- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ
ЛИСТ
29.05.2019 № 3304-04/22470-06 |
Органам державної влади,
органам місцевого самоврядування,
установам, організаціям,
підприємствам та іншим суб'єктам
сфери публічних закупівель
Щодо укладання і виконання рамкових угод
Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, керуючись пунктом 12 частини першої статті
8 Закону України
"Про публічні закупівлі" (далі - Закон), надає узагальнену відповідь рекомендаційного характеру щодо порядку укладання та виконання рамкових угод.
Закон установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади.
Пунктом 21 частини першої статті
1 Закону встановлено, що рамкова угода є правочином, який укладається одним чи кількома замовниками (централізованими закупівельними організаціями) у порядку, встановленому цим Законом, з одним чи кількома учасниками процедури закупівлі з метою визначення основних умов закупівлі окремих товарів і послуг для укладення відповідних договорів про закупівлю протягом строку дії рамкової угоди.
Згідно зі статтею
13 Закону закупівля за рамковими угодами здійснюється в порядку, передбаченому для проведення процедури відкритих торгів, з урахуванням вимог цієї статті, а рамкові угоди укладаються відповідно до вимог цієї статті. Особливості укладення і виконання рамкових угод визначаються Уповноваженим органом.
Порядок укладання і виконання рамкових угод (далі - Порядок) затверджено наказом Мінекономрозвитку від 15.09.2017 № 1372.
Разом з тим механізм закупівлі товарів та послуг за рамковими угодами реалізований в електронній системі закупівель в порядку, передбаченому для проведення процедури відкритих торгів відповідно до
Закону та з урахуванням цього
Порядку.
Звертаємо увагу, що закупівлі за рамковою угодою доцільно використовувати для товарів та послуг, які мають циклічний або системний характер, з метою вибору декількох суб'єктів господарювання, які протягом періоду до чотирьох років можуть задовольняти потребу замовника, наприклад:
2. ДК 021:2015 код 30197630-1 - Папір для друку;
3. ДК 021:2015 код 30192700-8 - Канцелярські товари;
4. ДК 021: 2015 код 55320000-9 - Послуги з організації харчування.
З огляду на викладене застосування рамкових угод надає можливість замовникові забезпечити економію часу та адміністративних ресурсів, закуповуючи товари та послуги на строк до чотирьох років, при цьому витративши час та ресурси на укладання рамкової угоди лише один раз.
Щодо здійснення закупівлі за рамковою угодою замовником та централізованою закупівельною організацією
Закупівля за рамковими угодами може здійснюватися як самостійно замовником, так і централізованою закупівельною організацією (далі - ЦЗО) в інтересах замовників. Один замовник може бути стороною однією або кількох рамкових угод. Визначення понять "замовники" та "централізовані закупівельні організації"" наведені у пунктах 9 і 36 частини першої статті
1 Закону .
Рамкова угода укладається між замовником та усіма учасниками-переможцями у разі здійснення закупівлі за рамковою угодою замовником; між ЦЗО, усіма замовниками, в інтересах яких проводиться закупівля за рамковою угодою, а також усіма учасниками-переможцями у разі здійснення закупівлі за рамковою угодою ЦЗО.
Щодо відображення закупівель за рамковими угодами у річному плані закупівель
Відповідно до частини першої статті
4 Закону закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Річний план, додаток до річного плану та зміни до них безоплатно оприлюднюються на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель протягом п'яти днів з дня їх затвердження.
При цьому згідно з Розділом II
Порядку планування закупівель за рамковою угодою здійснюється відповідно до статті
4 Закону з урахуванням цього Порядку. Під час зазначення розміру бюджетного призначення за кошторисом або очікуваної вартості предмета закупівлі в річному плані закупівель указується очікувана вартість предмета закупівлі в разі укладення рамкової угоди строком до одного року або очікувана вартість предмета закупівлі з урахуванням усього строку дії рамкової угоди - у разі укладення рамкової угоди на строк більше ніж один рік.
