10.08.2004 N 15183/7/23-5317 |
Заступник Голови | В.Копилов |
Країна |
Уповноважена організація |
Форма довідки |
Інша інформація |
Алжирська Народна Демократи- чна Республіка |
Залежно від специфіки обставин, які можуть бути визначені як форс-мажорні, можливим є звернення до органів, які мають владні або регулюючі повноваження у відповідній сфері, включаючи, зокрема, Банк Алжиру (Центральний банк), органів влади та місцевого самоврядування |
Установле- ної форми не існує |
Чітко визначеної процедури не існує. Стаття 307 цивільного кодексу АНДР передбачає, що зобов'язання припиняється, якщо боржник доведе, що виконання цього зобов'язання не є можливим внаслідок незалежних від нього причин. Як правило, як основний документ, що визначає неможливість виконання зобов'язань внаслідок форс-мажорних обставин, в практиці алжирського законодавства є лист однієї сторони контракту на адресу іншої з викладенням обставин, що заважають виконанню її зобов'язань згідно з укладеним контрактом. У разі заперечень іншої сторони, питання стосовно визнання обставин форс-мажорними та можливості звільнення від відповідальності внаслідок цих обставин вирішується в судовому порядку |
Республіка Австрія |
Палата економіки Австрії - тільки у випадку загальновідомих стихійних природних явищ. Усі інші можливі варіанти можуть бути нотаріально засвідчені австрійськими нотаріальними конторами, поліцією, або видаються відповідні довідки- підтвердження підприємствами- партнерами |
Установле- ної форми не існує |
- |
Велико- британія |
Уповноваженої організації не існує |
Не існує |
У праві Великобританії під поняттям форс-мажор розуміється подія, яку не можна передбачити, яку не можна подолати, та вона знаходиться поза межами контролю юридичної особи. Зазвичай, до форс-мажору належать природні явища, дії Уряду, у тому числі зміни в законодавстві (введення ліцензування, квотування тощо), загальнонаціональні страйки, терористичні дії тощо). Усі події, які розглядаються як форс-мажор, мають бути підкріплені відповідними офіційними заявами Уряду |
Грецька Республіка |
Уповноваженої організації не існує |
Не існує |
Законодавством не визначено конкретних організацій (органів), що уповноважені видавати довідки про підтвердження форс-мажорних обставин, які виникли на території країни. Тому джерело підтвердження форс-мажорних обставин в кожному конкретному випадку визначається під час судового розгляду |
Республіка Індія |
Уповноваженої організації не існує |
Не існує |
В Індії приймаються як підтвердження виникнення форс-мажорних обставин офіційні повідомлення засобів масової інформації, повідомлення урядових та інших агентств. Також приймаються довідки закордонної сторони контракту про виникнення обставин непереборної дії як причини невиконання (або затримки з виконанням) зовнішньоторговель- ного контракту, але при цьому факти можуть бути переві- рені по своїх каналах |
Республіка Казахстан |
Законодавчо не визначені |
Установле- ної форми не існує |
Суди РК керуються частиною другою статті 359 Цивільного Кодексу РК, а також ст. 65 Цивільно-процесуаль- ного кодексу РК. При цьому згідно зі ст. 68 ЦПК докази визнаються прийнятими, якщо вони отримані в порядку, передбаченому цим Кодексом, а також відповідають іншим вимогам доказів та доказування (глава 7 ЦПК). Проте ані в ЦК, ані в ЦПК Казахстану не визначено вичерпний перелік форс-мажорних обставин, а також не зазначено, що форс-мажорні обставини повинні бути підтверджені конкретними органами (установами) |
Канада |
Уповноваженої організації не існує |
Установле- ної форми не існує |
У випадку виникнення необхідності підтвердження фактів форс-мажорних обставин застосовуються загальноприйняті в судочинстві механізми. Суперечки розглядаються у судовому порядку з урахуванням нормКонвенції ООН про контракти з міжнародного продажу товарів , стаття 79 |
Литовська Республіка |
Вільнюською, Каунаською, Клайпедською, Шауляйською, Паневежиською торгово- промисловими й ремісничими палатами відповідно до району діяльності |
Оформлюєть- ся на фірмовому бланку палати. Зазначаєть- ся номер, дата, ім'я і прізвище (або найменуван- ня) особи, що подала клопотання, її адреса, сторони договору, обставини неперебор- ної сили, період їх існування та подані документи. Підписуєть- ся генеральним директором або уповноваже- ною ним особою і завіряється печаткою |
Постановою Уряду Литовської Республіки від 13 березня 1997 р. N 222 затверджено порядок видачі довідок, що засвідчують обставини непереборної сили |
Республіка Македонія |
Економічна палата Македонії |
Лист довільної форми |
Листи про підтвердження форс-мажорних обставин видаються у разі письмового звернення суб'єкта зовнішньоекономічної діяльності і подання ним документів, що засвідчують факт виникнення обставин непереборної дії. Листи видаються тільки тим компаніям, які зареєстровані в Економічній палаті Республіки Македонія |
Королівство Марокко |
Уповноваженої організації не існує |
Не існує | - |
Республіка Молдова |
Торгово-промислова палата |
"Certifi- cat" видається на титуль- ному листі ТПП РМ (за вимогою видається на державній або на іншій мові та підписуєть- ся керівницт- вом ТПП РМ) |
