1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Меморандум


Офіційний переклад
МЕМОРАНДУМ
про взаєморозуміння щодо співробітництва у державному та приватному секторах економіки України між Україною та Європейським інвестиційним банком



Дата вчинення:

18.04.2024



Дата набрання чинності для України:

18.04.2024
МЕМОРАНДУМ ПРО ВЗАЄМОРОЗУМІННЯ
щодо співробітництва у державному та приватному секторах економіки України між Україною та Європейським інвестиційним банком
Вашингтон, 18 квітня 2024
СТАТТЯ 1 МЕТА
СТАТТЯ 2 МАСШТАБИ СПІВПРАЦІ
СТАТТЯ 3 ОБМІН ІНФОРМАЦІЄЮ
СТАТТЯ 4 НЕЗОБОВ’ЯЗУЮЧИЙ ХАРАКТЕР, ПРИВІЛЕЇ ТА ІМУНІТЕТИ
СТАТТЯ 5 ОБМЕЖУВАЛЬНІ ЗАХОДИ (САНКЦІЇ)
СТАТТЯ 6 ЗАХИСТ ДАНИХ, ПРАВИЛА ОПРИЛЮДНЕННЯ ІНФОРМАЦІЇ ТА КОНФІДЕНЦІЙНІСТЬ
СТАТТЯ 7 ВИРІШЕННЯ СПОРІВ
СТАТТЯ 8 ДАТА ПОЧАТКУ, ТЕРМІН ТА ПРИПИНЕННЯ СПІВПРАЦІ
СТАТТЯ 10 ЗМІНИ В УМОВАХ СПІВПРАЦІ
СТАТТЯ 11 ТЛУМАЧЕННЯ
СТАТТЯ 12 ПРАВОЗДАТНІСТЬ ПІДПИСАНТА
СТАТТЯ 13 ПОВІДОМЛЕННЯ ТА КОМУНІКАЦІЇ
СТАТТЯ 14 ВИТРАТИ
Це необов’язковий до виконання меморандум про взаєморозуміння ("Меморандум") між:
Україна ("Україна")
та
Європейським інвестиційним банком
штаб-квартира якого знаходиться
в Люксембурзі за адресою: 98-100 Boulevard
Konrad Adenauer, L-2950, Luxembourg.
("ЄІБ")
разом іменуються "Сторони", кожна з яких - "Сторона".
ВСТУП ТА ПЕРЕДУМОВИ:
(a) ЄІБ є фінансово-інвестиційним підрозділом Європейського Союзу ("ЄС") відповідно до Договору про функціонування Європейського Союзу. Роль ЄІБ полягає у підтримці інвестицій, що відповідають цілям політики ЄС.
(b) ЄІБ є одним з найбільших багатосторонніх кредиторів, що працюють в Україні, з портфелем інвестицій на суму понад 7 млрд євро, що охоплює як державну інфраструктуру, так і малий та середній бізнес і корпорації.
(c) ЄІБ засуджує військове вторгнення російських військ в Україну. ЄІБ підтримував і буде підтримувати Україну, фінансує підтримку України зараз, у її відновленні та на шляху до інтеграції в ЄС.
(d) ЄІБ підтримує відновлення України з моменту окупації Криму росією у 2014 році. Використовуючи досвід, отриманий під час реалізації цих проектів, ЄІБ розробив ефективну систему спрямування коштів в українські міста, що дозволило регулярно завершувати численні успішні проекти з реконструкції.
(e) З початком повномасштабного російського вторгнення у 2022 році ЄІБ значно активізував свою діяльність в Україні, зосередившись, серед іншого, на наданні допомоги в надзвичайних ситуаціях, відновленні та підтримці енергетичного сектору. ЄІБ надав Україні значну фінансову підтримку, загальний обсяг якої з початку війни сягнув 2 млрд євро. Це включає широкий спектр інвестицій, спрямованих на задоволення найнагальніших потреб країни та підтримку її довгострокового відновлення і розвитку.
(f) З метою швидкого нарощування підтримки реконструкції та відновлення України (включаючи нагальні інфраструктурні потреби) шляхом здійснення операцій у державному та приватному секторах з метою пожвавлення економіки та підтримки зусиль країни на шляху до вступу в ЄС, ЄІБ започаткував Ініціативу "EU4U", яка включає, серед іншого, консультативну програму "EU4U" вартістю 100 млн євро та Трастовий фонд "EU4U", для якого держави-члени ЄС зобов’язалися виділити близько 430 млн євро, які, як очікується, будуть доступні протягом року. ЄІБ провів перше засідання Комітету вкладників 4 грудня 2023 року, що ознаменувало офіційний запуск Цільового фонду "EU4U", і з нагоди першого засідання Комітету вкладників було схвалено операцію імпакт-фінансування на суму до 25 млн євро для підтримки зростання МСП, що працюють в Україні.
(g) Крім того, ЄІБ, в контексті Регламенту (ЄС) 2024/792 Європейського Парламенту та Ради від 29 лютого 2024 року про створення Програми для України, отримає цільову гарантію від Європейського Союзу на суму 1,95 млрд євро для операцій у державному секторі (що складається з суверенних та некомерційних субсуверенних проектів), а отже, відіграватиме вирішальну роль як основний партнер-виконавець Програми для України, надаючи кредитування та консультаційну підтримку. Наразі між ЄІБ та Європейською Комісією тривають переговори щодо мандату.
