1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Правила


Політика та правила
закупівель товарів і послуг Європейського банку реконструкції та розвитку Серпень 2000 року
Офіційний переклад
1. Вступ
1.1. При переході до ринкової економіки та дотриманні принципів багатопартійної демократії країни операцій Європейського банку реконструкції та розвитку (Банк) зобов'язані намагатися досягти економії та ефективності у проведенні операцій як у державному, так і в приватному секторах, а також прозорості і підзвітності в сфері державного управління. Впровадження раціональних принципів і практики закупівель товарів і послуг повинно стати невід'ємною частиною процесу переходу. Випробуваний шлях досягнення цієї мети - конкуренція й вона ж - основний принцип передової практики закупівель товарів і послуг.
1.2. Відкритий і справедливий порядок присудження контрактів і підрядів на постачання товарів, надання послуг і проведення робіт у держсекторі сприяє створенню надійних і стабільних ринків для ефективно діючих приватних підприємств. Такий порядок утворює також основу підзвітності та сприяє дбайливому використанню державних коштів, у чому зацікавлені як Банк, так і країни його операцій. Стаття 13 Угоди про створення Європейського банку реконструкції й розвитку говорить:
"xii) Банк не встановлює будь-яких обмежень на придбання товарів і послуг з будь-якої країни за рахунок коштів будь-якого кредиту, інвестицій або іншого фінансування, що здійснюються по звичайним або спеціальним операціям Банку, і у всіх відповідних випадках Банк надає свої кредити та здійснює інші операції на умовах організації міжнародних торгів; та
xiii) Банк вживає необхідних заходів для того, щоб кошти від будь-якого кредиту, що був наданий або гарантований Банком, або кредиту, у якому Банк взяв участь, або від участі Банку в акціонерному капіталі використовувалися лише в цілях, для яких Банк надав зазначений кредит або взяв участь в акціонерному капіталі, належним чином враховуючи при цьому міркування економії й ефективності."
1.3. На рівні конкретних проектів, якими займається Банк, ефективність процесу закупівель товарів і послуг безпосередньо впливає на витрати та строки виконання проекту, а також на остаточні результати операції. Передова практика закупівель повинна давати замовникам із числа клієнтів Банку значну економію часу та коштів і сприяти успішному виконанню й функціонуванню проекту.
1.4. Банк допомагає країнам операцій у досягненні цілей економічного розвитку і в реформуванні систем державного управління, ретельно відбираючи та розробляючи проекти, що фінансуються ним, а також сприяючи формуванню необхідних інститутів, що відповідають концепції та потребам ринкової економіки. Важливе завдання на цьому шляху - впровадження раціональних принципів закупівель товарів і послуг і створення кваліфікованих структур по впровадженню їх у життя.
1.5. На додаток до принципів, що містяться в Угоді про створення Банку, у цьому документі розглядаються політика й правила закупівель, яких необхідно дотримуватися при проведенні операцій, що фінансуються Банком. У главі 2 викладені загальні принципи та міркування стосовно всіх операцій. У главі 3 наведені правила закупівель товарів і послуг для операцій у державному секторі. У главі 4 розглядається методика закупівель для операцій, що фінансуються Банком у приватному секторі. У главі 5 мова йде про наймання консультантів замовниками по операціям, що здійснюються при сприянні Банку у державному секторі, а також про наймання консультантів Банком на кошти технічного співробітництва або безпосередньо на кошти Банку.
2. Принципи та міркування
2.1. У пункті 6 статті 13 "Доповіді Голови стосовно Угоди про створення Європейського банку реконструкції та розвитку" констатується домовленість про те, що:
"... придбання товарів і послуг повинне бути повністю відкритим (та не може обмежуватися придбанням товарів і послуг лише з країн-членів), повинне базуватися на організації міжнародних торгів, якщо це доцільно, і такі торги повинні бути справді конкурентними відповідно до Угоди ГАТТ про урядові закупівлі."(1)
---------------
(1) Замінено Угодою СОТ про держзакупівлі, що діє з 1 січня 1996 року.
В Угоді СОТ про державні закупівлі закріплені загальні положення про права й обов'язки стосовно законів, норм, порядку і практиці державних закупівель. Ціль Угоди СОТ складається в дальшій лібералізації та розширенні міжнародної торгівлі шляхом установлення прозорої, об'єктивної й відкритої практики закупівель. Банк підтримує розробку в країнах операцій законів і практики державних закупівель відповідно до принципів Угоди СОТ.
