1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
ОГЛЯДОВИЙ ЛИСТ
10.07.2009 N 14453/7/15-0617
Державним податковим
адміністраціям в Автономній
Республіці Крим, областях,
мм. Києві та Севастополі
Про особливості справляння ресурсних та інших платежів Оглядовий лист по ресурсних та інших платежах
1. По збору за забруднення навколишнього природного середовища
У зв'язку з прийняттям Верховною Радою України Закону України від 26 грудня 2008 року N 835-VI "Про Державний бюджет України на 2009 рік", далі - Закон N 835-VI, Закону України від 17 вересня 2008 року N 515-VI "Про внесення змін до деяких законів України щодо поводження з радіоактивними відходами", далі - Закон N 515-VI, Кабінетом Міністрів України постанови від 3 грудня 2008 року N 1050 "Про внесення змін до Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища і стягнення цього збору", далі - постанова N 1050, якою внесено зміни до Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища і стягнення цього збору, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 1 березня 1999 року N 303, із змінами і доповненнями, далі - Порядок N 303, відбулися зміни в порядку обчислення збору за забруднення навколишнього природного середовища (за текстом - збір) та подання податкової звітності й сплати збору.
Законом N 515-VI, який набрав чинності з 1 січня 2009 року, внесено зміни: до пункту "г" статті 41; частини першої та абзацу першого частини другої статті 44; частини четвертої статті 46 та пункту "а" частини другої статті 47 Закону України від 25 червня 1991 року N 1264-XII "Про охорону навколишнього природного середовища", із змінами і доповненнями, далі - Закон N 1264-XII, та частини першої статті 52 Закону України від 8 лютого 1995 року N 39/95-ВР "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" (із змінами і доповненнями) та статті 4, абзацу сьомого частини першої статті 6 та абзацу десятого частини третьої статті 10 Закону України від 30 червня 1995 року N 255/95-ВР "Про поводження з радіоактивними відходами", із змінами і доповненнями, далі - Закон N 255/95-ВР.
Відповідно до цих змін з 1 січня 2009 року збір встановлюється на основі фактичних обсягів викидів, лімітів скидів забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище і розміщення відходів, утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) (обчислюється пропорційно обсягу та активності радіоактивних відходів, а також для експлуатуючої організації ядерних установок атомних електростанцій - на основі показників виробництва електричної енергії за певний період, для інших суб'єктів діяльності у сфері використання ядерної енергії, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, - пропорційно активності радіоактивних матеріалів, та стягується одночасно з їх придбанням) та тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками (обчислюється пропорційно терміну зберігання радіоактивних відходів понад встановлений строк з урахуванням їх обсягу та активності) (ст. 44 Закону N 1264-XII, п. 2 ст. 1 ч. 1 Закону N 515-VI) .
Так, Законом N 515-VI розширено коло платників збору, а саме, доповнено суб'єктами господарювання (виробниками), які проводять господарську діяльність у сфері використання ядерної енергії та поводження з радіоактивними відходами на території України і в межах її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони та здійснюють:
утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені), зокрема, це експлуатуючі організації ядерних установок атомних електростанцій та інші суб'єкти діяльності у сфері використання ядерної енергії, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України;
тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад встановлений строк, зокрема, це виробники радіоактивних відходів.
Також Законом N 515-VI розширено об'єкти обчислення збором, а саме:
для експлуатуючих організацій ядерних установок атомних електростанцій - це обсяги та активність радіоактивних відходів, а також показники виробництва електричної енергії за певний період;
для інших суб'єктів діяльності у сфері використання ядерної енергії, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, - це активність радіоактивних матеріалів на момент їх придбання;
для виробників радіоактивних відходів - це обсяги та активність радіоактивних відходів, що зберігаються пропорційно терміну зберігання радіоактивних відходів понад встановлений строк (ст. 44 Закону N 1264-XII, п. 2 ст. 1 ч. 1 Закону N 515-VI) .
Статтею 4 Закону N 255/95-ВР передбачено, що кошти від збору, що справляються за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками, спрямовуються до Державного фонду поводження з радіоактивними відходами (далі - Фонд), який є складовою частиною Державного бюджету України, та мають постійне (багаторічне) бюджетне призначення. Порядок визначення розміру збору, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками, а також порядок використання коштів Фонду встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Порядком N 303 встановлено нормативи збору, а також деталізовано норми щодо об'єктів обчислення збором, порядку подання платниками податкових розрахунків й сплати збору. Так, до Порядку N 303 постановою N 1050 внесено зміни, якими передбачено, що базовий податковий (звітний) період збору дорівнює календарному кварталу, і з 1 січня 2009 року платники збору мають звітувати та сплачувати збір за новими правилами, а саме:
платники збору складають податкові розрахунки за формою, затвердженою центральним органом державної податкової служби, наростаючим підсумком за квартал, півріччя, дев'ять місяців та рік і подають їх протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, до органів державної податкової служби:
1) за місцем знаходження стаціонарних джерел забруднення - у разі здійснення викидів стаціонарними джерелами забруднення та скидів;
2) за місцем знаходження спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об'єктів - у разі розміщення відходів;
3) за місцем перебування платника збору на податковому обліку - у разі здійснення викидів пересувними джерелами забруднення.
