1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 85/23-2110 від 23.03.99
м.Київ
Голові Верховної Ради
України
О.М.Ткаченку
Щодо виникнення від'ємного значення об'єкта оподаткування
На сучасному етапі соціально-економічного розвитку України одним із загальних завдань є становлення ефективної податкової системи як інструменту державного регулювання економіки.
Головною ознакою нині діючої податкової системи України є те, що в ній платежі підприємств, установ і організацій переважають над надходженнями від населення, що обумовлює значну роль, яку відіграють підприємства як платники податків у формуванні доходної частини бюджету. За своєю питомою вагою суттєве місце в надходженнях бюджету займає податок на прибуток підприємств, порядок нарахування та сплати якого встановлений Законом України "Про оподаткування прибутку підприємств" в редакції від 22.05.97 р. N 283/97-ВР.
Державна податкова адміністрація України здійснила необхідні організаційні заходи щодо його запровадження і за результатами дії Закону протягом 1998 року надала ряд пропозицій щодо його удосконалення.
Разом з тим, ще залишаються окремі норми Закону, які дозволяють платникам податку ухилятися під оподаткування в межах чинного законодавства.
Так, п.6.1 ст.6 Закону від 22.05.97 р. N 283/97-ВР "Про внесення змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" передбачено перенесення сум від'ємного значення об'єкта оподаткування платника податку за результатами звітного (податкового) кварталу на наступні податкові періоди. Перенесення від'ємного значення передбачено протягом 20 наступних кварталів до повного погашення такого від'ємного значення об'єкта оподаткування.
Результати проведених документальних перевірок свідчать, що посадові особи багатьох великих підприємств використовують норму зазначеної статті Закону в цілях ухилення від оподаткування шляхом штучного завищення валових витрат або заниження валових доходів, тим самим створюючи від'ємне значення об'єкта оподаткування.
Як правило, завищення від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток вимірюється в значних розмірах, що фактично дає можливість великому підприємству не сплачувати цей податок протягом п'яти років.
Зазначеному сприяє те, що у платника податку при відсутності податкового зобов'язання по податку на прибуток чинною нормою Закону не передбачена відповідальність у вигляді застосування фінансових санкцій.
Тільки за результатами документальних перевірок великих підприємств, проведених протягом IV кварталу 1998 року, завищення підземного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток виявлено у понад 400 підприємств на загальну суму майже 700 млн. грн., тим самим попереджено приховування від сплати податку на прибуток у наступних податкових періодах на суму понад 200 млн. грн.
Найбільш характерними порушеннями, які призвели до завищення сум від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток підприємствами є:
безпідставне включення до складу валових витрат затрат, пов'язаних з експлуатацією легкового автотранспорту, капітальним ремонтом основних засобів (на суму, що перевищує 5 відсотків балансової вартості основних фондів), пов'язаних з розрахунком приросту (убутку) балансової вартості залишків матеріальних активів, утриманням житлового фонду, по якому не прийнято рішення про передачу на баланс місцевих рад, а також заниження розміру валових доходів звітних періодів шляхом невключення виручки від продажу товарів (робіт, послуг) по окремих операціях (товарообмінні операції, продаж продукції своїм працівникам за пільговими цінами тощо), невірного визначення сум амортизаційних відрахувань.
Так, перевіркою ДАЕК "Крименерго" встановлено, що підприємством в порушення пп.4.1.6 п.4.1 ст.4 Закону від 22.05.97 р. N 283/97-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств" до складу валових доходів не включено суми безнадійної заборгованості у розмірі 16600 тис. грн., та в порушення пп.5.3.9 п.5.3 ст.5 до складу валових витрат безпідставно віднесені витрати у сумі 4447,0 тис. грн., які не підтверджуються первинними (платіжними, розрахунковими та ін.) документами. У результаті зазначеного підприємству зменшено суму від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток у розмірі 21047,0 тис. грн.
Перевіркою ДАЕК "Харківобленерго" встановлено, що в порушення пп. 5.3 ст. 5 Закону "Про оподаткування прибутку підприємств" до складу валових витрат підприємством віднесено понаднормові втрати в електричних мережах на загальну суму 12991,0 тис. грн.
Типовим по структурних підрозділах Державного підприємства "Придніпровська залізниця" (Дніпропетровська обл.) є порушення п.8.7 ст.8 Закону "Про оподаткування прибутку підприємств" (334/94-ВР ). Так, наприклад, в результаті віднесення до валових витрат, витрат пов'язаних з поліпшенням основних фондів у розмірі понад 5 відсотків від балансової вартості на проведення поточного і капітального ремонту, придбання матеріалів, запчастин, електроенергії тощо, Дніпропетровським локомотивним депо завищено суми валових витрат на 10594,8 тис. грн., дистанцією колії Нижньодніпровськ-Вузол - на 4076,2 тис. грн., Верхівцевською колійно-машинною станцією N 202 - на 6874,3 тис. грн., Керченською дистанцією колії - на 4424,9 тис. грн. Усього за результатами перевірки ДП "Придніпровська залізниця" та його структурних підрозділів встановлено завищення від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток на загальну суму 39134,2 тис. грн.
Аналогічне порушення встановлене при перевірці ДП "Південна залізниця" (Харківська обл.), в результаті чого зменшено суми від'ємного значення об'єкта оподаткування по прибутку на 18589,9 тис. грн.
Крім того, за результатами перевірки підприємств залізничного транспорту встановлено, що всі управління доріг, а також їх структурні підрозділи не є платниками податку на прибуток у зв'язку з наявністю від'ємного значення об'єкта оподаткування. Зазначене утворилось за рахунок переносу балансових збитків у розмірі 1067,4 млн. грн., що виникли в результаті продовження Кабінетом Міністрів України (постанова від 28.06.97 р. N 605) до 01.07.98 р. норм відрахувань на повне відновлення та капремонт, збільшені на коефіцієнт 6,3, що діяв протягом 1995 - 1996 рр. Штучне створення балансових збитків у великих розмірах практично дає можливість протягом 5 років не бути платниками цього податку.

................
Перейти до повного тексту