1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Конвенція


Конвенція
про Міжнародну морську організацію 1948 року в редакції 1982 року
( Поправки до Конвенції додатково див. в Резолюції від 07.11.91 ) ( Зміни в текст не внесені. Див. Резолюцію від 04.11.93 ) ( Про прийняття Конвенції див. Постанову ВР N 3938-12 від 04.02.94 )
Дата підписання:
Дата прийняття Україною:
Дата набуття чинності для України:
06.03.1948
04.02.1994
28.03.1994
Держави-учасниці цієї Конвенції цим засновують Міжнародну морську організацію (надалі іменовану "Організація").
Новий текст був схвалений IX сесією Асамблеї ІМКО (Резолюція A. 358 (IX) від 14 листопада 1975 р.) і X сесією Асамблеї ІМКО (Резолюція A. 400 (X) від 17 листопада 1977 р.), включаючи поправку до Резолюції A. 358 (IX) (Резолюція A. 371 від 9 листопада 1977 р.). Текст Конвенції про Міжурядову морську консультативну організацію 1948 р. був опублікований в інформ. зб. ЦНІІМФа "Морське право і практика", N 15, вип. 71.- Л.: Морський транспорт, 1961, с 28-44.
Частина I
ЦІЛІ ОРГАНІЗАЦІЇ
Стаття 1
Цілями Організації є:
a) забезпечення механізму для співробітництва урядів у сфері урядового регулювання і заходів, що стосуються всякого роду технічних питань, що торкаються міжнародного торговельного судноплавства: заохочення і сприяння прийняттю всіма країнами високих практично можливих норм у питаннях, що стосуються безпеки на морі, ефективності судноплавства, запобігання забрудненню із суден морського середовища і боротьби з ним, і розгляд адміністративних і правових питань, пов'язаних з цілями, викладеними в цій статті;
b) заохочення усунення дискримінаційних заходів і зайвих обмежень з боку урядів, що стосуються міжнародного торговельного законодавства, з тим, щоб світова торгівля могла без дискримінації користуватися послугами судноплавства: сприяння і заохочення, що здійснюються урядом з метою розвитку свого національного судноплавства та з метою безпеки, не є самі по собі дискримінацією за умови, що такі сприяння і заохочення не ґрунтуються на заходах, розрахованих на обмеження свободи для суден усіх прапорів брати участь у міжнародній торгівлі;
c) забезпечення розгляду Організацією, відповідно до частини II питань, що стосуються несправедливих обмежень з боку судноплавних компаній;
d) забезпечення розгляду Організацією будь-яких питань, що стосуються судноплавства, і впливу судноплавства на морське середовище, які можуть бути передані їй будь-яким органом або спеціалізованою установою і впливу судоплавства на морське середовище, Організації Об'єднаних Націй;
e) забезпечення обміну інформацією між урядами з питань, що розглядаються Організацією.
Частина II
ФУНКЦІЇ
Стаття 2
Для досягнення цілей, викладених у ч. I, Організація:
a) з урахуванням положень статті 3 розглядає і дає рекомендації з питань, що виникають у зв'язку з пунктами a), b) і c) ст. 1, які можуть бути передані їй членами Організації Об'єднаних Націй або будь-якою іншою міжурядовою організацією, або з питань, переданих відповідно до пункту d) статті 1;
b) забезпечує розробку проектів конвенцій, угод або інших відповідних документів, рекомендує їх урядам і міжурядовим організаціям, а також скликає такі наради, які можуть бути необхідними;
c) забезпечує механізм для консультацій між членами Організації й обміну інформацією між урядами;
d) здійснює функції, пов'язані з пунктами a), b) і c) цієї статті, і, зокрема, функції, покладені на неї за міжнародними документами, що стосуються морських питань і впливу судноплавства на морське середовище;
e) сприяє при необхідності і відповідно до ч.X технічному співробітництву в рамках Організації.
Стаття 3
З питань, що, на думку Організації, можуть бути вирішені шляхом звичайних методів, прийнятних у міжнародному судноплавстві, вона рекомендує такий шлях вирішення. У випадку, якщо, на думку Організації, яке-небудь питання, що стосується несправедливих обмежень з боку судноплавних компаній, не може бути врегульовано шляхом звичайних методів, прийнятних у міжнародному судноплавстві, або якщо фактично підтвердилося, що воно не може бути вирішено такими методами, то Організація за умови, що це питання вже було предметом прямих переговорів між відповідними членами Організації, на прохання одного з цих членів розглядає це питання.
Частина III
ЧЛЕНИ ОРГАНІЗАЦІЇ
Стаття 4
Прийом в члени Організації відкритий для всіх держав за умови дотримання положень ч. III.
Стаття 5
Члени Організації Об'єднаних Націй можуть стати членами Організації, ставши учасниками Конвенції відповідно до положень ст. 71.
