- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
Про реалізацію компоненти 6 "Поглиблення реструктуризації сільськогосподарських підприємств"
З метою ефективної організації та забезпечення впровадження компоненти 6 "Поглиблення реструктуризації сільськогосподарських підприємств" як складової впровадження проекту "Видача державних актів на право власності на землю в сільській місцевості та розвиток системи кадастру", що фінансується за участю Світового банку згідно з
Угодою про позику між Україною та МБРР від 17.10.2003
N 4709-UA, ратифікованою Верховною Радою України 15.06.2004, та у зв'язку з передачею Держкомземом України функції замовника та одержувача товарів, робіт і послуг по даній компоненті загальною кошторисною вартістю 19 034 тис. дол. США
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити уточнений зміст компоненти 6 "Поглиблення реструктуризації сільськогосподарських підприємств" (додається).
2. Призначити відповідальним від Мінагрополітики України і одночасно головою Експертно-координаційної ради при Міністерстві аграрної політики України з організації та впровадження компоненти 6 заступника Міністра аграрної політики України Мельника С.І.
3. Визначити технічними організаторами виконання робіт та послуг, передбачених компонентою 6, Департамент розвитку сільської місцевості та підприємництва (Гайдар М.В.), а також на відповідних територіях - Міністерство аграрної політики Автономної Республіки Крим та головні управління агропромислового розвитку облдержадміністрацій.
4. Затвердити склад Секретаріату Експертно-координаційної ради при міністерстві згідно з додатком.
5. Керівнику та спеціалістам, які увійшли до Секретаріату Експертно-координаційної ради, присвоїти максимальні, в межах категорії, ранги та максимальні надбавки за особливі умови проходження держслужби і напруженість у роботі, розмістити в кімнатах 404-406 міністерства, забезпечити відповідною оргтехнікою і на час впровадження компоненти 6 звільнити від виконання інших завдань.
6. Департаменту міжнародної інтеграції, інвестиційної політики та розвитку аграрного бізнесу (Авраменко О.В.) за участю необхідних підрозділів міністерства, Держкомзему України та Мінфіну України здійснити приймання-передачу передбаченого фінансування компоненти б в установленому порядку.
7. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника Міністра Демчака І.М.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Мінагрополітики
України
25.10.2005 N 576
КОМПОНЕНТА 6 "ПІДТРИМКА РЕСТРУКТУРИЗАЦІЇ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ"
6.1. Мета компоненти 6: сприяти досягненню головної цілі аграрної реформи, яка полягає у підвищенні ефективності сільськогосподарського виробництва через запровадження інституту приватної власності на засоби виробництва, в першу чергу на землю. Ця мета співпадає із завданнями, які стоять перед проектом.
Видача державних актів на право приватної власності на землю є першим кроком на шляху до забезпечення ефективного господарювання. Сьогодні реорганізовано практично всі КСП, на базі яких виникли підприємства, засновані на приватній формі власності на землю та майно. На сьогодні в Україні зареєстровано близько 16 тисяч таких підприємств у формі товариств з обмеженою відповідальністю, акціонерних товариств, приватних підприємств, створених однією особою, виробничих сільськогосподарських кооперативів та інших. Поряд з цим налічується близько 43 тисячі фермерських господарств, діяльність яких регламентується Законом України
"Про фермерське господарство". Близько 70% цих підприємств, включаючи фермерів, орендують в селян їх землю та майно.
Крім того, налічується понад 6,5 мільйона особистих селянських господарств, з яких близько 700 тисяч селян отримали в натурі свої земельні паї, розширивши особисті селянські господарства, і самостійно ведуть такі господарства без створення юридичної особи. Цей процес має тенденцію до зростання. Дана діяльність регулюється Законом України
"Про особисте селянське господарство".
