- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Модель
Модельний закон
про захист дітей від інформації, яка шкодить їхнім здоров'ю та розвитку
Прийнятий
на тридцять третьому
пленарному засіданні
Міжпарламентскої Асамблеї
держав-учасників СНД
(Постанова № 33-15
від 3 грудня 2009 року)
Чинний Закон встановлює правові й організаційні основи державної політики і міжнародного співробітництва держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав (надалі - держава) у сфері забезпечення інформаційної безпеки дітей з урахуванням загальновизнаних принципів і норм міжнародного права, в тому числі закріплених у
Конвенції ООН про права дитини та Модельному законі держав-учасниць СНД "Про основні гарантії прав дитини в державі".
Розділ I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Сфера дії чинного Закону
1. Чинний Закон регулює відносини, пов'язані із захистом дітей від інформації, що шкодить їхньому фізичному та психічному здоров'ю, етичному, духовному, психічному, фізичному і соціальному розвитку (надалі - здоров'ю та розвитку), в тому числі при обігу інформаційної продукції, призначеної для дітей, й інформаційної продукції, призначеної для невизначеного кола осіб і поширюваної без застосування адміністративних, технічних, програмних чи інших засобів недопущення доступу до неї дітей в доступний для дітей час або в доступних для відвідування дітьми громадських місцях.
2. Чинний Закон не поширюється:
1) на обіг наукової та науково-технічної інформаційної продукції;
2) на обіг інформації, поширення якої заборонене або обмежене законами про боротьбу з тероризмом, екстремізмом, злочинами проти світу та безпеки людства;
3) на регулювання доступу до інформації, недопустимість обмеження якого встановлена законами держави.
3. Законами держави можуть встановлюватися інші види інформації (інформаційної продукції), на яку не поширюється дія цього Закону, а також особливості й умови доступу дітей до окремих видів інформації, що підпадають під дію цього Закону.
Стаття 2. Державна політика в сфері захисту дітей від інформації, яка шкодить їхнім здоров'ю та розвитку
1. Державна політика в сфері захисту дітей від інформації, яка шкодить їхнім здоров'ю та розвитку, визначається положеннями та зобов'язаннями, передбаченими конституцією держави, загальновизнаними принципами та нормами міжнародного права, міжнародними угодами держави, скерованими на забезпечення інформаційної безпеки дітей, охорону їхнього фізичного і психічного здоров'я, створення умов для повноцінного етичного, духовного, психічного, фізичного і соціального розвитку дітей в сучасному суспільстві, а також на попередження злочинів, скоюваних по відношенню до дітей з використанням інформаційних технологій.
2. Державна політика в сфері захисту дітей від інформації, яка шкодить їхнім здоров'ю та розвитку, проводиться на основі таких принципів:
1) пріоритетності прав та законних інтересів дітей, забезпечення державою особливого їхнього захисту;
2) створення державою умов обігу інформаційної продукції, безпечних для життя і здоров'я дітей, які б могли гарантувати їхній повноцінний розвиток та соціалізацію;
3) допустимості обмеження права дитини вільно висловлювати свою думку, включно зі свободою шукати, отримувати, передавати інформацію та ідеї будь-якого роду, якщо це необхідно для поваги прав та репутації інших осіб, для охорони державної безпеки або громадського порядку, здоров'я чи етичності населення, а також у випадках, коли користування такими правами може нашкодити самій дитині, її етичності, здоров'ю і нормальному розвитку;
4) пріоритетності права дитини на охорону етичності, здоров'я та забезпечення повноцінного розвитку над інтересами забезпечення свободи слова та масової інформації, іншими правами та свободами дорослих споживачів інформаційної продукції, а також її виробників і поширювачів;
5) допустимості та правомірності обмеження прав і свобод фізичних та юридичних осіб, в тому числі свободи слова і масової інформації, у випадках, коли їх реалізація порушує права і законні інтереси дітей чи становить загрозу етичності інших осіб;
6) визнання свободи вибору та доступу повнолітніх осіб до будь-якої інформації, поширення якої не заборонено законодавством держави, за умови забезпечення захисту дітей від інформаційної продукції, здатної зашкодити їхнім здоров'ю і розвитку;
7) недопустимості використання засобів масової інформації, інформаційно-телекомунікаційних мереж спільного користування й інших засобів масової комунікації з метою пропаганди порнографії, насильства та жорстокості, наркотичних засобів і психотропних речовин, антигромадської поведінки, для поширення для поширення іншої інформації, обіг якої заборонений законами держави, для скоєння злочинів проти дітей з використанням інформаційних технологій;
8) системності державних заходів охорони та захисту дітей від інформаційної продукції, яка шкодить їхнім здоров'ю та розвитку;
9) пріоритету превентивних заходів охорони прав і законних інтересів дітей у сфері обігу інформаційної продукції та їхнього захисту від зловживань вільною формою інформації;
10) поваги до історичних та інших традиційній та культурних цінностей держави;
11) міжнародного співробітництва у сфері протидії незаконному поширенню (в тому числі з використанням інформаційно-телекомунікаційних мереж спільного користування) інформації, забороненої для обігу на території держави, а також у боротьбі з транснаціональними злочинами проти дітей, скоюваними з використанням інформаційних технологій.
