1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
Департамент державних закупівель
та державного замовлення
Л И С Т
15.12.2010
Розпорядникам державних
коштів (замовникам) та іншим
зацікавленим особам
Щодо надання методологічної допомоги
Мінекономіки на численні звернення розпорядників державних коштів з метою надання методологічної допомоги щодо застосування законодавства у сфері державних закупівель повідомляє.
З 30.07.2010 введений в дію Закон України "Про здійснення державних закупівель" (далі - Закон), який встановлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти.
Згідно з частиною другою статті 2 Закону умови, порядок та процедури закупівель товарів, робіт і послуг за рахунок державних коштів можуть встановлюватися або змінюватися виключно цим Законом, крім випадків, передбачених цим Законом.
Щодо питання закупівель послуг поштового зв'язку, телекомунікаційних послуг, послуг централізованого водопостачання та водовідведення, електричної енергії, централізованого постачання теплової енергії та інших предметів закупівель визначених у частині четвертій статті 2 Закону
Окремими законами України визначаються особливості здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, визначені в частині четвертій статті 2 Закону.
Водночас перелік випадків, на які не поширюється дія Закону встановлено в частині третій статті 2 цього Закону.
Згідно з пунктом 5 розділу XI Прикінцевих положень Закону Кабінету Міністрів України у місячний термін з дня набрання чинності цим Законом доручено розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проекти законів, які визначають особливості здійснення закупівель за державні кошти товарів, робіт і послуг, зазначених в абзаці другому частини другої та частині четвертій статті 2 цього Закону.
До прийняття Верховною Радою України відповідних законів закупівля зазначених товарів, робіт і послуг здійснюється відповідно до цього Закону.
Закупівля може здійснюватися шляхом застосування однієї з процедур, передбачених статтею 12 Закону.
Відповідно до частини п'ятої статті 2 Закону забороняється укладання договорів, які передбачають витрачання державних коштів, та або оплата замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, визначених цим Законом.
Щодо виконання договорів, укладених до введення в дію Закону, та внесення змін до них (укладання додаткових угод)
Згідно з частиною першою статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Відповідно до частини першої статті 631 Цивільного кодексу України строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права виконати свої обов'язки відповідно до договору.
Таким чином, у разі, якщо договір не припинив дію у встановленому законодавством порядку та зобов'язання прийняті замовником (учасником) не виконані, виконання зобов'язань сторонами договору має здійснюватись з дотриманням норм Цивільного кодексу України.
Згідно зі статтею 5 Цивільного кодексу України акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом'якшує або скасовує цивільну відповідальність.
Ураховуючи, що Закон не містить норми щодо зворотної дії в часі, норми цього Закону не розповсюджуються на договори про закупівлю, укладені до введення його в дію, тобто до 30.07.2010.
При цьому виконання зобов'язань сторонами договору без зміни умов договору про закупівлю, укладеного до набрання чинності Закону, не потребує застосування норм цього Закону.
Разом із тим відповідно до частини п'ятої статті 40 Закону умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту пропозиції конкурсних торгів або цінової пропозиції (у тому числі ціни за одиницю продукції) переможця процедури закупівлі та не повинні змінюватися після підписання договору про закупівлю до повного виконання зобов'язань сторонами, крім випадків зменшення обсягів закупівлі залежно від реального фінансування видатків та узгодженого зменшення сторонами договору ціни договору про закупівлю.
Щодо питання додаткових угод до діючих договорів на початку року на суму до 15% від суми укладеного договору
Укладання додаткових угод до діючих договорів на початку року на суму до 15% від суми укладеного договору Законом не передбачено.
Разом із тим повідомляємо, що при укладанні додаткових угод до договору після введення в дію Закону замовник повинен враховувати вимоги цього Закону.
Щодо питання обов'язку замовника вимагати усі кваліфікаційні критерії згідно вимог статті 16 Закону, а також переліку документів, які може вимагати замовник для їх підтвердження
Відповідно до частини другої статті 16 Закону для участі у процедурах закупівель учасники повинні мати кваліфікаційні дані, які відповідають таким критеріям: наявність обладнання та матеріально-технічної бази; наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів; наявність фінансової спроможності (баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух грошових коштів, довідка з обслуговуючого банку про відсутність (наявність) заборгованості за кредитами).
Разом із тим відповідно до частини четвертої статті 16 Закону документи, що не передбачені законодавством для учасників або учасників попередньої кваліфікації - фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі пропозиції конкурсних торгів або кваліфікаційної пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування процедури закупівлі в одного учасника).
Таким чином замовник вимагає від учасників або учасників попередньої кваліфікації подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність всім кваліфікаційним критеріям, визначеним у статті 16 Закону, оскільки зазначена норма Закону є імперативною.
При цьому відповідно до частини третьої статті 16 Закону визначені замовником згідно з цією статтею кваліфікаційні критерії та перелік документів, що підтверджують інформацію учасників або учасників попередньої кваліфікації про відповідність їх таким критеріям, зазначаються в документації конкурсних торгів або кваліфікаційній документації та вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування процедури закупівлі в одного учасника).
Водночас частиною третьою статті 5 Закону визначено, що замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
Щодо питання внесення змін до типового договору про закупівлю
Відповідно до пункту 19 частини першої статті 8 Закону визначено, що основними функціями Мінекономіки є розроблення та затвердження, зокрема, типового договору про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти.
Разом із тим частиною четвертою статті 179 Господарського кодексу України визначено, що при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.
Керуючись цим замовники не можуть відступати від змісту типового договору про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого наказом Мінекономіки від 27.07.2010 N 925 "Про затвердження Типового договору про закупівлю товарів (робіт або послуг) за державні кошти та Інструкції щодо заповнення Типового договору про закупівлю товарів (робіт або послуг) за державні кошти", але мають право конкретизувати його умови.

................
Перейти до повного тексту