- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 110 від 20.04.2001
Про стан бюджетної дисципліни підприємств та організацій агропромислового комплексу, що входять до сфери управління Міністерства аграрної політики, в 2000-2001 роках
Колегія Міністерства аграрної політики, розглянувши питання про стан використання бюджетних коштів і дотримання платіжної дисципліни в 2000 році та особливості формування порядків використання Державного бюджету
2001 року, визначила наступне.
Бюджетне фінансування 2000 р. по всіх функціональних напрямках було більш повним, стабільним і оперативним, ніж у попередні роки. В цілому Державний бюджет
2000 року виконано на 86,6%, на суму 516,9 млн. грн. із запланованих 596,7 млн. грн. Недофінансування виникло, в основному, із-за того, що в грудні 2000 року міністерство недоотримало близько 80 млн. грн. запланованих бюджетних коштів і тому не змогло їх спрямувати розпорядникам нижчого рівня та відповідним установам, організаціям і підприємствам.
Розроблено і затверджено значно більший і якісніший за напрямками фінансування Державний бюджет
2001 року в частині видатків на фінансування Міністерства аграрної політики.
За безпосередньої участі фахівців Департаменту фінансово-кредитної та податкової політики у розробці, експертизі, супроводженні та захисті в 2000-му році та січні 2001 року було прийнято 7 законів України та 8 постанов Уряду. Проведена також велика робота по розробці та практичному запровадженню механізмів реалізації вищезазначених та інших нормативно-правових актів.
Аграрний сектор одержав від цього державну підтримку в сумі близько 10 млрд. грн.
Рівень сплати податків і зборів підприємств АПК до зведеного бюджету за 2000 рік склав 107,5%. В порівнянні з 1999 роком обсяги сплати податків і зборів зросли на 1019,2 млн. грн., в тому числі від сільгосптоваровиробників - на 286,3 млн. грн., від підприємств переробної та харчової промисловості - 732,9 млн. грн. При цьому питома вага податкового навантаження в 100 гривнях виробленої валової продукції сільського господарства склала всього 7 гривень.
Принциповою якісною ознакою 2000 року у сфері фінансів стало відновлення банківського кредитування підприємств АПК, насамперед новостворених на основі приватної власності на землю та майно сільськогосподарських підприємств різних форм господарювання.
Під виділені кошти Державного бюджету на фінансування часткової компенсації ставки за кредитами комерційних банків по пільговій схемі в 2000 році банками було видано 818 млн. грн. кредитних коштів. Прокредитовано більше 10 тисяч підприємств агропромислового комплексу, в тому числі 72% - сільгосппідприємства. Рівень повернення кредитів з використанням механізмів компенсації, розроблених в Мінагрополітики, склав від сільгосптоваровиробників 92%, що є найвищим показником за період з 1992 року.
Завдяки ефективним фінансово-кредитним важелям в 2000 році досягнуто немало позитивних результатів і у проведенні реформ на селі і у виробничій сфері. Про це свідчать і такі інтегровані показники - як зростання на 9,2% проти минулого року валового виробництва сільськогосподарської продукції в усіх категоріях господарств і зниження більш як у 10 разів збитковості сільськогосподарського виробництва.
Разом з тим колегія зазначає про цілий ряд допущених недоліків та порушень у сфері наповнення та виконання бюджету, дотримання належної бюджетної дисципліни, ефективного використання виділених бюджетних коштів.
Лише на 28,7% були використані бюджетні кошти в сумі 175 млн. грн. для часткової компенсації ставки за кредитами комерційних банків по пільговій схемі. Не всі регіони тут спрацювали на належному рівні.
Якщо такі великі за обсягами сільськогосподарського виробництва області, як Полтавська, Сумська і Харківська, залучили в аграрний сектор відповідно 61,3; 55,4; та 50,0 млн. грн., то Дніпропетровська тільки 31,0; Донецька - 31,8; Запорізька - 28,2; Кіровоградська - 25,5; Одеська - 33,3; Черкаська - 32,1 млн. грн.
Найнижчі показники рівня погашення компенсаційних кредитів у Львівській області - 39%; Закарпатській - 63%; Волинській - 69%; Полтавській - 70%.
