1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
ЛИСТ
26.01.2004 N 1189/7/15-2317
Державним податковим
адміністраціям в Автономній
Республіці Крим, областях,
мм. Києві та Севастополі
Про податок на додану вартість
У зв'язку з особливостями та змінами в оподаткуванні, які було прийнято Законом України "Про Державний бюджет України на 2004 рік", Державна податкова адміністрація України, в частині приватизації державного майна, повідомляє наступне.
З 1 січня 2004 року відповідно до пункту 49 статті 80 Закону України "Про Державний бюджет на 2004 рік" припинено дію пп. 5.1.19 статті 5 Закону України "Про податок на додану вартість", згідно з яким звільнялися від оподаткування податком на додану вартість операції з приватизації державного та комунального майна, крім безоплатної приватизації житлового фонду. Визначення поняття приватизації наведено в статті 1 Закону України "Про приватизацію державного майна", відповідно до якої приватизація державного майна (далі - приватизація) - це відчуження майна, що перебуває у державній власності.
Об'єкт оподаткування.
Відповідно до Закону України "Про приватизацію державного майна" до об'єктів приватизації належать: майно підприємств, цехів, виробництва, інших підрозділів, які є єдиними (цілісними) майновими комплексами, якщо в разі їх виділення у самостійні підприємства не порушується технологічна єдність виробництва з основної спеціалізації підприємства з структури якого вони виділяються; об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти; акції (частки, паї), що належать державі у майні господарських товариств та інших об'єднань.
Статтею 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" передбачено порядок оформлення договірних відносин приватизації шляхом оформлення угод приватизації. При приватизації об'єкта державного майна укладається відповідний договір купівлі-продажу, а відповідно до п. 6 цієї статті при продажу акцій акціонерних товариств, створених у процесі приватизації або корпоратизації, договір купівлі-продажу не укладається, крім продажу їх пакетом згідно з планом приватизації (план розміщення акцій).
З метою оподаткування податком на додану вартість операцій з приватизації державного майна такі операції необхідно розмежовувати. Так, операції з продажу за компенсацію об'єктів приватизації, що здійснюються у відповідності до договору купівлі-продажу, є об'єктом оподаткування податком на додану вартість у відповідності до пп. 3.1.1 статті 3 Закону України "Про податок на додану вартість" (далі - Закон) та оподатковуються за повною ставкою податку на додану вартість. Якщо у відповідності до договорів купівлі-продажу пакета акцій або акцій товариства, що належать державі у господарських товариствах, здійснюється продаж таких акцій, то такі операції згідно з пп. 3.2.1 статті 3 Закону не є об'єктом оподаткування податком на додану вартість.
Що стосується оподаткування податком на додану вартість операцій з безоплатної приватизації об'єктів у відповідності до Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", то відповідь з цього питання буде додатково надана після його опрацювання з Комітетом з питань фінансів і банківської діяльності Верховної Ради України.
База оподаткування податком на додану вартість.
Об'єкти оподаткування, що визначені статтею 3 Закону, що частково вказані в попередньому пункті, оподатковуються за ставкою 20 відсотків бази оподаткування, визначеної статтею 4 Закону. Визначена сума податку на додану вартість додається до ціни товарів (робіт, послуг).
Так, п. 4.1 статті 4 Закону встановлено, що база оподаткування визначається виходячи з їх договірної (контрактної) вартості, визначеної за вільними або регульованими цінами з урахуванням загальнодержавних податків (зборів, платежів), збільшена на будь-яку суму коштів, на вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику через будь-яку третю особу в зв'язку з компенсацією вартості товарів (робіт, послуг), що продаються.
Таким чином, сума податку на додану вартість, обчислена виходячи із початкової вартості при об'яві конкурсу, а при фактичному продажу виходячи із кінцевої ціни, додається до визначених цін, незалежно від способів продажу (неконкурентні, конкурентні). На думку ДПА України, для того щоб уникнути непорозумінь при продажу об'єктів приватизації, необхідно на всіх етапах, як при початковій оцінці майна, так і при кінцевій, враховувати податок на додану вартість в загальній ціні продажу.
Одночасно з цим слід врахувати те, що статтею 29 Закону України "Про приватизацію державного майна" встановлена відповідальність за порушення законодавства про приватизацію, на виконання якої постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.97 N 910 затверджено розмір та порядок сплати штрафних санкцій. Враховуючи те, що розмір санкції, яку сплачують покупці у разі повної або часткової несплати в установлений Законом України "Про приватизацію державного майна" термін коштів за об'єкт приватизації, встановлено у відсотках до ціни, за яку куплено цей об'єкт, а також те, що така ціна включає і суму податку на додану вартість, то із отриманої суб'єктом приватизації у вигляді санкції суми коштів виділяється податок на додану вартість, який в установленому порядку перераховується до бюджету (наприклад, ціна продажу об'єкта приватизації з урахуванням податку на додану вартість становить 12000 тис. грн. Сума санкції 20 відсотків від ціни продажу становить 2400 тис. грн. (12000 х 20 %). Сума 2400 тис. грн. підлягає розподілу, із якої 2000 тис. грн. - розмір санкції, а 400 тис. грн. - податок на додану вартість, який перераховується до бюджету).
Порядок нарахування податку на додану вартість.
Сума податку на додану вартість, обчислена виходячи із бази оподаткування є податковими зобов'язаннями, які виникають у відповідності до правил, встановлених п. 7.3 статті 7 Закону, а саме датою виникнення податкових зобов'язань при продажу товарів (робіт, послуг) вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше або дата зарахування коштів від покупця на банківський рахунок, як оплата, отримана за товари (роботи, послуги), або дата відвантаження товарів (дата передачі права власності на об'єкт), а для робіт (послуг) - дата оформлення документа, що засвідчує факт виконання робіт (послуг). Такий порядок не розповсюджується на операції з продажу товарів (робіт, послуг), оплата вартості яких відбувається за рахунок бюджетних коштів.

................
Перейти до повного тексту