1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
29.07.2009 N 406
Про затвердження Порядку формування та подання органами державної податкової служби описів схем мінімізації (оптимізації) податкових зобов'язань платників податків до Автоматизованого реєстру схем
Відповідно до пункту 1 статті 11 Закону України від 4 грудня 1990 року N 509-XII "Про державну податкову службу в Україні", з метою поліпшення організації контрольно-перевірочної роботи і забезпечення своєчасного та якісного внесення даних до Автоматизованого реєстру схем
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок формування та подання органами державної податкової служби описів схем мінімізації (оптимізації) податкових зобов'язань платників податків до Автоматизованого реєстру схем товарно-грошових потоків та елементів ухилення від сплати платниками податків платежів до бюджету (далі - Порядок), що додається.
2. Головам ДПА в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі забезпечити безумовне дотримання підпорядкованими органами державної податкової служби вимог цього Порядку.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Голови Рубан Н.І.
Голова С.В.Буряк
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ ДПА України
29.07.2009 N 406
ПОРЯДОК
формування та подання органами державної податкової служби описів схем мінімізації (оптимізації) податкових зобов'язань платників податків до Автоматизованого реєстру схем товарно-грошових потоків та елементів ухилення від сплати платниками податків платежів до бюджету
1. Встановлення схем мінімізації податкових зобов'язань та їх опис при оформленні матеріалів перевірок
1.1. Мінімізація (оптимізація) податкових зобов'язань полягає у використанні суб'єктами господарювання прогалин або неврегульованостей у чинному законодавстві з метою мінімізації (оптимізації) податкових зобов'язань у межах чинного законодавчого поля.
При проведенні невиїзних документальних, виїзних планових та позапланових перевірок платників податків з питань дотримання податкового законодавства необхідно проаналізувати показники їх діяльності та документи на наявність застосування схем мінімізації (оптимізації) податкових зобов'язань.
При цьому ознаками ймовірного застосування платником податків схем мінімізації податкових зобов'язань, зокрема, є:
низький рівень податкової віддачі порівняно з іншими суб'єктами господарювання, що здійснюють господарську діяльність у цій сфері;
декларування платником податків при значних обсягах податкових зобов'язань подібних обсягів податкового кредиту (аналогічно валових доходів та валових витрат у деклараціях з податку на прибуток підприємств та деклараціях про доходи фізичних осіб);
заниження ціни продажу постачальником (виробником);
завищення ціни придбання покупцем;
згортання позитивних податкових зобов'язань з накопиченим у декларації з ПДВ від'ємним значенням податку;
постійне проведення попередніх оплат новоствореним платникам ПДВ та подальше коригування такого податкового кредиту;
проведення операцій нетипового експорту товарів;
здійснення комісійної торгівлі суб'єктами господарювання - фізичними особами, які знаходяться на спрощеній системі оподаткування, обліку та звітності;
інші ознаки, які свідчать про наявність наведених схем у діяльності платника.
1.2. У разі встановлення під час перевірки схем мінімізації необхідно обов'язково зафіксувати механізм їх формування, визначити норми законодавчих та нормативно-правових актів, застосування яких дозволяє мінімізувати податкові зобов'язання, а також розмір умовних втрат бюджету від використання цих норм у схемі мінімізації.
1.3. Структурний підрозділ органу ДПС, що очолював перевірку, при складанні матеріалів перевірки забезпечує належний опис встановленої схеми.
Опис схеми має містити: графічне зображення схеми, змістовні пояснення та заходи щодо руйнування встановленої схеми.
При описі схем мінімізації податкових зобов'язань необхідно дотримуватись таких вимог:
1) Графічне зображення схеми повинно бути чітким, якісним, містити всю необхідну інформацію щодо:
суті господарської операції, її обсягу та алгоритму застосування схеми;
переліку суб'єктів господарювання, що були задіяні у схемі, із зазначенням коду ЄДРПОУ (ідентифікаційного номера), назви (П.І.Б.), стану (зокрема, основний платник, або визнаний банкрутом чи ліквідований, із зазначенням дати), місця державної реєстрації (регіону, коду ДПІ), обсягів скоригованого валового доходу у періоді здійснення господарських операцій, а також кількості працюючих;
сум умовних втрат бюджету (у національній валюті України) від застосування схеми в розрізі податків;
норм законодавчих та нормативно-правових актів, із застосуванням яких сформовано схему (з наведенням тільки номерів конкретних пунктів та статей нормативно-правових актів).
2) Пояснення до схеми повинні містити:
детальний опис суті господарських операцій, механізму формування схеми та її негативного впливу на податкові зобов'язання платника податків, які неможливо відобразити графічно;
додаткову інформацію щодо суб'єктів господарювання, які були задіяні у схемі, що не вказана у графічному зображенні та має суттєве значення для визначення механізму формування схеми мінімізації податкових зобов'язань (у тому числі інших суб'єктів господарювання);
норми конкретних пунктів та статей законодавчих та нормативно-правових актів (без їх цитування), із застосуванням яких сформовано схему;
суми умовних втрат бюджету (у національній валюті України) від застосування схеми, з розбивкою за нормами законодавства, використання яких дало можливість мінімізувати платежі до бюджету (або заявляти до відшкодування суми податку на додану вартість).
3) Заходи щодо руйнування встановленої схеми повинні бути конкретними, містити інформацію про проведену органом ДПС роботу у цьому напрямі, зокрема, конкретні пропозиції щодо внесення змін до законодавчих та нормативно-правових актів з питань оподаткування тощо.
1.4. Складені з дотриманням вимог пункту 1.3 цього Порядку описи схем мінімізації (оптимізації) податкових зобов'язань, встановлених при проведенні перевірки, додаються до матеріалів перевірки, які залишаються в органі державної податкової служби, та не вручаються платнику податків.

................
Перейти до повного тексту