2.2. Основний принцип Угоди СОТ й вихідний принцип діяльності Банку передбачають, що контракти (підряди) по лінії державного сектору повинні, як правило, присуджуватися за підсумками відкритих конкурсних торгів. І тільки лише у виняткових випадках контракти (підряди) можна присуджувати за підсумками торгів з обмеженим числом учасників або з одним учасником. Закони й практика закупівель не повинні встановлювати розрізнення між іноземною й вітчизняною продукцією, іноземними й вітчизняними постачальниками або підрядниками, а застосовуваний порядок повинен бути відкритим і справедливим.
2.3. Спільно з країнами операцій Банк періодично проводить огляд діючих у них законів, норм і порядку закупівель, а також надає консультаційні послуги, технічне сприяння й готує кадри, для надання допомоги країнам привести їх у відповідність до принципів Угоди СОТ, а також погодити їх із принципами й правилами Банку.
2.4. Банк діє в тісному співробітництві з іншими багатосторонніми організаціями, у тому числі із Всесвітнім банком, Міжнародною фінансовою корпорацією, Багатостороннім агентством по гарантуванню капіталовкладень, Європейським союзом і Європейським інвестиційним банком, і прагне збільшити приплив інвестицій у країни операцій, організувати для цього співфінансування проектів разом з багатосторонніми та двосторонніми організаціями, що діють із метою розвитку, експортно-кредитними агентствами та комерційними структурами. При спільному фінансуванні проектів співфінансовані договори (підряди) зазвичай регулюються політикою й правилами Банку стосовно закупівель. При паралельному співфінансуванні проектів договори (підряди), що фінансуються іншими учасниками консорціуму, зазвичай регулюються діючим у них порядком закупівель, однак Банк проводить свою перевірку якості товарів і послуг, що купуються, і економічне обґрунтування цін на них, об'єктивності характеру договорів (підрядів) і забезпечення ними належного захисту інтересів проекту, а також виконання договорів (підрядів) у встановлений термін.
2.5. Банк прагне економії й ефективності, високої якості, захисту договірних відносин і своєчасного виконання договорів по всьому проекту навіть у тих випадках, коли Банком фінансується лише якась його частина. Банк фінансує тільки ті контракти, які погоджені в рамках проекту, присуджені й виконані відповідно до правил Банку по досягнутій стосовно до цього проекту домовленості.
Право на участь у торгах
2.6. Банк допускає фірми й фізичні особи з будь-якої країни до участі в пропозиції товарів, робіт і послуг по проектам, що фінансуються Банком, незалежно від того, чи є ця країна членом Банку. Фірмам із країн, що розвиваються, так само як і фірмам із країн операцій Банку, пропонується брати участь у торгах на рівних умовах і в такий спосіб сприяти розвитку своїх країн. Участь обумовлюється лише найнеобхіднішими умовами, що гарантують виконання фірмою конкретного договору.(2) Замовники не перешкоджатимуть участі фірми у відкритому конкурсі за договір (підряд) по підставах, не зв'язаних зі здатністю фірми виконати цей договір, за винятком випадків, коли законом або нормативними актами країни замовника йому забороняється вступати в комерційні відносини з країною фірми.
---------------
(2) Див. також пункти 3.26, 3.27 і 3.28.
2.7. Відповідно до міжнародного права кредити, вкладення в акціонерні капітали або гарантії Банку не підлягають використанню для здійснення платежів фізичним або юридичним особам або на оплату будь-яких імпортованих товарів, якщо такі платежі або імпорт заборонені рішенням Ради Безпеки ООН, прийнятим відповідно до глави 7 Уставу ООН. Унаслідок цього фізичні й юридичні особи, а також постачальники, що пропонують заборонені в такий спосіб товари й послуги, не допускаються до участі в договорах (підрядах), що фінансуються Банком.
Відповідальність замовника
2.8. Замовники відповідають за реалізацію проектів, що фінансуються Банком, зокрема всі аспекти процесу закупівель товарів і послуг - від планування до присудження контракту, а також за діловодство по самих договорах (підрядах). Банк має право консультувати замовників і сприяти їм у здійсненні закупівель і в створенні організаційних структур для конкретних проектів, але при цьому він не виступає стороною в укладених договорах. Права та обов'язки замовника у відносинах з учасниками торгів на постачання товарів, надання послуг і здійснення робіт по проекту регулюються не цими принципами і правилами, а конкурсними документами, підготовленими замовником.
