- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
( Наказ скасовано на підставі Наказу Міністерства
аграрної політики
N 89 від 25.02.2008 )
Про затвердження організаційно-методичних документів з проведення кваліфікаційних іспитів сільськогосподарських дорадників, сільськогосподарських експертів-дорадників
З метою професійної підготовки, складання кваліфікаційних іспитів та одержання кваліфікаційних свідоцтв дорадників та експертів-дорадників, включення їх до Реєстру сільськогосподарських дорадників і експертів-дорадників
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити організаційно-методичні документи з проведення кваліфікаційних іспитів сільськогосподарських дорадників, сільськогосподарських експертів-дорадників, що додаються:
кваліфікаційні вимоги до дорадника;
навчальний план професійної підготовки дорадників;
програма проведення кваліфікаційних іспитів сільськогосподарських дорадників та сільськогосподарських експертів-дорадників;
регламенти регіональної кваліфікаційної комісії з перевірки рівня знань та практичних навичок сільськогосподарських дорадників і сільськогосподарських експертів-дорадників та апеляційної комісії;
протокол складання кваліфікаційного іспиту.
2. Ректорам Національного аграрного університету, Львівського державного аграрного університету, Львівської національної академії ветеринарної медицини ім. С.З.Гжицького, Подільського державного аграрно-технічного університету, Полтавської державної аграрної академії, Таврійської державної агротехнічної академії, Уманського державного аграрного університету здійснювати навчання дорадників та експертів-дорадників відповідно до затверджених організаційно-методичних документів.
3. Департаменту аграрної освіти, науки та дорадництва (Іщенко Т.Д.) довести цей наказ до відома регіональних координаторів, регіональних кваліфікаційних комісій з перевірки рівня знань та практичних навичок сільськогосподарських дорадників і сільськогосподарських експертів-дорадників та апеляційної комісії.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра Мельника С.І.
Додаток 1
до наказу Мінагрополітики
України
08.05.2007 N 316
КВАЛІФІКАЦІЙНІ ВИМОГИ
до дорадників
Загальні вимоги:
освітній рівень - повна вища освіта;
досвід роботи в аграрному секторі економіки не менше 3-х років.
Фахівець з дорадництва повинен знати:
основи законодавства про виробничі об'єднання громадян та кооперативи;
основи андрагогіки;
методологію роботи з окремими людьми, групами, громадянами та громадськими організаціями;
методологію організації навчальних заходів: консультацій, семінарів, демонстрацій, Днів поля (ферми) тощо;
основи економічної політики сільськогосподарського виробництва;
ситуативний аналіз та конфліктологію;
особливості функціонування дорадчих служб у провідних країнах світу;
роль освіти та суть теорії змін;
філософські та етичні аспекти дорадчої діяльності;
основи екології;
основи комплексного розвитку сільської місцевості та розвитку і територіальних громад;
особливості роботи з інформаційно-комунікаційними системами.
Дорадник повинен вміти:
складати перспективні і поточні плани та програми роботи;
працювати з окремими людьми, малими групами, громадськими організаціями, органами державної влади, волонтерами, партнерами та опонентами;
організовувати навчальні заходи: консультації, семінари, демонстрації, Дні поля (ферми) тощо;
сприяти створенню виробничих асоціацій, кооперативів, спілок, клубів за інтересами та інших об'єднань громадян;
організовувати роботу дорадчих комітетів; пропонувати і продавати дорадчі послуги клієнтам;
працювати на комп'ютері;
розраховувати вартість дорадчих послуг;
проводити анкетування та визначати потреби клієнтів у дорадчих послугах;
готувати презентації, інформаційні листи, рекомендації, письмові запити.
