1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ ТА З ПИТАНЬ
ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ
Н А К А З
12.09.2003 N 252
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо розроблення програм реформування та розвитку (ринкової трансформації) базових галузей економіки
На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 26.08.2003 до N 12362 та з метою надання методичної допомоги фахівцям центральних органів виконавчої влади щодо створення організаційно-методичних засад розроблення програм реформування та розвитку (ринкової трансформації) базових галузей економіки
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо розроблення програм реформування та розвитку (ринкової трансформації) базових галузей економіки, що додаються.
2. Рекомендувати міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади під час розроблення програм реформування та розвитку (ринкової трансформації) базових галузей економіки керуватися цими Методичними рекомендаціями.
Міністр В.Хорошковський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства економіки
та з питань європейської
інтеграції України
12.09.2003 N 252
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо розроблення програм реформування та розвитку (ринкової трансформації) базових галузей економіки
1. Загальні положення
Ці Методичні рекомендації розроблено з метою надання методичної допомоги фахівцям центральних органів виконавчої влади у проведенні роботи щодо розроблення програм реформування та розвитку (ринкової трансформації) базових галузей економіки відповідно до доручення Кабінету Міністрів України від 26.08.2003 до N 12362.
Методичні рекомендації визначають структуру та загальний підхід до розкриття основних положень програм реформування та розвитку (ринкової трансформації) базових галузей економіки (далі - Програми), які розробляються міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади з урахуванням специфіки кожної окремої галузі.
2. Структура та загальний підхід до розкриття основних положень Програм
На початку Програми наводиться розділ "Головне", в якому стисло визначаються основні положення Програми. Крім того, складається паспорт Програми відповідно до вимог, визначених у листі Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 15.01.2003 N 11-29/26.
2.1. Основні характеристики галузі економіки (далі - галузь)
2.1.1. Структура галузі
Опис структури галузі включає в себе наступне:
характеристика основних типів підприємств, що входять до складу галузі, та підприємств, що становлять основу галузі;
наявність стратегічно важливих підприємств і підприємств-монополістів, містоутворюючих підприємств;
функціонування природних монополій;
розмір державного, акціонерного та приватного секторів за кількістю об'єктів, розміром основних фондів та обсягами випуску продукції у динаміці;
вартість основних фондів та обсяги виробленої продукції казенних підприємств та підприємств, приватизація яких заборонена.
Основні характеристики галузі повинні розкриватися щодо загальної чисельності підприємств галузі та її динаміки розвитку за період проведення аналізу галузі, у тому числі за окремими основними видами діяльності.
Окремо дається характеристика підприємств, на які сукупно припадає до 70-80% обсягу продукції (послуг) галузі в грошовому виразі, а також визначається кількість стратегічно важливих підприємств і підприємств, що є монополістами на загальнодержавному ринку товарів та послуг, містоутворюючих підприємств, підприємств, що є природними монополістами, основних видів продукції, яка випускається цими підприємствами.
Визначається розмір державного, акціонерного та приватного секторів за кількістю об'єктів, розміром основних фондів та обсягами випуску продукції.
При визначенні розміру корпоративного сектору окремо вказується кількість та основні характеристики відкритих та закритих акціонерних товариств, товариств з обмеженою відповідальністю, спільних підприємств тощо. Вказується частка державного майна в статутному фонді цих підприємств. Надається кількісна характеристика казенних підприємств та підприємств, які не підлягають приватизації.
Основні характеристики структури галузі даються за формою, наведеною в додатку 1.
2.1.2. Характеристика основних тенденцій економічного розвитку галузі та чинників, що обумовлюють ці тенденції.
Аналіз економічного розвитку галузі спрямований на дослідження динаміки основних показників діяльності галузі та факторів, що впливали на цю динаміку протягом періоду, що досліджується.
Аналіз розвитку галузі здійснюється, як правило, за 8-10 років або за період, коли стали діяти процеси реформування відносин власності, реструктуризація підприємств, інші якісні зміни, що вплинули на структуру галузі.
Основною метою проведення вказаного аналізу є визначення впливу процесів реформування відносин власності на основні показники діяльності галузі за цей період.
Детальний аналіз окремих показників здійснюється на основі Методичних рекомендацій з розроблення галузевих прогнозів та програм, розроблених Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України разом з Науково-дослідним економічним інститутом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України відповідно до Закону України "Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України", а також Методичних рекомендацій з факторного аналізу процесів економічного розвитку, підготовлених Науково-дослідним економічним інститутом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України.
