- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ, ТОРГІВЛІ ТА СІЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо методології особливостей здійснення закупівель у сфері дорожнього господарства
Відповідно до пункту 18 частини першої статті
9 Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції Закону України від 19.09.2019 № 114-IX "Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" та деяких інших Законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель")
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо методології особливостей здійснення закупівель у сфері дорожнього господарства, що додаються.
2. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Панаіотіді С.М.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
розвитку економіки,
торгівлі та сільського
господарства України
17.08.2020 № 1572
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо методології особливостей здійснення закупівель у сфері дорожнього господарства
I. Загальні положення
1. Ці Методичні рекомендації щодо методології особливостей здійснення закупівель у сфері дорожнього господарства (далі - Рекомендаційна методологія) розроблено відповідно до Закону України
"Про публічні закупівлі" (далі - Закон) з метою підвищення ефективності закупівель робіт із будівництва (нове будівництво, капітальний ремонт та реконструкція) автомобільних доріг (далі - роботи з будівництва автомобільних доріг) загального користування Державним агентством автомобільних доріг та державними організаціями, що належать до сфери його управління (далі - замовники), та дотримання принципів здійснення публічних закупівель, та містить рекомендації щодо основних вимог під час розроблення тендерної документації при проведенні процедур закупівель, які доцільно використовувати замовникам.
2. Ця Рекомендаційна методологія базується на комплексному аналізі проблематики під час здійснення закупівель робіт із будівництва (нове будівництво, капітальний ремонт та реконструкція) автомобільних доріг загального користування та направлена на уникнення потенційних ризиків, пов'язаних з недобросовісною конкуренцією, дискримінаційними кваліфікаційними критеріями, недотриманням зобов'язань потенційними виконавцями, ознаками змови, зловживанням оскарженням, що виявлені при закупівлях у сфері дорожнього господарства та опрацьована Уповноваженим органом спільно із заінтересованими органами влади, представниками бізнес-асоціацій та експертами.
3. Ціль цієї Рекомендаційної методології полягає у підготовці рекомендацій для суб'єктів сфери публічних закупівель, направлених на зменшення ризиків шляхом розробки єдиного підходу до організації закупівель, підготовки тендерної документації та проекту договору, стимулюючи добросовісну конкуренцію та розширення кола потенційних учасників.
4. Ця Рекомендаційна методологія розроблена, щоб допомогти замовникам під час здійснення закупівель робіт із будівництва (нове будівництво, капітальний ремонт та реконструкція) автомобільних доріг загального користування організовувати та проводити процедури закупівлі із дотриманням принципів максимальної економії, ефективності та пропорційності, добросовісної конкуренції, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, недискримінації учасників та рівного ставлення до них, об'єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі та запобігання корупційним діям і зловживанням.
5. Ця Рекомендаційна методологія складається із розділів, які містять конкретизовані рекомендації щодо встановлення вимог до учасників та предмета закупівлі, що можуть використовуватись замовниками для підготовки тендерної документації, ураховуючи очікувану вартість закупівлі, обсяги закупівлі та специфіку предмета закупівлі у конкретних випадках.
6. Ця Методологія може використовуватись під час закупівлі поточного ремонту доріг.
7. У цій Рекомендаційній методології терміни вживаються у значеннях, наведених в
Законі, інших нормативно-правових актах.
II. Рекомендації щодо організації робіт із будівництва (нове будівництво, капітальний ремонт та реконструкція) автомобільних доріг загального користування
1. Перед початком проведення процедури закупівлі замовник, керуючись принципами здійснення публічних закупівель, визначених статтею
5 Закону, планує закупівлю, правильно визначає предмет закупівлі та його очікувану вартість.
Відповідно до статті
5 Закону учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель на рівних умовах.
Замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої
Законом та не встановлюють жодних дискримінаційних вимог до учасників.
2. Замовник керується вартісними межами, встановленими частиною першою статті
3 Закону.