На основі Закону РМ від 13.05.99 р. N 393-XIV "О торгово-промышленной палате" затверджено Положення "О выдаче свидетельства о подтверждении наличия форс-мажорных обстоятельств" від 05.04.2002 р. б/н. |
Королівство Нідерланди |
Нотаріус, муніципалітет або керівний орган провінції тощо |
Установле- ної форми не існує |
У договірній юридичній практиці Королівства Нідерланди надання довідки про підтвердження форс-мажорних обставин не передбачено жодним нормативним чи законодавчим документом. При виникненні у однієї з сторін зовнішньоекономічного договору форс-мажорних обставин, вона повідомляє про це іншу сторону. При існуванні розбіжностей у тлумаченні обставин або самого факту форс-мажору одна із сторін учасниць може вимагати розгляду питання у суді згідно з положеннями підписаного контракту |
Об'єднані Арабські Емірати |
Судові інстанції |
Визначаєть- ся судом і здійснюєть- ся за його рішенням виконавчими службами |
- |
Російська Федерація |
Торгово-промислова палата |
Сертифікат на бланку ТПП РФ |
Постановою Правління Торгово-промислової палати РФ від 30.09.94 р. N 28-4 (чинна) визначений порядок засвідчення ТПП РФ обставин форс-мажору згідно з умовами зовнішньоторговельних контрактів та міжнародних договорів Російської Федерації. Визначення непереборної сили (форс-мажору) проводиться згідно з принципами УНІДРУА (ст. 7.1.7), членом якої є Російська Федерація |
Румунія |
Торгово-промислова палата |
Установле- ної форми не існує |
- |
Словацька Республіка |
У разі виникнення форс-мажорних обставин у сільському господарстві - Міністерство сільського господарства СР; у промисловості - Міністерство економіки СР; у інших сферах - Словацька торговельно- промислова палата; у окремих випадках - арбітражний суд при Словацькій торговельно- промисловій палаті або інші цивільні суди при розгляді окремих справ |
Установле- ної форми не існує, видається з печаткою і підписом уповноваже- ного працівника палати чи міністер- ства |
- |
Сполучені Штати Америки |
Органи судової влади - "personal and subject matter jurisdiction" (рішення адміністративних і звичайних судів, а також арбітражів (binding arbitration). Відповідні державні органи або організації (роз'яснення/ довідки) |
Установле- ної форми не існує |
Якщо форс-мажорні обставини склалися внаслідок дії державних органів, в результаті чого відповідне законодавство або нормативний акт зазнали змін, в такому випадку відповідний орган або організація можуть надати роз'яснення/довідку щодо змін. Часто потреби в подібних роз'ясненнях немає, оскільки відповідна інформація перед запровадженням змін в дію широко публікується в громадських об'явах (public notices), а також у федеральному реєстрі (Federal Register) США. Якщо довідка про підтвердження форс-мажорних обставин стосується окремих дій органів влади, зацікавлена сторона може подати офіційний запит згідно з федеральним законом про свободу інформації (The Freedom of Information Act), згідно з яким вся інформація (якщо вона несекретна) стосовно даної ситуації повинна бути надана. В певних ситуаціях довідками про підтвердження форс-мажорних обставин можуть служити рапорти та звіти поліцейських, пожежних, митних та інших служб безпеки |
Турецька Республіка |
Торгово-промислові палати |
Довідки довільної форми |
У разі видання такої довідки, наприклад, однією із торгово-промислових палат України, вона повинна бути засвідчена у МЗС України. Подальша легалізація цієї довідки у Посольстві Туреччини на Україні не потрібна, оскільки Україна приєдналася до Конвенції про апостиль . Якщо такої угоди не укладено, то довідка потребує легалізації у відповідному посольстві Туреччини за кордоном |
Туркмені- стан |
Торгово-промислова палата |
Сертифікат на бланку ТПП Туркмені- стану |
Постановою Правління ТПП Туркменістану від 16.06.2003 р. N 31 було затверджено Положення "Про порядок свідчення обставин форс-мажору", який і діє на даний час |
Угорська Республіка |
Уповноваженої організації не існує. Виключення. Торгова Палата за місцем знаходження фірми-перевізника - у випадку настання форс-мажорних обставин при виконанні зобов'язань перевізниками |
Не існує |
Документ про підтвердження форс-мажорних обставин може бути складений посадовою особою, представником державного органу, органу місцевого самоврядування чи групою осіб, які готові засвідчити настання такої події. При цьому в судовій практиці беззаперечним свідченням настання форс-мажорних обставин вважається довідка, видана спеціальними уповноваженими експертами юстиції. При розходженні висновків експертів суд запрошує висновок Асоціації експертів юстиції |
Чеська Республіка |
Торгово-промислова палата по країнах СНД |
Довільна | - |
Швейцарська Конфедера- ція |
Уповноваженої організації не існує |
Не існує |
У Конфедерації не видаються довідки про підтвердження форс-мажорних обставин, які сталися на території країни. Наявність форс-мажорних обставин визнається у разі погодження з цим фактом всіх сторін контракту. У випадку незгоди однієї із сторін проблема вирішується у судовому порядку |