1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ ТА З ПИТАНЬ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ
ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 13 від 15.01.2002
Про затвердження Методики відбору конкурентоспроможних проектів з розвитку експортного потенціалу України
( Щодо відмови в державній реєстрації додатково див. Лист Мін'юсту N 35-32-42 від 30.01.2002 )
На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2001 р. N 498 "Про схвалення Програми стимулювання експорту продукції"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методику відбору конкурентоспроможних проектів з розвитку експортного потенціалу України, що додається (далі - Методика).
2. Департаменту державної політики у сфері зовнішньої торгівлі разом з Науково-дослідним економічним інститутом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України:
на основі проектів, унесених центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними. Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, створити протягом I кварталу 2002 року реєстр конкурентоспроможних експортних проектів, відбір і фінансування яких передбачається на основі зазначеної Методики;
здійснювати ведення реєстру в управлінні зовнішньоекономічної політики та Науково-дослідному економічному інституті Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції шляхом збору та постійного оновлення конкурентоспроможних експортних проектів і розміщення даних реєстрів на веб-сайті Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України.
3. Управлінню зовнішньоекономічної політики:
у п'ятиденний термін після затвердження подати цей наказ на державну реєстрацію Міністерству юстиції України;
у місячний термін після державної реєстрації Методики направити копії Методики до центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Державного секретаря Гончарука А.І.
Виконуючий обов'язки
Міністра економіки та з питань
європейської інтеграції України


В.Першин
ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом Міністерства економіки та з
питань європейської інтеграції України
від 15 січня 2002 р. N 13
Методика відбору конкурентоспроможних проектів з розвитку експортного потенціалу України
Ця Методика розроблена для використання при підготовці пропозицій щодо експортних проектів, спрямованих на розвиток виробництва конкурентоспроможних товарів і послуг з метою сприяння реалізації Програми стимулювання експорту продукції, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2001 р. N 498-р.
Методикою визначено основні вимоги та критерії підготовки проектів. спрямованих на розвиток виробництва конкурентоспроможних товарів і послуг для експорту (далі - експортних проектів), з метою прийняття обгрунтованих рішень про доцільність виділення коштів для їх фінансування.
При відборі конкурентоспроможних експортних проектів використовується механізм, визначений Порядком проведення на конкурсних засадах оцінки та відбору інвестиційних проектів, що передбачають залучення коштів державного бюджету, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 листопада 1999 р. N 2145, а також залучення коштів для одержання кредитів (у державних та іноземних інвестиціях через банківську систему та потенційних інвесторів).
Загальні положення процедури подання пропозицій щодо конкурентоспроможних експортних проектів
Підставою для прийняття до розгляду пропозицій щодо використання бюджетних, кредитних та інвестиційних коштів для фінансування експортного проекту с визначення закладених у ньому пріоритетів, а саме: суспільна значимість; позитивні впливи на імідж держави; відповідність цілям і завданням держави, визначеним Програмою діяльності Кабінету Міністрів України; відповідність фінансовим можливостям держави; ринковий потенціал продукту, який створюється; показники ефективності; низький рівень ризику; відповідність нормам екологічної безпеки.
Джерелом вихідних даних для подання пропозицій щодо надання висновку про доцільність фінансування експортного проекту є бізнес-план або техніко-економічне обгрунтування, які готуються зацікавленими суб'єктами господарювання, у першу чергу підприємствами-експортерами всіх форм власності, що потребують бюджетних, кредитних та інвестиційних коштів, відповідно до цієї Методики.