Виділені компенсаційні кошти найменше використали такі області:
Закарпатська - 7,9%; Дніпропетровська - 15,7%; Миколаївська - 15,8%; Одеська - 16,7%; Хмельницька - 21,2%; Черкаська - 21,5%.
Неефективні схеми використання компенсаційних коштів застосували Луганська, Донецька, Чернігівська, Київська, Кіровоградська та Тернопільська області, які мають значно нижчий від середнього по Україні показник обсягів залучених кредитів на 1000 грн. компенсаційних коштів. А по відношенню до досягнутого цього показника в Дніпропетровській області - 19,8 тис. грн. кредитів на 1000 грн. компенсаційних коштів та у Львівській - відповідно 21,9 тис. грн., значно відстають всі регіони.
Із виділених бюджетних коштів найбільше невикористання допустили:
Одеська область - 192,3 тис. грн., в тому числі по функції "Підтримка виробництва продукції тваринництва і рослинництва" - 149,9 тис. грн.
По окремих бюджетних функціях невикористання виділених коштів виглядає таким чином:
КФК 161013 - "Інші бюджетні установи" - 1644,5 тис.грн.
КФК 160302 - "Державна програма селекції в тваринництві та птахівництві" - 96,4 тис.грн.
КФК 160600 - "Лісове господарство і мисливство" - 65,3 тис. грн.
КФК 160102 - "Оплата робіт по докорінному поліпшенню земель" - 51,6 тис. грн.
При розробці необхідних документів та матеріалів (порядки, мережа, кошториси) доведеним фінансуванням Державного бюджету
2001 року в достатній мірі (повноцінно та оперативно) не спрацював жоден відповідальний структурний підрозділ міністерства та жодна підвідомча організація як розпорядник нижчого рівня. Це неодноразово спричиняло ускладнення в роботі міністерства з Державним казначейством та проблеми отримання коштів на місцях.
Значні недоліки та порушення у дотриманні бюджетної дисципліни визначені у Висновку колегії Рахункової палати України до "Звіту про результати перевірки та аналізу використання бюджетних коштів, виділених у 2000 році Міністерству аграрної політики України на протиепізоотичні заходи та на виконання Державних програм селекції в рослинництві і тваринництві", який був заслуханий і розглянутий на засіданні колегії Мінагрополітики.
Перевіркою, проведеною Рахунковою палатою України, встановлено, що в порушення вимог Указу Президента України від 28 лютого 1997 р.
N 187/97 "Про заходи щодо забезпечення наповнення державного бюджету та посилення фінансово-бюджетної дисципліни" і постанови Кабінету Міністрів України від 9 січня 2000 р.
N 17 "Про Порядок складання, розгляду, затвердження та основні вимоги щодо виконання кошторисів доходів і видатків бюджетних установ та організацій" Державний департамент ветеринарної медицини не забезпечував дієвого контролю за використанням коштів, тому кошти державного бюджету в обсязі 1709,0 тис. грн. витрачено не за цільовим призначенням.
У Державному департаменті ветеринарної медицини відсутні галузеві нормативно-правові акти, які регламентують порядок здійснення матеріально-технічного забезпечення органів та установ системи Державної ветеринарної медицини для проведення протиепізоотичних заходів, що спричиняє нецільове використання бюджетних коштів.
Перевірка використання коштів державного бюджету по КФК 160302 "Державна програма селекції в тваринництві і птахівництві" в 2000 році засвідчила, що незважаючи на те, що на ці цілі використано 20,77 млн. грн., які повинні спрямовуватись на проведення селекційної роботи із збереження та вдосконалення порід сільськогосподарських тварин та птиці, що мають перспективне значення, і віддача від них може бути отримана в майбутньому, Міністерство аграрної політики не вживало достатніх заходів до збереження господарствами племінної худоби та птиці, наукових розробок та досягнень, на які були направлені кошти державного бюджету.
Кошти з державного бюджету приватним підприємствам на проведення селекційної роботи виділялись в порушення
Порядку, за окремими листами без проведення конкурсу, а також без оформлення договірних відносин із встановленням відповідальності за збереження племінних тварин та впровадження наукових розробок.
