- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
28.04.2005 N 19-23/1970-10 |
Щодо окремих аспектів функціонування системи державних закупівель у I кварталі 2005 року
На виконання статті 3 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 22.02.2000 р.
N 1490-III, доручень Кабінету Міністрів України від 17.09.2003 р. N 55495, від 04.11.2004 р. N 55495/9/1-04, від 05.02.2003 р. N 6079 (п. 6-8 до абз. 2), від 07.05.2004 р. N 20140/1/1-04 (п. 13 до абз. 16), від 15.04.2005 р. N 19537/0/1-05 та протоколу N 4 засідання Урядового комітету економічного розвитку та з питань європейської інтеграції від 12.02.2004 р. щодо схвалення Стратегії розвитку системи державних закупівель та державного замовлення Міністерство економіки та з питань європейської інтеграції подає інформацію щодо функціонування системи державних закупівель за січень-березень 2005 року.
Щодо реалізації державної політики у сфері державних закупівель
Упродовж першого кварталу 2005 року підготовлено та надано Кабінету Міністрів України та Рахунковій Палаті України інформацію про функціонування системи державних закупівель та виконання Стратегії розвитку системи державних закупівель та державного замовлення у розрізі:
- вдосконалення нормативно-правової бази у сфері державних закупівель;
- погашення існуючої заборгованості за виконані державні контракти та вдосконалення підходів до формування державного замовлення;
- інституційного розвитку системи державних закупівель;
- посилення контролю у сфері державних закупівель;
- розвитку інформаційних технологій та впровадження систем електронної торгівлі у сферу державних закупівель.
За звітний період департаментом було підготовлено постанову "Про закупівлю Національною телекомпанією товарів, робіт і послуг, необхідних для забезпечення проведення пісенного конкурсу
"Євробачення - 2005", яка передбачає спрощений порядок тендерної закупівлі необхідної для належного проведення конкурсу продукції.
На виконання низки доручень Кабінету Міністрів України підготовлено проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти", який схвалений Урядом та 4.04.2005 р. переданий до Верховної Ради України як невідкладний для прийняття. Метою прийняття закону є усунення значних складнощів практичного застосування окремих норм Закону України
"Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" у редакції Закону
N 2188 від 18.11.2004 р. (насамперед щодо розміщення інформації про державні закупівлі в спеціальних системах у мережі Інтернет, щорічного підвищення кваліфікації членів тендерних комітетів тощо), та гармонізація його з міжнародними правилами закупівель у зв'язку з завершенням вступу у Світову організацію торгівлі та активізацією співробітництва з ЄС. Окрім цього, законопроект визначає засади міжвідомчої координації закупівель певних, як правило, однотипних видів продукції, передбачає поширення тендерних засад на закупівлі, що здійснюються державними і казенними підприємствами для підвищення ефективності їх діяльності, а також встановлення пріоритетності цінового критерію вибору найкращої пропозиції, у тому числі через біржові ринки. Законопроектом також визначаються принципи та стадії витрачання державних коштів, а також запроваджується обов'язкове планування державних закупівель, що дозволить системно забезпечувати безперервність закупівельної діяльності розпорядників коштів відповідно до їх бюджетних можливостей.
Для прискорення застосування міжвідомчої координації та планування при здійсненні закупівель до прийняття зазначеного законопроекту підготовлено проект постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань державних закупівель", який 29 березня 2005 року переданий до Кабінету Міністрів України.
Аналіз процедур державних закупівель
Моніторинг здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти органами державної влади, установами та організаціями, обласними державними адміністраціями - головними розпорядниками коштів державного бюджету та аналіз системи державних закупівель за перший квартал 2005 року проведено на основі державного статистичного спостереження за січень-березень 2005 року за формою N 1-торги (тендери)
"Звіт про проведення торгів (тендерів) на закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти". Звіти за зазначеною формою подали 93 головний розпорядник бюджетних коштів.
Загальна кількісна характеристика процедур закупівель за перший квартал 2005 року свідчить, що кількість застосованих розпорядниками коштів процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти склала 25558.
Конкурентних процедур закупівель, до яких відносяться відкриті торги, двоступеневі торги, торги з обмеженою участю, запит цінових котирувань, проведено 23529 та становить 92,1 відсотка від загальної кількості процедур. Кількість процедур закупівлі в одного учасника складає 7,9 відсотка від загальної кількості процедур.