Додаток 2
до наказу Мінагрополітики
України
08.05.2007 N 316
НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
професійної підготовки дорадників*
з/п |
Назва модуля |
Назва теми |
Зага- льна кіль- кість годин |
У тому числі |
Контроль знань |
ауди- торні |
само- стійна робота |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1. |
Теорети- чна підгото- вка з основ сільсь- кого- спода- рського дорадни- цтва |
1. Історія створення та функціонування дорадчих служб 1.1 Моделі дорадчих служб у різних країнах світу та їх особливості. 1.2 Особливості дорадчих служб в Україні. 1.3 Закон та інші нормативні акти, що регулюють дорадчу діяльність. |
3 |
2 |
1 |
Поточний |
2. Мотивація дорадчої діяльності 2.1 Основні філософські засади дорадництва. 2.2 Психологічні та етичні аспекти дорадчої діяльності. 2.3 Теорія змін у дорадництві. 2.4 Освіта як засіб досягнення мети. 2.5 Роль людських та матеріальних ресурсів. |
3 |
2 |
1 |
Поточний |
3. Напрями діяльності дорадчої служби 3.1 Надання дорадчих послуг органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування та сільським територіальним, громадам. 3.2 Надання дорадчих, послуг виробникам сільсько- господарської продукції. 3.3 Несільсько- господарське підприємництво в сільській місцевості. 3.4 Робота зі сільською молоддю, ініціювання та реалізація молодіжних програм. 3.5 Розвиток ринкової інфраструктури в сільській місцевості. |
9 |
6 |
3 |
Поточний |
4. Організація практичної роботи дорадчої служби 4.1 Організаційна структура дорадчої служби. 4.2 Статус дорадника та експерта-дорадника. 4.3 Права та обов'язки суб'єктів дорадчої діяльності. 4.4 Офісне діловодство. |
6 |
4 |
2 |
Поточний |
5. Принципи формування та функціонування дорадчих і комітетів та їх роль у різних напрямках роботи дорадчої служби 5.1 Дорадчі комітети у діяльності служби. 5.2 Поняття про дорадчий комітет. 5.3 Мета створення та діяльності. 5.4 Види дорадчих комітетів. 5.5 Основні принципи раціональної організації роботи комітетів. 5.6 Обов'язкові елементи діяльності дорадчих комітетів. 5.7 Побудова партнерських відносин через роботу дорадчих комітетів. 5.8 Організація засідань дорадчих комітетів та їх проведення. |
3 |
2 |
1 |
Поточний |
6. Моніторинг дорадчих послуг 6.1 Ситуативний аналіз, його суть та місце в дорадчій діяльності. 6.2 Методи збору даних для аналізу. 6.3 Використання даних аналізу для здійснення дорадчої діяльності. 6.4 Моніторинг ефективності реалізації дорадчих послуг. |
3 |
2 |
1 |
Поточний |
7. Навчання дорослих 7.1 Поняття про андрагогіку. 7.2 Вчитель дорослих: вимоги, функції, типи та місія. 7.3 Андрагогічна модель процесу навчання дорослих. 7.4 Дорадництво як метод навчання дорослих. |
3 |
2 |
1 |
Поточний |
8. Методи освітньої діяльності в системі сільсько- господарського дорадництва 8.1 Поняття про формальну і неформальну освіту. 8.2 Види неформальної освіти та їх роль у системі дорадництва. 8.3 Класифікація навчальних методів дорадництва. 8.4 Індивідуальні методи. їх характеристика, переваги і недоліки. 8.5 Характеристика, переваги та недоліки групових методів. 8.6 Характеристика, переваги та недоліки масових методів. 8.7 Інтерактивні методи навчання: обговорення, дискусії, вивчення випадку, рольова гра, організація та використання фокусних груп. 8.8 Виставки та їх роль у і процесі навчання. |
9 |
6 |
3 |
Поточний |
9. Організація та оцінювання консультаційного процесу 9.1 Процес консультування та його види. 9.2 Етапи процесу консультування. 9.3 Угода про консультування. 9.4 Оцінювання ефективності консультування. |
3 |
2 |
1 |
Поточний |
10. Основні принципи планування та розробки освітніх програм 10.1 Мета освітніх програм та її формування в процесі складання програм. 10.2 Методи і форми планування освітніх заходів. 10.3 Модель процесу складання освітньої програми. 10.4 Завдання робочих програм та їх визначення. 10.5 Планування освітніх заходів. Виконання. 10.6 Схема оцінювання програми. 10.7 Роль дорадників, експертів- дорадників і дорадчих комітетів у плануванні освітніх |
3 |
2 |
1 |
Поточний |
11. Організація впровадження результатів наукових досліджень та інновацій у виробництво 11.1 Роль науки в роботі дорадчої служби. 11.2 Планування, вибір місця, проведення, оцінювання та підсумок демонстрацій. Проведення дня поля (ферми). 11.3 Роль дорадника, експерта-дорадника та об'єкта в організації демонстрації. 11.4 Вивчення і узагальнення передового досвіду. 11.5 Способи доведення наукової інформації до клієнта. |