До основних показників діяльності галузі належать:
обсяги валового випуску основних видів продукції (послуг);
динаміка зайнятості (офіційна та фактична в еквіваленті повної зайнятості);
стан основних виробничих фондів (включаючи відсоток їх зносу);
аналіз тенденцій змін у структурі внутрішнього і зовнішнього попиту на продукцію галузі;
аналіз тенденцій щодо інвестування виробництва;
стан конкуренції на зовнішніх та внутрішніх ринках продукції галузі;
вплив на формування експортного потенціалу, частка в загальному обсязі експорту;
фінансовий стан підприємств;
забезпечення надходжень до державного та місцевих бюджетів.
Показники динаміки обсягів валового випуску основних видів продукції (послуг), зайнятості, стан основних виробничих фондів характеризуються як в цілому по галузі за період проведення аналізу, так і по окремих групах підприємств у розрізі форм власності.
З метою визначення впливу чинників реформування відносин власності на показники роботи галузі проводиться порівняльний аналіз показників у цілому по галузі та по окремих підприємствах у розрізі форм власності.
Відповідний перелік аналітичних показників, які при цьому можуть бути використані, міститься в Методичних рекомендаціях з розроблення галузевих прогнозів та програм, розроблених Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України разом з Науково-дослідним економічним інститутом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України відповідно до Закону України "Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України".
Здійснюється оцінка ролі підприємств різних форм власності у забезпеченні надходжень до бюджету в галузі з урахуванням результатів роботи, що проводиться міністерствами, іншими центральними органами влади відповідно до рішень Кабінету Міністрів України щодо забезпечення виконання Державного бюджету України.
2.1.3. Місце та роль галузі у виробництві товарів (робіт, послуг), що мають суспільне значення.
У цьому підрозділі проводиться аналіз виробництва основних видів продукції (робіт, послуг), у тому числі для потреб оборони, правоохоронних органів, забезпечення виконання інших функцій держави (у тому числі в галузі освіти, медицини, надання соціальних послуг); виробництва продукції згідно з міжнародними домовленостями України.
Дається оцінка питомої ваги виробництва зазначеної продукції (послуг) у загальних обсягах виробництва продукції (послуг) галузі в цілому та за окремими видами; аналізуються обсяги закупівлі продукції (послуг) за бюджетні кошти, обсяги державного оборонного замовлення тощо.
Здійснюється аналіз виробництва товарів (робіт, послуг), що мають суспільне значення, в розрізі окремих підприємств, що є найбільшими виробниками таких товарів (робіт, послуг) у галузі.
Проводиться аналіз і порівняння в цілому в галузі та в розрізі окремих підприємств таких показників, як загальний річний обсяг виробництва продукції (послуг); питома вага виробництва продукції (послуг), що має суспільне значення (включаючи закупівлю товарів (робіт, послуг) за бюджетні кошти, закупівлю відповідно до державного оборонного замовлення, реалізацію продукції (послуг) відповідно до міждержавних угод).
Визначаються перспективи розвитку виробництва товарів (робіт, послуг), що мають суспільне значення.
2.1.4. Основні нормативні акти, що регулюють фінансово-господарську діяльність галузі.
Надається перелік та характеристика положень основних специфічних регуляторних актів, що визначають особливості здійснення відповідних видів фінансово-господарської діяльності в галузі, включаючи Закони України, нормативні акти Президента України та Кабінету Міністрів України, відомчі нормативні акти, документи міжнародного характеру.
Визначаються перспективи розвитку нормативної бази, основні заходи, спрямовані на дерегуляцію підприємницької діяльності в галузі.
2.1.5. Особливості державного регулювання діяльності галузі.
Визначаються особливості державного регулювання діяльності галузі, включаючи:
характеристику функцій відповідних органів державної виконавчої влади;
наявність та основні функції спеціальних регулюючих органів;
діяльність господарських утворень, створених за участю держави, що мають визначальний вплив у діяльності галузі;
роль та функції галузевих об'єднань, інших вертикально-інтегральних структур у регулюванні діяльності галузі.
2.1.6. Основні проблемні питання розвитку галузі, їх характеристика.
На підставі аналізу роботи галузі визначаються проблемні питання розвитку галузі та основні завдання щодо їх вирішення.
2.2. Оцінка результатів проведеної приватизації та її вплив на ефективність роботи галузі: досягнуті результати та проблемні питання.
Оцінка результатів проведеної приватизації та її вплив на ефективність роботи галузі відбувається відповідно до чинного законодавства з питань роздержавлення власності, зокрема: Закону України від 04.03.1992 N 2163-XII "Про приватизацію державного майна", Закону України від 10.07.1996 N 290/96-ВР "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", Закону України від 18.05.2000 N 1723 "Про Державну програму приватизації", Указу Президента України від 19.03.2002 N 267 "Про організаційні заходи з підготовки об'єктів права державної власності до приватизації", Указу Президента України від 07.02.1996 N 116/96 "Про структурну перебудову вугільної промисловості" та інших нормативних актів Верховної Ради України, кабінету Міністрів України, Президента України, що регулюють це питання.