Якщо місце подання податкових розрахунків не збігається з місцем перебування на податковому обліку підприємства, установи, організації, громадянина - суб'єкта підприємницької діяльності, яким в установленому порядку видано дозвіл на викиди, спеціальне водокористування та розміщення відходів, до органу державної податкової служби, в якому такі підприємство, установа, організація, громадянин перебувають на обліку, подаються протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу, копії відповідних податкових розрахунків (п. 9 Порядку N 303) .
Платники збору протягом десяти календарних днів, що настають після граничного строку подання податкового розрахунку, сплачують збір:
1) за місцем знаходження стаціонарних джерел забруднення - у разі здійснення викидів стаціонарними джерелами забруднення та скидів;
2) за місцем знаходження спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об'єктів - у разі розміщення відходів;
3) за місцем перебування платника збору на податковому обліку - у разі здійснення викидів пересувними джерелами забруднення (п. 10 Порядку N 303) .
Тобто, при здійсненні викидів та скидів стаціонарними джерелами забруднення платники збору мають подавати податкові розрахунки та сплачувати збір за місцем знаходження стаціонарних джерел забруднення; при розміщенні відходів платники збору мають подавати податкові розрахунки та сплачувати збір за місцем знаходження спеціально відведених для розміщення відходів місць чи об'єктів. Зауважимо, що для пересувних джерел забруднення місце подання податкових розрахунків й сплати збору не змінилося.
При цьому, звертаємо увагу, що розмір збору, який справляється у разі відсутності у платника збору затверджених у встановленому порядку лімітів скидів та розміщення відходів чи допущення понадлімітних обсягів скидів та розміщення відходів, збільшено з 5-тикратного на 10-тикратний (п. 8 Порядку N 303) . Інші зміни, які внесені до Порядку N 303, мають регулятивний характер.
Постанова N 1050 набрала чинності з 1 січня 2009 року.
Разом з тим, повідомляємо, що складання та подання платниками остаточних річних звітних (нових звітних, уточнюючих) податкових розрахунків за 2008 рік та сплата збору за цими розрахунками має здійснюватися відповідно до норм пунктів 9 і 10 Порядку N 303, які діяли до набрання чинності постанови N 1050.
Перший податковий (звітний) період, починаючи з якого платники повинні подавати податкові розрахунки та сплачувати збір в умовах змін, передбачених постановою N 1050, - I квартал 2009 року.
Щодо граничних термінів подання податкового розрахунку збору та сплати збору:
за I квартал 2009 року - 12 травня 2009 року, і відповідно граничний термін сплати збору - 20 травня 2009 року;
за півріччя п.р. - 10 серпня 2009 року та 19 серпня 2008 року;
за 9 місяців - 9 листопада 2009 року та 19 листопада 2009 року;
за 2009 рік - 9 лютого 2010 року та 19 лютого 2010 року.
В частині порядку визначення податкових зобов'язань зі збору за квартал, півріччя, дев'ять місяців і 2009 рік, то він залишається незмінним та здійснюється згідно з Порядком N 303, зокрема, платники збору при обчисленні податкових зобов'язань зі збору мають застосовувати механізм індексації нормативів збору шляхом добутку значень проіндексованих нормативів збору у попередньому році на коефіцієнт індексу споживчих цін (індекс інфляції) за попередній рік.
Норма відносно визначення значень проіндексованих нормативів збору у 2007 році залишається незмінною, а саме ці нормативи обчислюються шляхом добутку базових нормативів збору, затверджених додатком 1 до Порядку N 303 (з урахуванням коефіцієнта 2,373), та коефіцієнта індексу споживчих цін (індексу інфляції) за 2006 рік - 1,116.