Внаслідок недосконалого планування коштів з бюджету та недостатнього фінансування програми окремим племгосподарствам бюджетні кошти по КФК 160302 "Державна програма селекції в тваринництві і птахівництві" на 2000 рік об'єднаннями міністерства не розподілялись, і фактично бюджетні кошти по зазначеному коду до них не надходили.
95,2 відсотків коштів, спрямованих на розвиток насінництва кукурудзи, фактично виділені 4 приватним підприємствам-засновникам корпорації "Кукурудза України" без укладення державного контракту на закупівлю насіння гібридів кукурудзи, що значно перевищує їх виробничу потребу в насінні. Враховуючи, що насіння може бути реалізовано іншим товаровиробникам за цінами без урахування компенсації сортових надбавок, це питання потребує подальшого моніторингу.
Неправомірне визнання Міністерством фінансів України боргу суб'єктів підприємницької діяльності як державного та прийняття в порушення Закону України
"Про бюджетну систему України" постанов Кабінету Міністрів України від 15 вересня 1999 р.
N 1692 "Про погашення заборгованості за імпортне насіння компанії "Pioneer Hibred International, Inc" та від 29 вересня 2000 р.
N 1492 "Про заходи щодо погашення заборгованості за насіння кукурудзи, отримане сільськогосподарськими товаровиробниками" призвело до незаконного використання коштів Державного бюджету України в
2000 році в сумі 6,0 млн. грн. і фактично є прихованим фінансуванням зовнішнього боргу, яке здійснено за рахунок іммобілізації коштів, призначених для фінансування селекції в рослинництві.
В цільові програми фінансування протягом 2000 року більше 100 разів вносились зміни, що свідчить про те, що на етапі формування пропозицій по КФК та при відборі учасників виконання програм не забезпечується всесторонній і об'єктивний підхід, що породжує масу звернень протягом року.
Начальники головних управлінь сільського господарства і продовольства областей, керівники республіканських формувань не забезпечували належного контролю за цільовим і ефективним використанням бюджетних коштів.
Із-за безконтрольності з боку головних управлінь сільського господарства та продовольства облдержадміністрацій та республіканських об'єднань, які є розпорядниками коштів другого рівня, систематично мають місце, що особливо проявляється в кінці року, випадки значних залишків невикористаних коштів по КФК, розподіл яких іде через вказані організації. Так, по Закарпатській та Одеській областях залишок невикористаних бюджетних коштів по функції "Підтримка виробництва продукції тваринництва і рослинництва" за станом на 01.01.2001 року склав відповідно 42,4 та 149,9 тис. грн., а по Одеській області ще й по функції "Лісове господарство і мисливство" - 42,5 тис. грн.
Не вживалися належні заходи щодо погашення простроченої заборгованості по бюджетних позичках, які надавалися в попередні роки відповідно до урядових рішень через Мінагрополітики для забезпечення проведення весняно-польових робіт та підтримки виробництва сільськогосподарської продукції.
Незважаючи на неодноразові попередження протягом 2000 року, не спромоглися повернути взагалі жодної гривні ЗАТ "Харків-вовна", концерн "Украгротехсервіс", державне підприємство "Агротех", ВО "Агромаш" і ряд інших.
З метою зміцнення платіжної дисципліни, посилення відповідальності за цільове використання бюджетних коштів, забезпечення фінансування у 2001 році цільових програм, заходів, бюджетних установ та на виконання Указу Президента України від 16 листопада 2000 р.
N 1242/2000 "Про додаткові заходи щодо посилення боротьби з корупцією, іншими протиправними діями в соціально-економічній сфері та забезпечення економного витрачання державних коштів" і розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 січня 2001 р.
N 3-р "Про заходи щодо організації виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2001 рік"
НАКАЗУЮ:
1. Висновок колегії Рахункової палати України від 27 лютого 2001 р. N 7/5-2 до "Звіту про результати перевірки та аналізу використання бюджетних коштів, виділених у 2000 році Міністерству аграрної політики України на протиепізоотичні заходи та на виконання Державних програм селекції в рослинництві та тваринництві" взяти до керівництва та безумовного виконання.
