) такої материнської компанії МГК перебували б в обігу на фондовій біржі), складену відповідно з міжнародними стандартами фінансової звітності (далі - МСФЗ) або іншими міжнародно визнаними стандартами фінансової звітності, то платник податків заповнює
Повідомлення відповідно до показників та інформації, зазначених у консолідованій фінансовій звітності материнської компанії МГК.
У кожному із наведених пунктів 1 - 3 платник податків проставляє код UNC101 у графі 6 "Код повідомлення щодо належності до міжнародної групи компаній"
Повідомлення, яким повідомляє контролюючі органи про його належність до МГК (у визначенні підпункту 14.1.113-3 пункту 14.1 статті
14 розділу I
Кодексу).
4. Якщо акції (корпоративні права) материнської компанії МГК не перебувають в обігу на фондовій біржі та материнська компанія МГК відповідно до законодавства юрисдикції, в якій вона зареєстрована, не зобов'язана готувати консолідовану фінансову звітність і не готує таку звітність відповідно до політики МГК, то платник податків для заповнення
Повідомлення:
................Перейти до повного тексту