Стаття 3. Основні поняття, що використовуються в чинному Законі
Якщо не стверджено інше, основні поняття, використовувані в чинному Законі, мають такі значення:
1) вікова категорія інформаційної продукції - категорія інформаційної продукції, обіг якої допускається в Порядку, передбаченому чинним Законом, серед осіб визначеної вікової групи;
2) вікова класифікація інформаційної продукції - розподіл згідно з чинним Законом інформаційної продукції залежно від її тематики, змісту (контенту), оформлення і направленості за віковими категоріями інформаційної продукції;
3) демонстрація жорстокості - опис або зображення катувань, тортур, мордувань, знущання з жертви, застосування екстремальних способів скоєння каліцтва і позбавлення життя, а також інших дій, що наносять особисті фізичні або психічні страждання людині або тварині, так само як опис або зображення наруги над тілами померлих або місцями їхнього поховання;
4) демонстрація насильства - опис або зображення фізичного, сексуального або психічного насильства над людиною, в тому числі позбавлення її життя, завдання шкоди її здоров'ю, зґвалтування або інших насильницьких дій сексуального характеру, або важких образ та знущання над людиною, так само як опис чи зображення трупів убитих людей чи слідів кровопролиття;
5) діти - особи, які не досягли 18-річного віку; дитина - особа, яка не досягла 18 років;
6) дитяча порнографія - опис або фото-, відеозображення або інше зображення дитини або повнолітньої особи, яка імітує дитину, що виконують або імітують статеві відносини чи інші дії сексуального характеру, або беруть участь в виконанні або імітації таких дій, або реалістичне зображення (в тому числі створене засобами комп'ютерної графіки, анімаційними та іншими зображальними засобами) образу дитини, що виконує дію сексуального характеру або бере участь в таких діях, а також будь-яке зображення або опис статевих органів дитини з сексуальною метою;
7) доступ дітей до інформації - можливість отримання і використання дітьми інформації;
8) доступний для дітей час - період часу доби (за місцевим часом), встановлений законодавством держави для безпечного доступу дітей до інформації, що поширюється за допомогою теле-, радіомовлення або видовищних заходів;
9) знак вікової категорії інформаційної продукції - графічне і (чи) текстове позначення вікової категорії інформаційної продукції;
10) видовищний захід - публічна демонстрація, публічний показ, публічне виконання або повідомлення для загального знання інформаційної продукції у місці, відкритому для вільного відвідування, включно з театрально-видовищними, культурно-просвітницькими і видовищно-розважальними заходами;
11) інформаційна безпека дітей - стан, за якого відсутній ризик, пов'язаний з тим, що інформація може нашкодити фізичному і психічному здоров'ю, етичному, духовному, психологічному, фізичному і соціальному розвитку дітей, і створені умови для доступу дітей до інформації, що сприяє їхньому належному розвитку і вихованню;
12) інформаційна продукція - вироблені на території держави чи за її межами і призначені для обігу і використання продукція засобів масової інформації, друкована продукція, аудіовізуальні твори, фонограми, дитячі настільні ігри, електронні ігри та програми для ЕОМ на будь-яких видах носіїв, а також інформація, що поширюється шляхом видовищних заходів і в інформаційно-телекомунікаційних мережах (включно з інтернетом і мережею пересувного радіотелефонного зв'язку), якщо інше не встановлене законодавством держави;
13) інформаційна продукція, призначена для дітей, - інформаційна продукція, повністю чи переважно орієнтована за тематикою, змістом та оформленням на осіб, які не досягли вісімнадцятирічного віку;
14) інформація, що дискредитує соціальний інститут сім'ї, - інформація, що пропагує відторгнення сімейних цінностей чи принижує значущість соціальних інститутів сім'ї, шлюбу, материнства та батьківства, що сприяє формуванню у дітей спотворених орієнтацій і настановлень у шлюбно-сімейній сфері;