Шахрайські й корупційні дії
2.9. Виходячи зі своїх принципів діяльності, Банк вимагає від замовників (у тому числі від одержувачів кредитів Банку), а також від учасників торгів, постачальників, підрядників, концесіонерів і консультантів по договорах, що фінансуються Банком, дотримання найбільш строгих етичних норм у процесі закупівлі товарів і послуг і виконання таких договорів. Відповідно до цього принципу Банк дає такі визначення наведеним нижче поняттям для цілей цієї глави:
i) "корупційні дії" означає пропозицію, давання, одержання або вимагання будь-яких коштовних речей з метою здійснення впливу на дії державної посадової особи або погрозу заподіяння шкоди життю або здоров'ю, майну, честі та гідності цієї особи у зв'язку з процесом закупівель товарів і послуг або виконанням договору (підряду) з метою отримання або збереження комерційної вигоди або іншої безпідставної переваги у веденні міжнародної господарської діяльності;
ii) "шахрайські дії" означає перекручування фактів з метою здійснення впливу на процес закупівель товарів і послуг або на виконання договору (підряду) на шкоду замовникові, а також змова учасників торгів (до або після подачі конкурсних заявок) з метою встановити штучні, неконкурентоспроможні ціни на торгах і тим самим позбавити замовника зиску, що випливає з дотримання принципу вільної та відкритої конкуренції.
Стосовно до закупівель товарів, надання послуг і виконання робіт, що регулюються главою 3, вибору концесіонерів відповідно до пункту 4.4 і до вибору консультантів, що регулюються главою 5, Банк:
a) відхилить пропозиції про надання контракту (підряду), якщо встановить факти здійснення постачальником, підрядником, концесіонером або консультантом, рекомендованим до надання контракту (підряду), корупційних або шахрайських дій у ході конкурентної боротьби за певний контракт (підряд);
b) анулює ту частку фінансування Банка, що виділена на оплату договорів поставки товарів, здійснення робіт, надання послуг або концесій, якщо Банк у якийсь момент часу встановить факти здійснення представниками замовника або одержувача фінансових ресурсів Банку корупційних або шахрайських дій у процесі закупівель товарів і послуг бо виконання цього договору (підряду), причому замовник вчасно не вжив необхідних заходів, що задовольняють Банк по виправленню допущених порушень;
c) позбавить фірму - або на невизначений, або на обумовлений строк - права на одержання контракту (підряду), що фінансується Банком, якщо він у якийсь момент часу встановить факти здійснення фірмою корупційних або шахрайських дій у ході конкурентної боротьби за контракт (підряд), що фінансується Банком, або під час його виконання;
d) у випадках, коли судом або іншим офіційним розслідуванням установлені факти здійснення замовником або фірмою корупційних або шахрайських дій, зберігає за собою право:
i) анулювати - повністю або частково - фінансування Банком такого замовника; і
ii) позбавити таку фірму - або на невизначений, або на обумовлений строк права на одержання контракту (підряду), що фінансується Банком; та
e) матиме право вимагати включення у договори (підряди), що фінансуються Банком, зобов'язання з боку постачальників, підрядників, концесіонерів і консультантів дозволити Банкові знайомитися з їхньою звітністю та обліковими документами, що відносяться до виконання договорів (підрядів) і надсилати їх на аудиторську перевірку, що має проводитися аудиторами, призначеними Банком.
3. Правила закупівель товарів і послуг для операцій у державному секторі
Загальні положення
3.1. В основі передової практики закупівель товарів і послуг лежить принцип змагальності. Крім економії та ефективності державного сектору потрібна прозорість і підзвітність у витратах державних коштів, а це позначається на виборі методики закупівель, документів, що використовуються, та нормативів. Тому в міру доцільності Банк вимагає від замовників із числа своїх клієнтів з державного сектора купувати товари, роботи й послуги на відкритих торгах згідно викладеним у цієї главі правилам. За особливих обставин можуть застосовуватися інші методики залежно від характеру та вартості товарів, робіт і послуг, строків виконання та інших факторів. Всі такі виключення з порядку проведення відкритих торгів повинні бути чітко обґрунтовані, погоджені з Банком та відображені у звітності стосовно проведення операції та в юридичних документах.
