1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 16-1321/10-5035 від 26.06.97
м.Київ
Державним податковим адміністраціям
в Автономній Республіці Крим,
областях, мм.Києві, Севастополі
Про застосування Порядку проведення інвентаризації
Державна податкова адміністрація України направляє для відома та використання в роботі Порядок проведення повної інвентаризації товарних залишків за станом на 1 липня 1997 року на підприємствах, що здійснюють торговельно-посередницьку, оптово-збутову та роздрібну торговельну діяльність, та форми подання ними даних про товарні залишки, визначені в результаті проведення інвентаризації, затверджені віце-прем'єр-міністром С.Л.Тігіпко 25 червня 1997 року та зобов'язує забезпечити виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 09.06.97 N 540 "Про заходи у зв'язку з введенням в дію Закону України "Про податок на додану вартість" і вказаного Порядку, встановити контроль за своєчасним поданням інформації про товарні залишки за результатами інвентаризації податковому органу за місцем реєстрації, тобто до 15 липня 1997 року згідно додатків NN 1-7.
Заступник Голови ДПА України О.І.Шитря
Затверджую
Віце-прем'єр-міністр
С.Л.Тігіпко
від 25 червня 1997 року
Порядок проведення повної інвентаризації товарних залишків за станом на 1 липня 1997 року на підприємствах, що здійснюють торговельно-посередницьку, оптово-збутову та роздрібну торговельну діяльність
1. Загальні положення
1.1. Повна інвентаризація товарних залишків на підприємствах, що здійснюють торговельно-посередницьку, оптово-збутову та роздрібну торговельну діяльність* проводиться відповідно до пункту 11.8. статті 11 Закону України від 03.04.97 N 168/97-ВР "Про податок на додану вартість", постанови Кабінету Міністрів України від 09.06.97 N 540 "Про заходи у зв'язку з введенням в дію Закону України "Про податок на додану вартість", та на підставі Положення про організацію бухгалтерського обліку і звітності в Україні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.04.93 N 250 (із змінами та доповненнями).
--------------------------------------
* Підприємства громадського харчування (включаючи і відокремлені підрозділи підприємств, які здійснюють продаж продукції громадського харчування) також проводять повну інвентаризацію покупних товарів, які використовуються як для реалізації через роздрібну торговельну мережу, так і для приготування продукції власного виробництва.
1.2. Для визначення сум податку на додану вартість, фактично сплачених у зв'язку з придбанням товарних залишків, всі підприємства, що здійснюють торговельно-посередницьку, оптово-збутову та роздрібну торговельну діяльність незалежно від форм власності (далі - підприємства) проводять повну інвентаризацію товарних залишків за станом на 1 липня 1997 року, що обліковуються за такими рахунками бухгалтерського обліку: 41 "Товари", 002 "Товарно-матеріальні цінності, що прийняті на відповідальне зберігання".
1.3. У разі наявності станом на 01.07.97 у підприємств, що здійснюють торговельно-посередницьку, оптово-збутову та роздрібну торговельну діяльність дебіторської заборгованості за товари відвантажені, але не оплачені, включаючи і товари, по яких строк оплати не настав (рахунок бухгалтерського обліку 45 "Товари відвантажені", рахунок бухгалтерського обліку 62 "Розрахунки з покупцями та замовниками"), проводиться інвентаризація зазначеної заборгованості та визначаються фактично оплачені торговельними підприємствами постачальникам суми податку на додану вартість по таких товарах.
1.4. Головною метою інвентаризації є визначення фактичної наявності товарних залишків, перевірка відповідності фактичної наявності залишків даним бухгалтерського обліку, визначення сум податку на додану вартість, фактично сплачених у зв'язку з придбанням цих товарних залишків та відображення результатів інвентаризації за формами, що додаються.
1.5. Всі господарюючі суб'єкти споживчої кооперації України, які здійснюють торговельно-посередницьку та іншу торговельну діяльність проводять повну інвентаризацію товарних залишків та оформлення результатів інвентаризації відповідно до Положення про особливості інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарноматеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків в організаціях, підприємствах і установах споживчої кооперації України, затвердженого постановою п'ятих зборів Ради Укоопспілки шістнадцятого скликання 18 квітня 1996 року. Дані про результати інвентаризації товарних залишків подаються до податкових органів за місцем реєстрації до 15 липня 1997 року.
