- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Конвенція
Конвенція
про стандарти демократичних виборів, виборчих прав і свобод у державах-учасницях Співдружності Незалежних Держав
Офіційний переклад
Держави-учасниці цієї Конвенції (далі - Сторони),
будучи переконаними, що визнання, дотримання та захист прав і свобод людини та громадянина, розвиток і вдосконалення демократичних інститутів народного волевиявлення, процедур їхньої реалізації відповідно до загальновизнаних принципів і норм міжнародного права на основі національної конституції та правових актів є ціллю й обов'язком правової держави, однією з невід'ємних умов суспільної стабільності та подальшого зміцнення співробітництва між державами в ім'я здійснення і захисту ідеалів та принципів, які є їхнім загальним демократичним надбанням,
намагаючись сприяти утвердженню та вдосконаленню демократичних систем представницького правління, демократичних традицій волевиявлення народу під час проведення виборів, здійснення інших форм народовладдя на основі верховенства права і закону, максимального врахування національних та історичних традицій,
будучи переконаними, що вибори є одним з політичних і правових інструментів стабільного громадянського суспільства та стійкого розвитку держави,
визнаючи цінність національного досвіду правового регулювання виборів, накопиченого державами-учасницями Співдружності Незалежних Держав, гарантій виборчих прав і свобод людини та громадянина,
сповнені рішучості забезпечити поєднання загальновизнаних стандартів виборів і національних норм регулювання виборів, виборчих прав і свобод людини та громадянина, а також гарантій їхнього здійснення і захисту, запроваджувати в життя положення цієї Конвенції на основі конституції та національного законодавства і відповідної державної політики,
намагаючись закріпити гарантії для організації суспільного і міжнародного спостереження за виборами в державах-учасницях цієї Конвенції,
домовились про таке:
Стаття 1
Стандарти демократичних виборів
1. Демократичні вибори є одним з вищих безпосередніх виявлень влади і волі народу, основою органів державної влади та місцевого самоврядування, інших органів народного (національного) представництва, які обираються, виборних посадових осіб.
2. Сторони визнають, що стандартами демократичних виборів є: право громадянина обирати і бути обраним до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших органів народного (національного) представництва; принципи періодичності й обов'язковості, справедливості, дійсності та свободи виборів на основі загального рівного виборчого права під час таємного голосування, які забезпечують свободу волевиявлення виборців; відкритий і гласний характер виборів; здійснення судового та іншого захисту виборчих прав і свобод людини та громадянина, громадського і міжнародного спостереження за виборами; гарантії реалізації виборчих прав і свобод учасників виборчого процесу.
3. Право громадянина обирати і бути обраним закріплюється в конституції та (або) законах, а порядок його здійснення визначається законами й іншими нормативними правовими актами. Законодавче регулювання права обирати і бути обраними, порядку виборів (виборчі системи), а так само обмеження виборчих прав та свобод не повинно обмежувати або скасовувати загальновизнані права та свободи людини і громадянина та конституційні й (або) законодавчі гарантії їхньої реалізації чи носити дискримінаційний характер.
4. Призначення, підготовка та проведення виборів здійснюється на основі конституції і законів.
5. Обрані особи, які отримали необхідну кількість голосів, визначену конституцією, законом, вступають на посаду в порядку і строки, встановлені законами, тим самим визнаючи свою відповідальність перед виборцями, і залишаються на посаді до закінчення строку своїх повноважень або до їхнього припинення в інший спосіб, який регулюється конституцією, законами відповідно до демократичних парламентських і конституційних процедур.
6. Легітимний і публічний характер виборів, захист і реалізація виборчих прав та свобод громадян, кандидатів, політичних партій (коаліцій), які беруть участь у виборах, втілення у правозастосовчій практиці конституційних принципів організації виборчого процесу забезпечується судовими, адміністративними та іншими засобами захисту.
7. Не допускається будь-яка пряма чи непряма участь іноземних громадян, осіб без громадянства, іноземних юридичних осіб, міжнародних громадських рухів, міжнародних організацій у здійсненні діяльності, яка сприяє або перешкоджає підготовці та проведенню виборів до органів державної влади і місцевого самоврядування, інших органів народного (національного) представництва, виборних посадових осіб.
