- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
14.02.2011 N 4021/7/16-1417 |
Державним податковим
адміністраціям
в Автономній Республіці
Крим, областях,
мм. Києві та Севастополі
( Лист відкликано на підставі Листа Державної податкової
служби
№ 8169/7/15-3417 від 21.03.2012 )
Щодо проведення процедури реєстрації особи як платника ПДВ та анулювання такої реєстрації
Державна податкова адміністрація України у зв'язку з набранням чинності з 01.01.2011
Податковим кодексом України (далі - Кодекс) та на виконання рішення Громадської колегії, а також зважаючи на численні звернення, які надходять від регіональних ДПА з питань проведення процедури реєстрації особи як платника податку на додану вартість та анулювання такої реєстрації, надає методичні рекомендації для врахування під час проведення таких процедур, а також підготовки податкових консультацій платникам податків.
Реєстрація особи як платника податку на додану вартість та анулювання такої реєстрації регулюється статтями
180 -
184 розділу V
Кодексу. Процедура реєстрації особи як платника податку на додану вартість та анулювання такої реєстрації відбувається у порядку, встановленому Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженим наказом Державної податкової адміністрації України від 22 грудня 2010 року
N 978 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 року за N 1400/18695 (далі - Положення).
Реєстрація особи як платника податку на додану вартість
Категорії осіб, які для цілей оподаткування податком на додану вартість мають право бути платниками податку на додану вартість, визначено у статті
180 розділу V
Кодексу.
Статті
181 та
182 розділу V
Кодексу визначають умови за яких, такі особи можуть або зобов'язані зареєструватись як платники податку на додану вартість.
Реєстрація особи як платника податку на додану вартість може здійснюватись як в обов'язковому порядку, так і за добровільним рішенням особи.
Обов'язкова реєстрація особи як платника податку на додану вартість.
Відповідно до пункту 181.1 статті
181 розділу V
Кодексу та пункту 3 розділу III
Положення під обов'язкову реєстрацію як платника податку на додану вартість підпадає особа, у якої загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розділом V
Кодексу, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 300 тис.грн. (без урахування податку на додану вартість).
Тобто, особа (у т.ч. і новостворена), окрім особи, яка є платником єдиного податку, зобов'язана зареєструватись як платник податку на додану вартість після моменту фактичного здійснення операцій з постачання товарів/послуг, сума яких сукупно перевищує 300 тис. гривень. При цьому, укладення цивільно-правових угод (договорів) на постачання товарів/послуг в сумі, що перевищує 300 тис.грн., чи наявність наміру у особи здійснювати діяльність, за результатами якої буде перевищено обсяг, визначений пунктом 181.1 статті
181 розділу V
Кодексу, не є підставою для реєстрації особи як платника податку на додану вартість відповідно до вимог зазначеного пункту
Кодексу.
Водночас, згідно з вимогами підпункту 6 пункту 180.1 статті
180 розділу V
Кодексу, під обов'язкову реєстрацію як платник податку на додану вартість підпадають ті особи, що проводять операції з постачання конфіскованого майна, знахідок, скарбів, майна, визнаного безхазяйним, майна, за яким не звернувся власник до кінця строку зберігання, та майна, що за правом успадкування чи на інших законних підставах переходить у власність держави (у тому числі майна, визначеного у статті
172 Митного кодексу України) . При цьому реєстрація таких осіб як платників податку на додану вартість здійснюється незалежно від того, чи досягають вони загальної суми операцій з постачання товарів/послуг, визначеної пунктом 181.1 статті
181 розділу V
Кодексу, а також незалежно від того, який режим оподаткування використовує такі особи згідно із законодавством.
Статтею
183 розділу V
Кодексу та підпунктом "а" пункту 7 розділу III
Положення визначено, що для реєстрації особи як платника податку на додану вартість в обов'язковому порядку така особа не пізніше 10 числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому вперше досягнуто обсягу оподатковуваних операцій, визначеного у статті
181 розділу V
Кодексу, має подати до органу державної податкової служби за своїм місцезнаходженням (місцем проживання)
реєстраційну заяву платника податку на додану вартість (далі - Заява).
Крім того, згідно із пунктом 183.4 статті
183 розділу V
Кодексу обов'язковій реєстрації як платник податку на додану вартість підлягає особа, що переходить на загальну систему оподаткування із спрощеної системи оподаткування, у разі якщо така особа відповідає вимогам, визначеним пунктом 181.1 статті
181 розділу V
Кодексу. Датою переходу зазначеної особи на загальну систему оподаткування є дата її реєстрації як платника податку на додану вартість.