Порядок проведення конкурсу
Експертна комісія Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України з відбору конкурентоспроможних експортних проектів:
1) протягом першого кварталу поточного року приймає заявки та матеріали щодо проектів згідно з додатками 3 та 5;
2) до кінця першого півріччя поточного року проводить конкурсний відбір проектів галузевих міністерств на основі критеріїв, визначених додатком 1 та розрахованих відповідно до методики розрахунку економічних показників ефективності експортних проектів (додаток 2), і розглядає проекти, які доцільно фінансувати згідно з документами, визначеними у додатку 5, а також визначає загальний обсяг необхідних для цього коштів державного бюджету;
3) до 1 липня поточного року повідомляє про своє рішення Міністерство фінансів для врахування розробленого бюджетного запиту під час розроблення проекту Державного бюджету України на наступний рік.
Для відбору конкурентоспроможних експортних проектів юридична особа - резидент подає документи згідно з переліком, визначеним Порядком проведення на конкурсних засадах оцінки та відбору інвестиційних проектів, що передбачають залучення коштів державного бюджету, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 листопада 1999 р. N 2145.
Участь у конкурсі беруть суб'єкти господарської діяльності всіх форм власності.
Для участі в конкурсі не допускають суб'єктів господарської діяльності або їх участь у конкурсі може бути припинена, якщо вони:
визнані банкрутами або стосовно них порушено справу про банкрутство;
перебувають у стадії ліквідації;
припинили свою господарську діяльність;
подали необ'єктивну інформацію про проект або свій фінансово-економічний стан.
Структура бізнес-плану
Бізнес-план має відображати інформацію про сучасний стан підприємства, середовище, у якому воно працює, основні напрями стратегії розвитку.
Бізнес-план - це документ, який містить усю необхідну інформацію, що характеризує бюджетний, кредитний або інвестиційний проект, обгрунтовує доцільність та можливість його здійснення, демонструє позитивні макроекономічні результати від його реалізації, а також має аргументовано доводити, що позичальник буде в змозі виконати свої зобов'язання.
Рекомендації щодо структури бізнес-плану
Бізнес-план має містити наведені нижче ключові розділи. Залежно від специфіки проекту опис може містити і додаткову інформацію.
Резюме
Цей розділ є підсумковим і містить дані, що дають уявлення про проект у цілому:
назву проекту;
суть проекту та його мету;
термін реалізації проекту;
обгрунтування актуальності проекту;
загальну вартість проекту;
фінансовий та організаційний план проекту;
коротку характеристику підприємства;
ринки та мережа збуту.
Загальна характеристика та юридичний статус підприємства
У цьому розділі наводиться:
повна та скорочена назва підприємства позичальника, дата його створення, повна юридична та поштова адреса, фактичне місцезнаходження, номер телефону, факсу, адреса електронної пошти;
форма власності; організаційно-правова форма підприємства та перспективи її подальшої зміни; організаційна структура підприємства (бажано у вигляді схеми);
ідентифікаційний код підприємства згідно з ЄДРПОУ;
реєстраційний номер, дата та орган державної реєстрації; контактні особи реєстраторів (для акціонерних товариств);
повна назва та юридична адреса підприємства, до складу якого входить підприємство-позичальник; його форма власності та правовий статус;
розмір заявленого та сплаченого статутного капіталу, його структура;
перелік засновників та їх частка в статутному капіталі; кількість випадків виходу зі складу засновників протягом останнього звітного року;
сфера діяльності, сектор ринку, у якому працює підприємство;
керівники підприємства, управлінський персонал - їх рівень освіти та досвіду роботи за фахом;
наявність дочірніх підприємств та філіалів;
банківські реквізити позичальника.