15) інформація порнографічного характеру - не наділений науковим, медичним чи навчальним призначенням опис чи фото-, відеозображення або інше зображення (в тому числі створене засобами комп'ютерної графіки, анімаційними та іншими зображальними засобами) реально виконуваних людиною або імітованих нею статевих стосунків або інших дій сексуального характеру, в тому числі виконуваних по відношенню до тварини, а також натуралістичний опис або зображення статевих органів людини з сексуальною метою або інтимних частин життя людини, пов'язаних із задоволенням сексуальних потреб;
16) інформація, яка шкодить здоров'ю та розвитку дітей, - інформація, яка своїм змістом, оформленням та (чи) у зв'язку з її використанням під час її виготовлення та обробки спеціальних прийомів (у тому числі прихованих вставок та інших технічних прийомів), що діють на підсвідомість людей, здатна спричинити шкідливий вплив на стан фізичного або психічного здоров'я дітей і (або) викликати порушення їхнього етичного, духовного, психічного, фізичного або соціального розвитку, в тому числі шляхом формування у них спотворених соціальних орієнтацій і настановлень, провокування дітей на потенційно небезпечні дії, акти агресії, жорсткості, насильства або інші антигромадські дії (в тому числі дії, за яких передбачене кримінальне покарання), навіювання патологічного страху і жаху або стимулювання передчасного інтересу дітей до сексу і раннього початку ними статевого життя;
17) інформація, що провокує дітей на антигромадські та протиправні дії, - інформація, здатна сприяти залученню дітей до вживання наркотичних засобів, психотропних та (або) дурманливих речовин, алкогольної та спиртовмісної продукції, пива та напоїв, що виробляються на його основі, до заняття проституцією, волоцюзтвом або жебракуванням, до скоєння актів вандалізму, кощунства або наруги над традиційними національними та (або) релігійними цінностями, а також до виконання інших дій, які грубо порушують права та законні інтереси інших осіб;
18) інформація, що провокує дітей на дії, потенційно небезпечні для їхніх життя і здоров'я, - інформація, здатна підбурити дітей на дії, що піддають небезпеці їхні життя, фізичне і психічне здоров'я, включно із самогубством, скаліченням, штучним перериванням вагітності, маніпуляціями з вибуховими, отруйними, сильнодіючими, радіоактивними речовинами, зброєю або боєприпасами, заняття азартними іграми, або така, що провокує дітей до вжитку речовин, товарів і послуг, небезпечних для життя і здоров'я;
19) інформація, що провокує дітей на дії, за які передбачене кримінальне покарання (злочини), - інформація, здатна підбурити дітей на виконання дій, за які передбачене кримінальне покарання, в тому числі така, що позитивно представляє (або пропагандує) скоєння злочинів і злочинців, кримінальні цінності та норми, правила, традиції, атрибутику або символіку злочинного середовища, включно з кримінальним жаргоном;
20) інформація, що містить ненормативну лексику, - інформація, що містить лайливі, вульгарні, нецензурні або інші ненормативні слова, мовні звороти та вислови, а також слова, мовні звороти та вислови, схожі до ступеня змішування з нецензурними;
21) інформація здатного налякати характеру - інформація, яка здатна викликати появу у дітей повторюваних страхів, паніки або проймає їх жахом, включно зі здатним налякати описом або зображенням потойбічних сил, вигаданих істот, а також натуралістичним зображенням або описом важких захворювань, травм, каліцтв, актів самоушкодження, самогубства, скалічення, нещасних випадків, аварій, катастроф та їх наслідків;
22) інформація еротичного характеру - інформація, яка не є порнографічною, але здатна збудити сексуальне збудження або задовольнити сексуальні потреби, або інші знання, які здатні викликати у дитини не відповідний віковій нормі інтерес до сексуальних проблем чи спонукає дітей до початку статевого життя, в тому числі зображення дитини у підкреслено сексуальній позі, а також текстове, візуальне чи звукове зображення образу дитини чи її голосу з сексуальною метою;