Регулюючі правила
3.2. Для цілей цих правил операціями(3) в державному секторі вважаються операції:
a) гарантовані урядом або державною установою, або органом країни операцій; або
b) що здійснюються в інтересах комунальних підприємств(4) із контрольним пакетом акцій у власності центрального уряду або місцевих органів влади, або державних відомств країни операцій, окрім комунальних підприємств, які експлуатуються на правах концесії, присудженої в прийнятному для Банку порядку конкурсних торгів та які, на думку Банку, функціонують самостійно та підпадають під дію законодавства про неспроможність або банкрутство; або
----------------
(3) "Операції" означають кредити, вкладення в акціонерні капітали та гарантії Банку.
(4) Підприємствами комунального господарства є органи або підприємства, що займаються експлуатацією стаціонарних мереж з метою забезпечення населення водою, електроенергією, газом, теплом, зв'язком або залізничними перевезеннями.
c) що здійснюються в інтересах центрального уряду або місцевих органів влади країни операцій, або відомств та підприємств, бенефіціаром контрольного пакета акцій яких виступає будь-яке з них, крім тих підприємств, які, на думку Банку, діють самостійно в умовах ринкової конкуренції та підпадають під дію законодавства про неплатоспроможність або банкрутство.
3.3. Дія цих правил поширюється на договори постачання товарів, надання послуг, а також на підряди на здійснення робіт (за винятком консультаційних послуг, порядок укладання договорів на які викладений у главі 5), що фінансуються повністю або частково Банком по операціях у державному секторі. Договори (підряди) надаються в порядку відкритих торгів(5), якщо кошторисна вартість товарів і послуг по таких договорах становить 200 000 євро чи більше, а вартість робіт - 5 млн. євро або більше. Якщо Банк вирішує, що ці граничні суми можуть призвести до порушення принципу змагальності або не можуть забезпечити найбільш економну та ефективну витрату коштів, то в таких конкретних обставинах потрібно встановлювати більш прийнятні межі, які й вказуються у звіті перед Банком про проведення операції та в юридичній документації. Закупівельні потреби не підлягають розбивці з метою зменшення вартості договорів, що укладаються, нижче зазначених меж, для того щоб обійти ці правила. Стосовно договорів (підрядів) на товари, роботи й послуги вартістю нижче зазначених граничних сум замовникам рекомендується застосовувати методику відкритих торгів, але можна користуватися й іншими методиками(6), що відповідають принципам змагальності, прозорості, економії та ефективності і є прийнятними для Банку.
---------------
(5) Див. пункти 3.9.
(6) Див. пункти 3.12 і 3.13.
3.4. Дія цих правил поширюється на всі форми придбання товарів і послуг та здійснення робіт (за винятком консультаційних послуг, опис порядку укладання договорів на які наведений у главі 5), у тому числі, зокрема, закупівлю, купівлю на виплат, оренду та лізинг.
Процес закупівель товарів і послуг
3.5. Зазвичай процес закупівель товарів і послуг у державному секторі складається з таких етапів:
a) оголошення про можливості участі в торгах;
b) у відповідних випадках - передзаявочна кваліфікація;
c) запрошення до участі в торгах і публікація конкурсних документів;
d) одержання й оцінка конкурсних заявок та присудження контракту (підряду);
e) діловодство по договорах (підрядах).
Вибір форми проведення торгів буде обумовлювати масштаби процесу закупівель і конкретний порядок проведення кожного етапу цього процесу.
Планування закупівель товарів і послуг
3.6. Правильне планування закупівель має вирішальне значення. Замовник повинен визначити, які товари, послуги й роботи будуть йому потрібні для виконання проекту, у які строки вони повинні бути поставлені або виконані, яких норм потрібно дотриматися, яка потреба в співфінансуванні(7) і який порядок закупівель та укладання договорів найбільш прийнятний для кожного конкретного випадку. Замовник повинен скласти, а Банк затвердити загальний план закупівель до початку закупівель. Конкретний порядок, а також товари, роботи й послуги, на які він поширюється, узгоджуються між Банком та замовником і викладаються у звіті про проведення операції Банку, а також в юридичних документах. Протягом всієї роботи за проектом за згодою Банку в план потрібно в міру необхідності вносити коригування та уточнення. Розгляд і схвалення Банком плану закупівель є одним з найважливіших етапів визначення цілей витрати позикових коштів.
---------------
(7) Див. пункт 3.17.