Дані про визначені суми податку на додану вартість, фактично сплачені у зв'язку з придбанням товарних залишків, визначаються за формами, затвердженими Укоопспілкою та узгодженими з Державною податковою адміністрацією України, подаються до податкових органів за місцем реєстрації до 15 липня 1997 року.
1.6. У разі непроведення інвентаризації товарних залишків станом на 1 липня 1997 року або встановлення фактів порушення (реалізації товарів за готівку до закінчення проведення повної інвентаризації, невідповідності даних інвентаризаційних актів-описів на товарні залишки їх фактичній кількості та інших, підтверджених актами перевірки правильності здійснення інвентаризації), підприємство не може збільшити суму податкового кредиту на суму податку, фактично сплачену у зв'язку з придбанням товарних залишків.
2. Порядок проведення інвентаризації товарних залишків
2.1. Для проведення інвентаризації товарних залишків на кожному підприємстві створюються комісії у складі, передбаченому розділом 3 цього Порядку. В окремих випадках дозволяється проведення інвентаризації одним і тим же складом комісії або участь окремих членів комісії в інвентаризації в двох - трьох ларках, палатках, магазинах і відокремлених приміщень цих підприємств, але при обов'язковій умові - проведення відповідних робіт неодночасно.
2.2. Інвентаризація товарних залишків починається зразу після закінчення робочого дня підприємства, напередодні дня набрання чинності зазначеним Законом, тобто 1 липня 1997 року.
На підприємствах, де робота закінчується після 24 години, інвентаризація починається зразу після закінчення роботи, але не пізніше 30 хвилин після закінчення роботи складу, магазину, кіоску і інших місць зберігання і реалізації товарів підприємства згідно з графіком їх роботи.
Час початку проведення інвентаризації в торгових точках, які не мають затверджених графіків початку та закінчення роботи (лотки, павільони, автолавки і т. інш.), визначається письмовим розпорядженням керівника підприємства, до складу якого вони відносяться.
На великих оптово-збутових підприємствах, а також підприємствах роздрібної торгівлі, які мають свої внутрішні склади, бази, підсобні приміщення, по яких визначені окремі матеріально відповідальні особи, у випадках, коли інвентаризація товарних залишків не може бути закінчена за один день через велику кількість товарних залишків, інвентаризація може проводитися з дозволу керівника підприємства (наказ, розпорядження).
2.3. До початку перевірки фактичної наявності товарних залишків інвентаризаційна комісія зобов'язана:
- опломбувати підсобні приміщення та інші місця зберігання інвентаризуємих цінностей, що мають окремі входи і виходи;
- перевірити справність всіх ваговимірювальних приладів;
- одержати останні на момент інвентаризації реєстри прибуткових і видаткових документів або звітів про рух інвентаризуємих товарів.
Голова інвентаризаційної комісії візує всі прибуткові та видаткові документи, що додаються до реєстрів (звітів) із зазначенням "До інвентаризації станом на 1 липня 1997 року".
Для бухгалтерії ці документи є підставою для зазначення залишків на початок інвентаризації за даними обліку.
Особи, які відповідають за зберігання товарів, дають розписки про те, що до початку інвентаризації всі прибуткові документи здані в бухгалтерію, всі товари, які надійшли під їх відповідальність, оприбутковані, а ті, що вибули, списані на видаток.
2.4. Наявність товарів при інвентаризації встановлюється шляхом обов'язкового підрахунку.
Інвентаризація фактичних товарних залишків повинна проводитися в присутності матеріально відповідальних осіб підприємства. Забороняється проводити інвентаризацію в неповному складі інвентаризаційної комісії та заносити до опису дані про залишки зі слів матеріально відповідальних осіб або за даними обліку без перевірки їх фактичної наявності.