Стаття 6
Держави, що не є членами Організації Об'єднаних Націй, представники яких були запрошені на Морську конференцію Організації Об'єднаних Націй, скликану в Женеві 19 лютого 1948 р., можуть стати членами Організації, ставши учасниками Конвенції відповідно до положень ст. 71.
Стаття 7
Будь-яка держава, що не має права стати членом Організації відповідно до ст. 5 або 6, може через Генерального секретаря звернутися з проханням про прийом її в члени Організації і повинна бути прийнята в члени Організації після того, як вона стане учасницею Конвенції відповідно до положень ст. 71, за умови, що після винесення Радою рекомендації її прохання буде схвалено двома третинами членів Організації, за винятком асоційованих членів.
Стаття 8
Будь-яка територія або група територій, на яку відповідно до ст. 72 член Організації, що несе відповідальність за її зовнішні зносини, або Організація Об'єднаних Націй поширили дію Конвенції, може стати асоційованим членом Організації за допомогою письмового повідомлення, що направляється Генеральному секретарю Організації Об'єднаних Націй таким членом або Організацією Об'єднаних Націй, залежно від випадку.
Стаття 9
Асоційований член Організації має такі ж права і обов'язки по Конвенції, що і член Організації, за винятком того, що він не має права голосу і не може бути членом Ради. З врахуванням цього вираз "член Організації" у цій Конвенції розуміється як такий, що включає асоційованого члена, якщо з контексту не випливає іншого.
Стаття 10
Ніяка держава або територія не може стати або залишатися членом Організації всупереч резолюції Генеральної Асамблеї Організації Об'єднаних Націй.
Частина IV
ОРГАНИ
Стаття 11
Організація складається з Асамблеї, Ради, Комітету з безпеки на морі, Юридичного комітету, Комітету захисту морського середовища, Комітету з технічного співробітництва і таких допоміжних органів, які Організація може в будь-який час вважати необхідними, і Секретаріату.
Частина V
АСАМБЛЕЯ
Стаття 12
Асамблея складається з усіх членів Організації.
Стаття 13
Чергові сесії Асамблеї скликаються раз на два роки. Надзвичайні сесії скликаються через шістдесят днів після направлення відповідного повідомлення у тих випадках, коли одна третина членів Організації повідомить Генерального секретаря про те, що вони бажають скликання сесії, або якщо Рада вважає це необхідним, за шістдесят днів.
Стаття 14
Більшість членів Організації, за винятком асоційованих членів, складають кворум на засіданнях Асамблеї.
Стаття 15
У функції Асамблеї входять:
a) обрання на кожній черговій сесії з числа своїх членів, за винятком асоційованих членів, Голови Асамблеї та двох заступників Голови, які зберігають свої повноваження до наступної чергової сесії;
b) розробка своїх правил процедур, за винятком випадків, коли Конвенція передбачає інше;
c) заснування, якщо вона вважає за необхідне, тимчасових або, по рекомендації Ради, постійних допоміжних органів;
d) вибори членів Організації в Раду відповідно до ст. 17;
e) одержання і розгляд звітів Ради і прийняття рішень з будь-якого питання, переданого їй Радою;
f) схвалення програми роботи Організації;
g) голосування по бюджету і вирішення усіх фінансових питань Організації відповідно до ч. XII;
h) розгляд витрат і затвердження фінансових звітів Організації;
i) виконання функцій Організації за умови, що Асамблея передає Раді питання, що стосуються пунктів a) і b) ст. 2, для підготовки рекомендацій або документів щодо них і, що будь-які рекомендації або документи, подані Радою Асамблеї і не прийняті нею, повертаються в Раду для подальшого розгляду з переліком таких зауважень, які може зробити Асамблея;
j) рекомендація для прийняття членами Організації правил і керівних вказівок, що стосуються безпеки на морі, запобігання забрудненню моря із суден і боротьби з ним та інших питань, що стосуються впливу судноплавства на морське середовище, які покладені на Організацію за міжнародними документами, або доповнень до тих правил і керівних вказівок, що їй були передані;
k) вжиття таких заходів, які вона може вважати необхідними для сприяння технічному співробітництву відповідно до пункту e) ст. 1, беручи до уваги особливі потреби країн, що розвиваються;
l) прийняття рішень щодо скликання якої-небудь міжнародної конференції або застосування будь-якої іншої належної процедури для міжнародних конвенцій або поправок до будь-яких міжнародних конвенцій, що були розроблені Комітетом з безпеки на морі, Юридичним комітетом, Комітетом захисту морського середовища, Комітетом з технічного співробітництва або іншими органами Організації;
m) передача Раді на розгляд або вирішення будь-яких питань, що входять до компетенції Організації; однак функція, що стосується рекомендацій, передбачених п. j) цієї статті, такій передачі не підлягає.