Оголошення
3.7. Після підготовки плану закупівель і на максимально ранньому етапі проектного циклу замовник повинен опублікувати загальне оголошення про закупівлі для ознайомлення підприємців зі змістом проекту. В оголошенні потрібно вказати суму й ціль кредиту, а також загальний зміст плану закупівель, у тому числі a) товари, роботи та послуги, що купуються; b) передбачувані строки та c) найменування й адреса організації для звернення заінтересованих підприємців за додатковою інформацією. Таке оголошення публікується в газеті з масовим тиражем у країні замовника, а також у міру доцільності в офіційних вісниках і міжнародних спеціалізованих виданнях. Крім цього, оголошення представляється в Банк не пізніше, ніж за 60 днів до розсилання запрошень до участі в торгах. Банк організує публікацію оголошення в бюлетені Банку Procurement Opportunities на сайті ЄБРР в Інтернеті (www.ebrd.com) і в бюлетені ООН Development Business. Зміст загального оголошення про закупівлі оновлюється щорічно, поки закупівлі будь-яких товарів, робіт і послуг здійснюються через відкриті торги.
3.8. Оголошення про проведення відкритих торгів по окремих договорах, у тому числі, у міру необхідності, про передкваліфікаційний відбір, публікуються в газетах з масовим тиражем у країні замовника, а також у міру доцільності в офіційних вісниках і міжнародних спеціалізованих виданнях. Банк організує публікацію оголошення в бюлетені Банку Procurement Opportunities на сайті ЄБРР в Інтернеті. Оголошення про торги та передкваліфікаційний відбір надсилаються також і потенційним учасникам торгів, які виказали зацікавленість до загального оголошення про закупівлі, а також представникам на місцях іноземних держав, які є потенційними постачальниками необхідних товарів і виконавцями необхідних робіт. Рекомендується також публікувати оголошення про торги в таких міжнародних виданнях, як бюлетень ООН Development Business і офіційний вісник Європейських співтовариств Official Journal of the European Communities. Для заохочення та залучення субпідрядників і постачальників до участі в договорах замовник повинен надати зацікавленим особам список потенційних учасників торгів, які отримали конкурсні документи, а у випадку проведення передкваліфікаційного відбору - список учасників, які пройшли такий відбір.
Відкриті торги
3.9. Відкриті конкурсні торги проводяться у порядку, що передбачає надіслання всім зацікавленим постачальникам або підрядникам достатньо повної інформації про договірні вимоги та створення для всіх учасників торгів рівних умов подачі конкурсних заявок, що відкриває найширші можливості для реалізації принципу змагальності й відповідає вимогам економії та ефективності. Замовник зобов'язаний достатньо завчасно опублікувати оголошення про можливість участі у відкритих торгах до відома потенційних учасників, для того щоб вони могли визначити свою позицію, підготувати та подати конкурсні заявки.(8)
----------------
(8) Див. пункт 3.23.
Передкваліфікаційний відбір учасників торгів
У випадку підготовки великих і складних договорів (підрядів) замовники мають право вимагати від потенційних учасників торгів пройти передкваліфікаційний відбір, і всі учасники торгів, які відповідають передкваліфікаційним вимогам, повинні бути допущені до подачі конкурсних заявок. Оголошення про передкваліфікаційний відбір і порядок оцінки його проходження повинні відповідати порядку проведення відкритих торгів, передбаченому цими правилами. Передкваліфікація не є одною з форм торгів з обмеженим числом учасників. Передкваліфікаційні вимоги, які потрібно вказати в документах про передкваліфікацію, повинні виявити повну картину можливостей і ресурсів потенційних учасників торгів у плані задовільного виконання ними конкретного договору з урахуванням таких факторів, як: a) досвід роботи й виконання в минулому однотипних договорів, b) наявність кадрів, устаткування і будівельної чи виробничої бази та c) фінансовий стан учасників.
Двохетапні торги
У випадку підготовки великих договорів (підрядів) до надіслання запрошень на участь у торгах на них складається детальна проектно-конструкторська інформація про товари, що поставляються, та роботи, що проводяться, у тому числі готуються технічні специфікації та інші конкурсні документи. Однак у випадку з договорами підряду "під ключ" або підрядами на великі технічні комплекси або роботи особливого характеру, представляється небажаним або недоцільним готувати повні технічні специфікації завчасно. У таких випадках можна застосувати двохетапний порядок конкурсних торгів, при якому на початковому етапі потрібно представити технічні пропозиції без вказівки їхньої кошторисної вартості з викладом ідеї проектно-конструкторського рішення або технічних специфікацій з урахуванням внесення в них згодом техніко-економічних уточнень і коригувань, за якими підуть конкурсні документи із уже внесеними до них змінами, а далі на другому етапі - представити остаточні технічні пропозиції й конкурсні заявки зі вказівкою їхньої кошторисної вартості. Такий порядок підходить також для закупівель технологічного обладнання, що стрімко вдосконалюється, а саме: великих інформаційних систем та систем зв'язку.