3. Закупівля здійснюється відповідно до річного плану закупівель.
Планування та інші передумови здійснення закупівель передбачені статтею
4 Закону.
Оприлюднення річного плану закупівель замовниками заздалегідь, наприклад, на початку року, може сприяти підвищенню рівня конкуренції серед учасників та результативності тендеру.
4. Для забезпечення ефективного планування, успішного проведення процедур закупівель та досягнення максимальної економії рекомендується проводити попередні ринкові консультації з метою аналізу ринку, у тому числі запитувати й отримувати рекомендації та інформацію від суб'єктів господарювання, а під час визначення очікуваної вартості предмета закупівлі використовувати
примірну методику визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, яка затверджена наказом Мінекономіки від 18.02.2020 № 275 (зі змінами) (далі - Примірна методика).
5. Варто відмітити, що для планування закупівель та підготовки до проведення процедур закупівель для замовників
Законом передбачена можливість проведення попередніх ринкових консультації з метою аналізу ринку, у тому числі запитування й одержання рекомендацій та інформації від суб'єктів господарювання.
Такі рекомендації та інформація можуть використовуватися замовником під час підготовки до проведення закупівлі, якщо вони не призводять до порушення статті
5 Закону.
Консультації з ринком можуть проводитися через електронну систему закупівель шляхом надсилання запитань замовником та отримання відповідей від суб'єктів господарювання або шляхом організації відкритих зустрічей з потенційними учасниками.
Проведення попередніх ринкових консультацій замовником не вважається участю суб'єктів господарювання у підготовці вимог до тендерної документації.
6. Відповідно до пункту 4 Розділу III Примірної методики очікувана вартість закупівлі робіт з будівництва, капітального ремонту та реконструкції визначається з урахуванням
Правил визначення вартості будівництва ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 , затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2013
№ 293, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 "Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт", затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011
№ 301, відповідно до розробленої та затвердженої проектно-кошторисної документації.
7. Визначення предмета закупівлі робіт здійснюється замовником згідно з пунктом 27 частини першої статті
1 Закону та відповідно до порядку, встановленого Уповноваженим органом за об'єктами будівництва та з урахуванням ДСТУ Б.Д. 1.1-1:2013 "Правила визначення вартості будівництва", прийнятий наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2013
№ 293, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 "Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт", затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011
№ 301.
8. Розроблення проектної документації на об'єкти будівництва, роботи з будівництва автомобільних доріг відносяться до робіт, предмет закупівлі яких визначається за об'єктом будівництва.
10. Замовник відповідно до статті
10 Закону самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель інформацію про закупівлю.
III. Рекомендації щодо підготовки тендерної документації
1. Детальний перелік інформації, яку повинна містити тендерна документація, наведений в статті
22 Закону.
2. Замовником у тендерній документації зазначаються умови щодо надання інформації та способів підтвердження відповідності учасників, встановленим кваліфікаційним критеріям, та підставам, встановленим статтею
17 Закону.
3. З метою створення умов для добросовісної конкуренції серед потенційних учасників закупівель замовнику під час формування тендерної документації рекомендовано варіювати кількість затребуваних документів в залежності від складності об'єкта, розміру очікуваної вартості предмета закупівлі з дотриманням принципу пропорційності.
4. В тендерній документації рекомендуємо формувати вимоги до предмета закупівлі та кваліфікації учасників на підставі проектно-кошторисної документації та діючих будівельних норм зокрема, відомостей обсягів робіт та відомостей ресурсів.
5. Рекомендуємо у тендерній документації конкретизувати вимоги щодо подання документів у складі тендерних пропозицій іноземними учасниками або надання відповідної інформації, у разі якщо такі документи не передбачені законодавством країни, де зареєстровані такі учасники, з метою забезпечення застосування принципів здійснення публічних закупівель, таких як добросовісна конкуренція серед учасників і недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
6. У разі, якщо учасниками процедури закупівлі є нерезиденти, такі учасники можуть надавати замовнику документи та інформацію на підтвердження відповідності встановленим у тендерній документації вимогам з урахуванням законодавства країни реєстрації такого учасника.
