1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ ТА З ПИТАНЬ
ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ПРОМИСЛОВОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
15.01.2002 N 14/32/26/22
Про затвердження Методичних рекомендацій з проведення експертизи інвестиційних проектів, що пропонуються для реалізації у спеціальних (вільних) економічних зонах і на територіях зі спеціальним режимом інвестиційної діяльності
З метою забезпечення ефективного використання можливостей створених в Україні спеціальних (вільних) економічних зон (СЕЗ) і територій пріоритетного розвитку зі спеціальним режимом інвестиційної діяльності (ТПР), надання методичної та практичної допомоги органам управління СЕЗ і ТПР, органам місцевої виконавчої влади та місцевого самоврядування регіонів, де створено СЕЗ та ТПР, забезпечення ефективності функціонування особливих територіально-господарських утворень, підвищення ступеня обґрунтованості рішень стосовно доцільності реалізації інвестиційних проектів у межах території СЕЗ чи ТПР
НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Методичні рекомендації з проведення експертизи інвестиційних проектів, що пропонуються для реалізації у спеціальних (вільних) економічних зонах і на територіях зі спеціальним режимом інвестиційної діяльності (додаються).
2. Міністерству економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерству фінансів України, Державній податковій адміністрації України, Міністерству промислової політики України та іншим центральним органам виконавчої влади, Міністерству економіки Автономної Республіки Крим та управлінням економіки обласних державних адміністрацій забезпечити виконання положень Методичних рекомендацій.
3. Міністерству економіки та з питань європейської інтеграції України забезпечити державну реєстрацію цього наказу у Міністерстві юстиції України.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Міністерство економіки та з питань європейської інтеграції України.
Міністр економіки та з питань
європейської інтеграції України
Міністр фінансів України
Голова Державної податкової
адміністрації України
Міністр промислової
політики України
Міністр фінансів України

О.Шлапак
І.Мітюков

М.Азаров

В.Гуреєв
І.Юшко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства економіки
та з питань європейської
інтеграції України,
Міністерства фінансів
України,
Державної податкової
адміністрації України,
Міністерства промислової
політики України
15.01.2002 N 14/32/26/22
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
з проведення експертизи інвестиційних проектів, що пропонуються для реалізації у спеціальних (вільних) економічних зонах і на територіях пріоритетного розвитку зі спеціальним режимом інвестиційної діяльності
I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Ці Методичні рекомендації спрямовані на забезпечення ефективного використання можливостей створених в Україні спеціальних (вільних) економічних зон (далі - СЕЗ) і територій пріоритетного розвитку зі спеціальним режимом інвестиційної діяльності (далі - ТПР), надання методичної та практичної допомоги органам управління СЕЗ і ТПР, органам місцевої виконавчої влади та місцевого самоврядування регіонів, де створені СЕЗ чи ТПР, забезпечення ефективності функціонування особливих територіально-господарських утворень, підвищення ступеня обїрунтованості рішень стосовно доцільності реалізації інвестиційних проектів у межах території СЕЗ чи ТПР.
Правовою базою, на якій ґрунтуються ці Методичні рекомендації, є закони України, укази і розпорядження Президента України, постанови Верховної Ради України, рішення Кабінету Міністрів України стосовно створення СЕЗ і ТПР, запровадження спеціального режиму інвестиційної діяльності, організації управління та контролю за ними.
Експертиза інвестиційного проекту відповідно до цих Методичних рекомендацій проводиться органами, уповноваженими згідно з чинним законодавством проводити розгляд та приймати рішення про схвалення інвестиційних проектів, які реалізуються у СЕЗ чи ТПР, або за їх дорученням - уповноваженими експертними організаціями.
Для проведення передбаченої даними Методичними рекомендаціями експертизи використовуються такі документи, надані суб'єктами підприємницької діяльності:
1) інвестиційний проект (бізнес-план);
2) нотаріально засвідчені копії документів, що свідчать про наявність реального джерела інвестиції (договір, парафований сторонами проект договору, протокол про наміри тощо).
Додатково на підтвердження відомостей, наведених у бізнес-плані, можуть подаватися сертифікати якості, патенти, ліцензії та інші документи на продукцію (товари, роботи, послуги) або технології, які передбачається використовувати при реалізації інвестиційного проекту.
Інвестиційний проект (бізнес-план) викладається українською або російською мовою, підписується заявником, підпис скріплюється печаткою, його сторінки прошиваються і пронумеровуються. Якщо документ було складено іноземною мовою, то подається його копія разом із перекладом на українську або російську мову, яка завіряється відповідним чином.