6 |
4 |
2 |
Поточний |
12. Маркетинг дорадчих послуг 12.1 Бізнес- планування роботи дорадчої служби. 12.2 Види дорадчих послуг та визначення їх ціни. 12.3 Фінансування дорадчої діяльності: джерела, умови тощо. |
3 |
1 |
1 |
Поточний |
Всього |
54 |
36 |
18 |
Залік |
2. |
Викори- стання сучасних інформа- ційно- комуні- каційних техноло- гій у дорадни- цтві |
1. Розвиток способів отримання і передачі інформації 1.1 Поняття, мета та завдання сучасних інформаційно- комунікаційних технологій. 1.2 Сучасні вимоги до системи інформаційно- консультативного забезпечення. 1.3 Використання стандартних програмних продуктів у роботі дорадчої служби: Windows, Microsoft Office, (Word, Excel, Power Point), Acrobat Reader, Internet Explorer, Outlooks Express та інших. 1.4 Комп'ютерні бази даних та їх використання в дорадчій діяльності. 1.5 Використання власних програмних продуктів (електронних довідників, спеціальних програм). 1.6 Використання інтернет-технологій та дистанційного навчання в дорадчій діяльності. 1.7 Офісна оргтехніка та її використання в роботі дорадчої служби (комп'ютери, сканери, принтери, ксерокси, мультимедійні проектори тощо) |
12 |
8 |
4 |
Поточний |
Всього |
12 |
8 |
4 |
Випускна робота |
3. |
Юридична підгото- вка |
1. Конституція України "Права, свободи та обов'язки людини і громадянина". |
2 |
1 |
1 |
Поточний |
2. Земельне законодавство 2.1 Земельний кодекс України : Розділ III "Права на землю". 2.2 Закон України"Про плату за землю" . |
3 |
2 |
1 |
Поточний |
3. Закони України: 3.1 "Про фермерське господарство" ; 3.2 "Про особисте селянське господарство" ; 3.3 "Про сільсько- господарську кооперацію" ; 3.4 "Про кооперацію" ; 3.5 "Про охорону навколишнього природного середовища" ; 3.6 "Про оподаткування прибутку підприємств" ; 3.7 "Про об'єднання громадян" . |
5 |
3 |
2 |
Поточний |
4. Цивільний ісімейний кодекси України: - Розділ II "Загальні положення про договір"; - Книга шоста "Спадкове право" (21 стор.). Розділ II сімейного кодексу "Загальні положення". |
2 |
1 |
1 |
Поточний |
5. Закон України"Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" (ст.ст. 9, 10, 24, 42) |
2 |
1 |
1 |
Поточний |
6. Кодекс Законів України "Про працю" Статті 1-9 - Загальні положення. 10-20 - Колективний договір. 21-49 - Трудовий договір. 153-173 - Охорона праці. 174-186 - Праця жінок. 187-200 - Праця молоді. 200-220 - Пільги для працівників, які поєднують роботу з навчанням. |
3 |
2 |
1 |
Поточний |
7. Нормативні документи щодо дорадчої діяльності |
3 |
2 |
1 |
Поточний |
Всього |
20 |
12 |
8 |
Залік |
4. |
Економі- чна підгото- вка |
1. Основи ринкової економіки 1.1 Поняття ринку. 1.2 Попит і пропозиція. 1.3 Закон ринкової економіки. |
3 |
2 |
1 |
Поточний |
2. Основи менеджменту і маркетингу 2.1 Основи управління підприємством. 2.2 Постійні і змінні витрати. Маржинальний дохід. 2.3 Точка беззбитковості підприємства. 2.4 Маркетинг. |
3 |
2 |
1 |
Поточний |
3. Податки, облік та звітність 3.1 Спрощена система і оподаткування, обліку і звітності. 3.2 Фіксований сільсько- господарський податок. 3.3 Проста і спрощена форми обліку. 3.4 Податкова і статистична звітність малих підприємств. |
3 |
2 |
1 |
Поточний |
4. Бізнес- планування 4.1 Поняття і необхідність планування. 4.2 Структура бізнес-плану. 4.3 Порядок підготовки, складання та використання бізнес-планування. |
3 |
2 |
1 |
Поточний |
5. Тенденції розвитку світового сільського господарства. 5.1 Міжнародна інтеграція. 5.2 Світова організація торгівлі. 5.3 Сільське господарство України та його місце в світовій економіці. |
3 |
2 |
1 |
Поточний |
Всього |
15 |
10 |
5 |
Залік |
5. |
Екологі- чна та природо- охоронна підгото- вка |
1. Технології виробництва екологічно чистої продукції, маловідхідного та безвідхідного виробництва |
3 |
2 |
1 |
Поточний |
2. Виробництво як об'єкт екологічного контролю |
3 |
2 |
1 |
Поточний |
3. Мета, об'єкти та напрями розвитку екологічної сертифікації в Україні. Об'єктивність та суперечливість економічних та екологічних інтересів суспільства |
3 |
2 |
1 |
Поточний |
Всього |
9 |
6 |
3 |
Залік |
Разом |
110 |
72 |
38 |
х |
Примітка. *Експерти-дорадники вивчають лише перший модуль "Основи сільськогосподарського дорадництва" (36 год.).