Господарська діяльність підприємства
У цьому розділі зазначаються дані про:
історію виробничо-господарської діяльності підприємства з моменту його заснування;
поточну діяльність підприємства;
організацію виробничого процесу на підприємстві; наявність та стан необхідного обладнання; відповідність технологій, що використовується, сучасним вимогам;
місцезнаходження та майновий стан підприємства, відомості про природно-кліматичні особливості регіону, надається опис земельної ділянки та виробничих площ, складських приміщень, інших споруд з оцінкою рівня їх використання та можливостей розширення; відомості про незавершене будівництво, транспортну інфраструктуру, акредитацію на митниці;
спеціалізацію підприємства, проектну потужність виробництва і реалізації підприємством товарів/послуг (у натуральних та вартісних показниках) за звітний рік, структуру існуючих витрат підприємства та собівартість щодо кожного виду продукції, систему закупок сировини, енергопостачання тощо;
наявність диверсифікації виробництва;
потребу в додаткових виробничих потужностях;
забезпеченість матеріальними ресурсами;
плани щодо вдосконалення виробничого процесу на підприємстві з використанням прогресивної техніки та технології, подальшого оновлення машин та обладнання;
необхідність і доцільність передбачених заходів, якщо проектом передбачається закупівля нового обладнання або модернізація існуючого, необхідно обгрунтувати;
альтернативні постачальники обладнання (країни, назви фірм);
альтернативні варіанти, які представлені прайс-листами, контрактами, причини, через які був зроблений вибір.
Характеристика продукції (послуг), що виробляється та планується виробляти
У цьому розділі наводиться перелік та показники виробництва основних видів продукції (послуг) за звітний рік та прогноз на період реалізації проекту, структура матеріальних витрат щодо кожного виду продукції, обгрунтовується її виробнича собівартість, наводяться напрями вдосконалення структури продукції, яка виробляється.
Описується галузевий та регіональний ринок споживання продукції із зазначенням рівня платоспроможності покупців, стан розрахунків за отриману продукцію, інформація про розмір та структуру дебіторської заборгованості, наявність безнадійної до повернення дебіторської заборгованості.
Висвітлюються ціни внутрішнього та зовнішнього ринків (сезонність, динаміка, прогноз), порівняльний аналіз цін конкурентів.
Наводиться загальна характеристика та особливості продукції (послуг), що пропонується виробляти підприємством, її стандартність або унікальність, переваги саме цього продукту порівняно з іншими, рівень його якості, плани позичальника щодо післяреалізаційного сервісного обслуговування (стосовно технічної продукції).
Характеристика конкурентного середовища, аналіз ринків збуту
У цьому розділі:
описується галузь, у якій існує підприємство, її розмір, сучасний стан, перспективи розвитку на внутрішньому та зовнішньому ринках;
загальна характеристика ринку: потреби в продукції, виробництво, експорт-імпорт, ємність ринку (внутрішнього, зовнішнього, загальна), ступінь насиченості ринку;
описується сучасне становище підприємства на ринках збуту в розрізі сегментів ринку за споживачами, виробниками аналогічної продукції;
наводиться інформація про підприємства, які виробляють аналогічну продукцію (послуги) та здійснюють її збут на тих же самих ринках, що й позичальник (далі - конкуренти), наявність компаній-монополістів або таких, що займають домінуючу позицію в галузі, сегментація (розподіл) ринку між конкурентами;
описується прогноз ринку, зазначається чи очікується найближчим часом поява нових технологій, товарів та послуг, зміна пріоритетів розвитку галузей, який впливає на розвиток експортного потенціалу країни.
План маркетингової діяльності
Розробці маркетингової частини бізнес-плану мають передувати маркетингові дослідження, які можуть додаватися до бізнес-плану.
У цьому розділі:
наводяться відомості про наявні на підприємстві маркетингові служби;
подаються схема та характеристика існуючих каналів збуту і споживачів товарів (послуг) підприємства, визначені показники об'ємів та цін продажу на весь економічний цикл проекту та доводиться обгрунтованість поданих показників на основі визначення ринкової ніші;
подаються пропозиції позичальника щодо вдосконалення каналів збуту і споживачів товарів (послуг), засобів реклами, ціноутворення, обгрунтовуються потреби в таких товарах (послугах) та їх конкурентоспроможність, а також надається аналіз конкурентного середовища та основних факторів, що випливають на маркетингове середовище, прогноз очікуваних змін на цільових ринках;
надається опис основних маркетингових стратегій підприємства, стратегії збуту товарів, випуск яких передбачається проектом, стратегії просування товарів на ринок та цінової політики підприємства;
наводяться характеристики постачальників сировини на підприємство з зазначенням її якості (параметрів та характеристик, у т.ч. вартості), кількості, ритмічності надходження за регіонами та пропозиції позичальника щодо вдосконалення існуючої системи постачання сировини на підприємство, порівнюються пропозиції різних фірм - виробників сировини, можливості зміни джерел забезпечення сировиною, висвітлюються припущення чи домовленості щодо вартості та якості сировини.
