1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 5289/7/24-2117 від 23.04.2001
Про надання методичних рекомендацій
( Із змінами, внесеними згідно з Листом ДПА N 5627/7/24-2117 від 28.04.2001 ) ( На доповнення додатково див. Листи ДПА N 3627/7/24-2117 від 28.04.2001 N 5886/7/24-2117 від 06.05.2001 N 6169/7/24-2117 від 16.05.2001 N 7005/7/24-2117 від 29.05.2001 N 7598/7/24-2117 від 08.06.2001 )
ДПА України надає методичні рекомендації стосовно застосування окремих норм Положення про списання та розстрочення податкового боргу платників податків у зв'язку з відміною картотеки (далі - Положення), затвердженого наказом ДПА від 01.03.2001 р. N 81 та зареєстрованого в Мін'юсті України 27.03.2001 р. N 281/5472:
До пункту 2 та підпунктів 3.1, 3.2:
Списанню та розстроченню відповідно до Положення підлягають суми податкового боргу, які визначаються лише за даними карток особових рахунків платників податків, що ведуться в органах державної податкової служби згідно з діючим порядком, крім випадків передбачених пунктом 3.8 Положення.
Списанню (розстроченню) на загальних підставах підлягають суми податкового боргу зі сплати мита (державного мита), оскільки ці суми є заборгованістю перед бюджетом і передані податковим органам для стягнення.
Не підлягають списанню та розстроченню суми боргу платника податків на доходи фізичних осіб, збору до Державного інноваційного фонду, відрахувань та зборів на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання автомобільних доріг загального користування та по інших платежах, облік яких не ведеться податковими органами, за виключенням сум, які були донараховані відповідними органами до 01.01.2001 р. і знайшли відображення в картках особових рахунків станом до 01.01.2001 р.
Звертаємо увагу на особливості застосування процедури списання сум заборгованості по збору до Державного інноваційного фонду, відрахувань та зборів на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання автомобільних доріг загального користування, розстрочених ДПА України з 01.11.99 р. по 01.01.2002 р. підприємствам гірничо-металургійного комплексу на виконання вимог Закону України від 14.07.99 р. N 934-XIV "Про проведення економічного експерименту на підприємствах гірничо-металургійного комплексу України".
Підприємства - учасники експерименту звертаються до ДПА України з відповідною заявою, на підставі якої центральний податковий орган приймає рішення про скасування раніше наданої розстрочки, після чого податковий орган за місцем реєстрації платника списує непогашені суми податкової заборгованості, зазначені в такому скасованому рішенні, у тому числі по збору до Державного інноваційного фонду, відрахувань та зборів на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання автомобільних доріг загального користування. Підставою для списання заборгованості зі сплати останніх двох платежів є ті акти документальних перевірок, акти звірок або довідки підприємств про суми заборгованості, згідно з якими було прийнято рішення про розстрочення.
Списання здійснюється щодо всіх видів пені, штрафних та фінансових санкцій, нарахованих згідно з законодавством України, які знайшли відображення в картках особових рахунків (наприклад, на підставі Указу Президента України від 12.06.95 р. N 436/95 "Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки", Закону України 19.12.95 р. N 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами", Закону України від 01.06.2000 р. N 1776-III "Про внесення змін до Закону України "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" та інші).
Зазначаємо, що списанню підлягають суми пені, штрафних та фінансових санкцій, нараховані на податковий борг, який виник до 01.01.2001 року, і залишилися не сплаченими на день прийняття рішення про списання.
Що стосується донарахувань за актами документальних перевірок, то не підлягають списанню донарахована у період з 01.01.2001 р. до дня прийняття рішення про списання (розстрочення) сума основного платежу, нарахована на нього пеня та застосовані фінансові (штрафні) санкції, рознесені в картках особових рахунків платників після 01.01.2001 р., оскільки ці суми податкового боргу за даними податкового обліку вважаються такими, що виникли у 2001 році.
Якщо актом документальної перевірки не донараховувалася сума основного платежу, а здійснювалось лише нарахування пені, штрафних та фінансових санкцій на податковий борг, який за даними карток особових рахунків виник до 01.01.2001 р., що мали місце до 01.01.2001 р., то такі суми пені, штрафних та фінансових санкцій підлягають списанню. При цьому, списанню підлягає і сума пені, донарахована за несвоєчасну сплату податку з фізичних осіб, який був самостійно нарахований платником до 01.01.2001 р. Суми пені, штрафних та фінансових санкцій, про які йдеться в цьому абзаці, визначаються в ручному режимі на підставі актів документальних перевірок.
( Абзац із змінами, внесеними згідно з Листом ДПА N 5627/7/24-2117 від 28.04.2001 )
Положення статті 18 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" розповсюджується на всіх платників податків незалежно від їх галузевого підпорядкування.
Якщо заборгованість суб'єктів підприємницької діяльності підпадає під дію Законів України від 18.01.2001 р. N 2237-III "Про врегулювання заборгованості за бюджетними позичками, наданими державним та іншим сільськогосподарським підприємствам усіх форм власності і господарювання через обслуговуючі, заготівельні і переробні підприємства, та реструктуризацію заборгованості зі сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) переробних підприємств агропромислового комплексу" та від 18.01.2001 р. N 2239-III "Про внесення змін до Закону України "Про списання заборгованості зі сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) платників податків у зв'язку з реформуванням сільськогосподарських підприємств", зазначені платники податків самостійно визначаються відповідно до норм якого саме з трьох перелічених Законів здійснювати списання та/або розстрочення його податкового боргу.
Зазначаємо, що списанню (розстроченню) не підлягають суми заборгованості з податку на додану вартість, нараховані за спецдеклараціями згідно з постановами КМУ від 12.05.99 р. N 805 та від 26.02.99 р. N 271, оскільки вказані суми не є заборгованістю перед бюджетом. При цьому, суми пені та штрафні (фінансові) санкції, нараховані на таку заборгованість, підлягають списанню на загальних підставах.
До підпункту 3.4:
Коригування сум податкового боргу, які підлягають списанню та/або розстроченню, проводиться на підставі заяви платника податків на перерахування коштів, які надійшли понад суми податкових зобов'язань в рахунок погашення боргу за іншими платежами до бюджетів. У разі відсутності вказаної заяви платника списання та/або розстрочення податкового боргу не здійснюється.
При проведенні перерахунків необхідно керуватися спільним листом ДПА та Держказначейства України від 04.04.2001 р. N 4396/7/19-1117 та від 03.04.2001 р. N 03-08/286-2589 відповідно, яким надані конкретні роз'яснення щодо процедури застосування цього пункту.
При прийнятті рішення про списання та/або розстрочення податкового боргу враховуються лише ті перерахунки, які вже проведено або на проведення яких відповідними органами подано платіжні документи до установ банків.
До підпункту 3.5:
Якщо суми податкового боргу на день набрання чинності статтею 18 Закону були відстрочені або розстрочені, то за зверненням платника податків рішення про відстрочення та розстрочення скасовується органом державної податкової служби того рівня, який прийняв відповідне рішення, а зазначені суми боргу підлягають списанню та/або розстроченню на загальних підставах. При цьому, відстрочка (розстрочка) скасовується датою прийняття відповідного рішення про скасування.

................
Перейти до повного тексту