Додаток 3
до наказу Мінагрополітики
України
08.05.2007 N 316
ПРОГРАМА
проведення кваліфікаційних іспитів сільськогосподарських дорадників та сільськогосподарських експертів-дорадників
Екзаменаційні білети для проведення кваліфікаційних іспитів сільськогосподарських дорадників та сільськогосподарських експертів-дорадників формуються на основі наведеного орієнтовного переліку питань. Кожний білет має містити перші три питання з модулю 1 "Теоретична підготовка з основ сільськогосподарського дорадництва" та по одному питанню з інших модулів. Дорадники складають екзаменаційний іспит за білетами із семи питань, експерти-дорадники - за першими трьома питаннями в білетах.
ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК
питань до екзаменаційних білетів
Модуль 1. Теоретична підготовка з основ сільськогосподарського дорадництва
1. Сучасні вимоги до системи інформаційно-консультаційного забезпечення.
2. Характеристика системи і моделей дорадчих служб світу.
3. Становлення, розвиток і особливості сільськогосподарських служб в Україні.
4. Якими нормативними актами регламентується діяльність сільськогосподарської дорадчої служби в Україні.
5. Які послуги відносять до дорадчих?
6. Що таке соціально спрямовані дорадчі послуги?
7. Що ми розуміємо під кваліфікаційним свідоцтвом, сертифікатом сільськогосподарської дорадчої служби та реєстром дорадчих служб?
8. Яка діяльність називається дорадчою?
9. Поняття служби дорадника та експерта-дорадника.
10. Філософія дорадництва. Основні положення та їх суть.
11. Психологічні та етичні аспекти дорадчої діяльності.
12. Поняття парадигми. Назвіть парадигми минулого та сучасні парадигми суспільства.
13. Назвіть парадигми дорадництва. Охарактеризуйте власні парадигми та парадигми своїх клієнтів.
14. Головні характеристики парадигми.
15. Що є зміна в суспільстві. Запланова зміна.
16. Фактори, які спричиняють та забезпечують зміни.
17. Ролі агента зміни.
18. Стадії процесу сприйняття змін.
19. Типи сприйняття стратегії змін.
20. Необхідні складові процесу змін.
21. Повнота реалізації процесу змін.
22. Роль особистості і суспільства в процесі змін.
23. Попередження опору змінам.
24. Застосування теорії змін у практиці сільськогосподарського дорадництва.
25. Напрями діяльності дорадчої служби.
26. Співпраця дорадчої служби з органами державної влади і місцевого самоврядування.
27. Етапи розробки планів соціально-економічного розвитку сільської територіальної громади.
28. Джерела фінансування заходів з реалізації програми соціально-економічного розвитку сільської територіальної громади.
29. Необхідність і методика проведення аналізу програми соціально-економічного розвитку сільської територіальної громади.
30. Запропонуйте можливі напрями розробки проектів розвитку місцевого самоврядування.
31. Категорії виробників сільськогосподарської продукції та їх особливості.
32. Особливості надання дорадчих послуг різним категоріям виробників.
33. Диверсифікація сільськогосподарського виробництва.
34. Напрями надання дорадчих послуг для різних категорій виробників сільськогосподарської продукції.
35. Що таке комунальне підприємство. Хто приймає рішення про створення комунального підприємства. Формування матеріально-технічної бази комунального підприємства.
36. Для вирішення яких проблем створюють комунальні підприємства.
37. Передача об'єктів соціальної інфраструктури, що перебувають у комунальній власності, в оренду суб'єктам підприємницької діяльності.