Виключення з вимоги про проведення відкритих торгів
3.10. Порядок проведення торгів з обмеженим числом учасників, побудований за аналогією з порядком проведення відкритих торгів за виключенням того, що замовник заздалегідь відбирає фірми, що відповідають кваліфікаційним вимогам, яким буде запропоновано подати конкурсні заявки. Така методика присудження контрактів (підрядів) застосовна у випадках:
a) постачання вузькоспеціалізованої та складної продукції;
b) обмеженості числа постачальників необхідних товарів або послуг;
c) наявності інших умов, що обмежують число фірм, які відповідають договірним вимогам, або
d) термінової потреби в придбанні винятково важливих товарів, робіт або послуг.
У цих випадках за згодою Банку замовник має право запросити конкурсні заявки у фірм, що ввійшли в список таких, що відповідають кваліфікаційним вимогам, та відібраних на рівних недискримінаційних умовах. У такий список необхідно включати в міру можливості й іноземні фірми.
3.11. Торги з одним учасником допускаються у виняткових випадках, коли:
a) подовження діючого контракту (підряду), присудженого в прийнятному для Банку порядку, на додаткові товари, роботи або послуги однотипного характеру забезпечить явний економічний ефект і оперативність, а новий конкурс не дасть будь-яких переваг;
b) відкриті торги або торги з обмеженим числом учасників, проведені згідно з правилами закупівель товарів і послуг Банку, не дали задовільних результатів;
c) продукцію може поставити лише єдиний постачальник у зв'язку з його винятковими можливостями або правами;
d) серйозним обґрунтуванням цьому виступає фактор сумісності нового обладнання з існуючим: коли число одиниць нового обладнання в цілому менше числа одиниць існуючого обладнання й коли інші постачальники не можуть забезпечити сумісність обладнання; або
e) виникає крайня терміновість.
У цих випадках за згодою Банку замовник має право запропонувати будь-якій одній фірмі подати конкурсну заявку без попередньої публікації оголошення.
3.12. У випадку підготовки договорів (підрядів) невеликої вартості Банк може дати згоду на закупівлі у відкритій торговельній мережі a) виробів, що перебувають у вільному продажу, та b) виробів з типовими характеристиками. Закупівлі у відкритій торговельній мережі являють собою спрощену форму закупівель на змагальній основі, при якій потрібно одержати в письмовому виді лише котирування цін від не менш чим трьох постачальників, у тому числі, якщо можливо, і від іноземних постачальників.
3.13. Проведення конкурсних торгів у встановленому національним законодавством порядку може забезпечити найбільший економічний ефект і оперативність у закупівлях товарів і послуг або в здісненні робіт за умови a) малої вартості договорів (підрядів), b) територіальної або часової різниці робіт, c) більш низьких порівняно зі світовими місцевих цін на товари, роботи або послуги або d) відсутності інтересу з боку іноземних конкурентів до цих договорів (підрядів) через їхній характер або масштаби. Порядок проведення конкурсних торгів у встановленому національним законодавством порядку повинен бути прийнятний для Банку, а також гарантувати публікацію належних оголошень і змагальність із метою одержання обґрунтованих цін: критерії оцінки повинні доводитися до відома всіх учасників торгів і застосовуватися об'єктивно, а договірні умови повинні бути справедливими та враховувати специфіку проекту. У встановленому національним законодавством порядку до участі в торгах повинні допускатися іноземні фірми.
3.14. При операціях з комунальними підприємствами(9), у яких контрольний пакет акцій або оперативне керування (контроль)(10) у цей момент часу переходять у приватну власність у результаті проведення відповідних заходів і які значною мірою вже належать приватному капіталу або контролюються ним, комунальні підприємства зазвичай мають проводити закупівлі у вигляді відкритих торгів. Разом з тим, якщо такі комунальні підприємства функціонують самостійно та зобов'язані дотримувати або вже встановили в себе раціональний порядок закупівель товарів і послуг, Банк може погодитися на проведення такими підприємствами конкурсних торгів відповідно до встановленого ними порядку за умови, що він прийнятний для Банку. Для того, щоб порядок, що застосовується такими комунальними підприємствами, став прийнятним для Банку, що фінансує закупівлі, він повинен передбачати наявність належного порядку публікації міжнародних оголошень(11) і рівних умов для конкуренції, прозорість і об'єктивність системи оцінки, можливість перевірки дотримання вимог, а також об'єктивність і виваженість договорів, що укладаються.