Організаційний план
У цьому розділі наводиться інформація щодо існуючої організаційної структури підприємства та пропозиції щодо вдосконалення; забезпеченості підприємства робочою силою; структури кадрів, кваліфікації робітників.
Наводяться заплановані заходи з реструктуризації підприємства, пропозиції щодо зниження загальних витрат.
Подаються відомості про діючу систему та розмір середньої заробітної плати за категоріями працівників.
План охорони навколишнього середовища
У цьому розділі наводиться інформація щодо впливу реалізації проекту на стан навколишнього середовища існуючих проблем, першочерговості їх вирішення; джерел фінансування проведення природозахисних заходів з визначенням термінів виконання.
План впровадження проекту
У цьому розділі надається календарний план виконання проектних робіт з щоквартальним розподілом виконання всіх видів робіт, необхідних для реалізації проекту, у тому числі проектування, погодження проекту, виготовлення та поставка обладнання, будівництво, монтажні роботи, пусконалагоджувальні роботи, випуск серійної продукції тощо.
Наводяться дані про прогнозні обсяги та структуру виробництва і реалізації товарів (послуг) на кожному етапі реалізації проекту, удосконалення структури продукції, розрахункову собівартість продукції, а також наводиться потреба у фінансуванні кожного періоду здійснення проекту.
Фінансовий план
До цього розділу додаються всі необхідні дані для проведення фінансової експертизи проекту: баланс підприємства та звіт про фінансові результати та їх використання, звіт про фінансово-майновий стан підприємства тощо (матеріали бажано за три останні роки).
У цьому розділі дається обгрунтування фінансування проекту та джерела його отримання (залучення кредитів, акціонерний чи пайовий капітал тощо); прогнозні показники балансу підприємства, розрахунок окупності та руху грошових потоків на період дії проекту, додаються аналіз балансу підприємства, звітів про фінансові результати та їх використання тощо.
З урахуванням етапності впровадження проекту та джерел покриття витрат обгрунтовується необхідний рівень забезпеченості підприємства обіговими коштами і виробничими запасами на період реалізації проекту. Окремо висвітлюється забезпечення матеріально-фінансовими ресурсами в період до одержання першої виручки від реалізації проекту.
Обгрунтовується окупність проекту при різних умовах реалізації як при очікуваних (прогнозованих) умовах, так і в припущенні, що вартість сировини, інші витрати будуть максимальні, а ціна готової продукції мінімальна.
Обов'язково мають бути висвітлені умови залучення і використання фінансових ресурсів з усіх джерел (надані умови кредитів, комісійних винагород тощо), здійснено опис механізму погашення кредиту, страхування ризиків.
Розрахунок окупності та рух грошових потоків повинен ураховувати чинне законодавство України.