Особливості вимог до структури, змісту, деталізації окремих положень бізнес-плану викладено в типових вимогах та інструкціях, спеціально затверджених окремо для кожної СЕЗ чи ТПР їх уповноваженими органами управління.
Незалежно від особливих вимог, бізнес-план інвестиційного проекту, який передбачається реалізувати в СЕЗ або на ТПР, повинен обов'язково містити відомості про:
обсяги та форму здійснення інвестицій з визначенням видів і обсягів негрошових внесків (пункт 2.1 Методичних рекомендацій);
вплив реалізації проекту на конкурентне середовище і перерозподіл ринку (пункт 2.2 Методичних рекомендацій);
додану вартість, яка буде вироблятися/утворюватися (пункт 2.3 Методичних рекомендацій);
економічну ефективність проекту (пункт 2.4 Методичних рекомендацій);
бюджетну ефективність /прогноз надходжень та витрат бюджетами всіх рівнів податків та інших обов'язкових платежів/ (пункт 2.5 Методичних рекомендацій).
Для підтвердження окремих позицій, викладених у бізнес-плані (зокрема тих, які стосуються організації виробництва, закупівлі сировини і обладнання, реалізації продукції тощо), експертами можуть додатково вимагатися:
контракти або проекти контрактів на придбання товарів та послуг з детальним описом їх споживчих характеристик, кількості, цінової структури;
контракти або проекти контрактів на продаж продукції, послуг;
результати маркетингових досліджень.
Завданням експертизи інвестиційного проекту є встановлення достовірності та обїрунтованості заявлених в інвестиційному проекті даних щодо інвестицій, розвитку виробництва, реалізації продукції, впливу на внутрішній ринок, економічної та бюджетної ефективності.
Висновок експертизи інвестиційного проекту використовується уповноваженими органами (адміністрацією, радою, іншим органом управління СЕЗ чи ТПР, органами місцевої влади та місцевого самоврядування, центральними органами виконавчої влади, як це визначено чинним законодавством України) для прийняття рішення щодо доцільності реалізації інвестиційного проекту.
Основними критеріями оцінки інвестиційного проекту є обґрунтованість основних положень та показників проекту, уключаючи загальну стратегію розвитку підприємства, показники ефективності, інвестиційної забезпеченості тощо. Основними позиціями для оцінки інвестиційного проекту в рамках експертизи, відповідно, є:
а) визначення правильності проведених у бізнес-плані розрахунків основних фінансово-економічних показників - абсолютних та відносних;
б) інвестиційна забезпеченість (достовірність заявленого обсягу інвестицій та його достатність для реалізації інвестиційного проекту, відповідність негрошових інвестицій їх заявленій вартості, визначеність джерел покриття потреб проекту в інвестиціях, установлення наявності реального джерела інвестицій);
в) вплив на внутрішній ринок та конкурентне середовище (частка продукції, виробленої в рамках даного інвестиційного проекту в сукупному вітчизняному виробництві аналогічної продукції; сегментація ринку та його перерозподіл унаслідок застосування спеціального режиму СЕЗ / ТПР);
г) виробництво доданої вартості (обсяг та частка доданої вартості, що буде утворюватися в процесі виробництва);
ґ) фінансово-економічна ефективність (обґрунтованість наведених показників прибутковості, рентабельності);
д) бюджетна ефективність (співвідношення доходів та втрат бюджетів усіх рівнів унаслідок використання спеціального режиму, прогноз можливих збільшень надходжень податків та інших обов'язкових платежів по роках реалізації).
Персональну відповідальність за доцільність та обґрунтованість схвалення інвестиційного проекту для реалізації на територіях пріоритетного розвитку та у спеціальних (вільних) економічних зонах несе керівник уповноваженого органу (адміністрації, ради, іншого органу управління СЕЗ чи ТПР, органу місцевої влади, як це визначено чинним законодавством України).
II. ПОРЯДОК ТА ПРИНЦИПИ ПРОВЕДЕННЯ ЕКСПЕРТИЗИ ІНВЕСТИЦІЙНИХ ПРОЕКТІВ
2.1. Аналіз інвестиційної забезпеченості проекту
У процесі вивчення бізнес-плану необхідно встановити:
а) достовірність заявленого обсягу інвестицій (вартість інвестиційного проекту);
б) достатність передбаченого обсягу інвестицій для реалізації запропонованого інвестиційного проекту в повному обсязі;
в) відповідність інвестицій, які будуть залучатися в процесі реалізації інвестиційного проекту (зокрема - інвестицій у негрошовій формі), їх заявленій в бізнес-плані вартості;
г) визначеність джерел покриття потреби інвестиційного проекту в заявлених інвестиціях, спрацьованість схеми залучення інвестицій з варіантами вибору джерел.
