- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 5237/7/15-0117 від 20.04.2001
Щодо посилення контрольно-перевірочної роботи
Державна податкова адміністрація України з метою покращання адміністрування податку на прибуток та єдиного податку з суб'єктів підприємницької діяльності, які перейшли на спрощену систему оподаткування, обліку і звітності, надсилає для здійснення камеральної перевірки окремі проблемні питання, щодо яких можливі помилки при заповненні платниками податків декларацій і розрахунків, що призводить до втрат бюджетних надходжень, а саме:
1. Надання пільг інвесторам будівництва житла для
військовослужбовців та членів їх сімей
1.1. При перевірці платників податку на прибуток - інвесторів будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей слід врахувати, що за рахунок такого інвестування досягається соціальний ефект, а враховуючи, що на суму таких інвестицій надається пільга з податку на прибуток, то таке інвестування прирівнюється до інвестиційної діяльності, яка здійснюється за рахунок коштів бюджету.
Таким чином, вартість матеріальних активів, переданих у вигляді інвестицій, не включається до складу валового доходу платника податку - інвестора будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей.
Крім того, будь які витрати, пов'язані зі здійсненням інвестування будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей, не відносяться до валових витрат такого інвестора - платника податку на прибуток оскільки таке інвестування не пов'язане з господарською діяльністю інвестора.
При цьому відповідно до вимог п.1.4 наказу Міністерства фінансів України від 11.06.98 р.
N 124 "Про затвердження Порядку ведення обліку приросту (убутку) балансової вартості покупних товарів (крім активів, що підлягають амортизації, цінних паперів та деривативів), матеріалів, сировини (палива), комплектуючих виробів та напівфабрикатів на складах, у незавершеному виробництві і залишках готової продукції (у тому числі малоцінних предметів на складах)" якщо матеріальні активи у звітному періоді використані на цілі, що не пов'язані з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукцій (робіт, послуг), то їх балансова вартість вираховується із суми, відображеної у графі "залишок на початок періоду" відповідної відомості, складеної за додатками 1 і 2.
Інформацію стосовно перевірок інвесторів будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей із зазначеного вище питання надіслати за формою, наведеною в додатку 1*.
1.2. Також звертаємо увагу, що відповідно до п.10 та п.11 постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.98 р.
N 568 (зі змінами і доповненнями) "Про методологію визначення цін і процедури зменшення податкових зобов'язань платників податку на прибуток підприємств на суму вартості матеріальних активів, що інвестуються ними у будівництво житла для військовослужбовців та членів їх сімей, і порядок використання коштів, що спрямовуються на будівництво такого житла, та здійснення бюджетного контролю за їх цільовим використаним" у разі продовження виконання інвестиційних угод (договорів) новим інвестором замовник вносить необхідні корективи до відповідних реєстрів з повідомленням про це органу Державної податкової адміністрації за місцем реєстрації підприємства. При цьому обсяг інвестицій, визначений у реєстрах, корегуванню не підлягає. Реєстри і програми, зазначені у п.10, надсилаються замовниками державним податковим адміністраціям в Автономній Республіці Крим, областях, м.Києві та Севастополі, які визначають загальну суму по регіонах і подають для узагальнення дані до Державної податкової адміністрації та Головного управління Державного казначейства.
Тобто Державна податкова адміністрація України не розглядає питання внесення того чи іншого підприємства до реєстру інвестиційних угод та не погоджує реєстри інвестиційних угод, а узагальнює інформацію після отримання даних від державних податкових органів на місцях.
Відповідність отриманих реєстрів інвестиційних угод вимогам чинного законодавства перевіряється державними податковими органами на місцях.
2. Спеціальні правила оподаткування,
пов'язані з офшорними зонами
Відповідно до п.18.3 ст.
18 Закону України
"Про оподаткування прибутку підприємств" (далі - Закон) у разі укладення договорів, які передбачають здійснення оплати товарів (робіт, послуг) на користь нерезидентів, що розташовані в офшорних зонах, чи при здійсненні розрахунків через таких нерезидентів або через їх банківські рахунки, незалежно від того, чи здійснюється така оплата (в грошовій або іншій формі) безпосередньо або через інших резидентів або нерезидентів, витрати платників податку на оплату вартості таких товарів (робіт, послуг) включаються до складу їх валових витрат у сумі, що становить 85 відсотків від оплаченої вартості цих товарів (робіт, послуг).
Отже, для зазначених вище операцій діють спеціальні правила, встановлені ст.
18 Закону, якими передбачені особливості обліку валових витрат за операціями з нерезидентами, що розташовані в офшорних зонах.
Таким чином, при придбанні товарів (робіт, послуг) у нерезидентів, що розташовані в офшорних зонах, починаючи з 1 березня 2000 року валові витрати покупця-резидента збільшуються на суму, що становить 85 відсотків вартості цих товарів (робіт, послуг), у той податковий період, протягом якого відбувалась оплата таких товарів (робіт, послуг). Ці витрати відображаються в
декларації про прибуток підприємства у рядках 2 або 7, або 10 додатка Ж і підлягають коригуванню відповідно до положень п.5.9 ст.
5 Закону.
Відповідно до п.4.9 Порядку складання декларації про прибуток підприємства, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 08.07.97 р.
N 214 (зі змінами та доповненнями) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.08.97 р. N 313/2117, з метою оподаткування облік приросту (убутку) товарних запасів, матеріальних ресурсів і малоцінних предметів (далі - запаси) ведеться тільки щодо тих товарно-матеріальних цінностей, витрати на придбання яких відповідно до Закону включаються до складу валових витрат.
Таким чином, вартість запасів, придбаних у нерезидентів, що розташовані в офшорних зонах, враховується при розрахунку приросту (убутку) балансової вартості запасів тільки після включення витрат на їх придбання до валових витрат, тобто після оплати вартості таких товарів.
Крім того, з метою оподаткування при розрахунку первісної вартості (собівартості) запасів слід враховувати, що така складова собівартості запасів, придбаних у нерезидентів, що розташовані в офшорних зонах, як ціна придбаних товарів, обліковується в податковому обліку у сумі, що становить 85 відсотків ціни товарів.
Результати перевірки цього питання слід відобразити в таблиці "Операції з офшорними зонами" (додаток 2*).
3. Оподаткування неприбуткових установ та організацій
3.1. З 1 січня 2000 року згідно із Законом України про бухгалтерський облік неприбуткові установи і організації (крім бюджетних) зобов'язані вести бухгалтерський облік відповідно до вимог П(С)БО.
Відповідно до П(С)БО-7
"Основні засоби" суму нарахованої амортизації всі підприємства, а також і неприбуткові установи та організації, відображають збільшенням суми витрат підприємства і зносу необоротних активів.
Законом України від 22.05.97 р.
N 283/97-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств" до оподаткування операцій особливого виду віднесено оподаткування неприбуткових установ і організацій. Пунктом 7.11 ст.7 цього Закону України визначено які установи і організації відносяться до неприбуткових.
................Перейти до повного тексту