---------------
(9) Див. пункт 3.2(b).
(10) Контроль розглядається як можливість реально здійснювати директивне та оперативне керування діяльністю комунального підприємства, а не тільки як можливість встановлювати тарифи на комунальні послуги.
(11) Див. пункт 3.7.
Конкурсна документація для відкритих торгів
3.15. Конкурсні документи є головним джерелом інформації для потенційних учасників торгів про вимоги до постачання конкретних товарів і наданню послуг або до виконання будівельних робіт. Тому в них повинна міститися вся інформація, що необхідна учасникам торгів для подачі ними грамотно складених конкурсних заявок. Конкурсні документи повинні складатися з урахуванням створення умов і стимулів для міжнародної конкуренції. У них потрібно чітко вказати характеристики необхідних товарів, робіт або послуг, права й обов'язки покупця, постачальників і підрядників, а також умови, які необхідно виконати, щоб конкурсна заявка була прийнята до розгляду. У цих документах потрібно прописати об'єктивні та недискримінаційні критерії визначення заявки, що виграла конкурс. Різниця в змісті та ступені складності документації буде обумовлюватися масштабами й характером договору (підряду), однак, як правило, у її склад входять запрошення до участі в торгах, вказівки для учасників торгів, вид торгів, внесення застави для участі в торгах, договірні умови, гарантії авансового платежу, гарантія виконання договору, технічні специфікації й креслення, список товарів, робіт або послуг або вимог до них і бланк договору. Замовники повинні користуватися типовою конкурсною документацією Банку по кожному з видів закупівель.
3.16. Критерії оцінки. Крім ціни в конкурсних документах потрібно вказати інші фактори, що враховуються при оцінці конкурсної заявки, а також спосіб їхнього використання з метою визначення найбільш економічної конкурсної заявки. До факторів, що враховуються, відносяться, серед іншого, видатки на внутрішні перевезення до проектного об'єкта, графік платежів, строки завершення будівельних робіт або поставок, експлуатаційні витрати, ефективність і сумісність обладнання, технічне обслуговування й наявність запасних частин, а також незначні відхилення від пропонованих вимог, якщо такі є. Інші (крім ціни) фактори, що враховуються при визначенні найбільш економічної заявки, повинні мати грошове вираження, а якщо це неможливо - їхнє відносне значення потрібно відбити в оцінних положеннях конкурсної документації.
3.17. Співфінансування(12). Коли для фінансування операції потрібно залучити ресурси співфінансуючих організацій та доцільно застосувати спільне співфінансування певних договорів, у запрошення до участі в торгах можна внести вимогу до учасників торгів повідомляти в заявках, що подаються ними, про їх конкретні пропозиціях по співфінансуванню договору (підряду). Така вимога вноситься тільки в тих випадках, коли, на думку Банку, конкурентна боротьба буде носити гострий характер. У конкурсній документації потрібно вказати погоджені обсяги й загальні умови необхідного співфінансування. Вони, як правило, повинні відповідати діючим в Організації по економічному співробітництву та розвитку договірним (консенсусним) умовам залучення експортно-кредитних агентств до фінансування. При оцінці конкурсних заявок варто виходити з ціни конкурсної заявки, що пройшла оцінку, з можливим включенням у неї будь-яких витрат, що перевищують визначені умови.
---------------
(12) Див. пункт 2.4.
3.18. Мова. Конкурсна документація, зокрема всі оголошення про закупівлі, що публікуються, складається замовником на одній з робочих мов Банку. В інтересах відкритої конкуренції, а також економії та оперативності, Банк має право вимагати подання конкурсних документів ще на одній робочій мові Банку, що у конкурсних документах має бути вказана як основна. Крім цього, замовник може підготувати додаткові комплекти конкурсної документації місцевою мовою в допомогу місцевим фірмам при подачі ними заявок на конкурс.