23) маркування інформаційної продукції - нанесення на інформаційну продукцію, на її носій та упаковку знаку вікової категорії інформаційної продукції;
24) натуралістичне зображення (опис) - деталізоване зображення (опис) людини, тварини, предмета, події, явища, дії (бездіяльності) та їх наслідків, що фіксує увагу користувачів інформаційної продукції на деталях, анатомічних подробицях та (або) фізіологічних чи технічних процесах зображення (опису) об'єкта;
25) обіг інформаційної продукції - виробництво, зберігання, надання та поширення інформаційної продукції;
26) виробник інформаційної продукції - юридична або фізична особа, у тому числі видавець і повідач, що виконує повне або часткове приведення інформації в готову для поширення форму;
27) пропаганда - діяльність фізичних і (чи) юридичних осіб з поширення інформації, спрямованої на формування у свідомості дітей настановлень і (чи) стереотипів поведінки або така, що має на увазі підбурення чи підбурює осіб, яким вона адресована, на виконання якихось дій або до утримання від їх виконання;
28) пропаганда антигромадських і протиправних дій - поширення інформації, спрямоване на формування у свідомості дітей настановлень антигромадської і протиправної поведінки;
29) пропаганда насильства и жорстокості - поширення інформації, спрямоване на формування у свідомості дітей настановлень і (або) стереотипів агресивної, насильницької поведінки або таке, що має на меті підбурити або підбурює їх до актів протиправного насилля і (або) жорстокого поводження з людиною або твариною, в тому числі шляхом романтизації або героізації насильства і жорсткості, їх виправдання, схвалення або представлення як норми поведінки, або в якості прийнятного та (або) переважного способу вирішення конфліктів і життєвих проблем;
30) пропаганда порушень - поширення інформації, спрямованої на формування у свідомості дітей настановлень злочинної поведінки, у тому числі інформації, що містить заклики до виконання дій, за які передбачене кримінальне покарання, або вказівки про способи підготовки, скоєння, утаювання злочинів, ухилення від кримінальної відповідальності, або обґрунтовує чи виправдовує їх допустимість, чи романтизує кримінальний спосіб життя;
31) поширення інформаційної продукції - продаж (в тому числі за підпискою), оренда, прокат, роздача, видача із фондів загальнодоступних бібліотек, рекламування, публічний показ, публічна демонстрація (в тому числі шляхом ефірного або кабельного мовлення, видовищних заходів), розміщення в інформаційно-телекомунікаційних мережах спільного користування (включно з Інтернетом і мережами пересувного радіотелефонного зв'язку) та інші дії, спрямовані на ознайомлення з інформаційною продукцією невизначеного кола осіб;
32) розповсюджувач інформаційної продукції - юридична або фізична особа, у тому числі повідач, що виконує фізичне розміщення та (або) надання інформації будь-яким чином, у будь-якій формі та з використанням будь-яких засобів, у тому числі шляхом надання та (або) використанням технічних засобів радіомовлення, телевізійного мовлення, а також каналів зв'язку, етерного часу.
Стаття 4. Законодавство держави в сфері захисту дітей від інформації, що шкодить їхнім здоров'ям та розвитку.
Законодавство держави в сфері захисту дітей від інформації, що шкодить їхнім здоров'ю та розвитку, ґрунтується на конституції держави, загальновизнаних принципах і нормах міжнародного права та міжнародних угодах держави, складається зі спеціального законодавства, спрямованого на захист дітей від інформації, яка шкодить їхнім здоров'ю та розвитку, інших законів та нормативних правових актів загальнодержавної, адміністративно-територіальної та місцевої дії, що включають норми державного, ліцензійного, інформаційного, освітнього, митного, цивільного, адміністративного, кримінального та інших відділів законодавства держави, які регулюють суспільні відносини, що складаються у зв'язку із забезпеченням інформаційної безпеки дітей під час обігу різних видів інформації в різних сферах життєдіяльності дітей.
