1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
24.09.2004 N 442/2/17-3210
На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 21.07.2004 р. N 32118/1/1-04 (до листа Комітету Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності від 16.07.2004 р. N 06-10/10-919 щодо визначення періоду, з якого слід застосовувати розмір прожиткового мінімуму, встановлений Законом України від 11.05.2004 р. N 1704-IV, з метою визначення об'єкта оподаткування доходів фізичних осіб згідно з нормами Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб", Державна податкова адміністрація України всебічно розглянула зазначене питання і повідомляє.
На виконання зазначеного доручення Кабінету Міністрів України співвиконавці (Мінфін, Мінпраці та Мін'юст України) письмово висловили своє ставлення до цього питання.
З огляду на різноманітність поглядів щодо періоду, з якого слід застосовувати розмір прожиткового мінімуму (386,73 грн. для працездатних осіб), встановлений Законом України "Про затвердження прожиткового мінімуму на 2004 рік" від 11.05.2004 р. N 1704-IV, який набрав чинності з дня його опублікування (з 27.05.2004 р.), для застосування положень Закону ДПА України запропонувала Кабінету Міністрів України розглядати дане питання у контексті формування доходної частини бюджету та бюджетних відносин (лист ДПА України від 20.08.2004 р. N 1064/3/17-3210).
Такий підхід є більш виваженим, конструктивним, відповідає суспільним інтересам.
Тобто ДПА України поділяє точку зору Міністерства фінансів України і вважає, що немає законодавчих підстав для зміни у середині бюджетного (податкового) року розміру прожиткового мінімуму (365 грн. для працездатних осіб), встановленого Законом України "Про прожитковий мінімум на 2003 рік" від 28.11.2002 р. N 247-IV, оскільки саме цей розмір макроекономічного показника було покладено в основу формування Державного бюджету України та місцевих бюджетів на 2004 рік, зокрема для визначення об'єкта оподаткування (податкового кредиту, податкової соціальної пільги, податкового зобов'язання) із доходів фізичних осіб, та фактично використовувався із 1 січня 2004 року податковими агентами і платниками податку.
Грунтуючись на нормі частини 1 ст. 2 та частини 3 ст. 4 Закону України "Про прожитковий мінімум" від 15.07.99 р. N 966-XIV, розмір прожиткового мінімуму (386,73 грн. для працездатних осіб, із заокругленням - 387 грн.), встановлений Законом України "Про затвердження прожиткового мінімуму на 2004 рік" від 11.05.2004 р. N 1704-IV, який набрав чинності з дня його опублікування (з 27.05.2004 р.), повинен застосовуватися як макроекономічний показник для розрахунку показників Державного бюджету України на 2005 рік, в тому числі як стандарт для визначення об'єкта оподаткування (податкового кредиту, податкової соціальної пільги, податкового зобов'язання) у 2005 податковому році відповідно до Закону.
За таких умов збережеться роль прожиткового мінімуму як макроекономічного показника, усувається ризик втрат доходної частини місцевих бюджетів в умовах зниженої ставки оподаткування (13%), стає передбачуваним розрахунок обсягу податкових соціальних пільг на бюджетний (податковий) рік, забезпечується стабільність показника впродовж бюджетного року, нівелюється вплив фактору руйнування податкової бази та не створюється негативний прецедент перегляду в середині бюджетного року макроекономічного показника.
Утриматись від створення негативного прецеденту зобов'язує і Закон України "Про систему оподаткування". Відповідно до ст. 3 Закону України "Про систему оподаткування" принципами побудови системи оподаткування, зокрема, є:
стабільність - забезпечення незмінності податків і зборів (обов'язкових платежів) і їх ставок, а також податкових пільг протягом бюджетного року:
економічна обгрунтованість - встановлення податків і зборів (обов'язкових платежів) на підставі показників розвитку національної економіки та фінансових можливостей з урахуванням необхідності досягнення збалансованості витрат бюджету з його доходами.
Відповідно до Закону право на отримання податкової соціальної пільги методологічно залежить від рівня прожиткового мінімуму (пп.6.5.1 ст. 6) та рівня мінімальної заробітної плати (пп.6.1.1 ст. 6), встановленого законом на 1 січня звітного податкового року. У свою чергу, рівень мінімальної заробітної плати розраховується із врахуванням рівня прожиткового мінімуму (абзац третій ст. 2 Закону України "Про прожитковий мінімум". Зміна розміру прожиткового мінімуму на працездатну особу серед бюджетного року безпосередньо вплине на зменшення суми нарахованого податку та спричинить руйнування податкової бази 2004 року (в умовах діючих норм Закону), оскільки розшириться коло осіб, які матимуть право на отримання податкової соціальної пільги внаслідок підвищення верхньої межі доходу, яка дає право на отримання цієї пільги (пп.6.5.1 ст. 6).
Якщо оперувати даними щодо кількості осіб, які отримували оподатковуваний дохід у першому кварталі 2004 року, відповідно до звітних даних за формою N 1ДФ (15402 тис. осіб), то за рахунок підвищення розміру прожиткового мінімуму (387 грн. замість 365 грн.) кількість осіб, які будуть віднесені до пільгової категорії, буде становити 9252 тис. осіб (60% від загальної кількості).

................
Перейти до повного тексту