Активність потенційних учасників торгів (тендерів) свідчить про стале формування конкурентного середовище у сфері державних закупівель. Зокрема, участь у торгах взяли 84228 учасника, при цьому середня кількість учасників-переможців під час проведення процедури відкритих торгів та процедури запиту цінових котирувань становить 2,5 учасника на один оголошений тендер, що забезпечує прозорість використання державних коштів. Також, слід зазначити, що 85,1 відсотків учасників-переможців - є вітчизняними суб'єктами господарювання.
Загальна річна сума державних коштів, запланованих замовниками у першому півріччі 2005 року для закупівлі товарів, робіт і послуг становить 20 млрд. 571 млн. 821,3 тис. гривень.
При цьому сума державних коштів, яку заявили міністерства, інші органи виконавчої влади, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування у звітному періоді для закупівлі товарів, робіт і послуг становить 6 млрд. 938 млн. 605,4 тис. гривень, що складає 33,7 відсотка від загальної запланованої у першому півріччі 2005 року суми державних коштів.
Загальна сума державних коштів за укладеними договорами в результаті проведених процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти (фактичні видатки) становить 5 млрд. 663 млн. 816,2 тис. гривень, що складає 81,6 відсотка від загальної суми державних коштів, яку заявили розпорядники державних коштів.
Структура вартісної характеристики державних коштів за перший квартал 2005 року показує, що найбільше державних коштів було використано за конкурентною процедурою відкритих торгів - 3 млрд. 326 млн. 37,3 тис. гривень, що складає 58,7 відсотка від загальної суми коштів за укладеними договорами; за процедурою запиту цінових котирувань - 1 млрд. 36 млн. 894,5 тис. гривень, або 18,3 відсотка від загальної суми коштів за укладеними договорами. Питома вага вартісної характеристики процедури закупівлі в одного учасника у першому кварталі 2005 року складає 19,7 відсотка та становить 1 млрд. 114 млн. 153,4 тис. гривень (
діаграма 1).
Діаграма 1
Структура вартісної характеристики процедур закупівель у I кварталі 2005 року ( va-10665-05 )
Структура державних коштів, передбачених замовниками для закупівлі товарів, робіт і послуг у першому кварталі 2005 року, в розрізі бюджетів, показує, що 60,5 відсотків від загальної річної суми державних коштів складає Державний бюджет України, питома вага коштів місцевих бюджетів України складає 36,1 відсотків, питома вага коштів Автономної Республіки Крим складає 0,2 відсотка, питома вага інших бюджетів (коштів Національного банку, коштів Пенсійного фонду, коштів фондів соціального страхування, коштів державних цільових фондів, державних кредитних ресурсів) складає 3,2 відсотка.
Аналіз функціонування системи державних закупівель у регіонах України
За даними державного статистичного спостереження форми
N 1-торги (тендери) за звітний період загальна річна сума державних коштів (державний бюджет, місцеві бюджети) за укладеними договорами для здійснення закупівель товарів, робіт і послуг у регіонах України становить 1 млрд. 628 млн. 852,3 тис. гривень, що складає майже 28,7 відсотків від загальної суми за укладеними договорами по Україні.
Структура вартісної характеристики проведених закупівель показує, що найбільше державних коштів було використано за конкурентною процедурою відкритих торгів - 887 млн. 986,8 тис. гривень, що складає майже 54,5 відсотків від загальної суми коштів за укладеними договорами; за процедурою запиту цінових котирувань - 474 млн. 31,3 тис. гривень, або 29,1 відсотків від загальної суми коштів за укладеними договорами. Частка державних коштів за укладеними договорами у звітному періоді за процедурою закупівлі в одного учасника складає 12 відсотків та становить 195 млн. 221,5 тис. гривень.
Всього конкурентних процедур закупівель у регіонах, до яких відносяться відкриті торги, двоступеневі торги, торги з обмеженою участю, запит цінових котирувань, проведено 15650, що складає 94,4 відсотка від загальної кількості проведених процедур. Кількість процедур закупівлі в одного учасника становить 931, що складає 5,6 відсотків від загальної кількості процедур.
Досить високий рівень застосування процедури відкритих торгів під час здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти за даними державного статистичного спостереження за формою
N 1-торги (тендери) відзначається у деяких регіонах.
