- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ ТА З ПИТАНЬ
ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про затвердження Методичних рекомендацій з розроблення і реалізації регіональних програм сприяння підвищенню якості та конкурентоспроможності продукції
На виконання пункту 6 розділу II плану першочергових заходів щодо впровадження систем управління якістю на підприємствах на 2001-2002 роки, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.09.2001
N 462,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації з розроблення і реалізації регіональних програм сприяння підвищенню якості та конкурентоспроможності продукції, що додаються.
2. Рекомендувати Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям при розробленні регіональних програм сприяння підвищенню якості та конкурентоспроможності продукції керуватися цими Методичними рекомендаціями.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства економіки
та з питань європейської
інтеграції
01.11.2002 N 316
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
з розроблення і реалізації регіональних програм сприяння підвищенню якості та конкурентоспроможності продукції
Вступна частина
Методичні рекомендації з розроблення і реалізації регіональних програм сприяння підвищенню якості та конкурентоспроможності продукції (далі - Методичні рекомендації) розроблено відповідно до Указу Президента України від 23 лютого 2001 року
N 113 "Про заходи щодо підвищення якості вітчизняної продукції" та на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.09.2001
N 462.
Ці рекомендації містять пропозиції щодо організації розроблення програми сприяння підвищенню якості та конкурентоспроможності продукції, її структури, змісту, напрямів програмних заходів.
У Методичних рекомендаціях викладено пропозиції щодо методів, порядку розроблення та структури цільових регіональних програм сприяння підвищенню якості та конкурентоспроможності продукції.
1. Загальні положення, мета і основні завдання
Ці Методичні рекомендації розроблено з метою надання допомоги фахівцям органів виконавчої влади всіх рівнів, керівникам підприємств усіх форм власності в регіоні при підготовці, розробленні та затвердженні регіональних програм сприяння підвищенню якості та конкурентоспроможності продукції.
Регіональна програма сприяння підвищенню якості та конкурентоспроможності продукції (далі - Програма) має багатоцільовий характер. Головна мета - спрямування дій центральних та місцевих органів виконавчої влади, підприємств, організацій, громадських об'єднань і спілок на формування загальної культури якості в країні, а також на стимулювання виробництва, поліпшення якості продукції і послуг у всіх галузях економіки.
Рішення про розроблення Програми приймається Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, які можуть бути замовниками Програми.
Замовник визначає орган управління, що відповідає за розроблення та реалізацію Програми, керівника (координатора), який ураховує інтереси:
місцевих органів державного управління;
розробників і виконавців Програми;
державних і громадських організацій;
підприємств усіх форм власності.
Заходи щодо виконання Програми спрямовуються на підвищення якості та конкурентоспроможності продукції підприємств усіх форм власності, які розміщені на території регіону і є складовою частиною при формуванні і реалізації державної політики у сфері управління якістю продукції (товарів, робіт, послуг).
Відповідно до мети визначаються структура і зміст заходів щодо виконання Програми, терміни їх виконання, розраховується ефективність очікуваних результатів. Основними завданнями Програми має бути:
постійне підвищення якості та конкурентоспроможності вітчизняної продукції (товарів, робіт, послуг);
забезпечення сталого розвитку економіки;
використання наявних можливостей підвищення ефективності й конкурентоспроможності підприємств;
розвиток інвестиційної активності, конкуренції на ринку товарів і послуг;
поліпшення умов та підвищення рівня життя населення;
створення нових робочих місць;
збереження та відновлення довкілля;
пропагування та впровадження принципів загального управління якістю (TQM);
формування позитивного іміджу України на міжнародному рівні.
2. Аналіз стану економічного та соціального розвитку регіону
Аналіз напрямів підвищення якості та конкурентоспроможності продукції (товарів, робіт та послуг) проводиться на основі вивчення стану виробництва, що склався в регіоні, забезпечення регіонів нормативною базою щодо якості та сертифікації продукції (товарів, робіт, послуг), стану впровадження на підприємствах, в організаціях систем управління якістю, що відповідають вимогам міжнародних стандартів ISO серій 9000 та 14000, та зайнятості населення, його вкладу в економіку регіону, наповнення бюджету.
На основі проведеного аналізу висвітлюються недоліки та диспропорції в економіці регіону, а також проблеми, які можна розв'язати за допомогою випуску високоякісної й безпечної продукції (товарів, робіт, послуг), формується взаємопов'язана система заходів щодо усунення цих недоліків та диспропорцій, визначаються напрями підвищення якості в регіоні з урахуванням пріоритетів, визначених на державному рівні.