38. Що таке кооператив. Види кооперативів.
39. Етапи створення сільськогосподарського обслуговчого кооперативу. Які функції (послуги), можуть виконувати сільськогосподарські обслуговчі кооперативи.
40. Товариство з обмеженою відповідальністю і приватне підприємство як можливі суб'єкти управління об'єктами соціальної інфраструктури. їх переваги та недоліки.
41. Розвиток несільськогосподарського підприємництва як спосіб підвищення рівня зайнятості сільського населення.
42. Робота дорадчої служби з підготовки та реалізації програм розвитку сільського (зеленого) туризму.
43. Ініціювання та реалізація молодіжних програм у сільських навчальних закладах та територіальних громадах. Молодіжні клуби.
44. Переваги використання волонтерів у реалізації програм позитивного виховання молоді.
45. Кредитні спілки як інструмент мікрокредитування сільського населення та підприємницьких структур.
46. Агроторгові доми та маркетингові групи з реалізації сільськогосподарської продукції та постачання матеріально-технічних ресурсів як важливі інструменти розвитку ринкової інфраструктури в сільській місцевості.
47. Організаційні форми створення і функціонування дорадчих служб.
50. Загальне поняття про офісне діловодство. Номенклатура справ дорадника та експерта-дорадника.
51. Планування роботи дорадчої служби. Мета створення та діяльності дорадчих комітетів.
52. Дорадчі комітети у діяльності служби, їх склад та функції.
53. Поняття про дорадчий комітет, принципи формування дорадчих комітетів.
54. Види дорадчих комітетів та їх призначення.
55. Основні принципи раціональної організації роботи дорадчих комітетів.
56. Обов'язкові елементи діяльності дорадчих комітетів.
57. Побудова партнерських відносин через роботу дорадчих комітетів.
58. Організація засідань дорадчих комітетів та їх проведення.
59. Наукові дорадчі комітети, їх функції, склад, організації роботи.
60. Ситуаційний аналіз, його сутність та складові.
61. Мета ситуаційного аналізу.
62. Фази моделі ситуаційного аналізу.
63. Методи і джерела збору даних для ситуаційного аналізу.
64. Місце і призначення ситуаційного аналізу в процесі розробки освітньої програми.
65. Моніторинг ефективності реалізації дорадчих послуг.
66. Навчання дорослих. Визначення понять "дорослий" та "навчання дорослих".
67. Поняття про андрагогіку.
68. Вчитель дорослих і вимоги, які ставляться до нього.
69. Функції та типи вчителів дорослих.
70. Місія вчителя дорослих.
71. Андрагогічна модель процесу навчання дорослих.
72. Дорадництво як метод навчання дорослих.
73. Суть і завдання формальної освіти.
74. Методи освітньої діяльності в системі сільськогосподарського дорадництва.
75. Засоби спілкування зі сільськогосподарськими товаровиробниками.
76. Завдання навчальних заходів.
77. Класифікація навчальних методів дорадництва.
78. Індивідуальні методи, їх характеристика, переваги, недоліки.
79. Характеристика, переваги та недоліки групових методів.
80. Характеристика, переваги та недоліки масових методів.
81. Поняття про формальну і неформальну освіту.
82. Види неформальної освіти та їх роль у системі дорадництва.
83. Інтерактивні методи навчання. Обговорення, дискусії, вивчення випадку, рольова гра.
84. Організація та використання фокусних груп.
85. Виставки та їх роль у процесі навчання.
86. Класифікація методів інформаційно-консультаційної діяльності.
87. Процес консультування: основні етапи та їх сутність.
88. Переваги засобів масової інформації під час застосування масових методів.
89. Вимоги до інформації під час використання масових методів.
90. Групові методи інформаційно-консультаційної діяльності.
91. Поняття, цілі та значення індивідуальних методів роботи дорадчої служби.
92. Переваги та недоліки індивідуальних методів.
93. Оцінювання ефективності консультування.
94. Суть різних угод про надання консультативних послуг.
95. Основні принципи планування, розробки та виконання освітніх програм.
96. Мета освітніх програм та її формування в процесі складання програм.
97. Методи і форми планування освітніх заходів.
98. Модель процесу складання освітньої програми.
99. Завдання робочих програм та їх визначення.
100. Роль планування в роботі дорадника. Етапи планування освітніх програм.
