- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
Раді міністрів Автономної
Республіки Крим,
обласним, Київській та
Севастопольській міським
державним адміністраціям
Щодо застосування норм деяких нормативно-правових актів з регулювання цін на продовольчі товари
За результатами наради з керівниками економічних структурних підрозділів ради міністрів АР Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських адміністрацій з питань "Підсумки соціально-економічного розвитку України та регіонів за 9 місяців 2008 року та прогнозів до кінця року, оцінки впливу світової фінансової кризи на економіку країни, заходів запобігання негативних її наслідків", що відбулася 28.10.2008, та у зв'язку з численними запитами, що надходять від органів виконавчої влади та суб'єктів господарювання, Мінекономіки направляє методичні вказівки департаменту цінової політики щодо застосування норм деяких нормативно-правових актів з регулювання цін на продовольчі товари.
Заступник Міністра економіки України | В.Пантелеєнко |
Додаток
МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
щодо застосування норм деяких нормативно-правових актів з регулювання цін на продовольчі товари
Регулювання цін на продовольчі товари
Відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.96
N 1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)" (із змінами та доповненнями), Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській і Севастопольській міським державним адміністрація надано повноваження регулювати (встановлювати), зокрема:
- граничні торговельні (постачальницько-збутові) надбавки до оптової ціни виробника (митної вартості) на борошно, хліб, макаронні вироби, крупи, цукор, яловичину, свинину і м'ясо птиці, ковбасні вироби варені, молоко, сир, сметану, масло вершкове, олію соняшникову, яйця курячі не вище 15 відсотків без урахування витрат з їх транспортування у міжміському сполученні;
- граничні рівні рентабельності виробництва борошна пшеничного вищого, першого і другого сорту, борошна житнього обдирного, хліба вагою більш як 500 грамів з борошна пшеничного вищого, першого і другого сорту та їх суміші, борошна житнього та суміші борошна пшеничного та житнього простої рецептури (борошно, дріжджі, сіль, вода) без додавання цукру, жиру, інших наповнювачів, а також хліб і хлібобулочні вироби для діабетиків;
- оптово-відпускні ціни на борошно пшеничне вищого, першого і другого сорту, борошно житнє обдирне, яловичину, свинину, м'ясо птиці, ковбасні вироби варені, молоко, сир, сметану, масло вершкове, яйця курячі, цукор, олію соняшникову шляхом декларування їх зміни.
Відсутність Порядку формування цін на продовольчі товари дійсно сприяла формуванню суб'єктами господарювання цін на власний розсуд із завищенням окремих статей витрат, а уповноваженим місцевим органам виконавчої влади - визначати нормативи рентабельності без достатньої інформації щодо обґрунтованих витрат виробників та розміру прибутку, необхідного підприємству для здійснення виробничої діяльності, що, в окремих випадках, призводило до необґрунтованого зростання цін.
Постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2008
N 373 затверджено Порядок формування цін на продовольчі товари, щодо яких запроваджено державне регулювання. Вказаний Порядок визначає єдині методологічні засади формування виробниками економічно обґрунтованих цін на продовольчі товари, щодо яких запроваджено державне регулювання, та одержання об'єктивної інформації щодо структури та складових ціни виробника за економічними елементами собівартості.
Відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 17.04.2008
N 373 "Про затвердження Порядку формування цін на продовольчі товари, щодо яких запроваджено державне регулювання" Міністерством економіки України затверджено наказ від 13.08.2008
N 341 "Про затвердження форми декларації про оптову ціну на продовольчі товари, щодо яких запроваджено державне регулювання, та Інструкції про заповнення і застосування декларації про оптову ціну на продовольчі товари, щодо яких запроваджено державне регулювання". Зазначена норма дала змогу відслідковувати ціну продовольчого товару та розмір торговельної (постачальницько-збутової) надбавки на шляху просування від виробника (оптового постачальника) до кінцевого реалізатора (роздрібна торговельна мережа) або споживача (підприємство харчової промисловості).
Крім того, Кабінетом Міністрів України у серпні поточного року внесено зміни до постанови від 17.10.2007
N 1222 "Про затвердження Порядку декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари", якою визначено механізм попереднього декларування зміни оптово-відпускних цін на окремі продукти харчування у випадку, якщо загальне зростання ціни перевищує 1 відсоток протягом місяця.
Відповідно до п. 1
Порядку декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари, суб'єкти господарювання здійснюють декларування зміни оптово-відпускних цін на борошно пшеничне вищого, першого і другого сорту, борошно житнє обдирне, яловичину, свинину, м'ясо птиці (тушка), ковбасні вироби варені, крім вищого сорту, молоко коров'яче питне з вмістом жиру до 2,5 відсотка, сир кисломолочний з вмістом жиру до 9 відсотків, сметану з вмістом жиру до 20 відсотків, масло вершкове з вмістом жиру до 72,5 відсотка, яйця курячі, цукор-пісок, олію соняшникову. Вимоги зазначеної постанови поширюються на вказані вище продовольчі товари з урахуванням визначеного відсотка включно.
Одночасно, Державну інспекцію з контролю за цінами уповноважено надавати висновки щодо економічного обґрунтування рівнів оптово-відпускних цін на продовольчі товари, зміни цін на які підлягають декларуванню.