7. У разі участі об'єднання учасників підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям здійснюється з урахуванням узагальнених об'єднаних показників кожного учасника такого об'єднання на підставі наданої об'єднаннями інформації.
IV. Рекомендації щодо кваліфікаційних критеріїв
1. Під час встановлення кваліфікаційних критеріїв замовник може застосовувати такі критерії:
наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
2. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
3. Учасниками процедури закупівлі можуть бути, зокрема, резиденти або нерезиденти, у тому числі об'єднання учасників.
4. Замовник може передбачити у тендерній документації можливість для учасників підтверджувати такі кваліфікаційні критерії як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, шляхом залучення потужностей інших суб'єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців.
Наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій
5. У разі якщо замовником встановлюється такий кваліфікаційний критерій як наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, замовником для підтвердження цього кваліфікаційного критерію в тендерній документації може зазначатися наступна інформація для її документального підтвердження учасником:
1) перелік техніки (транспортних засобів, основних будівельних (дорожніх) машин, механізмів, обладнання та устаткування тощо) (далі - техніка), яка необхідна та достатня для виконання робіт із будівництва автомобільних доріг із зазначенням її кількості та найменування, що визначаються відповідно до відомостей потреби в основних будівельних машинах і транспортних засобах на будівництво, яка є складовою проекту організації будівництва (Додаток Е ДБН А.3.1-5:2016 "Організація будівельного виробництва", затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.05.2016
№ 115).
Замовнику рекомендується дотримуватись принципів недискримінації учасників та рівного ставлення до них та передбачати в тендерній документації можливість для учасника використовувати багатофункціональне обладнання у разі, якщо зменшення кількості техніки, що застосовується, не призведе до погіршення якості виконання робіт.
Рекомендується в тендерній документації встановлювати функціональний опис техніки без посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип техніки, джерело її походження або виробника. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим, а специфікація повинна містити вираз "або еквівалент".
Під час закупівлі відповідних робіт при влаштуванні дорожнього покриття із асфальтобетонних сумішей на автомобільних дорогах загального користування замовник може зазначати положення щодо наявності перевантажувача відповідно до ДБН В.2.3-4-2015 "Автомобільні дороги. Частина I. Проектування. Частина II. Будівництво", затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.09.2015 № 234 (зі змінами), та з урахуванням проектної документації.
Для підтвердження наявності в учасника процедури закупівлі техніки в тендерній документації рекомендується передбачати подання учасником інформації про наявність техніки та копій документів, які підтверджують її наявність та правовий статус її набуття (володіння, користування).
До документів, копії яких надаються учасником, що підтверджують правовий статус набуття (володіння, користування) техніки, можуть відноситися:
свідоцтво про реєстрацію техніки або інший документ, який відповідно до чинного законодавства України посвідчує право власності (обліку) на таку техніку у разі, якщо вона не підлягає державній реєстрації, завірені належним чином власником;
договори оренди/суборенди, лізингу/сублізингу техніки та інші правочини, передбачені чинним законодавством України (у разі, якщо техніка належить учаснику не на праві власності), завірені належним чином учасником;
акт приймання-передачі техніки або інші документи, передбачені умовами договорів, зазначених у цьому пункті, або чинним законодавством України, що підтверджують передачу учаснику техніки, у тому числі передбачені умовами договорів суборенди, сублізингу та інших правочинів, стороною якого є третя особа, яка не є власником техніки, завірені належним чином учасником;
документ, копія якого належним чином завірена власником техніки, що підтверджує його право власності на техніку, у разі якщо учасником отримано зазначену техніку за договором суборенди, сублізингу або іншим правочином, стороною якого є третя особа, яка не є власником техніки;
договори суборенди, сублізингу техніки або інші правочини, укладені власником з третьою особою, яка не є власником техніки, та які підтверджують право орендодавця, лізингодавця та цієї третьої особи надавати її у користування для виконання відповідних робіт, завірені належним чином.