План розвитку експорту
Подається повна характеристика експортної діяльності підприємства:
повинні бути представлені основні фонди, що залучаються до виконання експортних контрактів, конкуренти на внутрішньому ринку, основні споживачі;
наявність факторів, що ускладнюють чи обмежують експорт (ліцензії, спецрежим, інше);
обсяг продажу за роками по регіонах (СНД, Західна Європа, інші регіони, країни);
необхідно описати досвід експортної діяльності (технології виробництва та пакування товарів);
наявність сертифікатів, виданих міжнародними організаціями, на відповідність ISO 9000;
які методи виходу на ринки були використані (мережа ділерів, агентські консигнаційні угоди, прямі контракти, рекламні кампанії, цінова політика, інше);
наявність постійно діючих каналів експорту (товар, країна, обсяги), які види транспортування та умови поставок використовувалися;
опис товарів/послуг, що планується просувати на експорт (патентна реєстрація), у тому числі і за кордоном, післяреалізаційне супроводження, перелік країн/регіонів, у які планується просування товарів/послуг, перелік основних конкурентів, у тому числі вітчизняних, які переваги над конкурентами мають товари/послуги; шляхи виведення продукту на зовнішній ринок (опис існуючого ринку і його майбутнього розвитку, наявність несприятливих умов у країнах збуту, політика ціноутворення, системи знижок, планові канали збуту);
заходи розвитку експортного виробництва та їх фінансування за рахунок кредиту (обсяги та структура фінансування, пріоритети, графіки використання позички, детальні розрахунки щодо використання кредиту на цілі розвитку експорту).
Аналіз можливих ризиків
У цьому розділі дається прогнозна оцінка найбільш ймовірних ризиків, які можуть виникнути під час реалізації проекту, та можливих наслідків їх впливу, а також пропонуються заходи до скорочення впливу таких ризиків та мінімізації збитків.
Усі види ризиків можливо згрупувати у такі групи, найбільш впливові на виконання проектів:
ризики, пов'язані зі зміною політичної та економічної ситуації в Україні;
ризики періоду будівництва;
ризики експлуатаційного періоду.
Перша група в основному пов'язана з політичною стабільністю в Україні відносно курсу економічних реформ.
Друга група ризиків залежить від строків виконання будівництва, своєчасності строків введення потужностей в експлуатацію, а також від збільшення кошторисної вартості продукції, що планується для виробництва.
Найбільш впливовими на проект є третя група ризиків:
збільшення витрат на функціонування об'єкта;
невиконання графіка поставки сировини;
неплатоспроможність партнерів;
криза збуту продукції;
виробничий ризик;
виявлення реальних конкурентів;
ризик пошкодження майна (пожежа, землетрус і т.д.), але цей ризик відноситься до форс-мажорних обставин;
ризик ціноутворення;
ризик стабільності курсу валюти;
транспортний ризик (збільшення транспортних послуг, зміна транспортних коридорів);
передбачити страхування комерційних і некомерційних ризиків на кожному етапі реалізації.
Правове забезпечення проекту
У цьому розділі надається інформація про наявність необхідних для реалізації проекту патентів, дозволів, ліцензій або ліцензійних договорів із зазначенням виду діяльності, на який було видано такий патент, дозвіл, ліцензію, або підписано ліцензійний договір. Зазначаються також автори патенту або ноу-хау та право використання. У разі наявності певних пільг, що будуть застосовуватися підприємством при реалізації проекту, надається відповідна інформація.
Забезпечення кредиту
У цьому розділі надається інформація про наявність застави. Зазначається: предмет застави, рік випуску обладнання, рік будівництва споруд, термін уведення в експлуатацію, код групи, плановий період експлуатації (років), балансова вартість (тис. гривень). Додається поручительство, якщо с гарантія (запорука), де вказується:
найменування та адреса гаранта (поручителя);
сума гарантії (запоруки) в тис. гривень;
термін дії гарантії (місяці).
Висновки
У стислій формі підбиваються підсумки щодо всіх зазначених раніше розділів та переконливо обгрунтовується обраний варіант реалізації проекту, а також висновки щодо можливості та доцільності його реалізації.
Окремо висвітлюються очікувані відрахування до Пенсійного та інших фондів, надходження до державного та місцевих бюджетів, розмір митних платежів, акцизу та ПДВ.