Стаття 5. Повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування у сфері захисту дітей від інформації, що шкодить їхнім здоров'ю та розвитку
1. До повноважень органів державної влади у сфері захисту дітей від інформації, яка шкодить їхнім здоров'ю та розвитку, належать:
1) розробка та реалізація державної політики у сфері захисту дітей інформації, яка шкодить їхнім здоров'ю та розвитку;
2) розробка та реалізація державних цільових програм забезпечення інформаційної безпеки дітей, випуск, надання та поширення призначеної для дітей інформаційної продукції, що сприяє повноцінному розвитку та відповідному вихованню дітей, заснованому на повазі до батьків, до Батьківщини, її історії, традицій і культури, до конституції і законів держави, на ідеалах миру, терпимості, свободи, рівності і справедливості, дружби між народами, взаєморозуміння між етнічними, національними та релігійними групами;
3) нормативно-правове регулювання обігу інформаційної продукції, призначеної для дітей, порядок та обмеження доступу дітей до інформації, що шкодить їхнім здоров'ю та розвитку;
4) розробка та реалізація заходів державної підтримки виробників і розповсюджувачів інформаційної продукції, призначеної для дітей, яка сприяє їхньому повноцінному розвитку та відповідному вихованню, заснованому на повазі до батьків, до Батьківщини, її історії, традицій і культури, до конституції і законів держави, на ідеалах миру, терпимості, свободи, рівності і справедливості, дружби між народами, взаєморозуміння між етнічними, національними та релігійними групами;
5) встановлення порядку та методик проведення експертизи інформаційної продукції, призначеної для дітей, а також переліку слів, що належать до нецензурної лайки;
6) встановлення порядку доступу дітей до інформації, обмеженої для поширення серед дітей чинним Законом та іншими законами держави;
7) встановлення порядку проведення експертизи інформаційної продукції, призначеної для дітей, і порядку доступу дітей до інформації, обмеженої для поширення серед дітей чинним Законом та іншими законами держави;
8) нормативно-правове та методичне забезпечення цілей моніторингу та фільтрації інформації, що поширюється по інформаційно-телекомунікаційним мережах спільного користування, з обмеженням доступу дітей до інформаційної продукції, що шкодить їхнім здоров'ю та розвитку;
9) розробка програм і реалізація різних форм навчання дітей, їхніх батьків, педагогів і вихователів, інших осіб, на яких покладена відповідальність за розвиток і виховання дітей, правилам безпечного доступу дітей до інформаційно-телекомунікаційних мереж спільного користування і способам захисту дітей від інформації, що шкодить їхнім здоров'ю та розвитку і несумісна із завданнями виховання та освіти дітей;
10) державна підтримка громадських об'єднань, саморегульованих та інших некомерційних організацій, що провадять діяльність із захисту прав та законних інтересів дитини під час обігу інформаційної продукції;
11) нагляд і контроль за дотриманням законодавства держави у сфері обігу інформаційної продукції, призначеної для дітей, і захисту дітей від інформації, що шкодить їхнім здоров'ю та розвитку.
2. До повноважень органів місцевого самоврядування в сфері захисту дітей від інформації, що шкодить їхнім здоров'ю та розвитку, належать:
1) розробка та реалізація муніципальних програм забезпечення інформаційної безпеки дітей;
2) створення умов доступу дітей до інформації, яка сприяє їхньому повноцінному розвитку та відповідному вихованню, заснованому на повазі до батьків, Батьківщини, її історії, традицій і культури, до конституції і законів держави, на ідеалах миру, терпимості, свободи, рівності та справедливості, дружби між народами, взаєморозуміння між етнічними, національними та релігійними групами;
3) організація місць надання і поширення інформаційної продукції, призначеної для дітей;
4) створення, технологічний супровід та інформаційно-методична підтримка місцевих опорних вузлів фільтрації інформації, що поширюється в інформаційно-телекомунікаційних мережах спільного користування, при цьому викликає шкоду здоров'ю та розвитку дітей і несумісна із завданнями їхніх виховання та освіти;
5) забезпечення проведення моніторингу використання інформаційно-телекомунікаційних мереж спільного користування освітніми установами, а також забезпечення дотримання норм інформаційної безпеки при доступі дітей до ресурсів інформаційно-телекомунікаційних мереж спільного користування в освітніх установах;
6) інші повноваження у вказаній сфері, передбачені чинним Законом та іншими законами держави.
Стаття 6. Види інформації, яка шкодить здоров'ю та розвитку дітей
1. До інформації, яка шкодить здоров'ю та розвитку дітей, належить інформація:
1) заборонена чинним Законом та іншими нормативно-правовими актами держави для обігу серед дітей;
2) обмежена чинним Законом для поширення серед дітей певних вікових груп.
