1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 153 від 20.07.2000
м.Київ
Про затвердження Рекомендацій щодо організації продажу товарів методом самообслуговування
З метою впровадження передових технологій продажу товарів
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Рекомендації щодо організації продажу товарів методом самообслуговування, що додаються.
2. Управлінню з питань торговельної діяльності (Жовтуха В.О.) довести цей наказ до відома Республіканського комітету з торгівлі та захисту справ споживачів Автономної Республіки Крим, управлінь з питань торгівлі та побутового обслуговування населення обласних (міських) державних адміністрацій.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Гончарука А.І.
Виконуючий обов'язки Міністра В.М.Кальник
Затверджено
Наказ Міністерства економіки
20.07.2000 N 153
Рекомендації щодо організації продажу товарів методом самообслуговування
1. Загальні положення
Торгівлю можна назвати барометром економічного розвитку держав. Вона забезпечує надходження до бюджету значної частини коштів, сприяє зміцненню фінансової системи, є необхідною умовою розвитку виробництва.
Питання організації та технології торговельного обслуговування відіграють дуже важливу роль у підвищенні рівня умов життя населення. Одним з напрямів вирішення цього питання є впровадження такої форми продажу товарів як самообслуговування, при якій у значній мірі скорочується час на придбання товарів.
Самообслуговування - спосіб продажу товарів, у процесі якого покупець має вільний доступ до товарів, самостійно їх оглядає, відбирає, розраховується за підібрані товари у вузлі розрахунку та контролю і виносить з магазину куплені товари.
Самообслуговування має свою практично випробувану оптимальну технологічну схему, а також пристосовані до неї організаційні форми взаємовідносин учасників технологічного процесу, у яких містяться основні резерви для інтенсифікації, підвищення продуктивності праці, економії витрат обертання і споживання.
Рекомендації щодо організації продажу товарів методом самообслуговування носять рекомендаційний характер, у них визначено основні етапи технологічного процесу, на які необхідно звертати увагу при впровадженні самообслуговування: способи демонстрації різних видів товарів і техніки їх продажу, розміщення обладнання, принципи раціонального направлення потоків покупців тощо.
Самообслуговування не виключає індивідуального обслуговування покупців при продажу окремих видів товарів за методом "чистого" самообслуговування, так як він сприяє активізації пропонування товару в формі порад продавця-консультанта, допомоги з його сторони покупцю при виборі товару. Деякі товари потребують нарізки, зважування, відмірювання продавцями за умови, що прилавки знаходяться у залі самообслуговування і відпускаються без попередньої оплати.
2. Планування торговельного залу магазину
самообслуговування
2.1. Переведення магазинів на роботу за методом самообслуговування потребує змін технологічних схем планування торговельних залів. У магазинах самообслуговування забезпечується вільний доступ покупців до товарів, які виставлені на обладнанні, організується робота вузлів розрахунків та контролю, де покупці розраховуються за підібрані товари.
Правильне планування торговельного залу в магазині самообслуговування відіграє важливу роль у забезпеченні ефективності його діяльності, передбачає таке розташування обладнання, при якому забезпечуються максимальні зручності покупцям при переміщенні у залі, огляді та виборі ними товарів.
2.2. Правильне планування і розміщення товарних секцій у торговельному залі дозволяє:
не допускати черг у вузлах розрахунків та контролю, дати покупцям можливість добре проглядати торговельний зал, найбільш раціонально використовувати торговельну площу;
забезпечити максимальну пропускну спроможність магазину;
створити найбільш сприятливі умови праці для співробітників магазину;
забезпечити сприятливі умови для поповнення товарних запасів у торговельному залі з підсобних приміщень.
2.3. За своїм призначенням площа торговельного залу магазину самообслуговування поділяється на зони:
площу, що зайнята обладнанням для демонстрації та розміщення товарів;
площу, що зайнята вузлами розрахунку та контролю;
площу для проходів покупців.
2.4. Найбільш раціональним є лінійне планування торговельного залу, яке створює найкращі умови для згрупування і розташування товарів, збільшує демонстраційну площу. При такому плануванні більш ефективно використовуються внутрішні засоби реклами та інформації, раціональніше регулюється потік покупців.
Обладнання розташовують у вигляді чітких ліній, паралельно напрямку руху покупців. Необхідно максимально використовувати пристінне обладнання і обладнання приміщень для підготовки товарів до продажу.
2.5. При розміщенні товарних секцій у магазині самообслуговування основою є правильний розподіл площі під окремі групи товарів, який залежить від конкретних умов.
Якщо торговельний зал невеликий, то недоцільно ділити його на секції. У цьому разі необхідно розмістити товари так, щоб задовольнити потреби покупців.
