- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
17.01.2004 N 394/5115-2316 |
Визначення поняття приватизації наведено в статті
1 Закону України
"Про приватизацію державного майна", відповідно до якої приватизація державного майна (далі - приватизація) - це відчуження майна, що перебуває у державній власності.
Об'єкт оподаткування. Відповідно до Закону України
"Про приватизацію державного майна" до об'єктів приватизації належать: майно підприємств, цехів, виробництв, інших підрозділів, які є єдиними (цілісними) майновими комплексами, якщо в разі їх виділення у самостійні підприємства не порушується технологічна єдність виробництва з основної спеціалізації підприємства, із структури якого вони виділяються; об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти; акції (частки, паї), що належать державі у майні господарських товариств та інших об'єднань.
Статтею 27 Закону України
"Про приватизацію державного майна" передбачено порядок оформлення договірних відносин приватизації шляхом оформлення угод приватизації. Під час приватизації об'єкта державного майна укладається відповідний договір купівлі-продажу, а згідно з п. 6 цієї статті під час продажу акцій акціонерних товариств, створених у процесі приватизації або корпоратизації, договір купівлі-продажу не укладається, крім продажу їх пакетом відповідно до плану приватизації (плану розміщення акцій).
З метою оподаткування податком на додану вартість операцій приватизації державного майна такі операції необхідно розмежовувати. Так, операції з продажу за компенсацію об'єктів приватизації, що здійснюються відповідно до договору купівлі-продажу, є об'єктом оподаткування податком на додану вартість згідно з підпунктом п. 3.1.1 статті
3 Закону України
"Про податок на додану вартість" (далі - Закон) і оподатковуються за повною ставкою податку на додану вартість.
Якщо відповідно до договорів купівлі-продажу пакета акцій або акцій товариства, що належать державі у господарських товариствах, здійснюється продаж таких акцій, то такі операції згідно з підпунктом 3.2.1 статті
3 Закону не є об'єктом оподаткування податком на додану вартість.
Що стосується оподаткування податком на додану вартість операцій безоплатної передачі об'єктів відповідно до Закону України
"Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", то відповідь з цього питання буде додатково надана після його опрацювання з Комітетом з питань фінансів банківської діяльності Верховної Ради України.
База оподаткування податком на додану вартість. Об'єкти оподаткування, визначені статтею 3 Закону, оподатковуються за ставкою 20 відсотків бази оподаткування, визначеної статтею 4 Закону. Визначена сума податку на додану вартість додається до ціни товарів (робіт, послуг).
Так, п. 4.1 статті 4 Закону встановлено, що база оподаткування операцій з продажу товарів (робіт, послуг) визначається виходячи за їх договірної (контрактної) вартості, визначеної за вільними або регульованими цінами з урахуванням загальнодержавних податків (зборів, платежів), збільшеної на будь-яку суму коштів, на вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податку через будь-яку третю особу у зв'язку з компенсацією вартості товарів (робіт, послуг), що продаються.
Таким чином, сума податку на додану вартість, обчислена виходячи із початкової вартості під час оголошення конкурсу, а після фактичного продажу - виходячи із кінцевої ціни, додається до визначених цін незалежно від способів продажу (конкурентні, неконкурентні). На думку ДПА України, для того щоб уникнути непорозумінь під час продажу об'єктів приватизації, потрібно на всіх етапах - як під час початкової оцінки майна, так і під час кінцевої - враховувати податок на додану вартість у загальній ціні продажу.
Одночасно слід врахувати те, що статтею
29 Закону України
"Про приватизацію державного майна" встановлено відповідальність за порушення законодавства про приватизацію, а постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.97
N 910 затверджені розмір та порядок сплати штрафних санкцій. Враховуючи те що сума санкції, яку сплачують покупці в разі повної або часткової несплати в установлений Законом України "Про приватизацію державного майна" термін коштів за об'єкт приватизації, встановлена у відсотках до ціни, за яку придбано цей об'єкт, а також те, що така ціна включає суму податку на додану вартість, з отриманої суб'єктом приватизації у вигляді санкції суми коштів виділяється податок на додану вартість, який в установленому порядку перераховується до бюджету. (Наприклад, ціна продажу об'єкта приватизації з урахуванням податку на додану вартість становить 12 000 тис. грн. Сума санкції - 20 відсотків від ціни продажу - становить 2 400 тис. грн. (12 000 х 20 %). Сума 2 400 тис. грн. підлягає розподілу: 2 000 тис. грн. - розмір санкції, а 400 тис. грн. - податок на додану вартість, який перераховується до бюджету).
Порядок нарахування податку на додану вартість. Сума податку на додану вартість, обчислена виходячи з бази оподаткування, є податковими зобов'язаннями, які виникають відповідно до правил, встановлених п. 7.3 статті 7 Закону, а саме: датою виникнення податкових зобов'язань під час продажу товарів (робіт, послуг) вважаються дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше, або дата зарахування коштів від покупця на банківський рахунок як оплати, отриманої за товари (роботи, послуги), або дата відвантаження товарів (дата передачі права власності на об'єкт), а для робіт (послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт виконання робіт (послуг). Такий порядок не поширюється на операції з продажу товарів (робіт, послуг), оплата вартості яких відбувається за рахунок бюджетних коштів.
Враховуючи те що відповідно до статті
8 Закону України
"Про приватизацію державного майна" покупцями об'єктів приватизації є громадяни України, іноземні громадяни, особи без громадянства, юридичні особи, зареєстровані на території України та інших держав, а джерелом компенсації за приватизовані об'єкти є їх власні та позичені кошти, кошти іноземних інвесторів, то податкові зобов'язання по операціях з приватизації об'єктів нараховуються відповідно до п. 7.3.1 статті 7 Закону залежно від того, яка подія відбувається раніше - надходження коштів у рахунок оплати об'єкта, що приватизується, чи передача права власності на нього.
................Перейти до повного тексту