Слід зазначити, що реорганізація КСП відбулась у багатьох випадках формально. Свідченням тому є наявність понад 870 так званих "залишкових КСП" і не в повній мірі забезпечення заходів щодо реалізації майнових прав та ефективного використання, майнових комплексів реформованих господарств самими селянами, а також відсутність проведення комплексного землеустрою сільських територій та землекористувань, як цього вимагає чинне законодавство, зокрема
Земельний кодекс України (1992 та 2002 рр.). При цьому не вирішено питання закріплення всіх роздержавлених і переданих в колективну власність земель під господарськими будівлями, дворами і спорудами за співвласниками майна розташованого на цих землях, а також занесення відповідної інформації до державної земельно-реєстраційної системи. Потребує врегулювання наявних проблем в акціонерних товариствах, де вартість багаторічних насаджень (майно) віднесено до статутного фонду, землі під багаторічними насадженнями розпайовано і видано держакти на земельні ділянки, а значить на насадження, розташовані на цих ділянках тощо.
Незважаючи на те, що Урядом України ведеться відповідна робота в цьому напряму, від проекту очікують:
- власники земель, переданих в колективну власність, і майна - на можливість скористатися своєю власністю, в тому числі земельними ділянками під будівлями і дворами, багаторічними насадженнями та іншими об'єктами власності, і одержати від своєї власності повноцінну та максимально можливу вигоду:
- органи влади та ефективні власники засобів виробництва - на можливість формування на добровільній основі в різних природно-економічних зонах, виходячи з екологічної доцільності та вимог ландшафтного землеустрою, мінімально неподільних масивів та господарських одиниць, які б забезпечували ефективне сільськогосподарське виробництво на приватній основі на землю і майно. При цьому очікується на досягнення ефективності сільськогосподарського виробництва та охорони ґрунтів, а також основної вимоги реформ - "Земля має належати тим - хто її обробляє";
- новостворені сільськогосподарські підприємства - на інформаційно-консультаційні та консалтингові послуги з метою подальшого утвердження здобутих позицій власності та господарювання.
Вся діяльність в рамках компоненти 6 спрямовується на:
- реалізацію земельних та майнових прав селян і врегулювання відносин власності в процесі подальшої реструктуризації сільськогосподарських підприємств (включаючи міжгосподарські та акціонерні), в тому числі можливого вільного виходу зі складу існуючих підприємств зі своєю землею та майном для організації нових ефективних підприємств, ведення особистого селянського господарства чи розвитку фермерства;
- завершення ліквідації так званих "залишкових КСП", а також закріплення за безпосередньою участю місцевих органів влади та земельних ресурсів всіх роздержавлених земель під господарськими будівлями, дворами і спорудами за власниками майна, розташованого на цих землях, і за місцевими органами влади під об'єктами соціального та культурного призначення, а також занесення відповідної інформації про такі ділянки в державну земельно-реєстраційну систему;
- утвердження цивілізованих орендних відносин між власниками землі і майна та керівниками новостворених сільськогосподарських підприємств;
- формування на добровільній основі мінімально неподільних масивів та господарських одиниць, які б забезпечували ефективне сільськогосподарське виробництво та сприяння прибутковому господарюванню в ринкових умовах;
- правову освіту та інформаційно-консультаційну підтримку власників землі та майна в процесі оформлення права приватної власності на землю та майно.
Для забезпечення вирішення цих важливих заходів, які підкреслюють в першу чергу соціальну спрямованість проекту в цілому, має бути не одноразовий стихійний підхід, а системний цілеспрямований, розрахований на перспективу комплекс заходів, які будуть узгоджуватися із загальнодержавною політикою по здійсненню подальшої аграрної реформи.