Закупівля за рамковою угодою ЦЗО в інтересах замовників оприлюднюється в річному плані закупівель ЦЗО із зазначенням найменування замовників, їх місцезнаходження та коду згідно з ЄДРПОУ.
Слід також враховувати, що згідно з Розділом II
Порядку при укладенні рамкової угоди на строк більше ніж один рік, у річному плані закупівель замовник або ЦЗО мають зазначати строк, на який планується укласти рамкову угоду. При цьому рамкова угода може бути укладена на строк до чотирьох років.
Щодо порядку здійснення закупівлі за рамковими угодами
Закупівля за рамковими угодами умовно поділяється на 2 етапи:
перший етап - проведення процедури відкритих торгів для укладання рамкової угоди;
другий етап - проведення відбору для укладення договору про закупівлю за рамковою угодою.
Для укладання рамкової угоди на першому етапі передбачається:
- оприлюднення оголошення (у тому числі додатково англійською мовою);
- оприлюднення тендерної документації про проведення закупівлі не пізніше ніж за 30 днів до дня розкриття тендерних пропозицій;
- розкриття, розгляд та оцінка тендерних пропозицій учасників;
- визначення переможців торгів.
Отже, перший етап завершується укладанням рамкової угоди.
При цьому звертаємо увагу, що розгляд тендерних пропозицій на відповідність вимогам тендерної документації здійснюється до проведення автоматичної оцінки тендерних пропозицій (електронного аукціону).
На другому етапі передбачається проведення відбору для укладання договорів про закупівлю за рамковою угодою:
- з використанням електронного аукціону (у разі подання двох і більше пропозицій);
- без використання електронного аукціону (у разі подання однієї пропозиції);
- визначення переможця та укладення договору про закупівлю;
- проведення повторного відбору, у разі неподання жодним з учасників пропозицій, які є стороною рамкової угоди.
Отже, для здійснення придбання товару або послуги замовник, по-перше, проводить процедуру відкритих торгів, за результатами якої укладає рамкову угоду, а по-друге, здійснює відбір/відбори згідно з умовами укладеної рамкової угоди, за результатами якого/яких укладається власне договір/договори про закупівлю.
Щодо кількості учасників рамкової угоди
Кількість учасників рамкової угоди визначається замовником/ЦЗО з дотриманням вимог статті
13 Закону, згідно з якою рамкова угода укладається з кількома учасниками за умови, що участь у ній беруть не менше трьох учасників.
При цьому в оголошенні про проведення закупівлі за рамковою угодою замовник або ЦЗО мають зазначити конкретну кількість учасників, з якими планується укласти рамкову угоду за результатами проведених відкритих торгів.
Кількість учасників для укладання рамкової угоди, яка не може становити менше трьох, визначається замовником/ЦЗО самостійно та може базуватися на дослідженнях відповідного ринку, можливостях подальшого адміністрування рамкової угоди, доцільності залучення широкого кола потенційних постачальників тощо.
Наприклад, в оголошенні про проведення закупівлі за рамковою угодою замовник /ЦЗО може зазначати "3", або "4", або "5" та більше учасників, з якими у подальшому планується укладання рамкової угоди.
Водночас звертаємо увагу, що замовник має право укласти рамкову угоду з меншою, ніж заявлена в оголошенні про проведення закупівлі за рамковою угодою кількістю учасників, але не менше, ніж з трьома учасниками, оскільки частиною четвертою статті
13 Закону передбачено, що у разі надходження пропозицій у кількості меншій, ніж заявлена кількість учасників, або відхилення отриманих тендерних пропозицій на підставах, встановлених цим Законом, замовник має право укласти рамкову угоду з тими учасниками, пропозиції яких не відхилені, але не менше ніж з трьома.
Разом з тим абзацами п'ятим і шостим частини першої статті
31 Закону встановлено, що замовник відміняє торги в разі подання для участі в них менше трьох пропозицій учасників; допущення до оцінки менше трьох пропозицій учасників в разі здійснення закупівлі за рамковими угодами з кількома учасниками.
Для прикладу пропонуємо ознайомитись із можливими варіантами встановлення кількості учасників.
