- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
27.03.2003 N 4947/7/35-3017
Начальникам управлінь
боротьби з відмиванням
доходів, одержаних злочинним
шляхом,
УПМ ДПА в Автономній
Республіці Крим, областях,
м. Києві та Севастополі
На виконання пунктів 7, 8 та 16 Постанови Кабінету Міністрів України від 29 січня 2003 року
N 140 "Про затвердження Програми протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, на 2003 рік", з метою забезпечення виявлення фактів маскування незаконного походження доходів, визначення їх справжнього характеру і джерел одержання, місцезнаходження і переміщення, а також напрямів їх використання Департамент боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, ДПА України надсилає методичні вказівки щодо виявлення незадекларованих доходів фізичних осіб.
Заступник начальника податкової міліції,
начальник Департаменту боротьби
з відмиванням доходів, одержаних
злочинним шляхом,
генерал-майор податкової міліції О.Бондаренко
Додаток
до листа Державної податкової
адміністрації України
від 27.03.2003 р.
N 4947/7/35-3017
Методичні вказівки щодо виявлення незадекларованих доходів фізичних осіб
На даний момент існують окремі напрямки підприємницької діяльності, які в силу недосконалості чинного законодавства дозволяють фізичним особам приховувати від оподаткування отримані доходи.
У першу чергу це стосується торговельної діяльності у сфері оптової та роздрібної торгівлі, яка на усіх етапах супроводжується готівковими розрахунками.
Також зловживання допускаються при операціях з нерухомим та рухомим майном, торгівлею цінними паперами, отриманні доходів за сумісництвом та на договірній основі, де зустрічаються непоодинокі випадки виплати грошової винагороди за невиконані роботи та ненадані послуги, укриття доходів, отриманих за межами України.
1. Декрет Кабінету Міністрів України від 26.12.92 р.
N 13-92 "Про прибутковий податок з громадян" регулює порядок обчислення і сплати прибуткового податку громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, як тих, що мають, так і тих, що не мають постійного місця проживання в Україні.
Статтею 9 Закону України від 22.12.94 р.
N 320/94-ВР "Про Державний реєстр фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів" та Постановою КМУ від 06.11.97 р.
N 1232 "Про заходи щодо впровадження ідентифікаційних номерів фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів" врегульовано подання органам державної податкової служби України відомостей про суми виплачених доходів і утриманих з них податків фізичних осіб.
При організації роботи по виявленню неоподаткованих доходів фізичних осіб необхідно використати інформаційну базу щодо поданих декларацій про отримані доходи та сплачений прибутковий податок.
Необхідно проаналізувати базу даних щодо новостворених СПД з питання встановлення засновників та посадових осіб цих підприємств. У разі внесення до статутних фондів значних коштів - з'ясувати джерела їх походження.
2. Одним із показників активної діяльності малого підприємства, приватного підприємства, фізичної особи, яка займається підприємницькою діяльністю, є рух грошових коштів на розрахункових рахунках, використання для розрахунків чекової книжки, постійне або періодичне зняття з рахунків готівкових коштів.
При перевірці розрахункових рахунків особливу увагу звернути на отримання кредитів, фінансової допомоги, а саме: на розмір суми; особу, яка надала кредит, допомогу (з подальшим з'ясуванням джерел походження грошових коштів); використання грошових коштів; термін надання та умови повернення кредиту, допомоги.
З метою отримання готівкових коштів та уникнення оподаткування доходів використовується схема придбання ощадних сертифікатів на пред'явника.
При проведенні зазначених банківських операцій законодавством передбачено здійснення ідентифікації осіб.
Відповідно до Закону України від 07.12.2000 р.
N 2121-III "Про банки та банківську діяльність" із змінами, які вступають в дію з 12 червня 2003 року згідно із Законом України від 28 листопада 2002 року
N 249-IV та Законом України від 06.02.2003 р.
N 485-IV, а також Законом України від 28.11.2002 р.
N 249-IV "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" (із змінами та доповненнями), встановлені нові обов'язки щодо ідентифікації клієнтів (фізичних та юридичних осіб) при проведенні ними банківських операцій. Зазначене слід вивчати та застосовувати на практиці вже сьогодні. При цьому активно координувати свої дії з банківськими установами та контролюючими органами Національного банку України.
Отже, при отриманні інформації від СПД чи банківської установи необхідно з'ясувати усі аспекти проведеної фінансової операції.
3. Джерелом отримання неконтрольованих доходів, а також вкладення коштів сумнівного походження є використання операцій з рухомим та нерухомим майном, цінними паперами.
СПД, окремі фізичні особи на ринку нерухомості здійснюють операції з купівлі-продажу житлового фонду, виробничих, складських приміщень, надають на правах оренди, суборенди нерухоме майно, земельні ділянки.
Інформацію про приватизацію комунальної власності, умови проведення викупу та суми отриманих коштів, а також нових власників нерухомості можна отримати у місцевих органів влади, а конкретно в органах бюро технічної інвентаризації, які надають виписку з Реєстру прав щодо нерухомого майна, що затверджений та діє на підставі Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції від 07.02.2002 р.
N 7/5, в редакції наказу Міністерства юстиції від 28.01.2003 р.
N 6/5, та зареєстрованого 18.02.2003 р. за N 157/5445.
У регіональному бюро технічної інвентаризації знаходиться також інформація про здійснення операцій із купівлі-продажу житлових приміщень фізичними та юридичними особами. У подальшому слід проаналізувати та співставити сплачені суми за нерухомість з реально отриманими та задекларованими доходами фізичної або юридичної особи.
У місцевих органах влади знаходяться також відомості про володіння, надані у розпорядження (оренду) земельні ділянки та нерухоме майно. Відповідно до Державного земельного кадастру, визначеного
Земельним кодексом України як основа для ведення кадастрів інших природних ресурсів, а також відповідно до даних місцевих землевпорядних підрозділів орган державної податкової служби повинен одержувати дані щодо власників земельних ділянок або орендарів, які відповідно до Закону України від 03.07.92 р.
N 2535-XII "Про плату за землю" повинні сплачувати земельний податок (плату за землю). Необхідно встановити конкретних платників за землю та сплату податків за користування землею, а також інших платежів, у тому числі орендної плати за використання комунальної власності. Ці дані слід отримувати в підрозділах державної податкової служби, які контролюють сплату земельного податку, та співставити їх з даними (Державного) земельного кадастру.
З метою визначення власників житлових помешкань, адміністративних будинків та приміщень, закладів торгівлі, харчування, надання послуг тощо необхідно звернутись до регіональних бюро технічної інвентаризації.
Інформацію про конкретних платників та сплачені суми можна отримати у Пенсійному фонді, до якого відповідно до постанови правління Пенсійного фонду України від 19.10.2001 р.
N 16-6, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 29.11.2001 р. за N 998/6189, відраховується 1% від обсягу здійсненої операції з купівлі-продажу рухомості та нерухомості. З метою з'ясування реальної ринкової вартості нерухомості доцільно використати інформацію брокерських фірм, які спеціалізуються у цій галузі. У подальшому отриману інформацію використати для визначення суми торговельної операції та джерела походження коштів.
................Перейти до повного тексту