3. Порядок розроблення Програми та її структура
Кожний регіон на основі вивчення стану впровадження систем управління якістю, що відповідають вимогам міжнародних стандартів ISO серій 9000 та 14000, визначає першочергові заходи щодо підвищення якості та конкурентоспроможності продукції (товарів, робіт, послуг).
Програма є складовою частиною державної політики у сфері управління якістю продукції (товарів, робіт, послуг); ефективного використання якості відродження підприємств і організацій України на основі інноваційної моделі розвитку.
Розвиток та підтримка впровадження передових методів управління якістю та довкіллям здійснюються за такими напрямами:
здійснення моніторингу впровадження систем управління якістю та довкіллям на підприємствах, в організаціях регіону;
впровадження нових прогресивних технологій та матеріалів, сприяння науково-технічному виробництву;
розроблення заходів щодо заохочення та стимулювання впровадження підприємствами, організаціями систем управління якістю та довкіллям за міжнародними стандартами;
залучення наукового потенціалу регіонів до розв'язання питань гармонізації національних стандартів з міжнародними на продукцію, яка експортується;
організація проведення регіональних конкурсів з визначення кращих товарів та послуг, підприємств, організацій у сфері управління якістю;
координація роботи методичних та консультаційних центрів у регіоні з питань управління якістю;
організація щорічного проведення "Європейського тижня якості" у регіоні;
заснування премій у сфері управління якістю.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації або інший замовник на основі цих Методичних рекомендацій з урахуванням власних регіональних особливостей визначають порядок розроблення Програми, затверджують її, а також погоджують з Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України.
Замовник визначає головного розробника Програми.
Головним розробником Програми, як правило, повинна бути спеціально утворена комісія чи група при Міністерстві економіки Автономної Республіки Крим, управліннях економіки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Головний розробник забезпечує організацію і науково-методичне керівництво роботою всіх співвиконавців, відповідальних за розроблення розділів Програми.
Співвиконавцями можуть виступати як державні установи, так і громадські організації. Вибір співвиконавців, залучених до розроблення Програми, доцільно проводити на конкурсній основі.
Програма, що розробляється, повинна узгоджуватися з іншими програмами, які діють у регіоні. Для уникнення дублювання з чинними регіональними програмами необхідно уточнити питання, які повинні пов'язуватися і переходити до програми сприяння підвищенню якості продукції.
Фінансове забезпечення Програми здійснюється за рахунок коштів місцевих бюджетів, позабюджетних коштів й інших джерел фінансування.
При розробленні розділів Програми необхідно враховувати регіональні особливості та надавати можливості усім громадянам рівного, гарантованого і розширеного доступу до всіх чинників виробництва, включаючи кредити.
Напрями реалізації Програми:
удосконалення правових засад та нормативно-правової бази;
забезпечення підготовки та підвищення кваліфікації кадрів;
впровадження нових прогресивних технологій та матеріалів, сприяння науково-технічному розвитку виробництва для підвищення якості продукції, конкурентоспроможної на внутрішньому та зовнішньому ринках;
впровадження систем управління якістю та довкіллям;
задоволення попиту на безпечну та якісну продукцію;
державна підтримка впровадження систем управління якістю та довкіллям;
збільшення доходів до бюджету за рахунок інтенсифікації розвитку економіки;
популяризація та пропагування підвищення якості й конкурентоспроможності продукції.
Для оптимізації розроблення Програми використовується структурна схема, яка зазначена на рис. 1.
---------------------------------------------------
| ПАСПОРТ ПРОГРАМИ |
---------------------------------------------------
---------------------------------------------------
| 1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ |
---------------------------------------------------
---------------------------------------------------
| 2. АНАЛІЗ СТАНУ ЯКОСТІ ПРОДУКЦІЇ. |
| ОЦІНКА СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ РЕГІОНУ |
---------------------------------------------------
---------------------------------------------------
| 3. МЕТА І ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ |
---------------------------------------------------
---------------------------------------------------
|4. НАПРЯМИ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ПРОДУКЦІЇ |
| (РОЗРОБЛЕННЯ ЗАХОДІВ ЩОДО РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ)|
---------------------------------------------------
---------------------------------------------------
| 4.1. ПРАВОВІ |
---------------------------------------------------
---------------------------------------------------
| 4.2. ЕКОНОМІЧНІ |
---------------------------------------------------
---------------------------------------------------
| 4.3. КАДРОВІ |
---------------------------------------------------
---------------------------------------------------
| 4.4. ІНФОРМАЦІЙНІ |
---------------------------------------------------
---------------------------------------------------
................Перейти до повного тексту