- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 21.06.2023 р. № 33-11/282
Органам державної влади, органам місцевого самоврядування,
установам, організаціям, підприємствам та іншим суб’єктам сфери оборонних закупівель
Щодо особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану
Міністерство економіки України на численні звернення суб’єктів сфери оборонних закупівель щодо порядку здійснення закупівель на період дії правового режиму воєнного стану згідно з
постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2022 р. № 1275 "Про затвердження особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану" (далі – Постанова № 1275, Особливості № 1275), повідомляє.
Щодо державних замовників у сфері оборони та служб державного замовника
Законом України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон про публічні закупівлі), який визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, встановлено, що зокрема особливості здійснення закупівель, визначених цим Законом, для гарантованого забезпечення потреб оборони відповідними суб’єктами встановлюються окремим законом.
Так, наразі Закон про оборонні закупівлі визначає загальні правові засади планування, порядок формування обсягів та особливостей здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, а також порядок здійснення державного і демократичного цивільного контролю у сфері оборонних закупівель.
Відповідно до пункту 10 частини першої статті 1 Закону про оборонні закупівлі державні замовники у сфері оборони – визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України.
Перелік державних замовників у сфері оборони визначено
постановою Кабінету Міністрів України від 03 березня 2021 р. № 363 "Питання оборонних закупівель" (далі – постанова № 363). Крім цього, постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 2023 р. № 285 "Деякі питання підвищення обороноздатності держави на період воєнного стану в Україні" визначено, що обласні військові адміністрації є державними замовниками у сфері оборони з будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд та розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня за конкретною бюджетною програмою.
Згідно з пунктом 26 частини першої статті 1 Закону про оборонні закупівлі служба державного замовника – суб’єкт господарювання, що належить до сфери управління державного замовника, або структурний підрозділ державного замовника, що уповноважується ним на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів) на закупівлю товарів, робіт і послуг оборонного призначення та інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.
Відповідно до частини першої статті 30 Закону про оборонні закупівлі Кабінетом Міністрів України визначаються Особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану.
На виконання вимог цього Закону Урядом прийнято Постанову № 1275, якою затверджено особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану.
Таким чином, вказаною Постановою визначено порядок та умови здійснення оборонних закупівель для державних замовників у сфері оборони, служб державного замовника, а також військових частин, організацій (установ, закладів), що уповноважуються рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів) (далі – державні замовники), із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану.
Щодо здійснення закупівель замовниками, які не визначені державними замовниками у сфері оборони
З урахуванням викладеного у попередньому розділі, суб’єкти, які не визначені Урядом державним замовником у сфері оборони або не уповноважені таким замовником на здійснення закупівель як служба державного замовника, здійснюють закупівлі відповідно до вимог Закону про публічні закупівлі з дотриманням постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених
Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування"
Щодо укладання державних контрактів (договорів) та зміни істотних умов
Пунктом 2 Особливостей № 1275 встановлено, що в цих особливостях терміни вживаються у значенні, наведеному в Законі про оборонні закупівлі, Законі про публічні закупівлі та інших нормативно-правових актах, розроблених на їх виконання.
Абзацом другим пункту 8 Особливостей № 1275 встановлено, що державні контракти (договори), крім тих, що укладаються із застосуванням рамкової угоди для потреб оборони (далі – рамкова угода), передбаченої цими особливостями, укладаються державними замовниками з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 335 "Деякі питання здійснення оплати товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони в умовах воєнного стану" (далі – Постанова № 335).
Підпунктом 1 пункту 1 Постанови № 335 передбачено виключні випадки зміни істотних умов державного контракту (договору) після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, а також обмеження щодо можливого збільшення ціни державного контракту (договору).
Водночас, пунктом 38 Особливостей № 1275 визначено, що державний контракт (договір) за результатами відбору постачальників за рамковою угодою (далі – відбір) укладається відповідно до норм Цивільного та
Господарського кодексів України (далі – ЦК та ГК відповідно) з урахуванням цих особливостей. Цей пункт в тому числі передбачає підстави для внесення змін в істотні умови державного контракту (договору), укладеного за результатами проведеного відбору.
Також зауважуємо, що відповідно до пункту 41 Особливостей № 1275, строк дії державного контракту (договору) не обмежується строком дії рамкової угоди, за результатом відбору якої його було укладено, та строком дії правового режиму воєнного стану.
Таким чином, Особливості № 1275 передбачають два способи укладання державних контрактів (договорів), а саме із застосуванням відбору за рамковою угодою згідно з пунктом 20 Особливостей № 1275 для придбання товарів, визначених додатком 1 до Постанови № 1275, та шляхом укладання державного контракту (договору) відповідно до Постанови № 335.
Щодо закупівель речового майна, що не відповідає найменуванню товару в переліку товарів, які закуповуються шляхом укладення рамкових угод для потреб оборони згідно з Додатком 1 до Особливостей № 1275
Частиною другою статті 30 Закону про оборонні закупівлі визначено, що оборонні закупівлі на період дії правового режиму воєнного стану здійснюються на основі принципів, визначених статтею 3 цього Закону, а саме:
– конкурентність;
– відкритість та прозорість (крім відомостей, що становлять державну таємницю і розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці);
– запобігання корупції, зловживанням та дискримінації;
– цілісність, узгодженість, системність планування та фінансування оборонних закупівель, урахування пріоритетів і обмежень, встановлених державними програмами у сферах національної безпеки і оборони.
Пунктом 9 Особливостей № 1275 встановлено, що державні замовники здійснюють закупівлю товарів, визначених у додатку 1, вартість яких дорівнює або перевищує 200 тис. гривень, за рамковими угодами для потреб оборони відповідно до цих особливостей.
Пунктом 11 Особливостей № 1275 забороняється укладення державних контрактів (договорів) на закупівлю товарів, що передбачають оплату державним замовником товарів, перелік яких визначений в додатку до цих особливостей, до/без укладення рамкової угоди, крім випадків, передбачених абзацом другим – четвертим пункту 9, пунктом 42 цих особливостей, пунктом 4 Постанови № 1275.
................Перейти до повного тексту