1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
10.08.2004 N 15183/7/23-5317
Про форс-мажорні обставини
До Державної податкової адміністрації України, у зв'язку з введенням в дію Закону України від 05.02.2004 р. N 1454-IV "Про внесення змін до статті 6 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", надходять в значній кількості запити підпорядкованих податкових органів щодо порядку віднесення непередбачених та непереборних подій до форс-мажорних обставин.
Статтею 6 Закону України від 16.04.91 р. N 959-XII "Про зовнішньоекономічну діяльність" передбачено право суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності при складанні тексту зовнішньоекономічного договору (контракту) використовувати відомі міжнародні звичаї, рекомендації міжнародних органів та організацій, якщо це не заборонено прямо та у виключній формі цим та іншими Законами України.
При цьому сторони самостійно передбачають у форс-мажорному застереженні підстави виникнення, обов'язковість сповіщення з визначенням строків дії, наслідки настання підстав для звільнення від відповідальності, як це визначено формою зовнішньоекономічних договорів, Положення про які затверджені наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 06.09.2001 р. N 201.
Проаналізувавши визначення форс-мажорних обставин, наведених в нормативних актах, та з метою однозначного тлумачення і використання в подальшій роботі Державна податкова адміністрація України вважає, що до форс-мажорних обставин слід відносити:
надзвичайну і непереборну за наявних умов силу, дія якої може бути викликана винятковими погодними умовами і стихійним лихом (ураган, буря, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, землетрус, пожежа, просідання і зсув ґрунту, замерзання моря, закриття морських проток, які трапляються на звичайному морському шляху між портами відвантаження і вивантаження, інше стихійне лихо) або непередбаченими ситуаціями, що відбуваються незалежно від волі і бажання замовника або виконавця (війна, блокада, страйк, аварія), що призводять до порушення умов укладених контрактів.
Відповідно до абзацу третього статті 1 Закону України від 05.02.2004 р. N 1454-IV "Про внесення змін до статті 6 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті", підтвердженням форс-мажорних обставин є відповідна довідка Торгово-промислової палати або іншої уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов договору.
Статтею 14 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" встановлено, що Торгово-промислова палата України засвідчує обставини форс-мажору відповідно до умов зовнішньоторговельних угод і міжнародних договорів України, а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні.
За міжнародною практикою питання про кваліфікацію тих чи інших обставин як підстав звільнення від відповідальності вирішується зовнішньоторговельним арбітражем (наприклад, Міжнародним комерційним судом при Торгово-промисловій палаті, Арбітражним судом Міжнародної Торгової Палати та інше).
Разом з тим, офіційні документи, які свідчать про настання форс-мажорних обставин, можуть надаватися різними уповноваженими органами країн відповідно до їх національного законодавства, і статус таких органів також буде визначатися національним законодавством цих країн.
Враховуючи наведене, Державна податкова адміністрація України вважає, що офіційним підтвердженням виникнення форс-мажорних обставин буде оригінал документа уповноваженого органу країни виникнення таких обставин, виконаний на фірмовому бланку організації з відповідними реквізитами: дата, вихідний номер, назва документа (свідоцтво, сертифікат, висновок, довідка тощо), відповідний текст, підпис посадової особи, зазначення посади особи, що підписала документ, відтиск печатки організації.
Крім того, з метою підтвердження періоду дії форс-мажорних обставин, Державна податкова адміністрація України вважає за необхідне в зазначеному документі вказувати настання і закінчення дії непереборної сили, та як наслідок, у разі відсутності у документі дати закінчення терміну форс-мажорних обставин зазначений документ не повинен прийматися до уваги органами державної податкової служби.
Офіційне підтвердження виникнення форс-мажорних обставин повинно бути легалізоване в консульській установі України в державі, де відбулися обставини непереборної сили, або засвідчене в посольстві відповідної держави в Україні та легалізоване в Міністерстві закордонних справ України.