2.5. Якщо інвентаризація залишків у приміщенні, де вони зберігаються, не закінчена протягом одного дня, вона має бути закінчена протягом наступних днів, але не пізніше 10 липня 1997 року. Після того, як інвентаризаційна комісія залишила це приміщення, її Голова проводить опломбування. Під час перерви в роботі інвентаризаційної комісії інвентаризаційні описи повинні зберігатися у закритому приміщенні, де проводиться інвентаризація.
2.6. Товари, що надходять під час інвентаризації, приймаються відповідальною особою в присутності членів інвентаризаційної комісії та вносяться до окремого інвентаризаційного опису "Товарно-матеріальні цінності, що надійшли під час інвентаризації". У ньому зазначаються дата надходження продукції, її постачальники, найменування, кількість, ціна, сума податку на додану вартість, загальна сума.
2.7. На великих складах, при тривалому проведенні інвентаризації у виняткових випадках до 10 липня 1997 року, товари можуть відпускатися матеріально відповідальними особами цих підприємств в присутності членів інвентаризаційної комісії. Кількість цієї продукції вноситься до окремого інвентаризаційного опису під найменуванням "Товарно-матеріальні цінності відпущені під час інвентаризації".
2.8. Реалізація товарів за готівку до проведення повної інвентаризації не допускається.
2.9. На інвентаризаційні залишки товарів, що належать іншим підприємствам і перебувають на відповідальному зберіганні, складається окремий інвентаризаційний опис (додається), в якому робиться посилання на відповідні документи, що підтверджують прийняття цих товарів на відповідальне зберігання із зазначенням договірної (контрактної) вартості, суми податку на додану вартість.
2.10. При інвентаризації товарів, що перебувають в дорозі складається окремо акт по мірі надходження таких товарів, а також інвентаризуються товари, що перебувають в дорозі, які відправлені, але не оплачені в термін покупцями, та ті, що перебувають на складах інших підприємств або організацій, перевіряється обгрунтованість сум, що враховані на відповідних рахунках.
Такі суми можуть бути визначені, якщо вони підтверджені належно оформленими документами - рахунками постачальників, копіями платіжних вимог (рахунків-фактур), що пред'явлені покупцям, охоронними розписками, які переоформлені на дату проведення інвентаризації або близьку до неї, та із зазначенням суми податку, фактично сплаченої постачальникам при придбанні таких товарів.
2.11. В інвентаризаційному описі найменування залишків товарів та їх кількості ціна подається за номенклатурою та в одиницях виміру, прийнятих в бухгалтерському обліку.
Обов'язково повинні бути зазначені ціна придбання товарних залишків без врахування можливо проведених сум дооцінки чи уцінки, суми податку на додану вартість, що вказані в розрахункових документах та фактично сплачені постачальникам цих товарних залишків. Дані, зазначені в розрахункових (платіжних) документах, повинні відповідати даним, відображеним в бухгалтерському обліку підприємства.
У разі наявності однотипних товарів, що були закуплені в різний період по різній вартості придбання, кількість, вартість та сума податку на додану вартість таких товарних залишків визначається по кожній партії закуплених товарів (персональна ідентифікація).
Якщо із будь-яких причин визначити кількість або вартість товарних залишків зазначеним способом не можливо, в такому випадку проводиться розрахунок кількості, вартості товарів та суми податку із застосуванням методу середньозваженої ціни та середньозваженої суми податку, враховуючи те, що для цілей податкового обліку першими вважаються проданими товари, які були першими придбані, але при цьому - відповідне документальне підтвердження сплати податку на додану вартість - обов'язкове.
На кожній сторінці інвентаризаційного опису вказується прописом число порядкових номерів товарних залишків та загальну кількість у натуральних вимірах всіх залишків, що записані на цій сторінці.
У цих документах ніяких помарок і підчисток не допускається. Виправлення помилок повинно робитися у всіх примірниках описів шляхом закреслення неправильних записів і написання зверху правильних. Виправлення повинні бути підписані всіма членами інвентаризаційної комісії та матеріально відповідальними особами.