Для цього вивчаються резюме, фінансовий розділ бізнес-плану та документи, які підтверджують наявність інвесторів чи умови залучення інвестицій.
Для розгляду приймаються лише проекти, якими передбачено внесення інвестиції, обсяг якої дорівнює або перевищує граничний рівень, передбачений відповідним законом України про СЕЗ або ТПР.
Унесення інвестиції може відбуватися:
у грошовій формі (у тому числі коштів бюджету, підприємств, населення, кредитів банківських установ, інших грошових внесків - векселів, сертифікатів та інше);
у формі матеріальних активів - основних фондів та виробничих запасів (земельних ділянок, будинків, споруд, машин та обладнання, транспортних засобів, інструментів, приладів, інвентарю, сировини, матеріалів, комплектуючих тощо);
у формі нематеріальних активів(1) (прав користування природними ресурсами, майном, прав на знаки для товарів і послуг, об'єкти промислової власності, авторські та суміжні з ними права, гудвіл та інше).
_______________
(1) До нематеріальних активів належать немонетарні активи, які не мають матеріальної форми, можуть бути ідентифіковані (відокремлені від підприємства) та утримуватися ним з метою використання протягом періоду більше одного року для виробництва, торгівлі, адміністративних потреб чи надання в оренду іншим особам.
Якщо внесено інвестиції у негрошовій формі, то обов'язково проводиться визначення відповідності негрошових інвестицій (уключаючи устаткування, обладнання, матеріали, ліцензії, ноу-хау, послуги і таке інше) їх заявленій вартості. Визначення відповідності негрошових інвестицій їх заявленій вартості проводиться шляхом експертного визначення ринкової вартості.
Якщо внесення інвестиції передбачено шляхом самоінвестування, то така інвестиція може вноситися лише в межах нерозподіленого балансового прибутку підприємства.
У разі, якщо інвестиція отримується у вигляді кредиту, то у бізнес-плані його погашення повинно бути передбачено виключно за рахунок нерозподіленого балансового прибутку підприємства, отриманого від реалізації інвестиційного проекту.
Результатом експертизи цієї частини проекту має бути висновок щодо відповідності заявленої суми інвестицій їх реальній вартості з урахуванням поточної кон'юнктури ринку.
Експертиза проводиться фахівцями цінової експертизи та експертами-оцінювачами. За достовірність проведеної оцінки експерт-оцінювач несе відповідальність згідно з чинним законодавством.
На підставі наведеної в бізнес-плані інформації та оцінки, проведеної експертом, готується висновок у формі довідки (таблиця 1). При підготовці висновку та прийнятті остаточного рішення щодо інвестиційного проекту до уваги беруться відхилення сукупної вартості інвестиції в негрошовій та грошовій формі за даними бізнес-плану та оцінкою експерта. Дані, наведені в рядку "Усього негрошовий внесок", свідчать про відхилення заявленої вартості від ринкової вартості аналогічного майна.
Припускається відхилення вартості негрошового внеску не більше ніж на 10%. У цьому разі при подальшій оцінці розрахунків, наведених у бізнес-плані, коригування обсягів інвестиції не проводиться, а використовуються дані про заявлену в проекті вартість майна.
Якщо відхилення заявленої вартості негрошового внеску від ринкової вартості, визначеної експертом, перевищує 10%, то при подальшій роботі з бізнес-планом (при визначенні загального розміру інвестицій, здійсненні розрахунків ефективності тощо) використовується оціночна вартість активів.
Якщо встановлена в результаті експертизи загальна вартість передбачених до внесення інвестицій (з урахуванням оцінки реальної вартості негрошового внеску) є меншою за граничний рівень, передбачений відповідним законом України про СЕЗ або ТПР, то інвестиційний проект відхиляється.
Таблиця 1
Оцінка інвестицій, які передбачається вносити у негрошовій формі
(матеріальні, нематеріальні активи)
Назва інвестиційного
проекту
(бізнес-плану)
Поряд-
ковий
N
Вид активу,
назва
Оди-
ниця
ви-
міру
Кіль-
кість,
обсяги
Заявлена
вартість,
тис.грн.*
Оціночна
ринкова
вартість,
тис.грн.**
Відхилення
(+/-),
тис.грн.**
Відхи-
лення
(+/-),
%**
1 2 3 4 5 6 7 8
I Матеріальні
активи,
усього
у тому
числі
1.1 Основні
фонди,
усього
у тому
числі
1
2
...
n
1.2 Виробничі
запаси,
усього
у тому
числі
1
2
...
n
II Нематеріальні
активи,
усього
у тому
числі
1
2
...
n
III Інші
негрошові
внески,
усього
у тому
числі
1
2
...
n
Усього негрошовий
внесок
_______________
Примітка:
* - джерелом даних є бізнес-план.