2. До інформації, забороненої для обігу серед дітей, належить інформація:
1) що містить пропаганду насильства і жорсткості;
2) що містить пропаганду антигромадських і протиправних дій;
3) що містить пропаганду злочинів;
4) що дискредитує соціальний інститут сім'ї;
5) що містить нецензурну лайку;
6) порнографічного характеру;
7) інформація, надання та розповсюдження якої на території держави заборонені законами держави.
3. До інформації, обмеженої для поширення серед дітей певних вікових груп, належить інформація:
1) що містить демонстрацію насильства;
2) що містить демонстрацію жорстокості;
3) що провокує дітей на дії, потенційно небезпечні для їхніх життя і здоров'я;
4) що провокує дітей на антигромадські і протиправні дії;
5) що провокує дітей на дії, за які передбачене кримінальне покарання (злочини) та адміністративні правопорушення;
6) що містить ненормативну лексику (за винятком нецензурної лайки);
7) здатна налякати;
8) еротичного характеру.
4. Поширення в доступний для дітей час без застосування адміністративних, технічних, програмних засобів або будь-яких способів обмеження доступу дітей до зазначеної інформації, а також у доступних для відвідування дітьми громадських місцях інформаційної продукції, що містить інформацію, заборонену для обігу серед дітей, не допускається.
5. Поширення інформаційної продукції, що містить інформацію, обмежену для дітей певних вікових груп, допускається відповідно до вимог статей 10-13 цього Закону.
6. Поширення серед дітей віком від 6 до 12 років інформаційної продукції, віднесеної чинним Законом до вікової категорії "з 12 років", допускається в присутності батьків або інших законних представників з метою надання допомоги дітям у сприйнятті інформації та попередження нанесенню нею шкоди їхнім здоров'ю і розвитку.
7. Розповсюджувач інформації, поширення якої серед дітей заборонене або обмежене, зобов'язаний обмежити доступ дітей до інформації, передбаченої другою частиною цієї статті, а також забезпечити порядок доступу дітей певного віку до інформації, передбаченої частиною третьою цієї статті, відповідно до вимог статті 11-13 чинного Закону.
Розділ II. ВІКОВА КЛАСИФІКАЦІЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ПРОДУКЦІЇ І ВІКОВІ КАТЕГОРІЇ
Стаття 7. Вікова класифікація інформаційної продукції.
1. Інформаційна продукція, на яку поширюється дія цього Закону, підлягає віковій класифікації відповідно до чинного Закону.
2. Вікова класифікація інформаційної продукції проводиться з урахуванням особливостей нормативного психічного розвитку дітей різних вікових груп, за такими категоріями:
1) "універсальна" - допускається без обмежень для обігу серед осіб будь-якого віку;
2) "до 6 років" - допускається для обігу серед дітей, які не досягли віку шести років;
3) "з 6 років" - допускається для обігу серед дітей, які досягли віку шести років;
4) "з 12 років" - допускається для обігу серед дітей, які досягли віку дванадцяти років;
5) "з 16 років" - допускається для обігу серед дітей, які досягли віку шістнадцяти років;
6) "з 18 років" - не допускається для обігу серед дітей.
3. До категорій "універсальна", "до 6 років", "з 6 років", "з 12 років", "з 16 років" не можна віднести інформаційну продукцію, що містить інформацію, обіг якої заборонений серед дітей відповідно до частини другої статті 6 цього Закону.
4. До категорій "до 6 років", "з 6 років", "з 12 років", "з 16 років", відповідно, не можна віднести інформаційну продукцію наступної категорії вікової класифікації.
5. До інформаційної продукції вікової категорії "з 18 років" відноситься інформаційна продукція, призначена для поширення серед осіб, які досягли вісімнадцятирічного віку, заборонена відповідно до частини другої статті 6 цього Закону для обігу серед дітей.
Стаття 8. Здійснення вікової класифікації інформаційної продукції.
1. Вікова класифікація інформаційної продукції забезпечується її виробниками та (або) розповсюджувачами (в тому числі видавцями та повідачами) добровільно та самостійно до початку її поширення на території держави. До здійснення вікової класифікації інформаційної продукції можуть залучатися спеціалісти (експерти) відповідно до статті 21 чинного Закону.
2. Під час вирішення питання про віднесення інформаційної продукції до певної вікової категорії дослідженню й оцінюванню підлягають:
1) жанр, тематика, зміст й оформлення інформаційної продукції;
2) особливості сприйняття інформації, що в ній міститься, дітьми відповідної вікової групи;
3) ймовірність нанесення шкоди здоров'ю і розвитку дітей.