Допускається надання в якості необов'язкового додатка електронної копії (у форматі MS EXCEL на магнітних носіях - дискета 3,5) розрахунків та звітних даних позичальника.
Пропозиції, що подаються, повинні відповідати комплексу визначених критеріїв (додаток 1).
Рішення приймаються з урахуванням різних характеристик проекту, що носять кількісний чи якісний характер. Частина цих характеристик відноситься до економічних, екологічних і соціальних наслідків реалізації проекту в народному господарстві, регіоні, галузі. інша частина - описує різноманітні ризики, пов'язані з процесом реалізації проекту.
Розгляд проектів перш за все базується на аналізі, розрахунку і порівнянні ряду показників їх ефективності, головними з яких є: пріоритетність напряму фінансування, наявність ринків збуту, гарантії повернення коштів при кредитуванні та інвестуванні проектів, норма прибутку, термін окупності проекту, чистий дисконтований дохід, індекс дохідності проекту та коефіцієнт співвідношення залучених і власних коштів підприємства, наявність забезпечення застави або поруки.
Норма прибутку визначається як коефіцієнт річного співвідношення чистого прибутку на вкладені кошти.
Термін окупності проекту визначається як період, який необхідний для повернення вкладених коштів за рахунок отриманого чистого прибутку у процесі реалізації проекту. На момент окупності проекту настає його беззбитковість, а потім у наступні роки відбувається отримання додаткового доходу. Якщо термін окупності прийнятний, то проект буде схвалено.
Чистий дисконтований дохід є індикатором позитивних чистих потоків реальних грошей на кінець періоду вкладення коштів при реалізації проекту.
Індекс дохідності визначається відношенням чистого дисконтованого доходу до величини вкладених коштів. Проект вважається ефективним, якщо індекс дохідності більше одиниці.
Коефіцієнт співвідношення залучених і власних коштів повинен дорівнювати або бути меншим ніж 50:50, тобто у джерелах фінансування підприємства-експортера залучені кошти не можуть перевищувати 50%.
Показники ефективності експортних проектів обчислюються залежно від джерел та терміну фінансування (табл. 1).
Таблиця 1
Вибір показників ефективності експортних проектів залежно від джерел та терміну фінансування
Термін
фінансування
(Т)
Джерела фінансування експортних проектів
бюджет кредити, інвестиції
1 >= Т Норма прибутку норма прибутку, термін окупності
проекту, коефіцієнт співвідношення
залучених і власних коштів
Т > 1 Норма прибутку, термін
окупності проекту, чистий
дисконтований дохід,
індекс дохідності
Норма прибутку, термін окупності
проекту, чистий дисконтований
дохід, індекс дохідності, коефіцієнт
співвідношення залучених і
власних коштів
Для інноваційних проектів, тобто проектів, які пов'язані з науково-дослідними та дослідно-конструкторськими роботами (НДДКР) обчислюються прогнозні показники ефективності для етапу впровадження та виробництва експортної продукції.
Базою ухвалення рішення про проект як конкурентоспроможний є:
критерії до пропозицій, що подаються для відбору експортних проектів (додаток 1);
методика розрахунку економічних показників ефективності експортних проектів (додаток 2);
структура висновку-підтримки центрального органу виконавчої влади відповідно до галузі (додаток 3);
умовний приклад розрахунку показників при проведенні експертизи конкурентоспроможності проекту (додаток 4);
перелік документів, необхідних для одержання фінансування (додаток 5).
Начальник управління
зовнішньоекономічної політики

В.Сидяченко
Додаток 1
до Методики відбору
конкурентоспроможних проектів з
розвитку експортного потенціалу
України
Критерії до пропозицій, що подаються для відбору експортних проектів
Критерії відбору експортних проектів підрозділяються на такі основні групи:
1) науково-технічні критерії;
2) виробничі критерії;
3) ринкові критерії;
4) економічні критерії;
5) зовнішні та екологічні критерії.