Щодо включення витрат, пов'язаних з транспортуванням товару
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.96
N 1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)" визначено виключні повноваження центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій щодо регулювання цін (тарифів) на окремі види продукції, товарів і послуг.
Зокрема, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації регулюють (встановлюють) граничні торговельні (постачальницько-збутові) надбавки до оптової ціни виробника (митної вартості) на борошно, хліб, макаронні вироби, крупи, цукор, яловичину, свинину і м'ясо птиці, ковбасні вироби варені, молоко, сир, сметану, масло вершкове, олію соняшникову, яйця курячі не вище 15 відсотків без урахування витрат з їх транспортування у міжміському сполученні (абзац 29 п. 12 Додатка чинної редакції постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.96
N 1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)").
Правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 14.10.97
N 363, визначено, що міжміські перевезення - це перевезення вантажів, що здійснюються за межі міста (населеного пункту).
Базою для нарахування торговельних (постачальницько-збутових) надбавок є фактична оптова ціна виробника (з урахуванням надбавок, знижок), що застосовується у розрахунках за товари, які поставляються (реалізуються) суб'єктами господарювання з метою їх використання у підприємницькій діяльності з урахуванням податку на додану вартість та за виключенням витрат, пов'язаних з транспортуванням товару за межі міста (населеного пункту).
Щодо конкретного переліку продуктів, щодо яких запроваджено державне регулювання цін
Виходячи з повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій щодо регулювання цін (тарифів) на окремі види продукції, товарів і послуг, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.96
N 1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)", конкретний асортимент продовольства в межах груп товарів, щодо яких запроваджено державне регулювання, визначається місцевими органами виконавчої влади, виходячи із структури споживання видів продовольства в регіоні.
З цією метою регіональним органам влади доцільно здійснювати систематичний аналіз товарообігу продовольчих товарів для виявлення найбільш соціально значущих продуктів, які є основними в раціоні харчування населення регіону.
Щодо норм постанови Кабінету Міністрів України від 17.10.2007 N 1222 ( 1222-2007-п ) "Про затвердження Порядку декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари"
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.96
N 1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)" Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації регулюють (встановлюють) оптово-відпускні ціни на борошно пшеничне вищого, першого і другого сорту, борошно житнє обдирне, яловичину, свинину, м'ясо птиці, ковбасні вироби варені, молоко, сир, сметану, масло вершкове, яйця курячі, цукор, олію соняшникову шляхом декларування їх зміни.
Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2007
N 1222 "Про затвердження Порядку декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари" визначено механізм попереднього декларування зміни оптово-відпускних цін на окремі продукти харчування у випадку, якщо загальне зростання ціни перевищує 1 відсоток протягом місяця.
Дія вищезазначеної постанови поширюється на суб'єкти господарювання, які виробляють або здійснюють постачання (реалізацію) продуктів харчування, щодо яких запроваджено державне регулювання (декларування), на шляху просування від виробника (оптового постачальника) до кінцевого реалізатора (роздрібна торговельна мережа) або споживача (підприємство харчової промисловості).
Вимоги зазначеної постанови не поширюються на суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність з роздрібної торгівлі продовольчими товарами, оскільки вони не провадять діяльність з виробництва та/або реалізації (постачальницько-збутова діяльність) таких товарів.
Суб'єкти господарювання, які провадять діяльність з реалізації продовольчих товарів вітчизняного виробництва та/або виробництва інших країн-імпортерів, і товари входять до переліку, визначеного в пункті 1 зазначеного
Порядку, то зміни оптово-відпускних цін на такі товари підлягають декларуванню (складають декларацію за формою згідно з додатком 2 до вказаного
Порядку) .
Відповідно до п. 1 Порядку декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2007
N 1222, суб'єкти господарювання здійснюють декларування зміни оптово-відпускних цін на борошно пшеничне вищого, першого і другого сорту, борошно житнє обдирне, яловичину, свинину, м'ясо птиці (тушка), ковбасні вироби варені, крім вищого сорту, молоко коров'яче питне з вмістом жиру до 2,5 відсотка, сир кисломолочний з вмістом жиру до 9 відсотків, сметану з вмістом жиру до 20 відсотків, масло вершкове з вмістом жиру до 72,5 відсотка, яйця курячі, цукор-пісок, олію соняшникову. Вимоги зазначеної постанови поширюються на вказані вище продовольчі товари з урахуванням визначеного відсотка включно.
Декларуванню не підлягають оптово-відпускні ціни на продовольчі товари при застосуванні їх нижчими від задекларованих. Крім того, не підлягають декларуванню оптово-відпускні ціни у випадку їх підвищення після зниження, але не вище ніж задекларовані.
Стосовно нормативу рентабельності, який має входити до оптової ціни продовольчого товару і визначається уповноваженим органом, то, за зверненням Мінекономіки, Мінагрополітики опрацьовується питання визначення необхідного для суб'єктів господарювання рівня рентабельності виробництва продовольчих товарів, щодо яких запроваджено державне регулювання. Зазначені норми, після їх отримання, будуть доведені до уповноважених органів виконавчої влади та суб'єктів господарювання.
................Перейти до повного тексту