Необхідно зазначити, що у Житомирській області за процедурою відкритих торгів було використано 79,6 відсотків державних коштів від загальної суми за укладеними договорами для закупівлі товарів, робіт і послуг. У Донецькій області за процедурою відкритих торгів використано 78,8 відсотків державних коштів, у місті Севастополі - 70 відсотків, у Львівській області - 64 відсотка, у Полтавській області - 60,7 відсотків.
При цьому слід зазначити, що в окремих областях високий процент застосування має процедура запиту цінових котирувань. Частка застосування процедури запиту цінових котирувань від загальної суми державних коштів за укладеними договорами для закупівлі товарів, робіт і послуг у Закарпатській області складає 61 відсоток, Херсонській області - 57,7 відсотка, Кіровоградській області - 49,8 відсотка.
В окремих областях високий процент застосування має процедура закупівлі в одного учасника. Так, частка застосування процедури закупівлі в одного учасника від загальної суми, державних коштів за укладеними договорами для закупівлі товарів, робіт і послуг у Рівненській та Сумській областях складає 53,3 відсотка. Погодження застосування процедури закупівлі в одного учасника здійснюється на умовах застосування та у відповідності зі статтею
33 Закону України
"Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти".
Відповідно до покладених функцій головними управліннями економіки обласних, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями проводяться спільні з регіональними контрольно-ревізійними управліннями ГоловКРУ перевірки та ревізії бюджетних установ і організацій щодо дотримання ними вимог чинного законодавства у сфері державних закупівель. Зокрема: у Черкаській області перевірено 89 установ, підприємств та організацій, у Одеській області - 63 установи, у Херсонській області - 35 установ.
За поточний рік у головних управліннях економіки облдержадміністрацій було розглянуто 58 скарг постачальників, у тому числі за дорученням Мінекономіки - 29.
Щодо контролю у сфері державних закупівель
Важливою ланкою у процесі запровадження конкурентних процедур під час закупівель є система контролю, а саме включення питання дотримання законодавства у сфері державних закупівель до перевірок, які здійснюються контролюючими органами.
Питання дотримання законодавства щодо державних закупівель перевірено на 2153 підприємствах, в установах та організаціях усіх форм власності із загальним обсягом коштів, використаних на закупівлю, у розмірі 1 млрд. 245,7 млн. гривень, у тому числі 437,6 млн. гривень коштів державного бюджету, 774,9 млн. гривень - місцевих бюджетів та 33,0 млн. гривень - державних цільових фондів.
Як свідчать матеріали перевірок, порушення вимог чинного законодавства з питання закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти продовжують мати місце. Такі порушення встановлено на 265 об'єктах контролю на загальну суму 26,6 млн. гривень.
Найбільш поширеним серед порушень законодавства у сфері закупівель залишаються здійснення закупівель без проведення передбачених чинним законодавством процедур закупівель.
Результати перевірок засвідчили, що відповідні процедури не застосовувались на 191 об'єктах на загальну суму 25,0 млн. гривень, що становить майже 94 відсотків від загальної суми виявлених порушень.
З них, з порушенням використано 8,6 млн. гривень коштів державного бюджету та 16 млн. гривень - коштів місцевих бюджетів.
Перевірками 691 установи державної форми власності із сумою бюджетних коштів, виділених на закупівлі в обсязі 424,0 млн. гривень, встановлено, що у першому кварталі поточного року тендери не проведено у 63 установах на загальну суму 9,0 млн. гривень.
Перевірками в установах і організаціях комунальної власності встановлено 157 випадків придбання товарів (робіт, послуг) без проведення тендерів на загальну суму 14,9 млн. гривень, що складає 60 відсотків від загальної суми порушень зазначеного виду у сфері закупівель.
Перевірками встановлено факти закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти з порушенням вимог закону щодо вибору процедури та з порушенням встановленого регламенту закупівель.
За наслідками ревізій і перевірок до матеріальної та дисциплінарної відповідальності за порушення норм законодавства щодо здійснення закупівель продовж I кварталу поточного року притягнуто 3 посадові особи, до адміністративної - 96, у тому числі на 68 осіб складено протоколи згідно зі статтею
164-12 Кодексу України про адміністративні правопорушення, за якими винесено 12 постанов. До правоохоронних органів передано матеріали 57 перевірок, за якими порушено 6 кримінальних справ.
................Перейти до повного тексту