Частина VI
РАДА
Стаття 16
Рада складається з 24 членів, що обираються Асамблеєю.
Стаття 17
При виборах членів Ради Асамблея притримується таких критеріїв:
a) 6 повинні бути державами, що мають найбільшу зацікавленість у наданні міжнародних послуг морського судноплавства;
b) 6 повинні бути іншими державами, що мають найбільшу зацікавленість у міжнародній морській торгівлі;
c) 12 повинні бути державами, не обраними згідно з вищевказаними пунктами a) і b), що мають особливу зацікавленість у морських перевезеннях або судноплавстві й обрання яких до Ради забезпечить представництво в ньому всіх основних географічних районів світу.
Стаття 18
Члени Організації, представлені в Раді відповідно до ст. 17, виконують свої функції до кінця наступної чергової сесії Асамблеї. Члени Ради можуть бути переобрані на новий термін.
Стаття 19
a) Рада обирає свого голову і приймає свої Правила процедури, за винятком тих випадків, що передбачені в Конвенції.
b) 16 членів Ради складають кворум.
c) Засідання Ради скликаються через місяць після повідомлення так часто, як це може бути необхідно для ефективного виконання нею своїх обов'язків, за пропозицією Голови Ради або на прохання не менше чотирьох членів. Засідання проводяться там, де це може бути зручно.
Стаття 20
Рада запрошує будь-якого члена Організації для участі без права голосу в обговоренні будь-якого питання, що викликає особливий інтерес для даного члена Організації.
Стаття 21
a) Рада розглядає проект програми роботи і проект бюджету, підготовлені Генеральним секретарем у світлі пропозицій, винесених Комітетом з безпеки на морі, Юридичним комітетом, Комітетом захисту морського середовища, Комітетом по технічному співробітництву й іншими органами Організації, і, беручи до уваги ці пропозиції, розробляє і подає Асамблеї програму роботи і бюджет Організації з обліком загальних інтересів і пріоритетів Організації.
b) Рада одержує звіти, пропозиції і рекомендації Комітету з безпеки на морі, Юридичного комітету, Комітету захисту морського середовища, Комітету з технічного співробітництва та інших органів Організації і направляє їх Асамблеї, а коли Асамблея не засідає, членам Організації для інформації разом із зауваженнями і рекомендаціями Ради.
c) Питання, про які йдеться в ст. 28, 33, 38 і 43, розглядаються Радою тільки після одержання висновку від Комітету з безпеки на морі, Юридичного комітету, Комітету захисту морського середовища або Комітету з технічного співробітництва, у залежності від випадку.
Стаття 22
Рада за схваленням Асамблеї призначає Генерального секретаря. Рада також забезпечує призначення іншого персоналу, який може бути необхідний, і визначає терміни й умови роботи Генерального секретаря й іншого персоналу, причому ці терміни і умови повинні по можливості відповідати термінам і умовам, що існують в Організації Об'єднаних Націй і її спеціалізованих установах.
Стаття 23
На кожній черговій сесії Асамблеї Рада представляє доповідь про роботу, виконану Організацією за період після попередньої чергової сесії Асамблеї.
Стаття 24
Рада подає Асамблеї фінансові звіти Організації разом зі своїми зауваженнями і рекомендаціями.
Стаття 25
a) Рада може укладати договори або угоди щодо взаємин Організації з іншими організаціями, як це передбачено в ч. XV. Такі договори або угоди підлягають схваленню Асамблеєю.
b) 3 урахуванням положень ч. XV і відносин, підтримуваних відповідними комітетами з іншими органами у відповідності зі ст. 28, 33, 38 і 43, Рада в період між сесіями Асамблеї несе відповідальність за відносини з іншими організаціями.
Стаття 26
У період між сесіями Асамблеї Рада виконує функції Організації, за винятком функції винесення рекомендацій відповідно до пункту j) ст. 15. Рада, зокрема, координує діяльність органів Організації і може вносити такі зміни в програму роботи Організації, що безумовно необхідні для забезпечення ефективної діяльності Організації.
Частина VII
КОМІТЕТ 3 БЕЗПЕКИ НА МОРІ
Стаття 27
Комітет з безпеки на морі складається з усіх членів Організації.
