1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
01.12.2004 N 438
Про стан та основні напрямки формування кадрового потенціалу в сільськогосподарському виробництві
Розглянувши стан та основні напрямки кадрового забезпечення сільськогосподарського виробництва в умовах пореформеного розвитку аграрного сектору економіки держави, колегія відмічає, що в галузі проводиться певна робота по оновленню кадрового потенціалу на селі, підвищенню його якісних показників. В рамках Галузевої програми "Кадри АПК-2004" сформована цілісна система аграрної освіти, здійснюється комплекс заходів по удосконаленню мережі навчальних закладів, відкриттю нових спеціальностей і спеціалізацій. Суттєво збільшені обсяги підготовки фахівців, створені умови по запровадженню сучасних освітніх технологій, використанню досвіду передових країн світу. Завершується реструктуризація підготовки фахівців, зорієнтованих на ринкову економіку, забезпечується реалізація ступеневої системи навчання.
Проте у формуванні кадрового потенціалу сільськогосподарського виробництва мають місце проблеми і суттєві прорахунки. Намітилась негативна тенденція відтоку фахівців із сільського господарства і тільки за останні 5 років їх кількість зменшилась на 77 тис., або на чверть. Значне скорочення спеціалістів за цей період відбулося у Тернопільській області (на 9 тис.), Львівській (на 6 тис.), Житомирській, Київській, Кіровоградській, Хмельницькій (по 5 тис.). Волинській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Харківській (по 4 тис.) областях. Плинність кадрів серед зазначеної категорії працівників галузі сягнула 31 відсотка.
Гострою залишається проблема закріплення молодих спеціалістів. Із 88 відсотків випускників, що отримують направлення на роботу в сільське господарство, кожен четвертий не приступає до роботи за направленням і майже половина із них звільняються протягом першого року роботи, переходячи в інші сфери виробництва. За 10 місяців поточного року середньомісячна заробітна плата в сільському господарстві була найнижчою серед усіх галузей економіки і становила 280 гривень, або в 2 рази менша, ніж в цілому в Україні.
Не сприяє ефективній роботі господарських формувань на селі нестабільність і висока плинність серед керівників головних управлінь сільського господарства і продовольства облдержадміністрацій. Середня тривалість перебування керівників на зазначених посадах не перевищує 2-2,5 роки, а в Закарпатській, Івано-Франківській, Кіровоградській, Хмельницькій областях - 1,5-2 роки. Аналогічна ситуація складається і на рівні районних управлінь сільського господарства і продовольства.
Особливого значення для формування кадрового потенціалу на селі має стан розвитку його соціальної сфери, але за останні роки він суттєво погіршився. У порівнянні з 1995 роком кількість діючих сільських дошкільних освітніх закладів зменшилася наполовину, припинили свою діяльність 657 сільських загальноосвітніх шкіл (4,5%), 940 медичних закладів (5%), 5,4 тис. закладів культури, клубних установ та бібліотек (16%). Введення в експлуатацію житла в сільській місцевості за всіма формами власності скоротилося з 600 тис. м у 1995 до 48 тис. кв. м у 2003 році.
Послабла увага з боку керівників господарських формувань, органів управління сільським господарством до роботи з резервом кадрів, його підготовки та ефективного використання.
З метою удосконалення роботи з кадрами в сільському господарстві
НАКАЗУЮ:
1. Схвалити Концепцію формування сучасного кадрового потенціалу в сільськогосподарському виробництві (додається).
2. Департаменту з контролю апарату міністерства та роботи з персоналом (Шведов В.Г.), Департаменту аграрної освіти і науки (Бойко М.Ф.):
2.1. Погодити згадану Концепцію із заінтересованими міністерствами в першому кварталі 2005 року і подати її у встановленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України з наступною розробкою разом з керівниками структурних підрозділів міністерства. Міністерством агропромислового комплексу Автономної Республіки Крим, головними управління сільського господарства і продовольства, аграрними вищими навчальними закладами, науковими установами проекту Державної програми роботи з кадрами в сільському господарстві на період до 2010 року.
2.2. З метою упорядкування мережі аграрних навчальних закладів підготувати та внести пропозиції щодо подальшого функціонування однопрофільних малочисельних технікумів.
2.3. Разом з органами місцевого самоврядування. Українською академією аграрних наук продовжити роботу по створенню регіональних університетських центрів з включенням до їх складу навчальних закладів 1-2 рівнів акредитації та окремих наукових установ.