(h) ЄІБ висловлює свою готовність і надалі виступати одним із головних фінансистів та постачальників допомоги у розбудові потенціалу для відновлення України та її вступу до ЄС.
СТАТТЯ 1
Мета
Сторони мають намір закріпити рамки подальшого співробітництва між Сторонами у державному та приватному секторах економіки України, включаючи, але не обмежуючись сферами зазначеними нижче.
Сторони мають намір зафіксувати рамки подальшого співробітництва між Сторонами в контексті Плану України, проектів реконструкції та відновлення України та процесу її вступу до ЄС, відповідно до стратегічних напрямків "Інвестиційної рамкової програми для України".
СТАТТЯ 2
Масштаби співпраці
(a) Сторони мають намір зафіксувати, що їхня співпраця наразі зосереджена на наступних сферах:
(i) Прискорена реалізація існуючих проектів: З метою підтримки реалізації існуючих проектів на 2024 рік готуються виплати понад 500 млн євро кредитів та 60 млн євро грантів. Очікується, що подальшому впровадженню проектів з відновлення сприятиме додаткова технічна допомога з боку консультативної програми EU4U та регулярні огляди проектів між Сторонами у тісній координації з Європейською Комісією та Представництвом ЄС в Україні.
(ii) Відбір нових проектів у державному секторі на національному рівні: Передбачається, що фінансування ЄІБ для нових проектів буде надаватися в рамках різних мандатів, доступних для проектів в Україні (а саме: Інструмент сусідства, розвитку та міжнародного співробітництва - Глобальна Європа (NDICI-GE); Трастовий фонд EU4U та інструменту Ukraine Facility), в залежності від наявності та прийнятності. Портфель проектів ЄІБ у державному секторі в Україні має бути узгоджений з Планом України, як зазначено в інструменті Ukraine facility, зосереджуючись, серед іншого, на зусиллях з відновлення та цілях вступу до ЄС. Відбір проектів у державному секторі має здійснюватися в контексті Управління державними інвестиціями (УДІ) та створення Єдиного портфелю проектів. Сторони передбачають, що портфель нових національних інфраструктурних проектів, які можуть бути реалізовані та управлятися на рівні Уряду України, включаючи державні підприємства та установи, буде потенційно включати:
(1) інвестиції в дорожній сектор, що охоплюють, але не обмежуються реконструкцію та розвиток основних експортних маршрутів (дороги TEN-T, включаючи, але не обмежуючись, M-06 та M-09), співфінансування затверджених проектів Програми "Об’єднуючи Європу" (CEF), спрямованих на покращення інфраструктури перетину кордону з ЄС ("Шляхи солідарності"), а також аварійну реабілітацію та капітальний ремонт пошкодженої національної дорожньої інфраструктури, включаючи мости;
(2) інвестиції в модернізацію залізничних ліній, залізничних вузлів та пунктів перетину кордону;
(3) пріоритетні інвестиції в енергетичний сектор, які спрямовані на підвищення безпеки та надійності гідроенергетики, що охоплюють відновлення обладнання для підвищення операційної стабільності та надійності гідроелектростанцій, а також підтримку ліквідності та стабільності найбільшої гідрогенеруючої компанії;
(4) пріоритетні інвестиції в енергетичний сектор, які спрямовані на підтримку розвитку, інтеграції та локалізації виробництва відновлюваної енергії, включаючи енергію вітру, сонця, біомаси, біометану та інших видів біопалива, відновлюваного водню та інших синтетичних газів, а також потужностей зі зберігання енергії;
(5) пріоритетні інвестиції в енергетичний сектор, які спрямовані на підвищення безпеки, надійності та пропускної спроможності мережі електропередачі, включаючи лінії електропередачі, що з’єднують Україну з державами-членами ЄС, а також придбання та встановлення нових автотрансформаторів та іншого високовольтного, обладнання захисту та автоматизації підстанцій для сприяння відновленню електроенергетичної мережі національного оператора системи передачі;