6.2. Організація виконання компоненти 6
Підтримка подальшої реорганізації сільськогосподарських підприємств, врегулювання відносин власності та створення передумов для підвищення ефективності сільськогосподарського виробництва передбачає виконання практичних робіт та проектів реструктуризації сільськогосподарських підприємств, а також надання необхідної правової допомоги власникам землі та майна в реалізації своїх прав і новоствореним підприємствам в питаннях їх становлення та адаптації до ринкових умов, а саме:
- проведення інформаційно-роз'яснювальної роботи серед власників землі і майна реорганізованих КСП шляхом проведення "круглих столів", сходів селян, участі у зборах об'єднань громадян-співвласників землі і майна;
- організація виступів в засобах масової інформації фахівців проекту;
- розповсюдження методичних буклетів;
- проведення днів інформації безпосередньо в сільських радах та в районних центрах;
- організація "гарячих" ліній;
- організація навчання керівників і спеціалістів новостворених підприємств з питань правового регулювання взаємовідносин власників землі та майна та орендарів;
- проведення тематичних семінарів спеціалістам органів місцевого самоврядування з питань управління земельними ресурсами і соціальними активами на селі;
- проведення короткотермінових курсів для членів виборних органів управління, об'єднань громадян-співвласників землі і майна з питань законодавчого забезпечення прав і зобов'язань нових агроформувань і землевласників;
- проведення індивідуальних консультацій з керівниками новостворених господарств, фізичними особами - власниками землі і майна з питань складання угод оренди землі і майна, забезпечення юридичної підтримки в разі необхідності врегулювання спірних питань, в тому числі тих, що мають ; врегульовуватись через судову систему;
- надання юридичної допомоги керівникам сільськогосподарських підприємств та власникам майна в питаннях оформлення права володіння, користування та розпорядження належним майном в процесі подальшої реструктуризації сільськогосподарських підприємств і налагодження орендних відносин між власниками та орендарями землі і майна;
- виконання практичних робіт та проектів реструктуризації сільськогосподарських підприємств (основна частина компоненти), які виконуються в комплексі з іншими компонентами проекту при безпосередній участі органів всіх рівнів Держкомзему України, спрямовані на вирішення таких питань:
-- землеустрою (розробка проектів) на ландшафтній основі кожної території реформованих господарств з визначенням варіантів формування мінімально неподільних господарських одиниць заснованих, в тому числі на спільній частковій власності (приватних, фермерських, особистих селянських та інших ефективних господарств);
-- врегулювання наявних проблем в акціонерних товариствах, де вартість багаторічних насаджень (майно) віднесено до статутного фонду, а землі під багаторічними насадженнями розпайовано і видано держакти на земельні ділянки, а значить й на багаторічні насадження, розташовані на цих ділянках;
-- остаточного закріплення при безпосередній участі місцевих органів влади та земельних ресурсів у власність (включаючи реєстрацію прав) за колишніми членами реформованих господарств нерозпайованих земель (під господарськими будівлями, дворами та спорудами), які були безплатно передані їм в колективну власність;
-- підготовки документів для оформлення прав власності на будівлі, споруди, транспортні засоби і сільськогосподарські машини, які належать громадянам на праві спільної часткової власності;
-- підготовки необхідних матеріалів для завершення ліквідації так званих "залишкових КСП";
-- врегулювання майнових відносин та юридичне оформлення орендних відносин щодо майна, яке є спільною частковою власністю селян;
-- підготовки проектів інтеграції та кооперації власників землі і майна в господарствах, заснованих на засадах приватної власності, які також можуть використовувати землю та майно на умовах оренди;
-- обґрунтування варіантів виділення майна в натурі окремим співвласникам за їх бажанням зі складу майна, яке перебуває у спільній частковій власності, для розвитку власного бізнесу;
-- реструктуризації та врегулювання відносин власності в міжгосподарських підприємствах;
-- розробки схем та механізмів використання майна інженерної та іншої обслуговуючої інфраструктури, меліоративних та зрошувальних систем тощо;
- консультаційна та правова підтримка інтеграційних процесів у сільському господарстві;
- юридична підтримка процесів створення обслуговуючої інфраструктури дрібних товаровиробників, у тому числі обслуговуючих кооперативів для забезпечення діяльності малих суб'єктів сільськогосподарського бізнесу, особистих селянських господарств;
................Перейти до повного тексту