1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
13.12.2007 N 916
Про затвердження галузевої інноваційної програми "Створення системи біржової торгівлі ф'ючерсними контрактами на зерно"
Відповідно до Закону України "Про державну підтримку сільського господарства України", згідно з дорученням Кабінету Міністрів України від 12.11.07 N 47264/0/1-07, пунктів 18 та 19 Протоколу наради за участю Президента України і Прем'єр-міністра України від 2 листопада 2007 року "Про стан справ у сфері ціноутворення та заходи щодо забезпечення цінової стабільності" та з метою удосконалення біржового ринку зерна
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити галузеву інноваційну програму "Створення системи біржової торгівлі ф'ючерсними контрактами на зерно", що додається.
2. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра аграрної політики Гадзало Я.М.
Міністр Ю.Ф.Мельник
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства аграрної
політики України
13.12.2007 N 916
ГАЛУЗЕВА ІННОВАЦІЙНА ПРОГРАМА
"Створення системи біржової торгівлі ф'ючерсними контрактами на зерно"
Загальні положення
Біржова торгівля є універсальним механізмом ринкової організації, масштабом використання якого можна вимірювати стан розвитку економіки країни. Недооцінка на загальнодержавному рівні ролі бірж як єдино можливих інституцій, які здатні управляти організованими ринками товарних ресурсів, є великою помилкою на державному рівні.
Становлення організованих сегментів товарного ринку відбувалося без державної підтримки. Існуючий стан товарних ринків, їх регулювання та професійна підтримка не цілком відповідають мінімально необхідним передумовам запровадження товарних деривативів у формі ф'ючерсних контрактів. Крім активізації торгівлі товарами сільськогосподарського виробництва, важливою умовою організації ф'ючерсної торгівлі є забезпечення прозорих механізмів ціноутворення. Забезпечення цього можливе лише за умов активної біржової торгівлі відповідними товарами.
Державна політика впродовж найближчих років має ґрунтуватися на визнанні біржової торгівлі пріоритетом розвитку ф'ючерсного зернового ринку в процесі його адаптації до світових стандартів функціонування. Сучасна біржова торгівля та інфраструктурні інституції, що її обслуговують, мають бути належним чином удосконалені і в повній мірі задовольняти суспільні потреби щодо справедливості вартісних показників, ліквідності та прозорості інформації щодо правочинів, які укладаються на біржах.
Створення інфраструктури ф'ючерсної торгівлі є наступним головним фактором розвитку ринку товарних деривативів. Найважливіші функції в організації ф'ючерсної торгівлі покладаються на клірингову палату, яка повинна забезпечити гарантії виконання умов ф'ючерсних контрактів незалежно від стану товарних ринків та економіки в цілому. Розробкою та погодженням умов серій ф'ючерсних контрактів, що випускаються у вільний обіг, повинна займатися спеціалізована на товарних деривативах структура з незалежним статусом та професійним складом персоналу.
Без здійснення реальних кроків, спрямованих на концентрацію торгівлі на регульованій в сучасний спосіб ф'ючерсній біржі зерна і забезпечення конкурентноздатності ф'ючерсного зернового ринку, Україна не зможе нарощувати інвестиційний потенціал і бути інвестиційно привабливою, як для вітчизняних, так і іноземних інвесторів.
Сучасний стан аграрного ринку терміново потребує створення консолідованої біржової торгівлі зерном, стабілізації цін та їх наближення до справедливої вартості зерна. Це позначається і на внутрішньому ринку, де ціни на зерно штучно утримуються у порівнянні із світовими на більш низькому рівні. Торгівля відбувається здебільшого на позабіржовому ринку, де немає прозорості цін та вільного входу для усіх бажаючих та, відповідно, не створено умов для відкритої конкуренції.
Мета програми
Метою галузевої інноваційної програми "Створення системи біржової торгівлі ф'ючерсними контрактами на зерно" є:
удосконалення, стабілізація біржового ринку зерна та надання нових конкурентних послуг на цьому ринку шляхом створення умов для підвищення ефективності господарської діяльності його суб'єктів через запровадження реальних механізмів управління фінансовими ризиками та визначення прогнозованих цін для забезпечення реалістичного планування їх виробничо-комерційної діяльності;
визначення засад організації і функціонування біржового ринку сільськогосподарської продукції з урахуванням реальної економічної ситуації;
удосконалення форм організації оптового ринку сільськогосподарської продукції;
відпрацювання методологічної бази з підготовки законодавчих актів та нормативних документів з питань ринку і біржової діяльності;
розроблення механізму удосконалення взаємовідносин між сільськогосподарськими товаровиробниками та іншими операторами ринку;
опрацювання методів застосування сучасних технологій біржової торгівлі товарними деривативами;
розроблення методик і програм моніторингу біржової діяльності;
підвищення ефективності сільськогосподарського виробництва та досягнення паритету цін на продукцію сільського господарства і промисловості.
Мета програми підпорядкована створенню ф'ючерсної біржі зерна, на якій будуть укладатися ф'ючерсні контракти, завдяки яким буде здійснюватися управління ризиком і уникнення цінових коливань на сільськогосподарську продукцію (зерно).
