1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
03.03.2020 № 94
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо механізмів участі громадськості у бюджетному процесі на місцевому рівні
Відповідно до підпункту 2 пункту 2 розділу IV плану заходів з реалізації Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017-2020 роки , затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року № 415-р, пункту 8 Положення про Міністерство фінансів України , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, з метою забезпечення участі громадськості у бюджетному процесі на місцевому рівні
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо механізмів участі громадськості у бюджетному процесі на місцевому рівні (далі - Методичні рекомендації), що додаються.
2. Департаменту місцевих бюджетів забезпечити доведення цього наказу до місцевих фінансових органів для використання в роботі.
3. Департаменту документообігу та контролю за виконанням документів забезпечити оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті Міністерства фінансів України.
4. Цей наказ набирає чинності з дня оприлюднення.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Пліса Г.В.
Міністр О. Маркарова
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України
03.03.2020 № 94
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо механізмів участі громадськості у бюджетному процесі на місцевому рівні
I. Загальні положення
1. Ці Методичні рекомендації розроблено для органів місцевого самоврядування у рамках виконання плану заходів з реалізації Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017-2020 роки, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року № 415-р, та з метою забезпечення участі громадськості у бюджетному процесі на місцевому рівні.
2. Метою цих Методичних рекомендацій є визначення переліку механізмів, здатних забезпечити участь громадськості у бюджетному процесі на місцевому рівні.
3. Ці Методичні рекомендації мають інформаційно-роз'яснювальний характер та можуть бути використані органами місцевого самоврядування у процесі їх взаємодії з громадськістю (громадянами, інститутами громадянського суспільства, науковими колами тощо) з питань місцевого бюджету на кожному етапі бюджетного процесу.
4. У цих Методичних рекомендаціях терміни вживаються у значенні, наведеному в Бюджетному кодексі України (далі - Кодекс) та інших нормативно-правових актах.
Під участю громадськості у бюджетному процесі на місцевому рівні необхідно розуміти набір різноманітних способів безпосередньої взаємодії громадськості з органами місцевого самоврядування з питань місцевого бюджету на кожному етапі бюджетного процесу.
II. Механізми участі громадськості у бюджетному процесі на місцевому рівні
1. Можливості залучення громадськості до участі у бюджетному процесі мають розвиватися за допомогою використання відкритих та інноваційних підходів. Загальний принцип, що лежить в основі таких підходів, полягає в тому, що вони мають бути побудовані таким чином, щоб підвищувати рівні ефективності розробки політики та підзвітності органів місцевого самоврядування на кожному етапі бюджетного процесу.
Інформування громадськості щодо впливу бюджету на доходи та добробут різних категорій населення та сімей, а також впливу на економічні, соціальні, екологічні та тендерні питання є важливим фактором активізації залучення громадськості до участі у бюджетному процесі.
Участь може здійснюватися у формі очного спілкування або у формі комунікації за допомогою листування, у тому числі через інтернет, діапазон яких простягається від одноразових консультацій до постійних, інституціонально закріплених видів взаємодії, таких як: стратегічне планування за участю громади; залучення громадян до розробки програм та системи показників результативності у рамках програмно-цільового підходу до формування бюджету; публічні слухання з питань бюджету; обстеження рівня задоволеності громадян та громадські опитування; створення громадських консультаційних та наглядових комітетів; залучення громадськості до процесів самозабезпечення послугами; загальні збори жителів громади; незалежний бюджетний аналіз.
2. Існують такі механізми залучення громадськості до бюджетного процесу, що можуть бути задіяні протягом всього бюджетного періоду, який включає в себе етапи підготовки, затвердження, виконання, аудиту та контролю бюджету:
1) консультації з громадськістю.
Консультації проводяться з метою залучення громадськості до участі у прийнятті рішень, налагодження системного діалогу органів влади з громадськістю, створення умов для участі громадян у розробленні проєктів рішень з питань бюджету. Консультації можуть мати різні форми, такі як: круглі столи, збори, конференції, форуми, брифінги, громадські слухання (колективні зустрічі громадян з представниками органів місцевого самоврядування, проведення яких може ініціювати як територіальна громада, так і органи місцевого самоврядування), онлайн-опитування, зустрічі між представниками виконавчих органів рад та громадськими радами, представниками органів самоорганізації населення, лідерами громадських організацій тощо.
Під час організації та проведення консультацій рекомендується застосовувати Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року № 996 "Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики" (далі - постанова № 996);
2) діяльність громадських рад, утворених при органах місцевого самоврядування.
Діяльність громадської ради сприятиме забезпеченню участі громадськості у формуванні і реалізації бюджетної політики та вирішенні питань місцевого значення, здійсненні громадського контролю за діяльністю органу місцевого самоврядування, врахуванню громадської думки під час формування та реалізації бюджетної політики у відповідній сфері.
