- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ ТА З ПИТАНЬ
ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про затвердження Тимчасових методичних рекомендацій щодо розроблення державних цільових програм
З метою створення організаційно-методичних засад розроблення державних цільових програм та відповідно до пункту 4 доручення Кабінету Міністрів України від 11.03.03 N 10368
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Тимчасові методичні рекомендації щодо розроблення державних цільових програм, що додаються.
2. Рекомендувати міністерствам, іншим центральним та місцевим органам виконавчої влади під час розроблення державних цільових програм керуватися цими методичними рекомендаціями.
3. Департаменту економічної стратегії довести наказ до відома міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Державного секретаря Першина В.Л.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
економіки та з питань
європейської інтеграції
України
08.05.2003 N 114
ТИМЧАСОВІ МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо розроблення державних цільових програм
1. Загальні положення
Тимчасові методичні рекомендації розроблені з метою створення організаційно-методичних засад розроблення державних цільових програм та призначені для використання міністерствами, іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, науковими організаціями - ініціаторами, державними замовниками та розробниками програм.
Державна цільова програма - це комплекс взаємопов'язаних завдань і заходів, які спрямовані на розв'язання найважливіших проблем розвитку держави, окремих галузей економіки або адміністративно-територіальних одиниць, здійснюються з використанням коштів державного бюджету та узгоджені за строками виконання, складом виконавців, ресурсним забезпеченням.
Державна цільова програма розробляється за наявності таких умов:
існування проблеми, розв'язання якої неможливе засобами територіального чи галузевого управління і потребує державної підтримки, координації діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування;
відповідність мети програми пріоритетним напрямам державної політики;
необхідність забезпечення міжгалузевих і міжрегіональних зв'язків технологічно пов'язаних галузей та виробництв;
наявність реальної можливості ресурсного забезпечення виконання програми.
За своєю спрямованістю державні цільові програми поділяються на:
економічні, що спрямовані на розв'язання комплексних галузевих і міжгалузевих проблем виробництва, підвищення його ефективності та якісних характеристик, забезпечення ресурсозбереження, створення нових виробництв, розвиток виробничої кооперації;
наукові, метою яких є забезпечення виконання фундаментальних досліджень у галузі природничих, суспільних і технічних наук;
науково-технічні, що розробляються для розв'язання найважливіших науково-технічних проблем, створення принципово нових технологій, засобів виробництва, матеріалів, іншої наукоємної та конкурентоспроможної продукції;
соціальні, що передбачають розв'язання проблем підвищення рівня та якості життя, посилення соціального захисту населення, поліпшення умов праці, розвиток охорони здоров'я та освіти;
національно-культурні, що спрямовані на розв'язання проблем національно-культурного розвитку, збереження національно-культурної спадщини, задоволення інтелектуальних та духовних потреб людини;
екологічні, метою яких є здійснення загальнодержавних природоохоронних заходів, запобігання катастрофам екологічного характеру та ліквідація їх наслідків;
оборонні, що розробляються з метою посилення обороноздатності держави;
правоохоронні, що спрямовані на забезпечення правоохоронної діяльності, боротьби із злочинністю та державної безпеки.
2. Ініціювання розроблення державної цільової програми
Ініціаторами розроблення державної цільової програми можуть бути центральні органи виконавчої влади. Національна академія наук України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські ради, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.
Пропозиції ініціатора розроблення державної цільової програми подаються до Кабінету Міністрів України разом з детальним обґрунтуванням необхідності її розроблення, яке повинне містити:
визначення проблеми - дається формулювання проблеми, на розв'язання якої спрямована програма, наводиться аналіз причин її виникнення, окреслюються її масштаби;
пояснення, чому розв'язання цієї проблеми потребує розроблення і виконання державної цільової програми;
перелік, за наявності, прийнятих державних цільових програм відповідної сфери діяльності, які споріднені за метою запропонованому програмному документу, та обґрунтування неможливості розв'язання проблеми в рамках цих програм;
обґрунтування відповідності мети програми пріоритетним напрямам державної політики (посилання на нормативно-правові акти з визначення пріоритетів держави);
суттєві фактори - викладаються статистичні, аналітичні, інші дані, які мають бути взяті до уваги під час прийняття рішення щодо розроблення програми;
визначення орієнтовних обсягів фінансових витрат, необхідних для виконання програми;
оцінку очікуваних результатів виконання програми (економічних, соціальних, екологічних тощо) та визначення її ефективності;
узгодження - чітко визначаються будь-які точки зору та розбіжності в позиціях заінтересованих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, які виникли в ході консультацій щодо розроблення програми.
Обґрунтування необхідності розроблення державної цільової програми готується у стислому вигляді (до 5 сторінок).
Кабінетом Міністрів України приймається рішення щодо розроблення проекту державної цільової програми, визначаються державний замовник та строки її розроблення.
Державними замовниками програм можуть бути центральні органи виконавчої влади, Національна академія наук України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.
Державні замовники здійснюють загальне керівництво і контроль за розробленням та виконанням державних цільових програм.
Якщо державна цільова програма виконується декількома державними замовниками (замовниками-співвиконавцями), Кабінетом Міністрів України визначається державний замовник, який координує діяльність органів виконавчої влади, пов'язану з розробленням та виконанням програми.
3. Розроблення проекту державної цільової програми
Проект державної цільової програми розробляється державним замовниками або визначеними ними відповідно до чинного законодавства розробниками.
Проект державної цільової програми повинен містити такі складові частини (розділи):
паспорт програми;
склад проблеми та обґрунтування необхідності її розв'язання програмним методом;
мета програми;
обґрунтування шляхів і засобів розв'язання проблеми;
строки та етапи виконання програми;
перелік заходів і завдань програми;
ресурсне забезпечення програми;
організація управління та контролю за ходом виконання програми;
очікувані кінцеві результати виконання програми.
Паспорт державної цільової програми містить назву програми, дату прийняття рішення про розроблення, визначення державного замовника або координаторів державних замовників-співвиконавців, мети, строків і етапів виконання, загальних обсягів фінансування, в тому числі видатків державного бюджету, очікуваних результатів виконання, контролю за її виконанням (додаток 1).
Склад проблеми та обґрунтування необхідності її розв'язання програмним методом повинен містити характеристику стану та головних проблем галузі економіки, сфери діяльності тощо, аналіз причин виникнення цих проблем та обґрунтування необхідності їх розв'язання шляхом виконання державної цільової програми. Крім того, повинна наводитись інформація щодо публічного обговорення проекту програми (якщо воно проводилось).
Обґрунтування шляхів і засобів розв'язання проблеми має містити визначення, порівняльний аналіз можливих варіантів розв'язання проблеми та обґрунтування оптимального варіанта; визначення на основі оптимального варіанта шляхів та засобів розв'язання проблеми.
Строки та етапи виконання державної цільової програми визначають початок і закінчення виконання програми, етапи її реалізації. Залежно від строку виконання програми можуть реалізовуватись в один етап (до 5 років), у два етапи (від 5 до 10 років) та в три етапи (понад 10 років).
................Перейти до повного тексту