3. Основні напрями, цілі і пріоритети реформування та розвитку (ринкової трансформації) галузі на 2003-2008 роки
3.1. Визначення цілей та завдань розвитку галузі.
3.1.1. Основні нормативні та програмні документи, що визначають пріоритети розвитку галузі до 2008 року.
Надається перелік основних програмних документів, включаючи, державні цільові і галузеві програми, що визначають цілі, завдання та пріоритети розвитку галузі до 2008 року.
Основним серед програмних документів, що визначають пріоритети розвитку галузі до 2008 року, є Послання Президента України до Верховної Ради України "Європейський вибір, Концептуальні засади стратегії економічного та соціального розвитку України на 2002-2011 роки".
3.1.2. Зміст основних пріоритетів, а також цілей і завдань середньострокову перспективу (до 2008 року) з деталізацією за окремими періодами.
На підставі аналізу основних програмних документів визначається система цілей та пріоритетів розвитку галузі, а також основні завдання на середньострокову перспективу (до 2008 року) з деталізацією за окремими періодами.
З метою створення умов для ефективного використання промисловою потенціалу галузі визначається зміст ключових завдань реформування та розвитку (ринкової трансформації) галузі, а саме:
формування конкурентного ринку продукції (послуг) галузі, створення сприятливих умов для залучення підприємствами фінансових ресурсів;
реформування системи державного управління галуззю;
здійснення заходів щодо стимулювання оновлення основних фондів і технічного переоснащення виробництва;
забезпечення конкурентоспроможності та збільшення присутності продукції на внутрішньому та зовнішньому ринках, насамперед продукції з високим ступенем переробки;
диверсифікація експорту із збільшенням у ньому частки продукції з високою доданою вартістю;
забезпечення поступової адаптації галузі до умов діяльності, передбачених ГАТТ/СОТ;
впровадження механізмів щодо залучення і використання позабюджетних джерел підтримки науково-технічних та інноваційних проектів;
стимулювання впровадження нових технологій, зменшення матеріалоємності виробництва.
3.1.3. Основні завдання та напрями трансформаційних процесів у галузі до 2008 року в світлі визначених цілей та пріоритетів розвитку галузі.
Формулюються основні завдання та напрями трансформаційних процесів у галузі до 2008 року в світлі визначених цілей та пріоритетів розвитку галузі.
Цей підрозділ містить узагальнення та основні висновки, зміст яких більш детально розкривається у наступних розділах Програми.
3.2. Трансформація відносин власності і системи управління галуззю.
3.2.1. Обґрунтування оптимальної структури державної власності.
Обґрунтування оптимальної структури державної власності в галузі здійснюється виходячи з результатів проведеного аналізу розвитку галузі, а також визначених цілей і пріоритетів розвитку галузі на 2003-2008 роки.
При цьому здійснюється оцінка результатів проведеної приватизації та її вплив на ефективність роботи галузі. Визначається можливий вплив процесів ринкової трансформації на вирішення проблемних питань розвитку галузі.
В основу оцінки визначення стратегічної мети управління об'єктами державної власності закладаються основи, визначені Концепцією політики Кабінету Міністрів України щодо управління об'єктами державної власності, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.10.2001 N 467-р.
3.2.2. Трансформація інституційного складу та інфраструктури галузі.
Визначаються основні заходи щодо формування інституційного складу, який стимулюватиме підприємницьку активність, прискорення розвитку галузі на засадах структурно-інноваційних перетворень, розвиток сучасної інфраструктури галузі.
Серед напрямів інституційних перетворень може бути визначено:
створення макротехнологічних виробництв із замкненими циклами за пріоритетами інноваційного розвитку;
забезпечення умов для налагодження ефективної взаємодії великого, середнього та малого бізнесу, насамперед у наукоємних секторах;
оптимізація промислових комплексів та виробничих потужностей, поліпшення коопераційних зв'язків;
розвиток інфраструктури галузі, передусім систем транспорту, зв'язку, інформатизації, науково-технічного забезпечення.
3.2.3. Реформування структури управління галуззю.
Визначаються напрями реформування основних засад державного регулювання і управління галуззю з урахуванням цілей та завдань розвитку галузі, напрямів ринкової трансформації галузі, обґрунтування оптимальної структури державної власності.
При цьому обґрунтовуються напрями змін у функціях органів виконавчої влади, на які покладено здійснення регулювання в галузі; обґрунтовуються зміни управлінської моделі в контексті переходу від галузевого до функціонального принципу управління; забезпечення проведення управлінськими структурами комплексного аналізу показників у розрізі окремих видів діяльності, що здійснюється в галузі, незалежно від форми власності; проведення аналізу ситуації на зовнішніх та внутрішніх ринках з метою задоволення інформаційних потреб підприємств; проведення політики структурної перебудови в галузі за рахунок застосування важелів податкової та амортизаційної політики шляхом підготовки та внесення змін до чинного законодавства тощо.