Разом з цим, із запровадженням з 1 січня 2008 року нового механізму індексації нормативів збору надавалися роз'яснення з питання визначення значень проіндексованих нормативів збору у 2008 році, які залишаються чинними, а саме, починаючи з 2008 року для визначення проіндексованих нормативів збору у поточному році застосовуються значення проіндексованих нормативів збору у попередньому році, а не базових нормативів збору, як це було раніше. Значення проіндексованих нормативів збору у 2007 році індексуються на коефіцієнт індексу споживчих цін (індекс інфляції) за 2007 рік - 1,166 для визначення проіндексованих нормативів збору у 2008 році.
Згідно з інформацією, яка розміщена на веб-сайті Державного комітету статистики України (www.ukrstat.gov.ua), величина індексу споживчих цін (індексу інфляції) у 2008 році (грудень до грудня попереднього року) становить 122,3 відсотка.
У зв'язку з цим, при обчисленні податкових зобов'язань зі збору за квартал, півріччя, дев'ять місяців і 2009 рік платники збору мають застосовувати механізм індексації нормативів збору, як у 2008 році, зокрема, значення проіндексованих нормативів збору у 2008 році індексуються на коефіцієнт індексу споживчих цін (індекс інфляції) за 2008 рік - 1,223 для визначення проіндексованих нормативів збору у 2009 році.
Щодо порядку зарахування коштів збору до бюджету, повідомляємо.
Відповідно до частини четвертої статті 46 Закону N 1264-XII кошти від збору розподіляються між місцевими (сільськими селищними, міськими), обласними та республіканським Автономної Республіки Крим, а також Державним фондами охорони навколишнього природного середовища у співвідношенні відповідно 20, 50 і 30 відсотків, а між Київським, Севастопольським міськими та Державним фондами охорони навколишнього природного середовища - у співвідношенні 70 і 30 відсотків.
У 2009 році Законом N 835-VI встановлено порядок розподілу надходжень збору за забруднення навколишнього природного середовища між спеціальним фондом Державного бюджету України та спеціальним фондом відповідних місцевих бюджетів, як визначено частиною четвертою статті 46 Закону N 1264-XII, крім надходжень від збору за забруднення навколишнього природного середовища, що справляються за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками.
Так, до джерел формування спеціального фонду Державного бюджету України на 2009 рік у частині доходів (п. 20 статті 6 Закону N 835-VI) віднесено 30 відсотків збору, а 70 відсотків збору є джерелом формування спеціального фонду відповідних місцевих бюджетів згідно із законодавством (п. 5 статті 48 Закону N 835-VI). Також джерелом формування спеціального фонду Державного бюджету України на 2009 рік у частині доходів від збору за забруднення навколишнього природного середовища, що справляються за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками, є 100 відсотків цього збору. Відповідно до п. 11 Порядку N 303 платники перераховують суми збору одним платіжним дорученням на рахунки, відкриті в територіальних органах Державного казначейства, які здійснюють розподіл цих коштів у співвідношенні, визначеному законом.
2. По збору за спеціальне використання лісових ресурсів
Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2006 року N 174 "Про плату за використання лісових ресурсів" встановлено, що з 1 січня 2007 року наростаючим підсумком проводиться щорічна індексація нормативів збору за спеціальне використання лісових ресурсів згідно з формулою, визначеною постановою Кабінету Міністрів України від 6 листопада 2003 року N 1735 "Про проведення індексації нормативів плати (збору) за використання природних ресурсів" (далі - постанова N 1735).
Постановою N 1735 визначена наступна формула індексації нормативів:
Н = Н х І / 100,
і п ц
де Н - проіндексований норматив плати (збору) у поточному
і
році, гривень за 1 куб.метр (1 тонну; 1 кілограм; 1 грам);
Н - норматив плати (збору) у попередньому році, гривень за
п
1 куб.метр (1 тонну; 1 кілограм; 1 грам);
І - індекс цін виробників промислової продукції у
ц
попередньому році, відсотків.
Під час проведення індексації базовими вважатимуться значення нормативів збору на 31.12.2006 р., а для нововведених нормативів - на 31 грудня року їх запровадження.
У 2007 році, відповідно до постанов N 174 та N 1735, застосовувалися проіндексовані нормативи збору, а саме нормативи, проіндексовані на індекс цін виробників промислової продукції, який, за розрахунками Державного комітету статистики України, становив у 2006 році 114,1% (лист Держкомстату України від 16.01.2007 N 11/1-8/12).
При обрахуванні сум збору за спеціальне використання лісових ресурсів за 2008 рік, відповідно до постанов N 174 та N 1735, "до нормативів збору у попередньому році", а саме, до нормативів, проіндексованих у 2007 році, застосовується "індекс цін виробників промислової продукції у попередньому році", який, за розрахунками Державного комітету статистики України, у 2007 році становив 123,3% (лист Держкомстату України від 18.01.2008 N 11/3-8/9).