В інвентаризаційних описах забороняється залишати незаповнені рядки. На останніх аркушах опису незаповнені рядки прокреслюються.
Інвентаризаційні акти-описи підписуються всіма членами інвентаризаційної комісії та матеріально відповідальними особами. При цьому матеріально відповідальні особи дають розписку, в якій підтверджується, що інвентаризація товарних залишків відбулася в їх присутності, і, що вони не мають до членів комісії ніяких претензій та, що вони приймають на відповідальне зберігання перелічені в описі залишки.
2.12. Матеріали інвентаризації (акти, описи, звіряльні відомості, протоколи) оформляються за формами згідно додатків 1-7 не менш як у двох примірниках: один подається до 15 липня 1997 року державній податковій адміністрації, яка здійснюватиме контроль за правильним включенням визначених сум податку на додану вартість до податкового кредиту, другий залишається на підприємстві і є підставою для відображення результатів інвентаризації в бухгалтерському обліку та складання розрахунку податку на додану вартість, податкової звітності.
3. Склад комісії по проведенню інвентаризації товарних залишків
3.1. Керівництво за проведенням інвентаризації товарних залишків покладається на керівників і головних бухгалтерів підприємств, які несуть відповідальність за своєчасність проведення інвентаризації.
Вони повинні створити умови, що забезпечують повну і точну перевірку фактичної наявності інвентаризуємих залишків у встановлені терміни.
3.2. Склад комісії для проведення інвентаризації, терміни початку і закінчення інвентаризації оголошується наказом (розпорядженням) підприємств, які мають самостійний баланс і розрахунковий рахунок в банку.
На великих підприємствах, що мають декілька відділів (секцій), ларків, палаток, кладових та відокремлених підсобних приміщень, можуть створюватись кілька комісій по інвентаризації з таким рахунком, щоб ці комісії закінчили інвентаризацію у всіх відділах (секціях), ларках, палатках, кладових та відокремлених підсобних приміщеннях у встановлений термін.
3.3. Комісії для проведення інвентаризації створюються у слідуючому складі:
- голова комісії - керівник підприємства, в якому здійснюється інвентаризація, або його заступник, якщо вони не є матеріальновідповідальними особами;
- матеріально-відповідальна особа;
- спеціалісти: економісти, працівники бухгалтерії, товарознавець, які несуть відповідальність за правильність ціни, номенклатури товарів, первинний облік.
3.4. Голова і члени інвентаризаційної комісії (робочих інвентаризаційних груп) несуть у встановленому порядку відповідальність за внесення до актів-описів свідомо неправильних даних про відмінні ознаки (тип, сорт, марка та інш.), кількість, суму і стан залишків, що підлягали інвентаризації, суми податку на додану вартість по них, за своєчасне проведення інвентаризації і правильне оформлення відповідних матеріалів щодо неї.
4. Функції державних податкових адміністрацій щодо контролю за проведенням інвентаризації
4.1. Податкові адміністрації здійснюють у обов'язковому порядку оперативний контроль за правильністю інвентаризації в ході проведення цієї роботи напередодні встановленого терміну закінчення інвентаризації, починаючи з кінця робочого дня, що передує дню початку інвентаризації, а також у наступні дні до дня закінчення інвентаризації і в перші дні початку роботи після закінчення інвентаризації. При цьому особлива увага приділяється відповідності даних актів-описів залишків товарів їх фактичній наявності, правильності визначення сум податку на додану вартість, фактично сплачених у зв'язку з придбанням цих товарних залишків.
Після закінчення перевірки результатів проведеної повної інвентаризації товарних залишків, складається акт в якому обов'язково фіксується питання щодо відображення у бухгалтерській звітності оприходування товару, оплату за цей товар постачальникам, виручку за проданий товар по відповідних рахунках.
4.2. Якщо в результаті перевірки були виявлені допущені інвентаризаційною комісією виправлення назви виробів або їх сорту, ціни, суми податку на додану вартість, кількості, терміну проведення інвентаризації, то такі виправлення приймаються перевіряючими лише при наявності підписів під ними усього складу інвентаризаційної комісії.