Стаття 2
Загальне виборче право
Дотримання принципу загального виборчого права означає таке:
а) кожний громадянин після досягнення встановленого конституцією, законами віку має право обирати і бути обраним до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших органів народного (національного) представництва, на виборні посади на умовах і в порядку, передбаченому конституцією і законами;
б) право громадянина обирати і бути обраним до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших органів народного (національного) представництва, на виборні посади реалізується незалежно від будь-яких обмежень дискримінаційного характеру за ознакою статі, мови, релігії або віросповідання, політичних або інших переконань, національного або соціального походження, приналежності до національної меншини або етнічної групи, майнового стану чи інших подібних обставин;
в) кожний громадянин, який проживає або знаходиться в період проведення національних виборів за межами території своєї держави, має рівні з іншими громадянами своєї держави виборчі права. Дипломатичні представництва і консульські установи, їхні посадові особи сприяють громадянам у реалізації їхніх виборчих прав і свобод;
г) кожному громадянину гарантується право на отримання інформації про включення його до списку виборців, на уточнення цієї інформації з метою забезпечення її повноти та достовірності, на оскарження в установленому законодавством порядку відмови у включенні його до списку виборців.
Стаття 3
Рівне виборче право
1. Дотримання принципу рівного виборчого права означає таке:
а) кожний громадянин має один голос або рівну з іншими громадянами кількість голосів і вправі здійснити нарівні з іншими громадянами своє право голосувати, причому його голос (голоси) має таку саму вагу, що і голоси інших виборців, при цьому на вагу голосу (голосів) виборця не повинна впливати виборча система, яка застосовується в державі;
б) при проведенні голосування в одномандатних і (або) багатомандатних виборчих округах ці округи утворюються на рівній основі для того, щоб результати голосування якомога точніше і повно відображали волю виборців. Критеріями рівної основи можуть бути приблизна рівність одномандатних виборчих округів за кількістю виборців або приблизна рівність кількості виборців на один депутатський мандат у багатомандатних виборчих округах. Підставами для відхилення від середньої норми представництва можуть бути важкодоступність і віддаленість місцевості, компактність проживання корінних малочисельних народів або інших національних меншин та етнічних груп.
2. Кожний виборець має право на рівний і безперешкодний доступ до виборчої дільниці, а також до приміщення для голосування, щоб реалізувати своє право на участь у вільному голосуванні.
3. Громадянину може бути надана можливість реалізувати своє право на участь у голосуванні шляхом організації дострокового голосування, голосування за межами приміщення для голосування або інших процедур голосування, які забезпечують створення максимальних зручностей для виборців.
4. Кожний громадянин повинен мати рівні правові можливості висунути свою кандидатуру на виборах.
5. Обмеження, пов'язані з особливостями участі у виборчій кампанії кандидатів, які балотуються на виборний пост на новий строк, регулюються конституцією і законами. Дотримання встановлених обмежень не повинно перешкоджати здійсненню депутатами, виборними посадовими особами своїх повноважень і виконанню своїх зобов'язань перед виборцями.
6. Кандидати не мають права використовувати переваги свого службового або посадового становища з метою свого обрання. Перелік порушень принципу рівного виборчого права і міри відповідальності за такі порушення встановлюються законами.
Стаття 4
Пряме виборче право
1. Дотримання принципу прямого виборчого права означає, що громадяни голосують на виборах відповідно за кандидата та (або) список кандидатів або проти кандидата, кандидатів та (або) списку кандидатів безпосередньо, або проти всіх кандидатів та (або) списків кандидатів.
2. Усі депутатські мандати в одній з палат національного законодавчого органу є об'єктом вільної змагальності кандидатів та (або) списків кандидатів у ході всенародних виборів.
3. Якщо національний законодавчий орган є двопалатним і частина або всі депутатські мандати другої його палати не є об'єктом вільної змагальності кандидатів та (або) списків кандидатів у ході всенародних виборів, то це не суперечить цій Конвенції.
Стаття 5
Таємне голосування
1. Дотримання принципу таємного голосування означає виключення будь-якого контролю за волевиявленням виборців, забезпечення рівних умов для вільного вибору.