Так, наприклад, нормативи збору першого розряду такс першого лісотаксового пояса за 1 куб.м. ділової великої деревини сосни у 2006, 2007 та 2008 році становлять:
грн.
2006 рік 2007 рік 2008 рік
Норматив,
який затверджено
постановоюN 44, - 51,22 =
Норматив збору
у попередньому
2006 році (а саме
норматив, який
затверджено
постановою N 44) - 51,22 Х на індекс цін
виробників промислової
продукції у 2006 році
- 114,1% / 100 =
Норматив збору
у попередньому
2007 році (а саме:
норматив, який
затверджено
постановою N 44, - 51,22 Х індекс цін
виробників промислової
продукції у 2006 році
114,1%/100) 58,44 Х
індекс цін виробників
промислової продукції
у 2007 році
- 123,3% / 100 =
51,22 58,44 72,06
Статтею 82 Закону України від 26 грудня 2008 року "Про Державний бюджет України на 2009 рік" визначено, що у 2009 році застосовуються нормативи збору за спеціальне використання лісових ресурсів, які діяли у 2008 році.
Таким чином, у 2009 році при обрахуванні сум збору за спеціальне використання лісових ресурсів застосовуються нормативи збору, які діяли у 2008 році, а саме до базових нормативів збору застосовуються індекси цін виробників промислової продукції: у 2006 році - 114,1% (лист Держкомстату України від 16.01.2007 N 11/1-8/12); у 2007 році - 123,3% (лист Держкомстату України від 18.01.2008 N 11/3-8/9).
3. Збір за спеціальне водокористування
В листі встановлені наступні скорочення:
Закон України від 26 грудня 2008 року N 835-VI "Про Державний бюджет України на 2009 рік" - Закон N 835;
Закон України від 3 червня 2008 року N 309-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" - Закон N 309;
Закон України від 21 грудня 2000 року N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", із змінами та доповненнями, - Закон N 2181;
Закон України від 25 грудня 2008 року N 798-VI "Про внесення змін до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" - Закон N 798;Водний кодекс України, із змінами та доповненнями, - Кодекс;
Постанова Кабінету Міністрів України від 16 серпня 1999 року N 1494 "Про затвердження Порядку справляння збору за спеціальне використання водних ресурсів та збору за користування водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту" - Постанова N 1494;
Наказ Міністерства фінансів України, Державної податкової адміністрації України, Міністерства економіки України, Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 01.10.99 року N 231/539/118/219 "Про затвердження Інструкції про порядок обчислення і справляння збору за спеціальне використання водних ресурсів та збору за користування водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту" (із змінами та доповненнями) - Інструкція N 231/539/118/219;
Наказ ДПА України від 23.12.2008 р. N 802 "Про затвердження форм податкових розрахунків збору за спеціальне водокористування в частині використання води" - Наказ N 802.
З метою правильності адміністрування збору за спеціальне водокористування повідомляємо наступне.
I. Щодо особливостей адміністрування збору за спеціальне водокористування у 2009 році
Статтею 10 Закону N 835 установлено, що у 2009 році до нормативів, затверджених у додатках N 1 та N 2 до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", що належать до абсолютних, застосовується коефіцієнт 1, 39. Теж саме передбачено пунктом 8-1 розділу II "Прикінцеві положення" Закону N 309 із доповненнями, внесеними Законом N 798.
Пунктом 8 розділу II "Прикінцеві положення" Закону N 309 запроваджено нормативи збору за спеціальне водокористування в частині використання поверхневих та підземних вод згідно з додатком N 2 до цього Закону, який є його невід'ємною частиною. З метою зменшення навантаження на населення за споживання води, опалення тощо Законом N 309 встановлено понижуючі коефіцієнти:
до нормативів збору за спеціальне водокористування в частині використання поверхневих вод басейнів річок та підземних вод підприємствами житлово-комунального господарства застосовується коефіцієнт 0,3;
для теплоелектростанцій з прямоточною системою водоспоживання збір за обсяг поверхневої води, пропущеної через конденсатори турбін для охолодження конденсату, обчислюється із застосуванням коефіцієнта 0,005.
Порядок обчислення і сплати збору за спеціальне водокористування у 2009 році не змінюється.
Таким чином, при обчисленні податкових зобов'язань зі збору за спеціальне водокористування за перший квартал, півріччя, 9 місяців і 2009 рік платники повинні застосовувати нормативи збору за спеціальне водокористування згідно з додатком N 2 до Закону N 309 та статтею 10 Закону N 835 із застосуванням коефіцієнта 1,439.

................
Перейти до повного тексту