2.6. Чим більша частота придбання товарів окремих груп, тим більша площа потрібна для їх розміщення. Такий принцип розташування товарних секцій дозволяє більш рівномірно поповнювати товарні запаси у торговельному залі та раціональніше використовувати торговельну площу. При продажу товарів, які потребують значних затрат часу для їх огляду та відбору, а також великогабаритних товарів, при інших рівних умовах, для організації секції відводиться більша площа.
2.7. У магазинах, де товари згруповано у споживчі комплекси, розмір площі торговельного залу для кожного з них визначається у залежності від обсягу товарообороту, широти асортименту товарів, їх розмірів, а також загальної торговельної площі магазину.
2.8. Одним з етапів планування торговельного залу є визначення послідовності розміщення товарних секцій. Факторами, які впливають на розміщення товарних секцій у торговельному залі, є: характер і привабливий зовнішній вигляд товару, зручність у роботі для персоналу, рентабельність, необхідність запобіганню крадіжок, зручність для покупців.
При розташуванні товарних секцій необхідно враховувати частоту попиту на товари окремих груп, комплектність придбання, розміри і вагу товарів, що пропонуються для продажу, стабільність Їх асортименту.
2.9. У магазинах, які розташовані у багатоповерхових будинках, на першому поверсі, як правило, розміщуються товари повсякденного попиту і товари, які не потребують великих затрат часу для їх вибору, оскільки перший поверх є найбільш відвідуваним покупцями. Окрім цього, розташування товарів за таким принципом дозволяє уникнути напруженого потоку покупців.
2.10. У одноповерхових, а також на окремих поверхах багатоповерхових будинків, товари повсякденного попиту розміщують, як правило, ближче до підсобних приміщень, що дозволяє значно скоротити затрати часу на поповнення запасів товарів у торговельному залі.
2.11. Секції з товарами підвищеного попиту не рекомендується розташовувати близько до входу, щоб уникнути скупчення покупців.
Секції, у яких продаються важкі та великогабаритні товари, доцільно розташовувати у кінці руху покупців, ближче до підсобних приміщень.
2.12. За товарними секціями бажано закріплювати постійні місця розташування у торговельному залі. Це дозволяє покупцям звикнути до такого розміщення і тим самим скоротити час на покупку товарів.
2.13. Секції, у яких реалізуються товари, що потребують спеціальних умов продажу (новинки, сезонні, модельні, складного асортименту), доцільно розміщувати у найбільш оглядових місцях торговельного залу. При цьому, незважаючи на нові види упаковки товарів, бажано дотримуватись товарного сусідства.
3. Викладка товарів у торговельному залі
3.1. У основу раціоналізації торговельного процесу в магазині самообслуговування покладене комплексне згрупування і викладка товарів. Організація торгівлі за методом самообслуговування потребує активної викладки товарів. Приваблива, вдало розроблена і представлена викладка товарів у торговельному залі сприяє тому, що відвідувачі, які прийшли у магазин під впливом інших рекламних засобів, купують товар.
Викладка - це "німий продавець", вона сприяє збільшенню продажу товарів, привертає увагу покупців, підказує про необхідність придбати той чи інший товар. Викладка товарів може підштовхнути покупців магазину до імпульсної покупки.
3.2. Раціональна викладка товарів дозволяє ефективно використовувати обладнання, покращує умови огляду і підбору товарів покупцями, скорочує втрати часу персоналу магазину на поповнення запасів товарів у торговельному залі.
3.3. Якщо у залі магазину представлена велика кількість товарів, гірки стають найбільш прийнятним місцем їх викладки. Чисті, акуратно заповнені товаром, привабливо оформлені гірки стимулюють покупця оглянути і підібрати товар, здійснити покупку.
При викладці товарів на гірках важливо визначити спосіб викладки (вертикальний, горизонтальний).
Вертикальний спосіб викладки товарів - більш прогресивний, так як дає можливість покупцям швидко орієнтуватися у залі та вільно підбирати необхідний товар.
Горизонтальний спосіб викладки доцільно застосовувати при демонстрації великогабаритних, а також дрібних товарів, розміщених у касетах.
3.4. Товари, у реалізації яких магазин особливо зацікавлений, доцільно викладати на полицях, розташованих у найбільш зручних місцях для покупців, тому середні та верхні полиці відводять під викладку товарів з повільною реалізацією, а на нижніх - товари з високим постійним попитом. Особливо ефективно на нижніх полицях розміщувати товар навалом і використовувати його для зберігання робочих запасів.