2. Визнати недостатнім рівень відповідальності керівників державних департаментів та структурних підрозділів міністерства у роботі по розробці повноцінних, кваліфікованих, відповідних чинному законодавству та обгрунтованих пропозицій і документів щодо розподілу та ефективного використання коштів Державного бюджету 2001 року, супроводження та затвердження цих документів і їх своєчасного представлення Департаменту фінансово-кредитної та податкової політики.
3. Зобов'язати в термін до 15 травня поточного року керівників державних департаментів та структурних підрозділів міністерства привести у відповідність до чинного законодавства та критерію цільового і ефективного використання бюджетних коштів відповідні регламентні документи (порядки, положення, угоди, договори тощо). Контроль за виконанням покласти на Департамент фінансово-кредитної та податкової політики (Ніколаєнко).
4. Оголосити сувору догану Голові Державного департаменту ветеринарної медицини Вербицькому П.І. за допущені значні недоліки у дотриманні бюджетної дисципліни, нецільове використання бюджетних коштів на суму 1709,0 тис. грн. за за КФК 160304 "Протиепізоотичні заходи" та зобов'язати його в двотижневий термін:
4.1. Врегулювати всі порушення, відмічені за результатами перевірки у висновку колегії Рахункової палати до "Звіту про результати перевірки та аналізу використання бюджетних коштів, виділених у 2000 році Міністерству аграрної політики України на Протиепізоотичні заходи та виконання Державних програм селекції в рослинництві і тваринництві" від 27 лютого 2001 року N 7/5-2.
4.2. Вжити відповідних заходів до відповідальних осіб в системі Державного департаменту ветеринарної медицини, які допустили або сприяли допущенню зазначених в документах перевірки Рахункової палати порушень.
4.3. Подати до 16 травня поточного року Звіт про виконання вищезазначених завдань.
5. Звернути увагу начальника Департаменту ринків продукції тваринництва з Головною державною племінною інспекцією Мельника Ю.Ф. та начальника Департаменту ринків рослинництва та розвитку насінництва Сороки В.І. на неналежний рівень в розробці раціональних схем і порядків по розподілу бюджетних коштів в 2000 році та контролю за їх ефективним використанням. Попередити їх про недопущення вищеназваних недоліків при використанні бюджетних коштів в 2001 році.
6. Визнати незадовільною роботу концерну "Украгротехсервіс" (Кульгавий), Державного підприємства "Агротех" (Галич), НВО "Агромаш" (Репецький), ВАТ "Украгропромреммаш" (Регурецький) щодо погашення бюджетної позички, яка надавалася їм колишнім Міністерством сільського господарства і продовольства, та зобов'язати їх вжити вичерпних заходів щодо погашення наданої позички до 1 грудня 2001 року згідно із затвердженими графіками.
7. Департаменту фінансово-кредитної та податкової політики (Ніколаєнко) та Управлінню ревізії і контролю (Федоренко) вказати на недостатність контролю в питаннях дотримання чіткої бюджетної дисципліни щодо забезпечення цільового та ефективного використання бюджетних коштів та зажадати від їх керівників підвищення вимог до виконавчої бюджетної дисципліни згідно з діючими нормами та регламентами.
8. Вказати начальникам головних управлінь сільського господарства та продовольства обласних державних адміністрацій на допущені недоліки:
Кіровоградської (Литвин) - з питань забезпечення сплати платежів до бюджету, Луганської (Іванов), Миколаївської (Яковлев), Херсонської (Авраменко) та в.о. Міністра агропромислового комплексу Автономної Республіки Крим (Матвеєв) - по сплаті фіксованого сільськогосподарського податку.
9. Керівникам державних департаментів та структурних підрозділів міністерства, Міністерству агропромислового комплексу Автономної Республіки Крим, головним управлінням сільського господарства і продовольства облдержадміністрацій, формуванням при міністерстві:
- вважати головним завданням забезпечення своєчасної і в повному обсязі сплати всіх податкових платежів і зборів;
- забезпечити в 2001 році безумовне цільове та своєчасне використання бюджетних коштів та коштів спеціального фонду;
- посилити контроль та вжити додаткових заходів щодо забезпечення виконання зобов'язань організацій та підприємств АПК перед бюджетами всіх рівнів та державними цільовими фондами.
................Перейти до повного тексту