Усі бізнес-плани, які будуть представлені на розгляд, повинні мати однакову структуру згідно з цією Методикою. На підставі цього розроблено критерії та пропозиції щодо відбору експортних проектів, які розподіляються на чотири групи.
Кожному з критеріїв зазначених груп, який використовується для оцінки проекту експертною робочою комісією, експерт дає оцінку за трьохбальною шкалою: низька ("1 бал"), середня ("2 бали"), висока ("3 бали"), якщо деякий критерій не розкрито у проекті, то ставиться дефіс ("0 балів"). Для цих груп прохідним балом є "2". Проекти, які отримали прохідний бал, проходять подальшу експертизу щодо визначення економічних показників їх ефективності. Проекти, які отримали бал нижче прохідного, повертаються на доопрацювання з подальшим повторним розглядом експертною комісією.
Далі наводиться перелік критеріїв щодо процедури відбору конкурентоспроможних проектів з розвитку експортного потенціалу України:
Науково-технічні критерії включають дані про:
перспективність впровадження науково-технічних рішень;
патентну чистоту продукції і патентоспроможність технічних рішень, що використовуються;
перспективність застосування отриманих результатів у майбутніх розробках.
Виробничі критерії включають дані про:
забезпеченість виробництва сировиною, матеріалами і необхідним устаткування;
рівень технологічних нововведень для здійснення проекту;
забезпеченість виробництва кваліфікованим персоналом;
можливість використання відходів виробництва;
наявність ринків збуту.
Ринкові критерії передбачають:
відповідність проекту потребам ринку;
комерційний успіх підприємства при реалізації проекту;
рівень реклами для просування пропонованого продукту на ринок;
можливість підтримки у проникненні на ринок;
конкурентоспроможність продукції (цінова, в області якості, захищеність від старіння продукції і т.д.) при реалізації проекту.
Економічні критерії визначаються на основі розрахунків, наведених у додатку 2:
розмір фінансових коштів на реалізацію проекту;
потенційний річний розмір прибутку;
очікувана норма прибутку;
термін окупності проекту;
участь підприємства у проекті власними коштами.
Зовнішні та екологічні критерії включають такі показники:
вплив проекту на рівень зайнятості;
вплив на наявність шкідливих продуктів і виробничих процесів.
При оцінці екологічного критерію слід ураховувати, що експортні виробництва з високими ризиками потребують додаткового розгляду відповідно до законодавства. До таких виробництв відносяться: виробництво тютюну та тютюнових виробів; виробництво фарб, що містять свинець; радіоактивні продукти; виробництво електричного та побутового обладнання, що використовує та вміщує фреон та інші речовини, які підпадають під дію Монреальського протоколу; виробництво електричного обладнання, що містить поліхлоровані дифеніли більш ніж 0,005% за вагою; виробництво азбестовміщуючих матеріалів; виробництво заборонених пестицидів та гербіцидів. Для прийняття рішення щодо фінансування проектів необхідне проведення експертизи з боку компетентних установ.
Начальник управління
зовнішньоекономічної політики

В.Сидяченко
Додаток 2
до Методики відбору
конкурентоспроможних проектів з
розвитку експортного потенціалу
України
Методика розрахунку економічних показників ефективності експортних проектів
Методика проведення розрахунків показників конкурентоспроможності кожного експортного проекту базується на наступному.
У своїй діяльності виробниче об'єднання, корпорація, підприємство, фірма, організація (далі - "підприємство") використовує трудові, матеріально-технічні, фінансові, інвестиційні та інші ресурси, що характеризує витрати підприємства (Z). Результатом діяльності підприємства (P) є розробка або виробництво експортної продукції. Отже, економічна ефективність у загальному розумінні (E) - це відношення результатів до витрат, а її зростання - досягнення найбільших результатів в діяльності з найменшими витратами, у тому числі фінансовими, тобто:

................
Перейти до повного тексту