2. Право громадян на таємницю голосування не може бути жодним чином і нічим обмежене.
3. Вибори проводяться з використанням процедури таємного голосування.
4. Виборчі органи забезпечують дотримання передбачених конституцією, законом, іншими правовими актами умов, які виключають можливість здійснення будь-якого контролю або спостереження за заповненням виборцем бюлетеня в місці таємного голосування, учинення будь-ким дій, які порушують таємницю волевиявлення виборця.
Стаття 6
Періодичні та обов'язкові вибори
1. Вибори органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших органів народного (національного) представництва, які обираються, виборних посадових осіб є обов'язковими і проводяться в строки, встановлені конституцією і законами.
2. Вибори повинні проводитися з періодичністю, встановлюваною конституцією, законами, так, щоб основою органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших органів народного (національного) представництва, які обираються, виборних посадових осіб завжди була вільна воля народу.
3. Строк повноважень органів, які обираються, і виборних посадових осіб установлюється конституцією і законами і може змінюватися лише у передбаченому ними порядку.
4. Не повинні вживатися дії або поширюватися заклики, які спонукають або метою яких є спонукати до зриву чи скасування, або перенесення строку виборів, виборчих дій і процедур, призначених відповідно до конституції, законів.
5. В умовах надзвичайного або воєнного стану для забезпечення безпеки громадян і захисту конституційного ладу відповідно до конституції, законів можуть встановлюватися обмеження прав і свобод із зазначенням меж і строку їхньої дії, а також може бути відкладено проведення виборів.
Стаття 7
Відкриті та гласні вибори
1. Підготовка і проведення виборів здійснюється відкрито та гласно.
2. Рішення органів державної влади, органів місцевого самоврядування, виборчих органів, прийняті в межах їхньої компетенції та пов'язані з призначенням, підготовкою і проведенням виборів, забезпеченням і захистом виборчих прав і свобод громадянина, в обов'язковому порядку підлягають офіційному опублікуванню або доводяться до загального відома іншим шляхом у порядку і строки, передбачені законами.
3. Правові акти та рішення, які зачіпають виборчі права, свободи і обов'язки громадянина, не можуть застосовуватися, якщо вони не опубліковані офіційно для загального відома.
4. Виборчий орган протягом строку, встановленого законодавством про вибори, офіційно публікує у своєму друкованому органі або в інших засобах масової інформації відомості про підсумки голосування, а також інформацію про обраних осіб.
5. Дотримання принципу відкритості та гласності виборів повинно забезпечувати створення умов для здійснення громадського і міжнародного спостереження за виборами.
Стаття 8
Вільні вибори
1. Верховенство конституції є основою для проведення вільних виборів і забезпечення громадянам та іншим учасникам виборчого процесу можливості без будь-якого впливу, насильства, загрози застосування насильства або іншої протиправної дії зробити свій вибір щодо своєї участі чи неучасті у виборах у формах, які допускаються законом, і законними методами, не побоюючись покарання або впливу, якими не були б підсумки голосування і результати виборів, а також правових та інших гарантій неухильного дотримання принципу вільних виборів протягом усього виборчого процесу.
2. Участь громадянина у виборах є вільною та добровільною. Ніхто не може примусити його голосувати "за" або "проти" будь-якого визначеного кандидата (кандидатів), визначеного списку кандидатів, ніхто не має права впливати на громадянина з метою примусити його до участі чи неучасті у виборах, а також на його вільне волевиявлення. Жодний виборець ніким не може бути примушений оголосити, як він має намір голосувати або як він голосував за кандидата (кандидатів), списки кандидатів.
3. Кандидат, політична партія (коаліція) та інші учасники виборчого процесу несуть відповідальність перед суспільством і державою згідно з конституцією та законом. Жодний кандидат, жодна політична партія (коаліція), жодне інше громадське об'єднання або громадська організація не має права використовувати методи психічного, фізичного, релігійного примусу чи заклики до насильства, або погрози застосування насильства, чи будь-які інші форми примусу.
Стаття 9
Дійсні вибори
1. Під час дійсних виборів забезпечується виявлення вільно вираженої волі народу і безпосереднє її здійснення.