Мета програми відповідає пріоритетним напрямам державної політики, визначеним у нормативно-правових актах.
Основні завдання програми:
Основними завданнями програми є:
здійснення державного регулювання та створення умов для ефективного функціонування біржового ринку;
визначення засад та принципів, на яких базуватиметься розвиток та функціонування інфраструктури біржового ринку;
забезпечення продовольчої безпеки країни через формування відкритих та прозорих умов для ціноутворення на біржовому ринку, спрямованих на зростання ефективності сільськогосподарських підприємств, підвищення якості та доступності для споживачів основних видів продовольства;
надання можливостей виробників сільськогосподарської продукції страхуватися від цінових коливань шляхом використання біржових інструментів.
Принципи розвитку біржового ринку сільськогосподарської продукції
Розвиток біржового ринку сільськогосподарської продукції буде базуватися на наступних принципах:
використання важелів державного регулювання розвитку біржового ринку як одного з елементів інфраструктури, що найбільш повно забезпечує співвідношення пропонування і попиту, адекватне відображення цін, гарантію виконання угод, легальність і прозорість трансакцій;
координація діяльності бірж з питань цінової політики, організації та проведення торгів, стандартизації біржових товарів, сертифікації бірж і діяльності біржових посередників та з інших питань;
гарантування укладання і ліквідності біржових угод, створення клірингу у біржовій системі;
відкритість і прозорість біржового ринку для продавців, покупців, податкових, банківських, страхових і зерно торгових компаній;
повне інформаційне охоплення біржової діяльності, обов'язковість та оперативність звітності про біржові торги, пропонування та попиту на продукцію, цін та умов поставок і розрахунків;
недопущення не біржових заходів (зокрема адміністрування тощо) впливу на ціни, розрахунки, поставки продукції, стандарти тощо;
регулювання біржового ринку шляхом впровадження системи державних інтервенцій.
Сучасний стан та основні етапи розвитку біржової торгівлі сільськогосподарською продукцією
Сучасний стан розвитку біржової торгівлі відзначається низькою питомою вагою бірж в обсягах оптової торгівлі сільськогосподарською продукцією пов'язана з недооцінкою їх ролі як інституцій, що формують ринкове середовище та управляють ризиками.
На даний час на товарних біржах України укладаються два види контрактів - спотові та форвардні. Разом з тим форвардні контракти дещо відрізняються від тих, що застосовуються в міжнародній практиці. Недосконалою сьогодні є і технологія проведення торгів на товарних ринках. Біржові посередники фахово підготовлені лише з питань проведення аукціонів.
Строкові стандартизовані контракти - ф'ючерси - повинні стати альтернативою застосовуваним на практиці форвардним контрактам.
Аналіз процесу ціноутворення на ринку торгівлі цукром та деякими іншими видами сільгосппродукції, а саме пшениці, муки, ситуація з ціною на енергоресурси в останній період підтверджує необхідність запровадження ринку ф'ючерсних та опціонних контрактів. Саме ф'ючерсна біржа в Україні стане базою для інформування широкого загалу про тенденції світових ринків та цін у порівнянні з майбутніми змінами внутрішніх цін з світовими.
Впровадження ф'ючерсного ринку розширить ефективність перерозподілу цінових ризиків, основна економічна функція яких - хеджування, тобто страхування від зміни цін на ринку капіталів шляхом їх фіксації на день укладення правочину, та підвищить інформативність оптового товарного ринку, створить уніфіковані умови для розвитку біржової торгівлі похідними (деривативами), базовим активом яких можуть бути інші фінансові та/або товарні ресурси, що в свою чергу сприятиме прискореному формуванню в Україні цілісного та інвестиційно привабливого товарного ринку, інтеграції у європейський та світові ринки.
Необхідна законодавчо обумовлена концентрація торгівлі строковими контрактами на національній ф'ючерсній біржі, що стане запорукою створення конкурентного середовища для визначення реальної справедливої ціни на зерно, оскільки основною умовою функціонування ф'ючерсних ринків є гарантування виконання правочинів купівлі-продажу, що укладаються на організаторі торгівлі.
Використання ф'ючерсних контрактів на зерно не буде ефективним в разі недостатнього розвитку ринку самого зерна. Невизначеність майбутніх цін, високий ризик цінових коливань, яких можна уникати за допомогою ф'ючерсного контракту, в деяких випадках може бути важливою перешкодою на шляху до формування організованого ринку того чи іншого базового активу. Крім того, можливість дострокового виходу учасника з ринку іноді буває принциповою для обмежених у часі та ресурсах інвесторів.
Тому є важливою унікальна функція ф'ючерсних контрактів, що безперечно корисна як професійним учасникам, так і опосередкованим товаровиробникам та підприємцям, а також пересічним громадянам, яка полягає у відкритій для всіх демонстрації обґрунтованих товарних цін, які очікуються у майбутньому всіма учасниками біржової ф'ючерсної торгівлі. Світовий досвід переконує, що такий прогноз найчастіше буває найкращим.