Разом з цим, Державна податкова адміністрація України надсилає для використання в роботі Узагальнену інформацію щодо практики підтвердження форс-мажорних обставин, надану Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України листом від 29.06.2004 р. N 50-29/1102.
Заступник Голови В.Копилов
Додаток
до листа
10.08.2004 N 15183/7/23-5317
Країна Уповноважена
організація
Форма
довідки
Інша інформація
Алжирська
Народна
Демократи-
чна
Республіка
Залежно від
специфіки
обставин, які
можуть бути
визначені як
форс-мажорні,
можливим є
звернення до
органів, які мають
владні або
регулюючі
повноваження у
відповідній сфері,
включаючи,
зокрема, Банк
Алжиру
(Центральний
банк), органів
влади та місцевого
самоврядування
Установле-
ної форми
не існує
Чітко визначеної
процедури не існує.
Стаття 307 цивільного
кодексу АНДР
передбачає, що
зобов'язання
припиняється, якщо
боржник доведе, що
виконання цього
зобов'язання не є
можливим внаслідок
незалежних від нього
причин. Як правило,
як основний документ,
що визначає
неможливість
виконання зобов'язань
внаслідок
форс-мажорних
обставин, в практиці
алжирського
законодавства є лист
однієї сторони
контракту на адресу
іншої з викладенням
обставин, що
заважають виконанню
її зобов'язань згідно
з укладеним
контрактом. У разі
заперечень іншої
сторони, питання
стосовно визнання
обставин
форс-мажорними та
можливості звільнення
від відповідальності
внаслідок цих
обставин вирішується
в судовому порядку
Республіка
Австрія
Палата економіки
Австрії - тільки у
випадку
загальновідомих
стихійних
природних явищ.
Усі інші можливі
варіанти можуть
бути нотаріально
засвідчені
австрійськими
нотаріальними
конторами,
поліцією, або
видаються
відповідні
довідки-
підтвердження
підприємствами-
партнерами
Установле-
ної форми
не існує
-
Велико-
британія
Уповноваженої
організації не
існує
Не існує У праві
Великобританії під
поняттям форс-мажор
розуміється подія,
яку не можна
передбачити, яку не
можна подолати, та
вона знаходиться поза
межами контролю
юридичної особи.
Зазвичай, до
форс-мажору належать
природні явища, дії
Уряду, у тому числі
зміни в законодавстві
(введення
ліцензування,
квотування тощо),
загальнонаціональні
страйки, терористичні
дії тощо). Усі події,
які розглядаються як
форс-мажор, мають
бути підкріплені
відповідними
офіційними заявами
Уряду
Грецька
Республіка
Уповноваженої
організації не
існує
Не існує Законодавством не
визначено конкретних
організацій
(органів), що
уповноважені видавати
довідки про
підтвердження
форс-мажорних
обставин, які виникли
на території країни.
Тому джерело
підтвердження
форс-мажорних
обставин в кожному
конкретному випадку
визначається під час
судового розгляду
Республіка
Індія
Уповноваженої
організації не
існує
Не існує В Індії приймаються
як підтвердження
виникнення
форс-мажорних
обставин офіційні
повідомлення засобів
масової інформації,
повідомлення урядових
та інших агентств.