Договори та інші правочини, передбачені чинним законодавством України, зазначені у цьому пункті, мають бути чинні на день подання тендерної пропозиції та містити умови про можливість пролонгації строку їх дії на строк виконання робіт з будівництва автомобільних доріг, у разі якщо їх строк менше строку договору про закупівлю, або протягом всього строку виконання договору про закупівлю, а саме укладені на строк, що дорівнює або перевищує строк виконання договору про закупівлю;
2) для підтвердження наявності в учасника матеріально-технічної бази (виробничих баз, офісних приміщень, у тому числі асфальтобетонного заводу (далі - АБЗ), тощо), в тендерній документації рекомендується передбачати подання учасником інформації про наявність матеріально-технічної бази та копій документів, які підтверджують її наявність та правовий статус її набуття (володіння, користування).
До документів, копії яких надаються учасником, що підтверджують правовий статус набуття (володіння, користування) об'єктів матеріально-технічної бази, можуть відноситись:
договори про право власності або інші правочини, що підтверджують право власності учасника на об'єкти матеріально-технічної бази, завірені належним чином учасником;
договори оренди/суборенди, лізингу/сублізингу об'єктів матеріально-технічної бази та інші правочини, передбачені чинним законодавством України (у разі, якщо об'єкти матеріально-технічної бази належать учаснику не на праві власності), завірені належним чином учасником;
акт приймання-передачі об'єктів матеріально-технічної бази або інші документи, передбачені умовами договорів, зазначених у цьому підпункті, або чинним законодавством України, що підтверджують передачу учаснику об'єктів матеріально-технічної бази, у тому числі передбачені умовами договорів суборенди, сублізингу та інших правочинів, стороною якого є третя особа, яка не є власником техніки, завірені належним чином учасником;
документи, що підтверджують право власності учасника на АБЗ, та бухгалтерську довідку про знаходження АБЗ на балансі учасника, підписану керівником та/або головним бухгалтером (бухгалтером), завірені належним чином учасником;
договори оренди/суборенди, лізингу/сублізингу АБЗ та інші правочини, передбачені чинним законодавством України (у разі, якщо АБЗ належить учаснику не на праві власності), завірені належним чином учасником;
акт приймання-передачі АБЗ або інші документи, передбачені умовами договорів, зазначених у цьому підпункті, або чинним законодавством України, що підтверджують передачу учаснику АБЗ, у тому числі передбачені умовами договорів суборенди, сублізингу та інших правочинів, стороною якого є третя особа, яка не є власником АБЗ, завірені належним чином учасником;
договір поставки асфальтобетону та/або щебенево-мастикових асфальтобетонних сумішей (далі - ЩМАС) та/або договір надання послуг з виготовлення асфальтобетону та/або ЩМАС або інші правочини, у яких зазначені марка, тип, кількість та обсяги поставки/відвантаження асфальтобетону та/або ЩМАС.
Договори та інші правочини, передбачені чинним законодавством України, зазначені у цьому пункті, мають бути чинні на день подання тендерної пропозиції та містити умови про можливість пролонгації строку їх дії на строк виконання відповідних робіт, у разі якщо їх строк менше строку договору про закупівлю.
В тендерній документації замовник може зазначати про можливість використання/залучення як стаціонарних так і мобільних АБЗ.
Замовник може передбачати положення щодо атестації АБЗ на виготовлення асфальтобетонних сумішей та/або щебенево-мастикових асфальтобетонних сумішей відповідно ДСТУ Б В.2.7-119:2011, затверджені наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 30.12.2011
№ 416, та ДСТУ Б В.2.7-127:2015, затверджені наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 10.08.2015
№ 191, що може бути підтверджено відповідними документами, зокрема атестатом виробництва.