На національній ф'ючерсній біржі зерна уже в перший рік функціонування мають бути забезпечені:
- невисокі депозитні внески (маржа);
- висока ліквідність;
- можливість страхових операцій.
Вищезазначені чинники дозволять працювати на біржі широкому загалу біржових посередників та фінансистів.
Ф'ючерсний ринок потрібний державі для виконання макроекономічних функцій - ціноутворення на сировину, капітал, страхування ризику від негативних змін цін та курсу валют, інформаційної, стабілізаційної, оскільки діє як чутливий барометр, що офіційно визначає і стабілізує ціни на ресурси, вносячи стабілізаційний ефект в економічну діяльність в цілому.
В даний час інтереси учасників біржового ринку захищені не в певній мірі. На вітчизняних товарних біржах виконуються лише 35-70% угод, укладених під час торговельних сесій, оскільки неможливо перевірити виконання укладених контрактів і неможливо змусити контрагентів виконати умови цих контрактів без відпрацьованої єдиної системи клірингових розрахунків.
Додаткову надійність ринкам строкових угод надають централізований кліринг і розрахунки, внаслідок чого такі ринки мають лише одного контрагента за своїми угодами в особі клірингової установи, яка обслуговує біржову торгівлю. Для управління ризиками і розвитку ринку біржова строкова секція спільно з кліринговою палатою формує системи фінансової безпеки і підтримки ліквідності цього ринку.
Клірингова установа має забезпечити облік зобов'язань за угодами, залік зустрічних вимог, організацію взаєморозрахунків, забезпечення фінансових гарантій тощо. Найпоширенішою практикою є надання цих послуг відокремленою від біржі кліринговою установою, хоча на багатьох ринках кліринг може здійснювати біржовий підрозділ або установа, створена при переважній участі біржі при її засновництві. Ці підходи можна застосувати при створенні розрахунково-клірингової установи для обслуговування ф'ючерсної зернової біржі.
Грошові розрахунки після клірингу має здійснювати розрахункова установа чи банк, функції якої (якого) обов'язково відокремлюються від біржі. Не виключене поєднання клірингу та розрахунків в одній юридичній особі, діяльність якої теж не може поєднуватися з біржовою торгівлею.
Спеціальне законодавство про ринки строкових інструментів в Україні поки що відсутнє, але при його розробці мають бути враховані стандартні операційні вимоги до провадження клірингу та розрахунків.
Враховуючи універсальний характер вітчизняних бірж, доцільно на законодавчому рівні передбачити можливість функціонування розрахунково-клірингової установи, яка комплексно обслуговуватиме як торгівлю зерном, як таким, так і укладення ф'ючерсних контрактів. Така установа може бути зареєстрована як небанківська фінансова установа, що здійснює грошовий кліринг і розрахунки.
Створення розрахунково-клірингової установи, її технологічне та програмне забезпечення потребують значних коштів і навряд чи будуть можливі без участі держави щодо їх фінансування.
Поєднання біржової торгівлі товаром (зерновою продукцією) з торгівлею ф'ючерсними контрактами сприятиме:
1) зменшенню витрат біржі, що позитивно позначиться на біржових зборах, які утримуються з учасників ринку;
2) економії матеріально-технічних ресурсів, можливості використання кваліфікації та досвіду біржових спеціалістів, які забезпечують торгівельний процес на "основному" ринку, для організації ринку строкових угод;
3) можливості створення єдиної торговельної і розрахункової системи та максимальної уніфікації біржових правил;
4) створенню реальних умов для диверсифікації ризиків і зменшення прямої залежності учасників торгівлі від волатильності ринків.
Виходячи з цього та з метою захисту біржі від ризику не поставки продавцем предмету контракту, при виборі біржі, за участю (або на базі) якої буде створюватись ф'ючерсна зернова біржа, вибір повинен здійснюватись з урахуванням наявності та дієвості біржової інфраструктури, яка має включати:
1) організацію зберігання (власні склади, зерносховища, їх оренда або на відповідальному зберіганні);
2) організація перевезення (транспорт, роботи, пов'язані з завантаженням чи розвантаженням);
3) організація експертної оцінки, контролю якості.
При виборі товарної біржі доцільно також зважати на такі основні показники її діяльності протягом останніх періодів:
1) структура обсягів укладених правочинів;
2) питома вага біржі в загальному обсязі укладених на біржі контрактів щодо товарно-сировинної продукції;
3) товарна структура укладених контрактів;
4) товарна структура виконаних контрактів;
5) обсяги правочинів за типами контрактів (внутрішній/експортний контракт спот, внутрішній/експортний контракт форвард) щодо первинного базового активу;
6) структура укладених правочинів за базисом поставки;
7) обсяги укладених правочинів за класами товару тощо.
Ефективний контроль за ф'ючерсною біржею зерна потребує адекватних ресурсів і відповідним чином підготовленого персоналу, підвищення кваліфікації біржових посередників, оскільки складний характер операцій, досконалість багатьох шахрайських схем потребують високого професіоналізму та досвідченості.

................
Перейти до повного тексту