2.4. Для підвищення ефективності роботи з кадрами у сільськогосподарському виробництві створити в 2005 році на базі аграрних вищих навчальних закладів 3-4 рівнів акредитації зональні школи підготовки резерву кадрів молодих керівників із залученням до цієї роботи провідних сільськогосподарських підприємств.
2.5. Провести у 1 кварталі 2005 року нараду-семінар з керівниками кадрових служб головних управлінь сільського господарства і продовольства та керівниками аграрних вищих навчальних закладів з питань розробки і реалізації регіональних програм роботи з кадрами у сільському господарстві.
2.6. Забезпечити перегляд освітньо-кваліфікаційних характеристик фахівців з вищою освітою відповідно до сучасних виробничих функцій, завдань та умінь, необхідних для їх вирішення, а також освітньо-професійних програм за ступеневою системою освіти.
3. Міністру агропромислового комплексу Автономної Республіки Крим, начальникам головних управлінь сільського господарства та продовольства облдержадміністрацій:
3.1. Здійснити заходи щодо поліпшення підбору і розстановки молодих фахівців в органах управління сільського господарства, передбачати залучення керівників сільськогосподарських підприємств до роботи із здібною сільською молоддю, починаючи з відбору її на навчання, а також після його закінчення, організації стажування на провідних підприємствах галузі у кращих виробничників, включення до кадрового резерву на посади керівних працівників тощо.
3.2. Підготувати і в місячний термін внести пропозиції щодо змін до Порядку встановлення квоти підготовки фахівців для агропромислового комплексу, залізничного транспорту і соціальної сфери сільської місцевості у вищих навчальних закладах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 червня 1999 p. N 1159, в основу яких покласти розширення можливостей навчання за кошти державного бюджету молоді із села.
3.3. Забезпечити участь у роботі комісій з персонального розподілу випускників аграрних вищих навчальних закладів відповідальних працівників органів управління агропромисловим комплексом та здійснювати постійний контроль, за направленням і цільовим використанням молодих спеціалістів на виробництві, які навчались за державним замовленням.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника Міністра - керівника апарату Лузана Ю.Я.
Міністр В.А.Слаута
СХВАЛЕНО
Наказ Мінагрополітики
01.12.2004 N 438
КОНЦЕПЦІЯ
формування сучасного кадрового потенціалу в сільськогосподарському виробництві
Головним завданням Концепції формування кадрового потенціалу в сільськогосподарському виробництві є визначення основних стратегічних напрямків, засад та принципів цієї роботи, реалізація яких сприятиме створенню сучасного кадрового потенціалу у сільському господарстві та його ефективному використанню.
Реалізація Концепції має на меті визначення, розробку та запровадження конкретних механізмів щодо удосконалення системи підготовки кадрів для села, створення умов для закріплення їх на виробництві, професійного зростання та кар'єрного росту фахівців.
1. Загальні засади
Сільське господарство є однією із провідних галузей агропромислового виробництва, від ефективної діяльності якого залежить продовольча безпека держави, соціальний стан суспільства, його рівень розвитку та майбутнє нації.
З огляду на стан розвитку сільського господарства, запровадження нових форм господарювання на основі приватної власності на землю і майно, відродження ефективного власника на селі виникають кадрові і соціальні проблеми, які потребують вирішення як на державному рівні, так і на рівні підприємств.
Зокрема, це стосується:
- раціонального використання трудових ресурсів, створення додаткових робочих місць і розвиток обслуговуючих підгалузей виробництва;
- вдосконалення системи організації та оплати праці;
- впровадження інноваційного та наукового забезпечення;
- розвитку сільської поселенської мережі і відродження соціальної сфери села;
- відновлення профорієнтаційної роботи в сільських загальноосвітніх школах;
- впорядкування мережі аграрних навчальних закладів;
- досягнення балансу потреби у кваліфікованих кадрах з обсягами їх підготовки;
- упорядкування системи розподілу та працевлаштування випускників аграрних вищих навчальних закладів (надалі - ВНЗ);
- розширення співробітництва в галузі освіти з передовими країнами світу;
- зв'язків освітніх та наукових установ з виробництвом;
- відновлення системи добору та розстановки кадрів в органах управління галуззю;
- виховання молодих фахівців, організація їх стажування, професійного зростання та просування по службі.
Концепція має реалізовуватися за такими стратегічними напрямками:
- підготовка сільської молоді до навчання у ВНЗ;

................
Перейти до повного тексту