3.19. Стандарти й технічні специфікації. При наявності та придатності для застосування міжнародних стандартів і технічних специфікацій замовники повинні ними користуватися. При застосуванні конкретних національних або інших стандартів у конкурсній документації вказується прийнятність також інших стандартів, що забезпечують рівноцінну або більш високу якість або показники порівняно з передбаченим стандартом. Варто уникати використання фірмових марок або інших знаків, що ведуть до дискримінації постачальників. Якщо вони потрібні для уточнення характеру вимог до виробу, у конкурсній документації потрібно вказати прийнятність використання виробів рівноцінної або більш високої якості.
3.20. Ціни конкурсних заявок. Ціни конкурсних заявок на постачання товарів запитуються на підставі міжнародних умов торгівлі ІНКОТЕРМ, СІП, ДАФ або аналогічних умов: ціна франко-кордон на іноземні товари та ціна франко-завод на місцеві. Оцінка конкурсних заявок на постачання товарів повинна проводитися без обліку ввізних мит і податку на імпортні товари та на прямий імпорт комплектуючих для виробів місцевого виробництва, але з урахуванням усіх витрат на постачання й доставку товарів у кінцевий пункт призначення, а також на їхню обробку й страхування. Ціни конкурсних заявок на здійснення робіт і надання послуг по підрядам і договорам, які будуть виконуватися в основному в країні покупця, можна запитувати із включенням у них всіх мит, податків та інших зборів. Враховуючи них і потрібно проводити оцінку та порівняльний аналіз конкурсних заявок, а відібраний підрядник буде зобов'язаний сплатити всі мита, податки й збори при виконанні договору (підряду).
3.21. Валюта. Учасник торгів має право вказати ціну конкурсної заявки в будь-якій валюті або в євро або в їх поєднанні. Замовники можуть вимагати від учасників торгів указати в конкурсній заявці частку місцевих витрат у місцевій валюті. З метою оцінки та порівняльного аналізу конкурсних заявок зазначені в них ціни потрібно перерахувати в одній обраній замовником валюті по офіційному (наприклад, встановленому центральним банком) обмінному курсу для валют ціни заявки, що застосовуються до аналогічних трансакцій на дату, обрану заздалегідь і зазначену в конкурсних документах, але за умови, що така дата встановлюється не пізніше ніж за 30 днів до визначеної дати розкриття конкурсних заявок і не пізніше спочатку передбаченої конкурсними документами дати закінчення терміну дії конкурсної заявки. Платежі за договором (підрядом) будуть здійснюватися у валюті або валютах ціни конкурсної заявки переможця торгів. У випадку будівельних робіт і інших аналогічних підрядів на виконання робіт у країні замовника, а також за умови повної конвертованості валюти країни замовника, ціну конкурсної заявки можна перерахувати в цій валюті, а виплата еквівалентних сум здійснюватиметься в валюті країни замовника без збитків або ризику для підрядника.
3.22. Платежі. Умови й порядок здійснення платежів повинні відповідати міжнародній комерційній практиці по відношенню до товарів, робіт або послуг і цього ринку. Договорами постачання товарів передбачається повна оплата зазначених у договорі товарів після їх доставки та огляду, якщо таке потрібно, за винятком договорів підряду на монтажні та пусконалагоджувальні роботи, коли частини оплати можна затримувати до виконання постачальником або підрядником усіх взятих ними зобов'язань.
3.23. Строки. Строки складання та подачі конкурсних заявок повинні бути достатніми для підготовки та подачі заявок всіма учасниками торгів. Зазвичай на складання й подачу конкурсних заявок варто відводити не менше 45 днів від дня публікації запрошення до участі в торгах або подання конкурсної документації, залежно від того, який строк довше. У разі великих або складних робіт або номенклатури устаткування ці строки варто подовжувати до 90 днів чи більше. Строки дії конкурсних заявок і строки поставки повинні відповідати розумним вимогам покупця, але не використовуватися з метою дискримінації будь-якого потенційного учасника торгів. У виняткових випадках, можливо, буде потрібно просити учасників торгів подовжити строк дії поданих ними конкурсних заявок. У таких випадках учасникам не дозволяється й не потрібно вносити зміни в подані ними заявки, і вони мають право відмовитися подовжувати строки дії поданих ними конкурсних заявок. При подачі заявки на договір (підряд) з фіксованою ціною в конкурсних документах варто передбачити індексацію ціни заявки переможця торгів з урахуванням інфляції(13) на строк до дати присудження контракту (підряду), щоб зменшити ризик для учасників торгів, що погоджуються на подовження строків заявок.

................
Перейти до повного тексту