3. Вікова класифікація комп'ютерних та інших електронних ігор, а також інформаційної продукції, що поширюється по інформаційно-телекомунікаційних мережах спільного користування (в тому числі в Інтернеті та мережі пересувного радіотелефонного зв'язку), здійснюється відповідно до чинного Закону з урахуванням особливостей відносин, регульованих законодавством держави в області інформації та зв'язку, і може включати додаткові вікові категорії, крім вказаних у другій частині статті 7 чинного Закону.
4. Вікова класифікація дитячих настільних ігор та дитячих іграшок, якщо інше не передбачено спеціальним законом держави, що регулює їх обіг, проводиться відповідно до чинного Закону з урахуванням особливостей зазначених правовідносин і може включати додаткові вікові категорії, крім зазначених у частині другої статті 7 цього Закону.
5. Вікова класифікація інформаційної продукції (включно з підручниками, навчальними та навчально-наглядними, в тому аудіовізуальними, посібниками), призначеної та (або) використовуваної для навчання та виховання дітей у навчальних закладах, що реалізують загальноосвітні програми дошкільної, початкової загальної освіти, основної загальної та середньої (повної) загальної освіти, додаткової освіти дітей, а також початкової та середньої професійноїосвіти, що здійснюється відповідно до чинного Закону з урахуванням особливостей, регламентованих законодавством держави в області освіти, і може включати вікові категорії, крім зазначених у частині другої статті 7 чинного Закону.
6. Дані про вікову категорію інформаційної продукції вносяться її виробником, а в разі неможливості здійснення вікової класифікації інформаційної продукції виробником - її розповсюджувачем, у відповідних документах, оформлення яких здійснюється в порядку, встановленому уповноваженим урядом держави органом виконавчої влади держави, і є правовою підставою для маркування відповідної інформаційної продукції та її поширення на території держави.
7. Органи виконавчої влади держави, уповноважені відповідно до чинного Закону здійснювати нагляд і контроль у сфері захисту дітей від інформації, що шкодить їхнім здоров'ю та розвитку, мають право оскаржити в судовому порядку рішення про прийняття конкретної інформаційної продукції визначеної вікової категорії.
Стаття 9. Інформаційна продукція вікової категорії "універсальна"
До інформаційної продукції вікової категорії "універсальна" можна віднести інформаційну продукцію, яка не шкодить здоров'ю та розвитку дітей, в тому числі інформаційну продукцію суспільно-політичного та науково-популярного характеру, крім інформаційної продукції, поширення якої обмежене законодавством держави.
Стаття 10. Інформаційна продукція вікової категорії "до 6 років"
До інформаційної продукції вікової категорії "до 6 років" можна віднести інформаційну продукцію вікової категорії "універсальна", а також інформаційну продукцію, що містить виправдане жанром та (або) сюжетом ненатуралістичне епізодичне зображення або опис фізичного та (або) психічного насильства (за винятком сексуального), за умови, що в інформаційній продукції міститься ідея торжества добра над злом, співчуття до жертви насильства та (або) засудження насильства.
Стаття 11. Інформаційна продукція вікової категорії "з 6 років"
До інформаційної продукції вікової категорії "з 6 років" можна віднести інформаційну продукцію, що відповідає вмісту вікової категорії "до 6 років", а також інформаційну продукцію, що містить:
1) короткочасне і ненатуралістичне зображення або опис захворювань людини та їх наслідків у формі, що не принижує людську гідність;
2) ненатуралістичне зображення або опис нещасного випадку, аварії, катастрофи або ненасильницької смерті, без демонстрації їх наслідків, здатних викликати появу у дітей повторюваних страхів, паніки або навіяти жах;
3) зображення або опис антисуспільних дій і злочинів, що не несуть провокативного або інструктивного характеру, за умови, що в інформаційній продукції не обґрунтовується і не виправдовується їх допустимість і виражене вочевидь негативне, засуджувальне ставлення до осіб, які їх вчиняють.