Також приймаються
довідки закордонної
сторони контракту про
виникнення обставин
непереборної дії як
причини невиконання
(або затримки з
виконанням)
зовнішньоторговель-
ного контракту, але
при цьому факти
можуть бути переві-
рені по своїх каналах
Республіка
Казахстан
Законодавчо не
визначені
Установле-
ної форми
не існує
Суди РК керуються
частиною другою
статті 359 Цивільного
Кодексу РК, а також
ст. 65
Цивільно-процесуаль-
ного кодексу РК. При
цьому згідно зі
ст. 68 ЦПК докази
визнаються
прийнятими, якщо вони
отримані в порядку,
передбаченому цим
Кодексом, а також
відповідають іншим
вимогам доказів та
доказування (глава 7
ЦПК). Проте ані в ЦК,
ані в ЦПК Казахстану
не визначено
вичерпний перелік
форс-мажорних
обставин, а також не
зазначено, що
форс-мажорні
обставини повинні
бути підтверджені
конкретними органами
(установами)
Канада Уповноваженої
організації не
існує
Установле-
ної форми
не існує
У випадку виникнення
необхідності
підтвердження фактів
форс-мажорних
обставин
застосовуються
загальноприйняті в
судочинстві
механізми. Суперечки
розглядаються у
судовому порядку з
урахуванням нормКонвенції ООН про контракти з міжнародного продажу товарів
,
стаття 79
Литовська
Республіка
Вільнюською,
Каунаською,
Клайпедською,
Шауляйською,
Паневежиською
торгово-
промисловими й
ремісничими
палатами
відповідно до
району діяльності
Оформлюєть-
ся на
фірмовому
бланку
палати.
Зазначаєть-
ся номер,
дата, ім'я
і прізвище
(або
найменуван-
ня) особи,
що подала
клопотання,
її адреса,
сторони
договору,
обставини
неперебор-
ної сили,
період їх
існування
та подані
документи.
Підписуєть-
ся
генеральним
директором
або
уповноваже-
ною ним
особою і
завіряється
печаткою
Постановою Уряду
Литовської Республіки
від 13 березня
1997 р. N 222
затверджено порядок
видачі довідок, що
засвідчують обставини
непереборної сили
Республіка
Македонія
Економічна палата
Македонії
Лист
довільної
форми
Листи про
підтвердження
форс-мажорних
обставин видаються у
разі письмового
звернення суб'єкта
зовнішньоекономічної
діяльності і подання
ним документів, що
засвідчують факт
виникнення обставин
непереборної дії.
Листи видаються
тільки тим компаніям,
які зареєстровані в
Економічній палаті
Республіки Македонія
Королівство
Марокко
Уповноваженої
організації не
існує
Не існує -
Республіка
Молдова
Торгово-промислова
палата
"Certifi-
cat"
видається
на титуль-
ному листі
ТПП РМ (за
вимогою
видається
на
державній
або на
іншій мові
та
підписуєть-
ся
керівницт-
вом ТПП РМ)
На основі Закону РМ
від 13.05.99 р.
N 393-XIV "О
торгово-промышленной
палате" затверджено
Положення "О выдаче
свидетельства о
подтверждении наличия
форс-мажорных
обстоятельств" від
05.04.2002 р. б/н.
Королівство
Нідерланди
Нотаріус,
муніципалітет або
керівний орган
провінції тощо
Установле-
ної форми
не існує
У договірній
юридичній практиці
Королівства
Нідерланди надання
довідки про
підтвердження
форс-мажорних
обставин не
передбачено жодним
нормативним чи
законодавчим
документом. При
виникненні у однієї з
сторін
зовнішньоекономічного
договору
форс-мажорних
обставин, вона
повідомляє про це
іншу сторону. При
існуванні
розбіжностей у
тлумаченні обставин
або самого факту
форс-мажору одна із
сторін учасниць може
вимагати розгляду
питання у суді згідно
з положеннями
підписаного контракту
Об'єднані
Арабські
Емірати
Судові інстанції Визначаєть-
ся судом і
здійснюєть-
ся за його
рішенням
виконавчими
службами
-
Російська
Федерація
Торгово-промислова
палата
Сертифікат
на бланку
ТПП РФ
Постановою Правління
Торгово-промислової
палати РФ від
30.09.94 р. N 28-4
(чинна) визначений
порядок засвідчення
ТПП РФ обставин
форс-мажору згідно з
умовами
зовнішньоторговельних
контрактів та
міжнародних договорів
Російської Федерації.