Приклад 1. В оголошенні замовник встановив бажану кількість суб'єктів для укладення рамкової угоди - 5 учасників. При цьому фактично на торги подали тендерні пропозиції 7 учасників. У такому разі, якщо всі пропозиції допущені до оцінки, електронна система закупівель ранжує 5 найбільш економічно вигідних тендерних пропозицій учасників за результатом аукціону, з якими замовник може укласти рамкову угоду.
Приклад 2. В оголошенні замовник встановив бажану кількість - 5 учасників. При цьому фактично подали тендерні пропозиції лише 3 учасника. У такому разі, якщо всі пропозиції допущені до оцінки, електронна система закупівель ранжує 3 найбільш економічно вигідні тендерні пропозиції учасників за результатом аукціону, з якими замовник може укласти рамкову угоду.
Приклад 3. В оголошенні замовник встановив бажану кількість - 5 учасників. При цьому фактично подали тендерні пропозиції лише 2 учасника. У такому разі замовник відміняє торги.
Приклад 4. В оголошенні замовник встановив бажану кількість - 5 учасників. При цьому фактично подали тендерні пропозиції 5 учасників. Однак за результатами розгляду до оцінки допущено 2 тендерні пропозиції. У такому разі замовник відміняє торги.
Щодо тендерної документації та змісту рамкової угоди
Поряд з цим пунктом 3 розділу III
Порядку визначено додаткові обов'язкові складові, які повинна містити тендерна документація для закупівлі за рамковою угодою, а саме:
- орієнтовні строки та/або графіки поставки товарів, надання послуг;
- проект рамкової угоди, зміст якої відповідає вимогам, визначеним у розділі IV цього
Порядку ;
- вимогу замовника/ЦЗО щодо оприлюднення учасниками інформації про ціну за одиницю товару (послуги) відповідно до цього пункту.
Зазначення замовником в тендерній документації орієнтовних строків або графіків поставки товарів/надання послуг (наприклад щотижнево, щомісячно, щоквартально тощо) здійснюється в залежності від конкретної потреби замовника у поставці товарів / наданні послуг з метою встановлення подальшої частоти відборів, за результатами проведення яких укладатимуться безпосередньо договори про закупівлю.
Щодо визначення предмета закупівлі для закупівель за рамковими угодами
Визначення поняття "предмет закупівлі" наведене у пункті 18 частини першої статті
1 Закону .
Порядок визначення предмета закупівлі затверджений наказом Мінекономрозвитку від 17.03.2016 № 454 "Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі" (далі - Наказ).
При цьому звертаємо увагу, що визначення окремих частин предмета закупівлі (лотів) для здійснення закупівель за рамковими угодами
Порядком не передбачено. Натомість замовник/ЦЗО в проекті рамкової угоди, яка є складовою тендерної документації, вказує предмет закупівлі товарів (послуг); найменування, номенклатуру, асортимент товарів (послуг).
Щодо зазначення орієнтовної кількості товарів або обсягу надання послуг
Під час здійснення закупівлі товарів/послуг їх кількість вказується із зазначенням одиниці виміру, що обирається в електронній системі закупівель із випадаючого списку.
У разі якщо товари/послуги містять кілька найменувань, зазначається загальна кількість з розподілом щодо кількості кожного найменування із зазначенням одиниці виміру. Для наочності наводимо наступний приклад:
ДК 021:2015 код 03220000-9 - Овочі, фрукти та горіхи (буряк, морква, цибуля)
Найменування товару та вимоги до нього |
Одиниця виміру |
Кількість |
Буряк |
кг |
23000 |
Морква |
кг |
16000 |
Цибуля |
кг |
18000 |
Щодо критеріїв оцінки
Згідно з пунктом 1 розділу IV
Порядку проект рамкової угоди, який входить до складу тендерної документації, має містити критерії оцінки відповідно до статті 28 Закону. Відповідно до частини першої статті
28 Закону оцінка тендерних пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації, та шляхом застосування електронного аукціону.
................Перейти до повного тексту