101. Виконання освітніх заходів. Підготовка навчальної бази: ілюстративний матеріал, місце, ризики, розклад.
102. Схема оцінювання програми.
103. Роль дорадника, експерта-дорадника, дорадчого комітету у плануванні освітніх заходів.
104. Роль науки в роботі дорадчої служби. Впровадження результатів наукових досліджень у виробництво.
105. Поняття про демонстрації. Організація демонстрацій.
106. Планування та вибір місця для проведення демонстрацій.
107. Підготовка і проведення демонстрацій.
108. Спостереження за проведенням демонстрації.
109. Підсумок демонстрації.
110. Проведення Дня поля (ферми).
111. Оцінювання і узагальнення результатів демонстрації.
112. Доведення наукової інформації до споживача.
113. Роль дорадника, експерта-дорадника і виробника в організації демонстрації.
114. Розробка бізнес-плану роботи дорадчої служби. Методика, структура і форма.
115. Види дорадчих послуг та визначення їх ціни.
116. Фінансування дорадчої діяльності: джерела, умови тощо.
Модуль 2. Використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у дорадництві
1. Безконтактні та контактні способи передачі інформації: їх переваги та недоліки.
2. Сучасні інформаційно-комунікаційні технології та їх суть.
3. Програма Word: суть та використання.
4. Програма Power Point: суть та використання.
5. Програма Excel: суть та використання.
6. Програма Acrobat Reader: суть та використання.
7. Програма Internet Explorer: суть та використання.
8. Програма Outlooks Express: суть та використання.
9. Використання інтернет-технологій у дорадчій діяльності.
10. Використання дистанційного навчання в дорадчій діяльності.
11. Офісна техніка: призначення та використання.
12. Бази даних: їх створення та використання (Агроексперт).
13. Використання нестандартних програмних продуктів (електронних підручників, довідників, розрахункових програм) продуктів у дорадчій діяльності: види, характеристика та використання.
14. Загальноукраїнські навчальні та інформаційні Web-портали: їх зміст та використання.
15. Переваги та недоліки інформаційно-комунікаційних технологій.
Модуль 3. Юридична підготовка
1. Конституційні права громадян України щодо заняття підприємницькою діяльністю.
3. Поняття місцевого самоврядування в Україні.
4. Законодавство України про територіальні громади населених пунктів України, їх сутність.
5. Поняття представницьких органів місцевого самоврядування.
6. Поняття права комунальної власності, його роль у становленні і розвитку сільських населених пунктів.
7. Сільськогосподарські підприємства та їх види.
8. Поняття власника земельної ділянки сільськогосподарського призначення, його права і обов'язки.
9. Поняття користувача земельної ділянки сільськогосподарського призначення, його права і обов'язки.
10. Порядок створення фермерського господарства.
11. Правовий режим земель сільськогосподарського призначення.
12. Порядок набуття прав власника земельної ділянки.
13. Порядок набуття прав користувача земельної ділянки.
14. Підстави і порядок примусового вилучення земельної ділянки з користування.
15. Підстави і порядок примусового вилучення земельної ділянки з власності.
16. Підстави і порядок укладання договору оренди землі.
17. Підстави і порядок відчуження рухомого і нерухомого майна.
18. Поняття земельного сервітуту.
19. Підстави і порядок укладання господарських договорів (поставки, підряду, оренди тощо).
20. Поняття спадщини, порядок прийняття спадщини за законом і за заповітом.
21. Поняття трудового договору, його види.
22. Порядок розгляду звернень (заяв, скарг тощо) громадян.
23. Поняття колективного договору, порядок його укладання.
24. Поняття договору позики, порядок його укладання.
25. Підстави і порядок розірвання трудового договору.
Модуль 4. Економічна підготовка
1. Які умови формування ринку в Україні?
2. Дайте стислий аналіз структури ринку.
3. Які існують основні типи ринків?
4. Що таке інфраструктура ринку?
5. Що спільного і відмінного в моделях соціально орієнтованої та змішаної економіки?
6. Назвіть ознаки адміністративно-командної системи.
7. Розкрийте сутність закону прискореного розвитку економічних систем.
8. У чому полягає зміст законів пропозиції, а також попиту і пропозиції?
9. Які основні чинники впливають на попит та цінову еластичність попиту?
10. Розкрийте механізм формування ринкової вартості та ринкової ціни.
11. Які ви знаєте основні типи власності?
