1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
06.03.2009 N 162/08-0118
Управління організації роботи з великими платниками податків на виконання п. 4 Плану заходів, затвердженого наказом ДПАУ від 13.02.2009 р. N 65, надає опрацьовані матеріали для включення до посібника.
Начальник Управління В.Бєлкін
Додаток
До Листа ДПА України
06.03.2009 N 162/08-0118
КРИТЕРІЇ
відбору та формування переліку (Реєстру) великих платників податків
1. Коментар
Деякі податкові структури як у розвинених країнах світу, так і тих, що розвиваються, одним з важливих питань роботи ставлять питання організації відносин з великими платниками податків. В першу чергу це такі країни Європи, як Австрія, Бельгія, Великобританія, Нідерланди, Франція, Угорщина та інші.
Це мотивується значимістю податкових надходжень від такої категорії платників податків при формуванні бюджету країни, а також концентрації проблемних аспектів - значні суми недоїмки, застосування схем ухилення від сплати платежів у бюджет, факти шахрайства.
Робота з визначення категорії "великий платник податків" та формування переліків розпочалася на рівні ДПАУ у 2000 році та продовжується по теперішній час.
2. Процедура відбору та формування переліку (Реєстру) великих платників податків
2.1. Відбір та формування переліку великих платників податків
Протягом періоду з 2000 року по 2008 рік критеріальні показники та Порядок відбору платників до категорії великих постійно змінюються та удосконалюються, враховуючи специфіку роботи з великими платниками податків в процесі їх податкового супроводження.
Так, в 2000 році Порядок відбору платників до категорії великих платників податків та процес їх переведення на податкове обслуговування до спеціалізованих інспекцій базувався на інтегруванні трьох кількісних показників, а саме: сукупний валовий дохід; загальна сума нарахованих платежів до бюджету; загальна сума сплачених платежів до бюджету, затверджених наказами ДПАУ від 06.04.2000 р. N 151 "Про затвердження Порядку визначення критеріальних показників стосовно великих платників та методики його застосування" та від 14.04.2000 р. N 170 "Про внесення доповнень до нормативно-правових актів", зареєстрованого в Мін'юсті України 04.05.2000 р. за N 256/4477.
Відбір платників здійснювався одночасно на трьох рівнях: ДПІ в районах міста, ДПІ в місті та ДПА в області.
Контроль за достовірністю та повнотою відбору здійснювався з боку ДПА області. Сформовані переліки погоджувались з ДПАУ в частині відповідності двох критеріальних показників "загальна сума нарахованих та сплачених платежів до бюджету".
В процесі обслуговування великих платників в інспекціях ВПП в 2001 році виникла необхідність у внесенні змін до Порядку відбору платників в частині включення до переліку філій, відділень та інших відокремлених підрозділів, зазначених платників податків, що не мають статусу юридичної особи, що розташовані на території відповідних міст (області), що складають інфраструктуру великого платника податків для формування інтегрованого образу клієнта. Крім того, до визначеного переліку великих платників необхідно включати всі банківські установи, що знаходяться на обліку районів відповідних міст.
Безпосереднє проведення відбору базується на інтегруванні трьох кількісних показників, а саме: сукупний валовий дохід; загальна сума нарахованих платежів до бюджету; загальна сума податку на додану вартість, задекларована до відшкодування. Тобто показник "загальна сума сплачених платежів до бюджету" змінено на "загальна сума податку на додану вартість, задекларована до відшкодування". Вказана зміна критеріальних показників відбулась внаслідок того, що великі платники є ще й платниками, які декларують значні суми ПДВ до відшкодування. Зазначені вище зміни затверджено наказом ДПАУ від 24.07.2001 р. N 296 "Про затвердження Порядку визначення критеріальних показників стосовно великих платників та методики його застосування".
Формування переліків платників, які претендують на включення до категорії великих платників, проводилось на рівні ДПА у відповідних областях з використанням додаткової інформації стосовно уточнення рівня валового доходу з ДПІ районів відповідних міст.
В процесі податкового супроводження великих платників податків виникла необхідність в поверненні до критеріального показника "загальна сума сплачених платежів до бюджету". Тобто відбір великих платників для обслуговування в СДПІ ВПП у 2004 році відбувався на інтегруванні чотирьох кількісних показників, а саме: сукупний валовий дохід; загальна сума нарахованих платежів до бюджету; загальна сума ПДВ, задекларована до відшкодування; загальна сума сплачених платежів до бюджету. Використання вказаних показників давало можливість більш ретельного відбору великих платників, враховуючи використання більш широкого спектру показників результатів діяльності ВПП. Внесені зміни затверджені наказом ДПАУ від 10.04.2003 р. N 172 "Про Зміни та доповнення до Порядку визначення критеріальних показників стосовно великих платників податків та методики його застосування".
Крім того, зазначеним наказом передбачено встановлення контролю зі сторони ДПА відповідних областей - Координаційними Радами щодо організації та контролю за діяльністю СДПІ ВПП (далі - Координаційна Рада), за якістю та повнотою проведення відбору великих платників податків. Прийняття рішення щодо проведення будь-яких коригувань затверджених переліків ВПП здійснюється Координаційною Радою відповідної області з подальшим погодженням з Департаментом організаційно-розпорядчої роботи ДПАУ. Коригування переліків ВПП протягом року можливе лише за наявності об'єктивних причин (ліквідація, реорганізація, новостворення, зміна назви тощо) за поданням облДПА та повідомленням Департаменту організаційно-розпорядчої роботи.
Робота з удосконалення процесу відбору великих платників податків та формування переліків продовжувалась.
Так, наказом ДПАУ від 20.08.2007 р. N 497 були змінені обсяги критеріальних показників та введено додатковий показник середньооблікової чисельності працівників.
При середньообліковій чисельності працівників за звітний (фінансовий) рік меншій, ніж 15 чоловік, загальна чисельність балів зменшується на 2 бали. Якщо загальна сума балів за встановленими показниками більша або дорівнює п'яти, платник відповідає критеріям великого платника податків.
Це дозволило виключити з категорії великих платників податків підприємства, що мінімізують податкові зобов'язання шляхом використання різноманітних схем.
2.2. Порядок відбору великих платників податків та методика його застосування
Великий платник податків - це юридична особа, яка органами державної податкової служби зарахована до категорії великих платників за встановленими критеріями.
Принцип відбору великих платників податків базується на відборі платників податків, які забезпечують не менше 50% надходжень до Державного бюджету України, що формують платники податків міста (області).
Відбір великих платників податків здійснюється ДПА в АР Крим, областях, м. Києві та Севастополі та проводиться за такими етапами:
Етап 1. Відбір платників податків до категорії великих платників податків проводиться методом інтегрування критеріальних показників, а саме:
а) сукупний валовий дохід:
від 20 млн. грн. до 100 млн. грн. - 1 бал;
від 100 млн. грн. до 500 млн. грн. - 2 бали;
понад 500 млн. грн. - 3 бали;

................
Перейти до повного тексту