Рекомендується під час утворення громадських рад при органах місцевого самоврядування застосовувати Типове положення про громадську раду, затверджене постановою № 996;
3) залучення засобів масової інформації.
Засоби масової інформації є інструментом інформування громадськості з питань місцевого бюджету.
Рекомендується залучати засоби масової інформації до участі у обговореннях та зустрічах з бюджетних питань, створювати умови для забезпечення їх доступу до бюджетних документів (наприклад, схваленого бюджету), які не заборонені законом, а також інформування громадськості про результати її участі у бюджетному процесі;
4) підготовка інформації з питань місцевого бюджету в доступній для громадськості формі.
Питання оприлюднення інформації про бюджет та публічного представлення інформації про виконання місцевих бюджетів врегульовано статтею 28 Кодексу , якою визначено перелік інформації, що підлягає опублікуванню.
Крім цього ключові параметри, пов'язані з бюджетом (рішення про місцевий бюджет, звіт про виконання місцевого бюджету, рішення щодо затвердження ставок місцевих податків і зборів тощо), рекомендується надавати у доступній для громадян формі.
Підготовка інформації з питань місцевого бюджету у доступній для громадськості формі, поряд з бюджетними документами, допомагає громадянам зрозуміти суть місцевого бюджету та підвищує рівень прозорості формування бюджетної політики.
Підготовку інформації рекомендується здійснювати шляхом:
подання таблиць і ключових цифр у максимально простій і доступній формі при збереженні формату подачі зазначеної інформації з року в рік і з документа в документ незмінним;
використання зручних для користувача графіків і діаграм, що представляють абстрактні цифри у доступній формі;
побудови інформації з питань місцевого бюджету, зважаючи на виявлені потреби громадян та інформаційні прогалини;
використання зрозумілої і простої мови та ілюстрацій для залучення осіб різних вікових груп, рівнів освіти та інтересів;
своєчасного представлення бюджету одночасно з виходом основної бюджетної документації або незабаром після його прийняття;
широкого поширення інформації, доведення її до цільової аудиторії.
Однією з форм представлення інформації про бюджет у доступній для широкої громадськості формі є бюджет для громадян.
Склад та структура бюджету для громадян можуть включати:
роз'яснення основних термінів, що використовуються у бюджетному процесі;
основні характеристики території (площа території, кількість населення, мережа бюджетних установ тощо) та показники її соціально-економічного розвитку в динаміці;
основні завдання та пріоритети бюджетної політики на плановий бюджетний період;
основні показники бюджету відповідної території. Під час підготовки інформації в частині видатків бюджету рекомендується враховувати інтереси цільових груп користувачів інформації;
іншу інформацію (пояснення, контактна інформація для громадян щодо місцезнаходження, контактних телефонів, адреси, електронної пошти, графіка роботи місцевого фінансового органу тощо).
У процесі формування бюджету для громадян рекомендується проводити громадські обговорення щодо його структури/формату та способу представлення;
5) використання засобів інтерактивного спілкування.
Рекомендується використовувати такі засоби інтерактивного спілкування: онлайн-ігри, онлайн-уроки, онлайн-вікторини, онлайн-матеріали з підвищення бюджетної грамотності, брошури та буклети, підготовлені в доступній для громадян формі.
Це потребуватиме внесення змін в інформаційні портали з впровадженням інноваційних способів залучення громадян з метою збільшення ступеня використання інформації;
6) запровадження громадського бюджету "бюджету участі" (далі - громадський бюджет) як інструменту залучення громадськості до бюджетного процесу, в рамках якого громадяни наділяються відповідальністю за розподіл, використання та контроль за використанням бюджетних коштів.
3. Механізми залучення громадськості, зазначені у підпунктах 1-5 пункту 2 цього розділу, рекомендується використовувати на будь-якому етапі бюджетного процесу, а механізм, зазначений у підпункті 6 пункту 2 цього розділу, - на етапі складання прогнозу та проєкту місцевого бюджету.
4. Для запровадження процесу участі громадськості у бюджетному процесі доцільно буде:
визначити підрозділ / офіційного представника, відповідальний/відповідального за забезпечення участі громадськості у бюджетному процесі;
визначити та повідомити чіткі цілі, обсяг та порядок участі громадськості у бюджетному процесі;
застосовувати найбільш адаптовані для різних груп учасників механізми участі;
проаналізувати підсумки залучення громадськості до бюджетного процесу та інформувати громадськість про результати участі засобами зворотного зв'язку.
При цьому у процесі запровадження та реалізації механізмів залучення громадськості до участі у бюджетному процесі рекомендується уникати можливих ризиків, пов'язаних із захистом персональних даних, конфліктом інтересів, конфіденційністю тощо.
5. Для упорядкування питання залучення громадськості до бюджетного процесу доцільно в Бюджетному регламенті проходження бюджетного процесу передбачити відповідні положення.
III. Запровадження громадського бюджету

................
Перейти до повного тексту