1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
31.01.2005 N 1864/7/25-0017
Про стан роботи з розгляду скарг платників податків на рішення органів державної податкової служби
За 2004 рік від платників податків до ДПА в АР Крим, областях, м. Києві і Севастополі та ДПІ у містах з районним поділом надійшло 10755 повторних скарг (заяв), в яких оскаржено 16196 податкових повідомлень-рішень (постанов) органів ДПС. Порівняно з 2003 р. надходження скарг від платників податків в цілому збільшилось на 1837, або в 1,2 рази. Найбільше скарг надійшло на податкові повідомлення-рішення (постанови) податкових органів м. Києва - 1356, Донецької області - 1353, Львівської - 1211, АР Крим - 644, Запорізької області - 607, Харківської - 585, Дніпропетровської - 569, Рівненської - 359. До зазначених 8 ДПА надійшла майже кожна друга скарга від загальної їх кількості.
За результатами розгляду 15732 оскаржених податкових повідомлень-рішень (постанов) скасовано - 2622 або 16,7% від розглянутих, у тому числі 2421 податкових повідомлень-рішень про визначення сум податкових зобов'язань та застосування штрафних (фінансових) санкцій (16,1%) на загальну суму 1055992,7 тис. грн. Слід зазначити, що при значному збільшенні кількості оскаржених рішень відсоток скасованих рішень в цілому по Україні порівняно з 2003 роком зменшився на 3 пункти (з 19,7 до 16,7%).
Із 164 скасованих ДПАУ податкових повідомлень-рішень про визначення сум податкових зобов'язань та застосування штрафних (фінансових) санкцій з ПДВ та податку на прибуток 15 податкових повідомлень-рішень (9,1%) скасовано з причин неправомірного застосування податковими органами додаткової штрафної санкції (пп.17.1. ст. 17 Закону України від 21.12.2000 р. N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (далі - Закон N 2181).
При розгляді первинних та повторних скарг платників податків регіональними та місцевими податковими органами не завжди враховувалися норми законодавства щодо можливості прийняття за розглядом скарги рішення менш сприятливого для платників податків, ніж рішення, яке оскаржувалося. У минулому році ДПАУ за розглядом повторних скарг прийнято 104 рішення про збільшення сум податкових зобов'язань на загальну суму 12319,1 тис. грн. Зокрема, за розглядом повторної скарги ВАТ (Одеські область), враховуючи, що на дату перевірки сумі ПДВ була відшкодована підприємству з бюджету ДПАУ збільшила на 103280 грн. донараховану суму ПДВ. Під час розгляду скарги ТОВ (м. Київ) з'ясовано, що ДПІ у Печерському районі м. Києва неправильно визначено суму штрафної санкції з податку на прибуток, і ДПАУ збільшила на 4460300 грн. штрафну санкцію за заниження податку на прибуток.
Працівниками ДПІ у Ленінському районі м. Севастополя при надсиланні податкового повідомлення-рішення за матеріалами перевірки товарної біржі та під час розгляду первинної і повторної скарг не враховано вимог п.2 податкового роз'яснення щодо застосування пп.17.1.3 та 17.1.9 Закону N 2181, затвердженого наказом ДПАУ від 05.07.2002 р. N 3104, зокрема, що у разі коли платник податків здійснює грошові виплати без попереднього нарахування та сплати податку, збору (обов'язкового платежу), якщо відповідно до законодавства таке нарахування та сплата є обов'язковою передумовою виплати, такий платник податків сплачує штраф у подвійному розмірі від суми зобов'язання з такого податку, збору (обов'язкового платежу). Тому рішенням ДПАУ, прийнятим за розглядом повторної скарги, застосовано до товарної біржі штрафну санкцію в сумі 342784 грн. 80 коп. відповідно до пп.17.1.9 Закону N 2181.
У 2004 р. поряд зі збільшенням кількості скарг на рішення про застосування штрафних санкцій за порушення Закону України "Про патентування деяких видів підприємницької діяльності" (далі - Закон про патентування) та Указу Президента України "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки" збільшилася і кількість скасованих оскаржених рішень.
Зокрема, ДПІ у Шевченківському районі м. Києва за розглядом акта перевірки від 28.04.2004 р., з посиланням на Закон про патентування, прийнято податкове повідомлення-рішення від 07.05.2004 р. N 05612308 про застосування до ТОВ 2567 грн. штрафних (фінансових) санкцій. Однак перевіркою встановлено, що в залі гральних автоматів ТОВ було розміщено 14 гральних автоматів, використовувалися лише 13 гральних автоматів і на момент перевірки оригінали 14 торгових патентів знаходилися у приміщенні залу гральних автоматів (розміщені один за одним у прозорих файлах формату А-4), тобто фактично оригінали торгових патентів знаходилися на видному місці. Зазначене не було враховано ДПІ та ДПА при розгляді матеріалів перевірки і первинної та повторної скарг ТОВ, тому рішенням ДПАУ від 30.11.2004 р. N 10870/6/25-2215 скасовано зазначене податкове повідомлення-рішення ДПІ.
ДПАУ рішенням від 24.12.2004 р., прийнятим за розглядом повторної скарги, скасовано податкове повідомлення-рішення Городоцької МДПІ Хмельницької області від 10.08.2004 р. в частині застосування до ТОВ 619,02 грн. штрафної санкції. Під час розгляду первинної та повторної скарги податковими органами області не було враховано вимог п.4 ст. 3 Закону про патентування стосовно граничних рівнів вартості торгового патенту.
За розглядом повторної скарги приватного підприємства рішенням ДПАУ зменшено розмір фінсанкції за несвоєчасне оприбуткування готівки в касі на 6378,5 грн. і скасовано в зазначеній частині податкове повідомлення-рішення Петропавлівської МДПІ Дніпропетровської області та рішення, прийняті ДПІ і ДПА за розглядом скарг, тому що до 29.09.2001 р. не було передбачено відповідальності у вигляді штрафу до СПД за несвоєчасне оприбуткування готівки в касі (передбачалася штрафна санкція за неоприбуткування готівки в касі підприємства).
Неякісні перевірки та невиконання спеціалістами ДПІ вимог нормативних актів щодо оформлення матеріалів перевірок, неврахування при застосуванні штрафних (фінансових) санкцій податкових роз'яснень ДПАУ, помилкове застосування норм чинного податкового законодавства призводять до збільшення кількості обґрунтованих скарг платників податків, значних витрат робочого часу для розгляду скарг та здійснення додаткових перевірок.

................
Перейти до повного тексту