2. Дійсні вибори надають виборцям можливість на підставі конституції і законів обирати кандидатів. Під час дійсних виборів існує реальний політичний плюралізм, ідеологічне різноманіття і багатопартійність, які здійснюються через функціонування політичних партій, законна діяльність яких знаходиться під юридичним захистом держави.
3. Під час дійсних виборів забезпечується вільний доступ виборців до інформації про кандидатів, списки кандидатів, політичні партії (коаліції), а також про процес виборів, а кандидатів, політичних партій (коаліцій) - до засобів масової інформації та телекомунікацій.
4. Під час підготовки та проведення виборів використовується державна мова або державні мови, а у випадках і порядку, встановлюваних законами, - також офіційні мови складових частин території держави, мови народів і народностей, національних меншин та етнічних груп на територіях їхнього компактного проживання.
5. Призначення виборів і проведення виборчих дій та процедур повинні здійснюватися у порядку і строки, які дозволяють кандидатам, політичним партіям (коаліціям) та іншим учасникам виборчого процесу розгорнути повноцінну передвиборну агітаційну кампанію.
6. Дійсні вибори передбачають рівні та справедливі правові умови для реєстрації кандидатів, списків кандидатів і політичних партій (коаліцій). Реєстраційні вимоги повинні бути чіткими і не містити умов, які можуть стати підставою для привілеїв або обмежень дискримінаційного характеру. Не допускається довільне або дискримінуюче застосування норм щодо реєстрації кандидатів, списків кандидатів і політичних партій (коаліцій).
7. Кожний кандидат і кожна політична партія (коаліція), які беруть участь у виборах, повинні визнавати підсумки голосування і результати демократичних виборів, мати можливість оскаржити офіційні підсумки голосування, результати виборів, які порушують виборчі права і свободи громадянина, до судових та (або) інших органів у порядку і строки, передбачені законами, міжнародними зобов'язаннями держави.
8. Особи та органи, діяльність яких спрямована на фальсифікацію підрахунку голосів, підсумків голосування і результатів виборів, на перешкоджання вільному здійсненню громадянином його виборчих прав і свобод, у тому числі у формі бойкоту або закликів до бойкоту виборів, відмови від виконання виборчих процедур або виборчих дій, повинні переслідуватися за законом.
Стаття 10
Справедливі вибори
1. Дотримання принципу справедливих виборів повинно забезпечувати створення рівних правових умов для всіх учасників виборчого процесу.
2. Під час проведення справедливих виборів забезпечуються:
а) загальне і рівне виборче право;
б) рівні можливості кожному кандидату або кожній політичній партії (коаліції) для участі у виборчій кампанії, у тому числі для доступу до засобів масової інформації і телекомунікацій;
в) справедливе і гласне фінансування виборів, виборчої кампанії кандидатів, політичних партій (коаліцій);
г) чесність при голосуванні та підрахунку голосів, повне й оперативне інформування про результати голосування з офіційним опублікуванням усіх підсумків виборів;
д) організація виборчого процесу неупередженими виборчими органами, які працюють відкрито та гласно під дієвим громадським і міжнародним спостереженням;
е) швидкий та ефективний розгляд судами й іншими уповноваженими на те органами скарг на порушення виборчих прав і свобод громадян, кандидатів, політичних партій (коаліцій) у часових рамках відповідних етапів виборчого процесу, а також забезпечення права громадянина на звернення до міжнародних судових органів за захистом і відновленням своїх виборчих прав і свобод у порядку, передбаченому нормами міжнародного права.
3. Кандидати можуть бути висунуті виборцями відповідного виборчого округу і (або) у порядку самовисування. Кандидати і (або) списки кандидатів можуть бути висунуті також політичними партіями (коаліціями), іншими громадськими об'єднаннями та іншими суб'єктами права висування кандидатів і (або) списків кандидатів, зазначеними в конституції, законах.
Стаття 11
Проведення виборів виборчими органами (виборчими комісіями)
1. Підготовка та проведення виборів, забезпечення і захист виборчих прав та свобод громадян і контроль за їхнім дотриманням покладаються на виборчі органи (виборчі комісії), статус, компетенція і повноваження яких установлені конституцією, законодавчими актами.