Стаття 28
a) Комітет з безпеки на морі розглядає будь-які питання, що входять до компетенції Організації і мають відношення до навігаційних засобів, конструкції, устаткування і постачання суден, укомплектування суден екіпажами з точки зору безпеки, правил попередження зіткнення суден, поводження з небезпечними вантажами, регламентації безпеки на морі, гідрографічної інформації, суднових журналів і штурманської документації, розслідувань аварій на морі, пошуку і рятування майна і людей на морі,та будь-які інші питання, що безпосередньо стосуються безпеки на морі.
b) Комітет з безпеки на морі забезпечує механізм для виконання будь-яких обов'язків, покладених на нього цією Конвенцією, Асамблеєю або Радою, або будь-якого обов'язку в рамках цієї статті, що може бути покладений на нього по будь-якому іншому міжнародному документу і визнаний Організацією.
c) 3 урахуванням положень ст. 25 Комітет з безпеки на морі на прохання Асамблеї або Ради або якщо він вважає це корисним в інтересах своєї роботи, підтримує тісні взаємини з іншими органами, які можуть сприяти досягненню цілей Організації.
Стаття 29
Комітет з безпеки на морі подає Раді:
a) пропозиції відносно правил безпеки або поправок до правил безпеки, розроблені Комітетом;
b) рекомендації і керівні вказівки, розроблені Комітетом;
c) звіт про роботу Комітету за період після попередньої сесії Ради.
Стаття 30
Комітет з безпеки на морі збирається не рідше одного разу на рік. Він обирає своїх посадових осіб раз на рік і ухвалює свої Правила процедури.
Стаття 31
Незалежно від положень цієї Конвенції, що передбачають інше, але за умови дотримання положень ст. 27, Комітет з безпеки на морі при виконанні функцій, покладених на нього по якій-небудь міжнародній конвенції або іншому документу, дотримується відповідних положень такої конвенції або документа, зокрема в тому, що стосується норм, що визначають застосовну процедуру.
Частина VIII
ЮРИДИЧНИЙ КОМІТЕТ (РОЗДІЛИ, ПОЗНАЧЕНІ ЗНАКОМ (*), Є НОВИМИ)
Стаття 32
Юридичний комітет складається з усіх членів Організації.
Стаття 33
a) Юридичний комітет розглядає будь-які правові питання, що входять до компетенції Організації.
b) Юридичний комітет вживає всіх необхідних заходів для здійснення будь-яких обов'язків, покладених на нього цією Конвенцією або Асамблеєю або Радою, або будь-якого обов'язку, що випливає з цієї статті, що може бути покладений на нього за яким-небудь іншим міжнародним документом і визнаний Організацією.
c) 3 урахуванням положень ст. 25 Юридичний комітет на прохання Асамблеї або Ради або якщо він вважає це корисним в інтересах своєї роботи, підтримує такі тісні взаємини з іншими органами, які можуть сприяти досягненню цілей Організації.
Стаття 34
Юридичний комітет подає Раді:
a) проекти міжнародних конвенцій і поправок до міжнародних конвенцій, розроблені Комітетом;
b) звіт про роботу Комітету за період після попередньої сесії Ради.
Стаття 35
Юридичний комітет збирається не рідше одного разу на рік. Він обирає своїх посадових осіб один раз на рік і ухвалює свої Правила процедури.
Стаття 36
Незалежно від положень цієї Конвенції, що передбачають інше, але за умови дотримання положень ст. 32, Юридичний комітет при виконанні своїх функцій, покладених на нього по якій-небудь міжнародній конвенції або іншому документу, дотримується відповідних положень такої конвенції або документа, зокрема в тому, що стосується норм, що визначають застосовну процедуру.
Частина IX(*)
КОМІТЕТ ЗАХИСТУ МОРСЬКОГО СЕРЕДОВИЩА
Стаття 37
Комітет захисту морського середовища складається з усіх членів Організації.
Стаття 38
Комітет захисту морського середовища розглядає будь-яке питання, що входить до компетенції Організації і має відношення до запобігання забруднення моря із суден і боротьби з ним, і зокрема:
a) виконує такі функції, що покладені або можуть бути покладені на Організацію по міжнародних конвенціях по запобіганню забрудненню моря із суден і боротьби з ним, зокрема, відносно прийняття правил і поправок до них або інших положень, як це передбачено в таких конвенціях;
b) розглядає питання вживання відповідних заходів, що сприяють забезпеченню виконання конвенцій, згаданих вище в пункті a);
c) забезпечує збір науково-технічної або будь-якої іншої практичної інформації з питання запобігання забрудненню моря з суден і боротьби з ним для розсилання її державам, зокрема країнам, що розвиваються, і, коли це доцільно, виносить рекомендації і розробляє провідні вказівки;
d) сприяє співробітництву з регіональними організаціями, що займаються питаннями запобіганню, забрудненню моря із суден і боротьби з ним з урахуванням положень ст. 25;
e) розглядає і вживає відповідних заходів щодо будь-яких інших питань, що входять до компетенції Організації, що можуть сприяти запобіганню забрудненню моря із суден і боротьби з ним, включаючи співробітництво з іншими міжнародними організаціями з питань навколишнього середовища, з урахуванням положень ст. 25.

................
Перейти до повного тексту