3.5. Товари на торговельному обладнанні необхідно розміщувати таким чином, щоб демонстраційна площа була використана повністю і товари займали весь простір між полицями. Чим більша кількість товарів розміщена на полицях, тим краща їх реалізація, у зв'язку з чим своєчасне поповнення товаром є особливо важливим. При викладці товарів необхідно враховувати послідовність розміщення окремих різновидностей товарів у групі.
3.6. Викладка товарів повинна бути привабливою, але не настільки, щоб покупець боявся її зруйнувати. Тому, викладка товарів не повинна представляти собою якісь фігурні споруди, що створюють незручності для покупців при підборі товарів.
Для забезпечення безперебійної торгівлі протягом усього робочого дня необхідно прогнозувати певний запас товарів у торговельному залі.
3.7. Згрупування і викладка товарів у споживчі комплекси, перш за все, створює умови для здійснення імпульсних покупок і значно економить час покупців при підборі товарів.
Комплекси - це спосіб реклами, показу нових товарів. Правилом комплексної викладки є закріплення за кожним товаром постійного місця на торговельному обладнанні у торговельному залі та продаж кожного окремого товару тільки в одній товарній групі. Це дає можливість покупцям добре зосереджуватись у торговельному залі, а підприємству торгівлі ефективно використовувати обладнання.
3.8. У кожній асортиментній групі товарів є вироби, які потребують широкої реклами. Це, у першу чергу, відноситься до нових малознайомих покупцям видів товарів. Вони повинні знаходитись на самих помітних місцях.
Для викладки рекламованих товарів виділяється спеціальна ділянка торговельного залу або організується викладка у тих же місцях, де вони продаються, але із застосуванням спеціальних рекламних плакатів, оголошень.
Пересувати товари на обладнанні необхідно лише вибірково, коли цього потребують обставини.
3.9. При розміщенні та викладці товарів у торговельному залі бажано дотримуватись таких принципів:
товари розміщують так, щоб до кожного з них був забезпечений вільний доступ і всі вони добре проглядалися покупцями і продавцями-консультантами;
у мікрокомплексі встановлюють постійні місця для викладки товарів кожної групи;
товари, які потребують активної реалізації, розміщують на найбільш видних місцях;
товари, які дорого коштують, і товари у невеликих за розмірами упаковках викладають у місцях, що добре проглядаються продавцем-консультантом;
великогабаритні та важкі товари виставляють у кінці ліній;
товари повсякденного попиту розміщують у глибині залу для залучення у торговельний зал більшої кількості покупців;
товари, які потребують спеціального ознайомлення, розміщують збоку від входу і у різних місцях торговельного залу, щоб не створювати перешкод для руху покупців.
4. Формування асортименту товарів
4.1. Удосконалення організації торговельного обслуговування населення і підвищення економічної ефективності магазинів самообслуговування у значній мірі залежать від правильного формування асортименту товарів.
Формування товарного асортименту - це процес підбору і розміщення у певному порядку номенклатури товарів, торгівлю якими здійснює підприємство торгівлі.
4.2. Товарний асортимент у магазинах самообслуговування бажано формувати у два етапи. На першому етапі встановлюється груповий асортимент товарів і визначається його структура, а на другому - у залежності від товарних груп, визначається кількість видів, найменувань товарів і оптимальна кількість їх різновидностей, тобто розширений асортимент.
Структуру групового асортименту магазинів самообслуговування бажано визначати не за розміром площі, що займає кожна група товарів, а відповідно до обсягу товарообороту.
4.3. Торгівля продовольчими і непродовольчими товарами має істотні відмінні особливості, тому принцип формування асортименту продовольчих і непродовольчих товарів необхідно розглядати окремо.
4.4. Продовольчі товари у своїй більшості відносяться до товарів повсякденного попиту, тільки невелика їх кількість за своїми якостями відноситься до категорії товарів періодичного вживання (алкогольні напої, торти, шоколадні набори тощо), які купують від випадку до випадку. Сучасне обладнання і особливо холодильне, розширює можливості продажу найрізноманітніших видів товарів.
4.5. Основним типом продовольчого магазину самообслуговування є магазин із широким асортиментом продовольчих товарів і обмеженим асортиментом непродовольчих товарів. Оскільки ці магазини повинні забезпечити населення товарами першої необхідності, постійний асортимент у торговельному залі повинен включати (у залежності від торговельної площі) приблизно 2000-4000 найменувань товарів, з урахуванням їх видів, артикулів, розфасовок та ін. Додатковий асортимент залежить від територіальних особливостей і розташування магазину, попиту і звичок населення.
У продовольчих магазинах самообслуговування спостерігається тенденція постійного розширення асортименту, що з великим задоволенням зустрічає покупець, який заінтересований купити в одному місці як можна більшу кількість потрібних йому товарів.