Стаття 12. Інформаційна продукція вікової категорії "з 12 років"
До інформаційної продукції вікової категорії "з 12 років" можна віднести інформаційну продукцію, яка відповідає віковій категорії "з 6 років", а також інформаційну продукцію, яка містить:
1) зображення або опис захворювань людини та їх наслідків у формі, яка не принижує людську гідність;
2) виправдане жанром і сюжетом і таке, що не несе провокативного чи інструктивного характеру епізодичне зображення або опис насильства (за винятком сексуального) без натуралістичного показу процесу позбавлення життя або нанесення каліцтв, за умови, що в інформаційній продукції виражене співчуття до жертви та (або) негативне, засуджувальне ставлення до насильства (за винятком насильства, спрямованого на захист інтересів громадян, суспільства і держави, що охороняються законом);
3) виправдане жанром і сюжетом і таке, що не носить провокативного чи інструктивного характеру ненатуралістичне епізодичне зображення чи опис жорстокості, за умови, що в інформаційній продукції виражене співчуття до жертви та (або) негативне, засуджувальне ставлення до жорстокості;
4) зображення, що не несе провокативного або інструктивного характеру, або опис антигромадських дій;
5) епізодичне, таке, що не носить провокативного характеру зображення або опис споживання алкогольної чи спиртовмісної продукції, пива чи напоїв, що виготовляються на його основі, за умови, що в інформаційній продукції не обґрунтовується та не виправдовується допустимість їх споживання дітьми;
6) епізодична згадка (без демонстрації) наркотичних засобів або психотропних речовин, що не має інструктивного чи провокативного характеру, за умови, що в інформаційній продукції виражене негативне ставлення до вживання зазначених речовин та (або) містяться вказівки на небезпечність їх вживання;
7) виправдані жанром і сюжетом інформаційної продукції окремі лайливі слова та вислови, зокрема образливого характеру, які не стосуються нецензурної лайки;
8) виправдане жанром і сюжетом інформаційної продукції ненатуралістичне епізодичне зображення або опис статевих відносин між чоловіком і жінкою, що не носить збуджуючого чи образливого характеру і не має порнографічного характеру.
Стаття 13. Інформаційна продукція вікової категорії "з 16 років"
До інформаційної продукції вікової категорії "з 16 років" можна віднести інформаційну продукцію, яка відповідає віковій категорії "з 12 років", а також інформаційну продукцію, яка містить:
1) зображення або опис нещасного випадку, аварії, катастрофи чи смерті без натуралістичного показу їх наслідків, здатних викликати появу у дітей страхів, що повторюються, паніки або навіяти їм жах;
2) виправдане жанром і сюжетом інформаційної продукції і таке, що не носить інструктивного або провокативного характеру, зображення або опис насильства (за винятком сексуального) та його наслідків без натуралістичного показу процесу позбавлення життя, за умови, що в інформаційній продукції виражено співчуття до жертви та (або) негативне, засуджувальне ставлення до насильства (за винятком насильства, спрямованого на захист інтересів громадян, суспільства і держави, що охороняються законом);
3) виправдане жанром і сюжетом інформаційної продукції і таке, що не носить інструктивного або провокативного характеру, ненатуралістичне зображення або опис жорстокості, за умови, що в інформаційній продукції виражене співчуття до жертви або негативне чи засуджувальне ставлення до жорстокості;
4) згадка (без показу) наркотичних засобів або психотропних речовин, що не носить інструктивного або провокального характеру, або показ небезпечних наслідків їх вживання, за умови що в інформаційній продукції виражене негативне або засуджувальне ставлення до вживання таких речовин або зазначена небезпечність їх вживання;
5) виправдане жанром і сюжетом інформаційної продукції епізодичне використання лайливих слів і виразів, у тому числі образливого характеру, що не належать до нецензурної лайки;
6) виправданий жанром і сюжетом інформаційної продукції опис або зображення статевих відносин між чоловіком та жінкою, що не має порнографічного характеру.
Розділ III. ВИМОГИ ДО ОБІГУ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ПРОДУКЦІЇ ВІДПОВІДНО ДО ВІКОВИХ КАТЕГОРІЙ
Стаття 14. Маркування інформаційної продукції
1. Маркування інформаційної продукції здійснюється її виробником, а у випадках порушення ним вимог цього Закону - її розповсюджувачем, відповідно до наданої їй під час здійснення вікової класифікації вікової категорії шляхом нанесення на неї та на її упаковку чітко розрізнюваного зображення знаків категорії:
1) "до 6 років" - знак "6-" в колі;
2) "з 6 років" - знак "6+" у колі;
3) "з 12 років" - знак "12+" у колі;
4) "з 16 років" - знак "16+" у колі;
................Перейти до повного тексту