4.3. При перевірці актів-описів інвентаризації товарів на оптових базах і складах, на яких ведеться не тільки облік товарів у грошовому виразі, а і кількісний облік товарів, необхідно звіряти кількість інвентаризуємих виробів по акту-опису з даними бухгалтерського обліку.
4.4. Для координації роботи щодо проведення інвентаризації державний адміністративний орган своїм розпорядженням затверджує відповідну комісію.
До складу комісії входять представники:
- місцевої держадміністрації,
- державних податкових адміністрацій,
- фінансових органів,
- контрольно-ревізійних та інших служб.
Додатки 1-7 додаються.
Заступник Голови Державної
податкової адміністрації України

О.І.Шитря
Додаток N 1
до Порядку проведення повної
інвентаризації товарних залишків
за станом на 1 липня 1997 року
на підприємствах, що здійснюють
торговельно-посередницьку,
оптово-збутову та роздрібну
торговельну діяльність
___________________________
(підприємство, організація)
Ідентифікаційний код
іДРПОУ _________________________________
Індивідуальний податковий
номер платника ПДВ _____________________
Інвентаризаційний опис фактичних товарних залишків, по яких проведено розрахунки з постачальниками станом на 01.07.97
Розписка
До початку проведення інвентаризації всі видаткові та прибуткові документи на товарні залишки здано в бухгалтерію та всі товари, які надійшли на мою (нашу) відповідальність, оприбутковано, а ті, які вибули, списано на видаток.
Матеріально відповідальна(і) особа(и)
________________ ________ ______________________________________
(посада) (підпис) (ім'я, по батькові, прізвище)
________________ ________ ______________________________________
(посада) (підпис) (ім'я, по батькові, прізвище)
На підставі наказу (розпорядження) від "___"_______ 199__ р. N ___
проведено зняття фактичних залишків товарів.
За станом на "___"_______________ 199__ р.
Інвентаризація: почата на "____"_______________ 199__ р.
закінчена "____"_______________ 199__ р.
N
п/п
Код Раху-
нок,
суб-
раху-
нок
бухг.
облі-
ку
Товари,
(назва,
вид,
сорт,
група)
Оди-
ниця
ви-
міру
Факти-
чна
кіль-
кість
Вартість товарів, придбаних до
01.07.97, по цінах придбання без
урахування сум переоцінок
(+ чи -), проведених до
інвентаризації
за одиницю
товару
загальна
вартість
дата фа-
ктичної
оплати,
N платі-
жного
докумен-
та
ціна
придбан-
ня з ПДВ
ПДВ варті-
сть
прид-
бання
з ПДВ
ПДВ
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Всього х х х х х х
Продовження таблиці.
Вартість по цінах продажу товарів
(після інвентаризації на 01.07.97)
Ціна
продажу
товарів
до ін-
вента-
ризації
Сума по
продаж-
них ці-
нах до
інвента
ризації
за одиницю товару загальна
вартість
ціна1
без
ПДВ
ПДВ2 ціна3
продажу
з ПДВ
Сума
про-
дажу
з ПДВ
Всього
ПДВ
12 13 14 15 16 17 18
х х х х
--------------------------------
1 Покупна вартість товару без ПДВ (гр.12) = (гр.7 ї гр.8) + + торговельна націнка.
2 Сума ПДВ (гр.13) = гр.12 х 20% : 100%.
3 При продажу товарів у товарних, касових чеках в обовїязковому порядку вказується:
"Вартість товарів без ПДВ - ....... грн.
Сума ПДВ 20 % - ....... грн.
