- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ
УКРАЇНИ
ЛИСТ
11.01.2014
Щодо видів порушень при проведенні процедур закупівель
(Витяг)
<...>
Мінекономрозвитку 19.09.2013 проведено нараду "Види порушень при проведенні процедур державних закупівель" за участю представників Антимонопольного комітету України, Державної казначейської служби України, Державної фінансової інспекції України, Служби безпеки України, Міністерства внутрішніх справ України та Генеральної прокуратури України.
На вищезазначеній нараді було розглянуто типові порушення, що виявляються Мінекономрозвитку під час проведення моніторингу процедур закупівель та контролюючими і правоохоронними органами під час здійснення перевірок державних закупівель.
Зокрема, шляхом обговорення проаналізовані наступні порушення:
1. Порушення при встановленні замовниками в документації конкурсних торгів вимог, передбачених частиною першою статті
17 Закону України
"Про здійснення державних закупівель" (далі - Закон), та інформації про спосіб документального підтвердження відповідності учасників встановленим вимогам згідно із законодавством.
Мінекономрозвитку зазначає, що відповідно до пункту 2 частини другої статті 22 Закону документація конкурсних торгів повинна містити кваліфікаційні критерії до учасників відповідно до статті 16, вимоги, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформацію про спосіб документального підтвердження відповідності учасників встановленим критеріям та вимогам згідно із законодавством.
При цьому у документації конкурсних торгів багатьох замовників не встановлено способу документального підтвердження відсутності підстав для прийняття рішення про відмову учаснику, передбачених статтею 17 Закону.
Відсутність способу документального підтвердження відсутності підстав в документації конкурсних торгів та відповідної інформації призводить до неможливості об'єктивного та неупередженого прийняття рішення замовником про відмову учаснику у процедурі закупівлі та обов'язку відхилити пропозицію конкурсних торгів учасника (у разі наявності таких підстав).
Поряд з цим замовниками у документації конкурсних торгів, при наявності встановлених законодавством конкретних форм документів та визначенні уповноваженого органу на їх видачу, часто встановлюються вимоги для підтвердження відсутності підстав для відхилення пропозицій конкурсних торгів, передбачених статтею 17 Закону, у довільній формі.
Як підкреслює Антимонопольний комітет України, частиною третьою статті 22 Закону визначено, що документація конкурсних торгів не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Отже, виходячи з положень Закону спосіб документального підтвердження відповідності учасників вимогам, встановленим у статті 17, визначається замовником самостійно з урахуванням, зокрема, положень статті 3 та частини третьої статті 5 Закону.
Крім того, Держфінінспекція зауважує, що частиною другою статті 16 Закону визначено чотири кваліфікаційні критерії, які замовник може встановлювати до учасників процедури закупівлі. При цьому Законом визначено посилання на документи, якими підтверджується відповідність лише одному кваліфікаційному критерію - наявність фінансової спроможності, а саме: баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух грошових коштів, довідка з обслуговуючого банку про відсутність (наявність) заборгованості за кредитами.
Водночас з системного аналізу положень Закону вбачається, що замовнику надається право визначати документи, якими учасник повинен підтвердити відповідність іншим трьом кваліфікаційним критеріям, визначеним статтею 16 Закону (у разі їх встановлення).
2. Порушення вимог статті
22 Закону при складанні документації конкурсних торгів.
Мінекономрозвитку нерідко в процесі здійснення моніторингу виявляє в документації конкурсних торгів встановлення дискримінаційних вимог, що призводять до зменшення кола потенційних учасників конкурсних торгів, зокрема, встановлення обмежуючих вимог в частині господарської діяльності учасників, наприклад:
вимоги щодо можливості подання пропозицій конкурсних торгів виключно платниками ПДВ;
необґрунтовані вимоги щодо наявності річного обороту коштів у учасників в дискримінаційних межах, визначених замовником;
вимоги щодо підтвердження в учасника наявності досвіду роботи з державними структурами;
вимоги щодо підтвердження в учасника наявності досвіду постачання не аналогічних предмету закупівлі товарів (послуг), а виключно ідентичних.
Крім того, Міністерство зауважує, що встановлення вимоги у документації конкурсних торгів щодо оплати послуг консультантів з питань державних закупівель за рахунок учасників не передбачено Законом.
3. Відхилення пропозицій конкурсних торгів через "формальні порушення".
За результатами системного аналізу інформації, отриманої в процесі здійснення моніторингу процедур державних закупівель, Мінекономрозвитку зазначає, що мають місце непоодинокі випадки відхилення пропозицій учасників конкурсних торгів з найнижчою ціною на підставі "формальних порушень", зокрема:
відсутності нумерації аркушів при наявності нумерації сторінок;
відсутності печатки щодо завіряння копії документа, який подається у прошитому та завіреному згідно із законодавством пакеті документів;
подання оригіналу документа на вимогу у документації конкурсних торгів надати копію.
Проте Антимонопольний комітет та Держфінінспекція зауважують, що Законом не визначено поняття "формальні порушення". До внесення відповідних змін до Закону у разі невідповідності пропозиції конкурсних торгів умовам документації конкурсних торгів відповідно до положень статті 29 Закону така пропозиція підлягає відхиленню.
................Перейти до повного тексту