Визначення
непереборної сили
(форс-мажору)
проводиться згідно з
принципами УНІДРУА
(ст. 7.1.7), членом
якої є Російська
Федерація
Румунія Торгово-промислова
палата
Установле-
ної форми
не існує
-
Словацька
Республіка
У разі виникнення
форс-мажорних
обставин у
сільському
господарстві -
Міністерство
сільського
господарства СР; у
промисловості -
Міністерство
економіки СР; у
інших сферах -
Словацька
торговельно-
промислова палата;
у окремих випадках
- арбітражний суд
при Словацькій
торговельно-
промисловій палаті
або інші цивільні
суди при розгляді
окремих справ
Установле-
ної форми
не існує,
видається з
печаткою і
підписом
уповноваже-
ного
працівника
палати чи
міністер-
ства
-
Сполучені
Штати
Америки
Органи судової
влади - "personal
and subject matter
jurisdiction"
(рішення
адміністративних і
звичайних судів, а
також арбітражів
(binding
arbitration).
Відповідні
державні органи
або організації
(роз'яснення/
довідки)
Установле-
ної форми
не існує
Якщо форс-мажорні
обставини склалися
внаслідок дії
державних органів, в
результаті чого
відповідне
законодавство або
нормативний акт
зазнали змін, в
такому випадку
відповідний орган або
організація можуть
надати
роз'яснення/довідку
щодо змін. Часто
потреби в подібних
роз'ясненнях немає,
оскільки відповідна
інформація перед
запровадженням змін в
дію широко
публікується в
громадських об'явах
(public notices), а
також у федеральному
реєстрі (Federal
Register) США.
Якщо довідка про
підтвердження
форс-мажорних
обставин стосується
окремих дій органів
влади, зацікавлена
сторона може подати
офіційний запит
згідно з федеральним
законом про свободу
інформації (The
Freedom of
Information Act),
згідно з яким вся
інформація (якщо вона
несекретна) стосовно
даної ситуації
повинна бути надана.
В певних ситуаціях
довідками про
підтвердження
форс-мажорних
обставин можуть
служити рапорти та
звіти поліцейських,
пожежних, митних та
інших служб безпеки
Турецька
Республіка
Торгово-промислові
палати
Довідки
довільної
форми
У разі видання такої
довідки, наприклад,
однією із
торгово-промислових
палат України, вона
повинна бути
засвідчена у МЗС
України. Подальша
легалізація цієї
довідки у Посольстві
Туреччини на Україні
не потрібна, оскільки
Україна приєдналася
до Конвенції про апостиль
.
Якщо такої угоди не
укладено, то довідка
потребує легалізації
у відповідному
посольстві Туреччини
за кордоном
Туркмені-
стан
Торгово-промислова
палата
Сертифікат
на бланку
ТПП
Туркмені-
стану
Постановою Правління
ТПП Туркменістану від
16.06.2003 р. N 31
було затверджено
Положення "Про
порядок свідчення
обставин
форс-мажору", який і
діє на даний час
Угорська
Республіка
Уповноваженої
організації не
існує. Виключення.
Торгова Палата за
місцем знаходження
фірми-перевізника
- у випадку
настання
форс-мажорних
обставин при
виконанні
зобов'язань
перевізниками
Не існує Документ про
підтвердження
форс-мажорних
обставин може бути
складений посадовою
особою, представником
державного органу,
органу місцевого
самоврядування чи
групою осіб, які
готові засвідчити
настання такої події.
При цьому в судовій
практиці
беззаперечним
свідченням настання
форс-мажорних
обставин вважається
довідка, видана
спеціальними
уповноваженими
експертами юстиції.
При розходженні
висновків експертів
суд запрошує висновок
Асоціації експертів
юстиції
Чеська
Республіка
Торгово-промислова
палата по країнах
СНД
Довільна -
Швейцарська
Конфедера-
ція
Уповноваженої
організації не
існує
Не існує У Конфедерації не
видаються довідки про
підтвердження
форс-мажорних
обставин, які сталися
на території країни.
Наявність
форс-мажорних
обставин визнається у
разі погодження з цим
фактом всіх сторін
контракту. У випадку
незгоди однієї із
сторін проблема
вирішується у
судовому порядку

................
Перейти до повного тексту