---------------------------------------------
Сума продажу з ПДВ - ....... грн. "
Разом по опису: кількість порядкових номерів ________________
(літерами)
Загальна кількість одиниць фактично _________________________
Всього після проведення
інвентаризації: вартість товарів, грн. ______________________
(літерами)
сума ПДВ, грн. ______________________________
(літерами)
Голова комісії: _____________ ________ ___________________
(посада) (підпис) (ім'я, по бітькові,
прізвище)
Члени комісії: _______________ ________ ___________________
(посада) (підпис) (ім'я, по бітькові,
прізвище)
_______________ ________ ___________________
(посада) (підпис) (ім'я, по бітькові,
прізвище)
_______________ ________ ___________________
(посада) (підпис) (ім'я, по бітькові,
прізвище)
Всі товари пойменовані в цьому інвентаризаційному описі з N ____ по N ____ комісією перевірено в натурі в моїй (нашій) присутності та внесено в опис, у звїязку з чим претензій до інвентаризаційної комісії не маю (не маємо). Товари, перелічені в описі, знаходяться на моєму (нашому) відповідальному зберіганні.
Матеріально-відповідальна(ні) особа(и):
"___"________________ 199__ р.
Вказані в цьому описі дані та підрахунки перевірив
________________________ _____________________
посада підпис
"___"________________ 199__ р.
Додаток N 2
до Порядку проведення повної
інвентаризації товарних залишків
за станом на 1 липня 1997 року
на підприємствах, що здійснюють
торговельно-посередницьку,
оптово-збутову та роздрібну
торговельну діяльність
___________________________
(підприємство, організація)
Ідентифікаційний код
ЄДРПОУ __________________________
Індивідуальний податковий
номер платника ПДВ ______________
Інвентаризаційний опис фактичних товарних залишків, по яких не проведено розрахунки з постачальниками станом на 01.07.97
Розписка
До початку проведення інвентаризації всі видаткові та прибуткові документи на товарні залишки здано в бухгалтерію та всі товари, які надійшли на мою (нашу) відповідальність, оприбутковано, а ті, які вибули, списано на видаток.
Матеріально відповідальна(і) особа(и)
________________________ ________ _____________________________
(посада) (підпис) (ім'я, по батькові, прізвище)
________________________ ________ _____________________________
(посада) (підпис) (ім'я, по батькові, прізвище)
На підставі наказу (розпорядження) від "___"________ 199__ р. N _______ проведено зняття фактичних залишків товарів.
За станом на "___"_______________ 199__ р.
Інвентаризація: почата на "___"_______________ 199__ р.
закінчена "___"_______________ 199__ р.
N
п/п
Код Раху-
нок,
суб-
раху-
нок
бухг.
облі-
ку
Товари,
(назва,
вид,
сорт,
група)
Оди-
ниця
ви-
міру
Факти-
чна
кіль-
кість
Вартість товарів, придбаних до
01.07.97, по цінах придбання без
урахування сум переоцінок
(+ чи -), проведених до
інвентаризації
за одиницю
товару
загальна
вартість
дата фа-
ктичної
оплати,
N платі-
жного
докумен-
та
ціна
придбан-
ня з ПДВ
ПДВ варті-
сть
прид-
бання
з ПДВ
ПДВ
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Всього х х х х х х
Продовження таблиці.
Вартість по цінах продажу товарів
(після інвентаризації на 01.07.97)
Ціна
продажу
товарів
до ін-
вента-
ризації
Сума по
продаж-
них ці-
нах до
інвента
ризації
за одиницю товару загальна
вартість
ціна1
без
ПДВ
ПДВ2 ціна3
продажу
з ПДВ
Сума
про-
дажу
з ПДВ
Всього
ПДВ
12 13 14 15 16 17 18
х х х х
--------------------------------
1 Покупна вартість товару без ПДВ (гр.12) = (гр.7 ї гр.8) + + торговельна націнка.
2 Сума ПДВ (гр.13) = гр.12 х 20% : 100%.
3 При продажу товарів у товарних, касових чеках в обовїязковому порядку вказується:
"Вартість товарів без ПДВ - ....... грн.
Сума ПДВ 20 % - ....... грн.
---------------------------------------------
Сума продажу з ПДВ - ....... грн. "
Разом по опису: кількість порядкових номерів ________________
(літерами)
Загальна кількість одиниць фактично _________________________
(літерами)
Всього після проведення
інвентаризації: вартість товарів, грн. ______________________
(літерами)
сума ПДВ, грн. ______________________________
(літерами)

................
Перейти до повного тексту