12. Що таке підприємство?
13. Охарактеризуйте основні види підприємств.
14. Назвіть переваги і недоліки дрібних підприємств порівняно з великими.
15. Які існують організаційно-правові форми підприємств?
16. Охарактеризуйте основні функції та принципи управління підприємством.
17. Назвіть основні вимоги до управління підприємствами менеджера.
18. Які методи використовують західні фірми, щоб активізувати діяльність окремої людини у виробництві?
19. У чому полягає сутність маркетингу, які його основні функції?
20. Що таке інтегрований маркетинг?
21. Що означає стратегічний маркетинг?
22. Назвіть основні принципи маркетингу.
23. Яка відмінність між інвестиціями і капіталовкладеннями?
24. Які основні джерела інвестування та форми інвестицій?
25. Які основні фактори впливу на ефективність інвестицій?
26. Чим зумовлені основні особливості розвитку сільського господарства?
27. Чому кількість фермерських господарств у розвинутих країнах світу постійно скорочується?
28. Які форми власності у сільському господарстві найефективніші? Чому?
29. Назвіть причини глибокої економічної кризи в Україні та її основні ознаки?
30. Які основні функції виконують державні та місцеві бюджети?
31. Охарактеризуйте структуру податків.
32. У чому полягає сутність міжнародного поділу праці, в яких формах він розвивається?
33. Класифікація основних та оборотних засобів, способи їх оцінювання та ефективність використання.
34. Поняття витрат виробництва та собівартості продукції.
35. Зміст та функції системи бухгалтерського обліку.
36. Спрощена система бухгалтерського обліку в фермерських господарствах.
37. Сутність бізнес-планування, мета його розробки. Основні розділи бізнес-планування.
38. Послідовність розробки бізнес-планів аграрних підприємств.
39. Особливості розробки бізнес-плану для обґрунтування потреби в фінансовій позиці.
Модуль 5. Екологічна та природоохоронна підготовка
1. Обов'язки суб'єктів підприємницької діяльності щодо охорони навколишнього середовища.
2. Предмет, методи та об'єкти вивчення в екології. Основні екологічні поняття.
3. Принципи виробництва екологічно чистої продукції в сільському господарстві.
4. Біодинамічна система землеробства.
5. Біологічна система землеробства.
6. Інтегрована система захисту рослин.
7. Екологічні основи вирощування с.-г. тварин.
8. Екологічні основи вирощування продукції тваринництва.
9. Екологічна експертиза об'єктів екологічного контролю.
10. Екологічна сертифікація в Україні та в Європейських країнах.
11. Протиріччя між економічними та екологічними інтересами суспільства. Міжнародні угоди та законодавчі акти в галузі екології.
Рекомендовані білети для кваліфікаційного іспиту на отримання кваліфікаційного свідоцтва сільськогосподарського дорадника
Білет N 1
1. Сучасні вимоги до систем інформаційно-консультаційного забезпечення.
2. Етапи створення сільськогосподарського обслуговчого кооперативу. Які функції (послуги) можуть виконувати сільськогосподарські обслуговчі кооперативи).
3. Індивідуальні методи навчання, їх характеристика, переваги, недоліки.
4. Які умови формування ринку в Україні?
5. Конституційні права громадян України щодо заняття підприємницькою діяльністю.
6. Безконтактні та контактні способи передачі інформації: їх переваги та недоліки.
7. Розробити план проведення демонстрації за порівняльною оцінкою трьох різних сортів гречки з використанням та без використання засобів захисту.
Білет N 2
1. Характеристика систем і моделей дорадчих служб світу.
2. Товариство з обмеженою відповідальністю і приватне підприємство як можливі суб'єкти управління об'єктами соціальної інфраструктури, їх переваги та недоліки.
3. Характеристика, переваги та недоліки групових методів навчання.
4. Дати стислий аналіз структури ринку.
6. Сучасні інформаційно-комунікаційні технології та їх суть.
7. Скласти план проведення ситуативного аналізу в сільській територіальній громаді с. Миролюбівка для визначення потреб клієнтів у дорадчих послугах.
Білет N 3
1. Становлення. Розвиток і особливості сільськогосподарських служб в Україні.
2. Розвиток сільськогосподарського підприємництва як спосіб підвищення рівня зайнятості сільського населення.
3. Характеристика, переваги та недоліки масових методів.
................Перейти до повного тексту