** - заповнюється експертом-оцінювачем.
Підпис експерта-оцінювача щодо перевірки даних про вартість
інвестицій, які передбачається вносити у негрошовій формі
дата _______________________________
(прізвище, ім'я та по батькові)
Довідка завіряється печаткою експертної організації.
2.2. Визначення впливу на конкурентне середовище та перерозподіл ринку внаслідок реалізації проекту. Оцінка маркетингової частини проекту
Результатом експертизи цього напряму має бути висновок щодо обїрунтованості або необхідності коригування економічної частини інвестиційного проекту у відповідності з отриманими результатами. Експертиза проводиться шляхом аналізу насиченості регіонального та загальнодержавного ринку аналогічними товарами та послугами, що імпортуються або виробляються (надаються) вітчизняними підприємствами і організаціями (стосовно товарів чи послуг, на виробництво (надання) яких спрямовано конкретний інвестиційний проект).
На основі даних, наведених у бізнес-плані, а також даних державних органів та аналітичних досліджень готується таблиця 2, до якої заносяться показники ємності внутрішнього ринку, видимого споживання, внутрішнього виробництва, експорту та імпорту, складається баланс ринку за двома варіантами: до реалізації інвестиційного проекту (поточні дані) та з урахуванням реалізації інвестиційного проекту (прогноз).
Таблиця 2
-------------------------
Назва інвестиційного проекту | |
(бізнес-плану) | |
|-----------------------|
Назва продукції | |
-------------------------
Показники До реалізації
проекту
Після реалізації
проекту
у натуральних
одиницях
% у натуральних
одиницях
%
1. Ємність ринку
2. Видиме споживання
2.1. Внутрішнє виробництво
у тому числі на даному підприємстві
2.2. Експорт
2.3. Імпорт
3. Баланс ринку
Результатом експертизи є висновок про відповідність обсягу та якості продукції і послуг, що виробляються при реалізації проекту, існуючій ніші ринку, що не заповнена вітчизняними виробниками, здатності заміщення товарів та послуг, що імпортуються, та можливості експорту виготовленої продукції.
Перевага надається експортоорієнтованим та імпортозаміщуючим проектам, що не створюють додаткового тиску на національного виробника. Негативне рішення стосовно доцільності реалізації проекту приймається в разі виникнення суттєвих перешкод діяльності аналогічних вітчизняних підприємств, що не мають пільг з оподаткування.
2.3. Оцінка доданої вартості, що утворюється при реалізації проекту
При експертизі бізнес-плану проводиться оцінка частки доданої вартості, яку передбачається виробляти в результаті реалізації інвестиційного проекту.
Оскільки завданням цієї експертизи є з'ясування реальної частки доданої вартості, яка вироблятиметься на конкретному виробництві незалежно від зовнішніх факторів (у тому числі внаслідок державного впливу - через регулювання податкової політики, як, наприклад, зміна ставок податку на додану вартість та розміру акцизного збору), для проведення розрахунків і співставлень слід визначати чисту додану вартість.
Чиста додана вартість (ЧДВ), створювана в результаті реалізації інвестиційного проекту, складається з сукупності витрат на оплату праці, прибутку (до сплати податку на прибуток) та податків на виробництво (без урахування податку на прибуток). Вона розраховується за формулою (1):
ЧДВ = ФОП + П + ПВ; (1)
де:
ФОП - річний фонд оплати праці, передбачений бізнес-планом;
П - річний прибуток, передбачений бізнес-планом;
ПВ - річна сума податків на виробництво (плата за використання природних ресурсів - землю, воду, надра та ін.), передбачена бізнес-планом.
Ефективність виробництва чистої доданої вартості для конкретного бізнес-плану розраховується як частка від ділення чистої доданої вартості на валовий випуск (вартість виробленої продукції або обсяг виробництва у цінах виробника(2)), помножена на 100%. Джерелом даних для проведення розрахунків є бізнес-план. Результати розрахунків зводяться в таблицю 3.
_______________
(2) ціни виробника включають основні ціни підприємств, ціни контрактів, угод.
Ці розрахункові дані порівнюються з фактичними показниками частки чистої доданої вартості, досягнутими в середньому в галузях економіки України. Частка чистої доданої вартості, яка виробляється в окремих галузях промисловості України, для проведення співставлень розраховується на основі даних офіційної статистики (видання Державного комітету статистики України: "Статистичний щорічник України", "Фінанси України", "Статистичний бюлетень про основні показники роботи промисловості України" тощо) не більше ніж за 2 роки до часу проведення експертизи. Ці показники розраховуються за формулою (2):

................
Перейти до повного тексту