2. Не допускається створення і діяльність інших структур (органів, організацій), які підміняють виборчі органи цілком або частково здійснюють їхні функції, або перешкоджають їхній законній діяльності, або протиправно втручаються в їхню діяльність, або привласнюють їхній статус і повноваження.
3. Порядок формування, повноваження, організація діяльності виборчих органів, а також порядок, підстави і строки розформування складу виборчого органу або дострокового припинення повноважень членів виборчого органу встановлюються законами. При цьому порядок і строки дострокового припинення повноважень членів виборчого органу на підставах, передбачених у законі, а також призначення уповноваженим на те органом нового члена виборчого органу замість того, що вибув, не повинні перешкоджати здійсненню виборчим органом покладених на нього повноважень, порушувати цілісність виборчого процесу, призводити до недотримання строків виконання виборчих дій, порушення виборчих прав і свобод громадян.
4. Сторони визнають можливість надання кандидату, політичній партії (коаліції), яка висунула список кандидатів, права призначити у порядку, передбаченому законом, до виборчого органу, що зареєстрував кандидата (список кандидатів), і до нижчестоящих виборчих органів по одному члену виборчого органу з правом дорадчого голосу, який представляє кандидата, політичну партію (коаліцію), які його призначили.
5. Член виборчого органу з правом дорадчого голосу має право виступати на засіданні виборчого органу, вносити пропозиції з питань, які входять до компетенції виборчого органу, і вимагати проведення з цих питань голосування; має право оскаржити дії (бездіяльність) виборчого органу до вищестоящого виборчого органу або до суду, здійснювати інші повноваження, передбачені законами.
6. Рішення виборчих органів, прийняті в межах їхньої компетенції, обов'язкові для органів виконавчої влади, державних установ, органів місцевого самоврядування, політичних партій та інших громадських об'єднань, їхніх уповноважених представників, організацій, посадових осіб, виборців, нижчестоящих виборчих органів, інших осіб і організацій, зазначених у законах.
7. Сторони своїми законами покладають на державні органи, органи місцевого самоврядування, установи, організації, а також на їхніх посадових осіб обов'язок сприяти виборчим органам у реалізації їхніх повноважень, а на організації, які здійснюють теле- і (або) радіомовлення, і редакції періодичних друкованих видань, зазначені у законодавстві про вибори, - обов'язок надавати виборчим органам безоплатно ефірний час, можливість розміщення друкованої інформації для необхідного інформування виборців про вибори, хід виборчої кампанії.
Стаття 12
Фінансування виборів і виборчої кампанії кандидатів, політичних партій (коаліцій)
1. Фінансування заходів, пов'язаних з виборами, здійснюється за рахунок бюджетних коштів.
2. Держави забезпечують у випадках і порядку, передбаченому конституціями і законами, кандидатам, політичним партіям (коаліціям), які беруть участь у виборах, виділення на справедливих умовах бюджетних коштів, а також можливість утворення позабюджетного фонду при виборчому органі або формування власного грошового виборчого фонду для фінансування своєї виборчої кампанії та використання для цих цілей власних грошових коштів, добровільних грошових пожертвувань фізичних і (або) національних юридичних осіб у розмірах і порядку, передбачених законами. Використання кандидатами, політичними партіями (коаліціями) інших грошових коштів, крім тих, що надійшли до зазначених фондів, повинно бути заборонено законами і тягти відповідальність згідно із законами.
3. Будь-які іноземні пожертвування, у тому числі від іноземних фізичних і юридичних осіб, кандидатам, політичним партіям (коаліціям), які беруть участь у виборах, або іншим громадським об'єднанням, громадським організаціям, що прямо або опосередковано, або іншим чином відносяться до кандидата, політичної партії (коаліції) або знаходяться під їхнім безпосереднім впливом або контролем, сприяють чи допомагають у реалізації цілей політичної партії (коаліції), не допускаються.
4. Сторони забезпечують відкритість і прозорість усіх грошових пожертвувань кандидатам, політичним партіям (коаліціям), які беруть участь у виборах, для того, щоб виключалися заборонені законодавством пожертвування як кандидатам, так і політичним партіям (коаліціям), які висунули кандидатів (списки кандидатів) на виборах.
................Перейти до повного тексту