4.6. Значну роль в асортименті продовольчих магазинів самообслуговування відіграють непродовольчі товари. Асортимент непродовольчих товарів може включати від 500 до 2000 найменувань.
У одних магазинах самообслуговування непродовольчі товари продаються виключно як супутні, у інших - вони групуються і для них виділяються окремі секції. Найбільш ефективно поєднувати ці два методи, тобто частину непродовольчих товарів зосередити у спеціальному відділі, частину ж розмістити у відділах (секціях) продовольчих товарів.
Товари, які за відношенням до продовольчих є супутніми, розміщують для перехресного продажу у секціях продовольчих товарів, товари, які не відносяться до супутніх, продаються у спеціальному відділі непродовольчих товарів.
4.7. Секції (відділи) непродовольчих товарів бажано розміщувати у місцях, де проходять інтенсивні потоки покупців. Необхідно щоб у цьому відділі був представлений такий асортимент непродовольчих товарів, який привертає до себе увагу.
Невеликі відділи товарів повсякденного попиту повинні бути орієнтовані на імпульсні покупки.
4.8. Порівняно великі відділи непродовольчих товарів, і особливо ті, яким відведено окремі площі торговельного залу, повинні мати відповідний асортимент, зручність у здійсненні покупки, низькі ціни та інші фактори. Такі умови стимулюють покупку цих товарів у продовольчих магазинах самообслуговування, а не у спеціалізованих непродовольчих магазинах.
У продовольчих магазинах самообслуговування рентабельно в асортимент непродовольчих товарів включати господарські, парфумерно-косметичні, канцелярські, дрібні текстильні, галантерейні та інші товари. Більш ефективним є продаж тих непродовольчих товарів, які зустрічаються на традиційному маршруті огляду торговельного залу.
4.9. У продажу непродовольчих товарів методом самообслуговування основою для формування товарного асортименту є форма спеціалізації підприємства. Умовою правильного формування асортименту є комплексна пропозиція товарів, яка включає згрупування за призначення у споживчі комплекси.
Основний фактор, який визначає кількість комплексів, - розмір торговельної площі магазину самообслуговування. При визначенні номенклатури споживчих комплексів необхідно враховувати структуру товарообороту та наявність поблизу інших типів магазинів з продажу непродовольчих товарів.
4.10. У споживчих комплексах з чисельністю працівників торговельного залу не менше ЗО осіб виділяються мікрокомплекси, кількість яких у споживчому комплексі повинно бути не менше п'яти. Мікрокомплекси можуть організовуватись як постійні, так і сезонні (діють обмежений час).
4.11. Особливу увагу необхідно приділяти організації постійних мікрокомплексів. Їх кількість і найменування визначаються спеціалізацією споживчих комплексів, розмірами торговельної площі магазину, структурою товарообороту та ін.
4.12. При формуванні асортименту товарів велике значення мас число товарних груп і підгруп, що входять до асортиментного переліку підприємства торгівлі, та число різновидностей товарів у кожному споживчому комплексі.
Формуючи асортимент товарів для цього підприємства, необхідно прагнути до підвищення у ньому питомої ваги товарів повсякденного попиту і забезпечення їх постійної наявності.
4.13. При формуванні асортименту в магазині необхідно:
дотримуватись установленого асортиментного профілю магазину і споживчого комплексу;
систематично, максимально розширювати і поновлювати асортимент товарів, який ураховує зміни попиту, стимулює ріст товарообороту і підвищення ефективності роботи підприємств торгівлі;
забезпечувати стабільність асортименту, а також періодично змінювати його у залежності від особливостей сезонного, передсвяткового та іншого попиту.
4.14. Головну роль у забезпеченні підприємства широким і постійним асортиментом відіграє чітке і регулярне постачання товарів, його досконалість, уміння маневрувати ним. Позитивно впливає на формування товарного асортименту і задоволення попиту покупців.
4.15. Вирішуючи питання товарного забезпечення, комерційним службам торгового підприємства у своїй роботі бажано:
чітко керуватись матеріалами з вивчення товарних ринків і попиту покупців на товари та їх асортимент;
здійснювати закупку товарів у обсязі та асортименті відповідно до попиту населення;
забезпечувати своєчасну подачу, а також наявність повного асортименту товарів у торговельному залі.
4.16. У більшості продовольчих магазинів самообслуговування реалізація окремих груп товарів знаходиться у прямій залежності від частки їх постачання у розфасованому виді. Недостатня кількість фасованих товарів стримує пропускну спроможність магазинів самообслуговування, перешкоджає створенню у них достатньо широкого групового асортименту товарів.

................
Перейти до повного тексту