Також визначається трансформація місця та функцій галузевих об'єднань, інших структур, включаючи корпорації, холдинги, що створені (створюються) в галузі з метою представлення інтересів підприємств, вирішення спільних завдань господарської діяльності, реалізації завдань галузевих програмних документів.
При обґрунтуванні оптимальної структури державної власності в галузі використовуються результати проведеного аналізу щодо місця та ролі галузі у виробництві товарів та послуг, що мають суспільне значення.
Визначаються основні принципи поєднання ринкових механізмів з державним регулюванням у тих галузях, де ринкові механізми працюють з недостатньою ефективністю в контексті реалізації цілей та завдань розвитку галузі.
3.2.4. Забезпечення процесу передачі об'єктів соціального значення в комунальну власність при плануванні заходів з приватизації та акціонування промислових підприємств.
При передачі об'єктів соціального значення в комунальну власність під час планування заходів з приватизації та акціонування промислових підприємств слід керуватися Законом України від 03.03.1998 N 147 "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності".
3.2.5. Здійснення заходів з ринкової трансформації окремо визначених виробничих комплексів.
При розробці заходів з ринкової трансформації окремо визначених виробничих комплексів формуються:
переліки казенних підприємств, що існують на поточний момент. При цьому окремо визначаються переліки казенних підприємств, статус яких пропонується змінити через відсутність завантаження замовленнями для державних потреб, а також у разі необхідності - підприємств, яким передбачається надати статус казенних із відповідними обґрунтуваннями;
переліки підприємств, які виробляють стратегічно важливу продукцію, та в розмірі 50% пакети акцій по кожному з них, які пропонується закріпити у державній власності, термін закріплення, термін приватизації з відповідними обґрунтуваннями;
перелік підприємств, які пропонуються до приватизації за стандартними схемами;
пропозиції щодо вилучення підприємств із переліку заборонених до приватизації та щодо внесення змін до статті 5 Закону України "Про приватизацію державного майна".
Заходи з ринкової трансформації окремо визначених виробничих комплексів здійснюються відповідно до чинного, законодавства, зокрема:
Законів України "Про приватизацію державного майна", "Про підприємства в Україні", постанов Кабінету Міністрів України від 30.06.1998 N 987 "Про перетворення державних підприємств у казенні", від 15.05.2003 N 695 "Про визначення критеріїв віднесення підприємств (організацій) до таких, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави", Концепції політики Кабінету Міністрів України щодо управління об'єктами державної власності, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05.10.2001 N 467-р.
3.3. Заходи, спрямовані на підвищення інвестиційної привабливості, запровадження новітніх технологій та технічне переоснащення галузі.
У цьому підрозділі обґрунтовується необхідність впровадження заходів щодо проведення модернізації виробництва на діючих підприємствах галузі на підставі результатів проведеного аналізу ситуації в галузі, а також визначених згідно з основними програмними документами цілей і завдань розвитку галузі.
Зазначене обґрунтування здійснюється виходячи з аналізу стану основних виробничих фондів, аналізу тенденцій щодо інвестування виробництва в галузі, аналізу тенденцій та прогнозу внутрішнього і зовнішнього попиту на продукцію галузі.
Аналіз робиться як у цілому по галузі, так і по окремих підприємствах (групах підприємств), що становлять основу галузі.
З урахуванням проведеного аналізу здійснюється обґрунтування інвестиційних зобов'язань власників при проведенні приватизації як у цілому по галузі (щодо основних напрямків та загальних принципів (підходів) визначення інвестиційних зобов'язань), так і в розрізі окремих підприємств.
Визначаються шляхи та засоби проведення контролю за виконанням взятих інвестиційних зобов'язань власниками підприємств.
Відповідно до проведеного аналізу ситуації в галузі, цілей та пріоритетів, завдань, визначених основними програмними документами, визначаються напрями технічного переоснащення в галузі, запровадження новітніх технологій та обладнання.
Одним з інструментів забезпечення ефективного та стабільного використання державних активів та поліпшення структури виробничих фондів визначаються основні напрямки вдосконалення системи контролю за використанням фінансових ресурсів державних підприємств на основі фінансових планів, які складаються відповідно до статті 20 Закону України "Про підприємства в Україні".
Серед цих напрямів:
заходи, спрямовані на підвищення ефективності (прибутковості) діяльності підприємств державного сектору;
забезпечення спрямування фінансових ресурсів, включаючи прибуток підприємств, амортизаційні відрахування на модернізацію виробничих потужностей, запровадження новітніх технологій;
підвищення відповідальності керівників за фінансовий стан підприємств та створення стимулів для ефективного керівництва.

................
Перейти до повного тексту