(6) інвестиції, спрямовані на підвищення рівня цивільного захисту, а також захисту стратегічної національної інфраструктури та цифрової стійкості України, та
(7) інвестиції в інфраструктуру охорони здоров’я.
(iii) Відбір нових проектів у державному секторі на місцевому рівні: Сторони визнають важливість місцевих інвестицій у відновленні України та працюватимуть над подальшим підвищенням ефективності досягнення ключових результатів таких проектів. Діяльність на місцевому рівні повинна і надалі враховувати необхідність підтримувати високий рівень прозорості та доброчесності інвестицій; надавати пріоритет інвестиціям у найбільш постраждалі сектори та регіони України; забезпечувати належний потенціал для реалізації на місцевому рівні; поважати принципи децентралізації та дотримання регіональної політики, як це визначено в Плані України. Сторони передбачають, що буде розроблено низку нових проектів, які можуть бути реалізовані та управлятися на субнаціональному рівні, зокрема, муніципалітетами:
(1) інвестиції, спрямовані на задоволення потреб у комунальних послугах, включаючи водопостачання та водовідведення, централізоване теплопостачання, тверді відходи, забруднення та дезактивацію;
(2) інвестиції, спрямовані на людський вимір відновлення, включаючи енергоефективний ремонт пошкоджених війною громадських будівель і приватних будинків (у контексті триваючої підтримки ЄС створення об’єднань співвласників багатоквартирних будинків) та соціального житла; та
(3) інші види проектів з відновлення, спрямовані на задоволення потреб у місцевій соціальній інфраструктурі, включаючи освітні заклади та інвестиції в інфраструктуру охорони здоров’я.
(iv) Підвищення рівня підтримки приватного сектору: Визнаючи значний попит на інструменти підтримки приватного сектору в Україні ЄІБ розглядає можливість використання поповнення гарантій в рамках програми часткових портфельних гарантій (PPG) EFSD+, а також потенційно додаткових фінансових інструментів та інвестиційних грантів, які будуть впроваджені в рамках Гарантійного механізму "EU4Business" та Рішення щодо місцевої валюти в рамках DCFTA, а також у формі грантів, орієнтованих на вразливі групи та території. Очікується також, що інструмент Ukraine Facility може також дозволити розширити можливості для реалізації проектів приватного сектору в Україні. Крім того, очікується, що Європейський інвестиційний фонд (ЄІФ) запустить механізм гарантування діяльності експортно-кредитних агентств в Україні. ЄІБ також пропонується розглянути можливість запуску гарантійного механізму для підтримки прямих іноземних інвестицій в Україну.
(v) Збільшення консультативної підтримки, включаючи розгортання JASPERS в Україні: Надання допомоги Уряду України (в тому числі Міністерству фінансів України, Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України та іншим галузевим міністерствам за технічної підтримки JASPERS) у підготовці критично важливих інвестицій та стратегій, а також розбудові потенціалу у сферах, зазначених у цьому Меморандумі про взаєморозуміння, але не обмежуючись ними. Крім того, буде надана підтримка у впровадженні дорожньої карти управління державними інвестиціями, як на секторальному, так і на загальному рівні, а також методології визначення пріоритетів та відбору проектів. Передбачається, що програма ЄС JASPERS (Спільна допомога для підтримки проектів у європейських регіонах, партнерство, що фінансується Європейською Комісією та ЄІБ) буде розгорнута в Україні з урахуванням її успішного досвіду на Західних Балканах та в ЄС. JASPERS доповнюватиме та використовуватиме консультативну програму EU4U з бюджетом 100 млн євро.
(c) Сторони домовилися, що ЄІБ, ЄС та Україна спільно розроблять рамкову програму реалізації проекту відповідно до Плану України, в якій будуть визначені короткострокові та середньострокові пріоритети їхньої співпраці, необхідні заходи та графік їхньої реалізації. Очікується, що рамки реалізації проекту будуть узгоджені до 1 червня 2024 року.

................
Перейти до повного тексту