Рекомендуємо замовнику в тендерній документації зазначати вимоги до асфальтобетонних сумішей та/або ЩМАС та часу їх доставки відповідно до ДБН В.2.3-4-2015 "Автомобільні дороги. Частина I. Проектування. Частина II. Будівництво", затверджені наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.09.2015 № 234 (зі змінами), та ДСТУ-Н Б Д.1.1-9:2013, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.08.2013
№ 405. Разом з тим замовником може бути передбачено подання інформації щодо маршруту транспортування асфальтобетонної суміші та/або ЩМАС.
6. Замовник може передбачити положення щодо здійснення учасником контролю якості будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, що може бути підтверджена:
довідкою в довільній формі щодо наявності власної або залученої випробувальної/вимірювальної дорожньої лабораторії для проведення вхідного та операційного контролю (далі - вимірювальна лабораторія) із переліком видів робіт з контролю якості будівельних матеріалів, виробів і конструкцій;
копіями документів щодо відповідності вимірювальної лабораторії вимогам чинного законодавства України (свідоцтва або рішення про атестацію (сертифікацію), або копію свідоцтва про відповідність системи керування вимірюваннями вимогам ДСТУ ISO 10012:2005, затвердженим наказом Держспоживстандарту України від 25.07.2005
№ 187) з додатком, де вказано галузь атестації (сертифікації) тощо, що видане компетентним органом;
договором про залучення сторонньої вимірювальної лабораторії з усіма додатками та невід'ємними частинами до договору.
Рекомендації щодо наявності в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід
7. У разі якщо замовником встановлюється такий кваліфікаційний критерій як наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, замовником для підтвердження цього кваліфікаційного критерію може зазначатися наступна інформація.
Розрахункова кількість інженерно-технічних працівників ключових посад, дорожніх робітників та машиністів, які є необхідними для виконання робіт із будівництва автомобільних доріг.
8. Як приклад до переліку обов'язкових ключових посад інженерно-технічних працівників можна віднести такі посади:
головний інженер або інша особа, яка здійснює технічне керівництво діяльністю будівельної організації;
начальник дільниці або інша особа, яка виконує його функції;
виконавець робіт або інша особа, яка виконує його функції;
інженер з якості або інша особа, яка контролює якість ремонтно-будівельних робіт;
геодезист або інша особа, яка виконує комплекс геодезичних робіт;
майстер;
інші особи (обов'язкова наявність яких передбачена проектною документацією).
9. Для розрахунку мінімально необхідної кількості інженерно-технічних працівників та дорожніх робітників, необхідних для виконання робіт на об'єкті, замовник може керуватися рекомендаціями ДСТУ Б.Д. 1.1-1:2013 "Правила визначення вартості будівництва", прийнятих наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2013
№ 293.
10. Рекомендуємо замовнику в тендерній документації передбачати надання інформації учасником щодо переліку функцій, у разі якщо на одного працівника покладається декілька функцій та розраховувати за критерієм виконуваних робіт та інженерно-технічної функції.
11. Для розрахунку кількості машиністів/водіїв/операторів дорожньо-транспортних машин і механізмів рекомендується керуватися наступними рекомендаціями:
кількість машиністів/водіїв/операторів повинна бути достатньою для керування машинами і механізмами, зазначеними в довідці щодо наявності обладнання та матеріально-технічної бази (транспортних засобів, основних будівельних (дорожніх) машин, механізмів, обладнання та устаткування тощо);
достатньою може вважатися та кількість машиністів/водіїв/операторів для кожної машини, механізму, обладнання чи устаткування, яка зазначена в чинних нормативно-правових актах щодо ресурсних кошторисних норм експлуатації машин та механізмів, які використовувалися для складання проектної документації (для поточного ремонту - кошторисної документації).
12. Інформація про наявність в учасника працівників відповідної кваліфікації, які мають знання та досвід, необхідні для виконання робіт, може подаватися учасником у вигляді довідки.
................Перейти до повного тексту