1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
23.12.2009 N 28619/7/16-1517-26
ДПАУ розглянула листи Укрзалізниці, ТОВ та відповідь, надану підприємству листом ДПА у м. Києві від 02.11.2009 р. N 4750/10/31-606, а також лист банку щодо застосування норм Закону України "Про податок на додану вартість" (далі - Закон) при оподаткуванні податком на додану вартість операцій з продажу квитків на проїзд у залізничному транспорті через мережу Інтернет та інші канали самообслуговування (наприклад, поштові відділення, мережі автостанцій та інші суб'єкти підприємницької діяльності, які планують здійснювати прийом замовлень на продаж залізничних квитків) і повідомляє.
Як свідчать надані до розгляду додаткові документи (зразки договорів, бланки замовлень на друк оплачених проїзних документів, проїзні документи тощо), при продажу пасажиру залізничного квитка із застосуванням оформлення послуги Інтернет-замовлення, має місце здійснення таких операцій:
- надання пасажиру технічної та технологічної можливості сформувати замовлення проїзних документів через мережу Інтернет, отримати підтвердження факту замовлення та на його підставі отримати проїзний документ (квиток) в будь-якій залізничній касі;
- організаційно-технічне забезпечення доступу до відповідних ресурсів для формування замовлення, що надається учасникам виконання такого замовлення власниками технології;
- посередницькі послуги з продажу залізничних квитків (проїзних документів);
- отримання від пасажирів та перерахування підрозділам Укрзалізниці грошових коштів в оплату проїзних документів;
- отримання від пасажирів та переказ власнику технології формування замовлення грошових коштів в оплату послуг.
Згідно з визначеннями, наданими Правилами перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України (затверджені наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 27.12.2006 р. N 1196, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 04.04.2007 р. за N 310/13577), з урахуванням змін і доповнень (далі - Правила N 1196):
ПРОЇЗНИЙ ДОКУМЕНТ - документ встановленого зразка, що посвідчує право пасажира на проїзд залізничним транспортом та є договором на перевезення. Проїзний документ оформляється на відповідному бланку проїзного документа чи може бути сформований в електронному вигляді (сорок п'ятий абзац пункту 1.7 розділу 1 Правил N 1196) ;
ПРОЇЗНИЙ ДОКУМЕНТ ІЗ ВІДКЛАДЕНИМ ДРУКОМ - замовлений документ, вартість якого сплачена через мережу Інтернет із наступним друком проїзного документа на бланку встановленого зразка у квитковій касі за будь-який час до відправлення поїзда (п'ятдесят другий абзац пункту 1.7 розділу 1 Правил N 1196) ;
ЕЛЕКТРОННИЙ ПРОЇЗНИЙ (ПЕРЕВІЗНИЙ) ДОКУМЕНТ - документ, сформований автоматизованою системою в електронно-цифровій формі, який використовується для підтвердження договору на перевезення пасажира (одинадцятий абзац пункту 1.7 розділу 1 Правил N 1196) ;
КОМІСІЙНИЙ ЗБІР - кошти, сплачені за послугу, пов'язану з оформленням, поверненням, переоформленням проїзних документів (двадцять другий абзац пункту 1.7 розділу 1 Правил N 1196) .
Пунктом 2.34 розділу 2 Правил N 1196 визначено, що продаж проїзних документів здійснюється квитковими касами та через мережу Інтернет. При цьому через мережу Інтернет здійснюється продаж електронних проїзних документів та проїзних документів з відкладеним друком, а оплата вартості проїзних документів здійснюється при замовленні за допомогою платіжних карток (третій абзац пункту 2.34 розділу 2 Правил N 1196) .
При замовленні проїзного документа з відкладеним друком пасажиру видається роздрук - підтвердження замовлення проїзного документа; на підставі такого роздруку у будь-який час до відправлення поїзда касою чи пунктом продажу оформляється проїзний документ на відповідному бланку (п'ятий абзац пункту 2.34 розділу 2 Правил N 1196) .
При замовленні проїзного документа через Інтернет електронний проїзний документ на бланку не друкується, а отриманий пасажиром пароль (захисний код), роздрукований на папері, підтверджує факт отримання коштів перевізником без роздрукування.
Пунктом 2.49 розділу 2 Правил N 1196 визначено, що проїзні документи видаються пасажиру після їх повної оплати.
Пунктом 12 Порядку обслуговування громадян залізничним транспортом, який затверджено постановою КМУ від 19.03.97 р. N 252, з урахуванням змін та доповнень (далі - Порядок N 252), передбачено, що продаж проїзних документів здійснюється, як правило, квитковими касами залізниць, а також може здійснюватися з використанням стаціонарного та мобільного зв'язку, Інтернет, спеціалізованих автоматів обслуговування тощо. Продаж проїзних документів іншими юридичними чи фізичними особами провадиться тільки на підставі укладених в установленому порядку угод з перевізниками.
Зразками наданих до розгляду договорів передбачено, що канали самообслуговування (наприклад, поштові відділення, мережі автостанцій та інші суб'єкти підприємницької діяльності, які планують здійснювати прийом замовлень на продаж залізничних квитків), під час прийому замовлення на продаж проїзних документів отримують кошти в рахунок їх оплати як за такі проїзні документи, так і за надання послуг з їх замовлення.
При цьому при здійсненні операцій із замовлення проїзних документів через віддалені канали самообслуговування, в тому числі і через поштові відділення, мережі автостанцій та через інших суб'єктів підприємницької діяльності, які планують здійснювати прийом замовлень на продаж залізничних квитків, заплановано укладення тільки агентських (субагентських) договорів на прийом платежів з банком, а не договорів з управліннями Укрзалізниці на продаж проїзних документів.
Перерахування коштів, прийнятих в оплату вартості проїзних документів, здійснюватиметься учасниками процесу оформлення проїзних (перевізних) документів через віддалені канали самообслуговування, в тому числі і ТОВ, на рахунки банку для подальшого перерахування їх банком відповідним підрозділам Укрзалізниці.
Таким чином, оплачуючи залізничний квиток безпосередньо в касі, через Інтернет або мережу інших каналів самообслуговування (наприклад, поштові відділення, мережі автостанцій та інші суб'єкти підприємницької діяльності, які планують здійснювати прийом замовлень на продаж залізничних квитків), пасажир спочатку здійснює оплату своєї запланованої поїздки під час такого замовлення незалежно від наміру здійснити її надалі чи скасувати, а потім отримує або безпосередньо проїзний документ, або документ, який дає йому право на отримання проїзного документа у будь-який час до здійснення поїздки.

................
Перейти до повного тексту