- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 115/3/15-0111 від 03.02.99
м.Київ
Кабінету Міністрів України
Про стан надходжень до бюджету дивідендів на частку державного майна в акціонерних товариствах
За даними оперативного контролю податкових органів за станом на 15 жовтня 1998 року в Україні зареєстровано 32080 акціонерних товариств, з них засновані на державній формі власності 5715 одиниць або 17,8%. З числа акціонерних товариств з часткою державного майна із 100-відсотковим капіталом обліковується 919 одиниць або 16,1%; товариств, в яких частка держмайна понад 50%, - 797 одиниць або 14%; 265 товариств або 4,6% мають частку держмайна від 40 до 50%; 385 одиниць або 6,7% - від 30 до 40%; 1125 одиниць або 20% - від 20 до 30%; 733 одиниці або 12,8% - від 10 до 20%; 1067 одиниць або 18,7% мають частку держмайна у статутному фонді до 10%.
Надходження дивідендів від суб'єктів підприємницької діяльності, утворених за участю державних підприємств та організацій, за станом на 28 грудня 1998 р. склали 41,4 млн.грн. або 41,4%, замість 100 млн.грн., передбачених в Указі Президента України від 21.01.98 р.
N 41 "Про запровадження режиму жорсткого обмеження бюджетних видатків та інших державних витрат, заходи щодо забезпечення надходження доходів до бюджету і запобігання фінансовій кризі".
Основною причиною низького рівня надходжень до бюджету дивідендів на частку державного майна є збитковість підприємств. Так, із загальної кількості акціонерних товариств тільки 1580 або 27,6% мали балансовий прибуток і 1007 - прибуток для розподілу (чистий прибуток), 467 товариств нарахувало дивіденди в сумі 49,6 млн.грн., в т. ч. по частці держави - 12,4 млн.грн., з них було перераховано до бюджету 10,3 млн.грн.
Крім того, зменшення надходжень дивідендів на частку держмайна до бюджету є результатом зменшення на окремих акціонерних товариствах частки акцій, яка належить державі. Так, в Донецькій області в III кварталі 1998 р. кількість акціонерних товариств, які мають в своєму статутному фонді частку державної власності, зменшилась на 19, оскільки частка, що належить державі, була викуплена акціонерами.
Негативно вплинули на стан надходжень відсутність коштів на рахунках акціонерних товариств, діючий порядок розподілу дивідендів, а також порушення, які призвели до заниження прибутку при розподілі.
Так, за даними перевірок, на 2403 акціонерних товариствах було виявлено заниження прибутку при розподілі на 30 підприємствах на суму 377,8 тис.грн. Всього за наслідками перевірок було донараховано дивідендів на частку державного майна на суму 8,8 млн.грн., фінансових санкцій 1,7 млн.грн., адмінштрафів на 5,4 тис.грн.
Матеріали перевірок податкових органів свідчать, що рішення про розподіл дивідендів приймаються не завжди, навіть при наявних джерелах для їх виплати. Наприклад, в Автономній Республіці Крим із 40 акціонерних товариств, які отримали прибутки для розподілу дивідендів за наслідками роботи за 1997 р., нарахували дивіденди тільки 16 або 40%, у Вінницькій області 23 акціонерних товариства, які отримали прибутки за 1997 р., не нараховували дивіденди на частку акцій, що належать державі, оскільки не проводились збори акціонерів, в Тернопільській області із 50 підприємств, що мали чистий прибуток, прийняли рішення про нарахування дивідендів лише 25.
Так, по ВАТ "Свалявські мінеральні води" Закарпатської області, частка держави в статутному фонді якого складає 33%, прибуток за результатами 1997 р. склав 883,9 тис.грн., за рішенням зборів акціонерів жодної гривні не було виплачено на частку державного майна. Проте з цієї суми 25 тис.грн. направили до резервного фонду, 77 тис.грн. - на соціальний розвиток, 78,9 тис.грн. - на заохочення, 144,3 тис.грн. - на інші цілі.
................Перейти до повного тексту