У разі якщо у такої особи на момент переходу із спрощеної системи оподаткування на загальну систему оподаткування обсяг постачання товарів/послуг не перевищує суму, визначену у пункті 181.1 статті
181 розділу V
Кодексу для обов'язкової реєстрації особи як платника податку на додану вартість, то у подальшому при визначенні обсягу оподатковуваних операцій слід керуватися пунктом 18 підрозділу 2 розділу XX
Кодексу, а саме обраховувати обсяг оподатковуваних операцій починаючи з періоду переходу на загальну систему оподаткування.
Добровільна реєстрація особи як платника податку на додану вартість.
Згідно із пунктом 182.1 статті
182 розділу V
Кодексу та пунктом 4 розділу III
Положення добровільно зареєструватися як платник податку на додану вартість може лише та особа, яка провадить оподатковувані операції і відповідно до пункту 181.1 статті
181 розділу V
Кодексу не є платником податку на додану вартість у зв'язку з тим, що обсяги оподатковуваних операцій є меншими від встановленої статтею
181 розділу V
Кодексу суми (300 тис.грн.) та обсяги постачання товарів/послуг іншим платникам податку на додану вартість за останні 12 календарних місяців сукупно становлять не менше 50 відсотків загального обсягу постачання.
Тобто, починаючи з 1 січня 2011 року особа, обсяг постачання товарів/послуг якої не перевищує 300 тис.грн., може зареєструватись як платник податку на додану вартість за добровільним рішенням у разі, якщо одночасно:
- зареєстрована суб'єктом господарювання не менше 12 календарних місяців;
- за останні 12 календарних місяців обсяг постачання товарів/послуг іншим платникам податку на додану вартість сукупно становить 50 і більше відсотків загального обсягу постачання.
При цьому, якщо, наприклад, особа подала
Заяву у січні 2011 року, то обрахунок відповідних обсягів постачання товарів/послуг іншим платникам податку на додану вартість здійснюється за попередні 12 календарних місяців, тобто з січня 2010 року по грудень 2010 року.
Відповідно до пункту 183.5 статті
183 розділу V
Кодексу особи зазначені у пунктах 183.3 та 183.4 статті
183 розділу V
Кодексу можуть вказати у
Заяві бажаний (запланований) день реєстрації як платника податку на додану вартість. При добровільній реєстрації особи як платника податку на додану вартість такий день відповідає даті початку податкового періоду (календарного місяця).
Реєстрація особи як платника податку на додану вартість здійснюється за
Заявою такої особи, яку має бути подано до органу державної податкової служби за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) не пізніше ніж за 20 календарних днів до початку податкового періоду, з якого така особа вважатиметься платником податку на додану вартість і матиме право на податковий кредит і виписку податкових накладних.
Якщо
Заяву подано пізніше строку, визначеного пунктом 183.3 статті
183 розділу V
Кодексу (20 календарних днів) до початку наступного податкового періоду, то в Заяві має бути визначено з якого саме податкового періоду така особа бажає зареєструватися як платник податку на додану вартість та матиме право на виписку податкових накладних.
У разі реєстрації особи як платника податку на додану вартість за добровільним рішенням орган державної податкової служби звертається до такої особи з пропозицією надати розшифровку обсягів постачання, у тому числі постачання платникам податку на додану вартість за останні 12 календарних місяців (в розрізі місяців) з метою визначення обґрунтованості реєстрації особи як платника податку на додану вартість, а також здійснення подальшого моніторингу настання підстав для анулювання такої реєстрації.
Слід зауважити, що особи, визначені у підпунктах 3, 4, 5, 7 пункту 180.1 статті
180 розділу V
Кодексу, а саме особи, що ввозять товари на митну територію України в обсягах, які підлягають оподаткуванню, особи, що ведуть облік результатів діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи, особи - управителі майна, особи, що уповноважені вносити податок з об'єктів оподаткування, що виникають внаслідок поставки послуг підприємствами залізничного транспорту з їх основної діяльності, можуть бути зареєстровані як платники податку на додану вартість як в обов'язковому порядку (при дотриманні вимог статті
181 розділу V
Кодексу) , так і за їх добровільним рішенням (при дотриманні вимог статті
182 розділу V
Кодексу) .
Реєстрація сільськогосподарських підприємств, які не зареєстровані як платники податку на додану вартість та подали до органу державної податкової служби заяву про реєстрацію їх як суб'єктів спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість відповідно до пункту 209.10 статті
209 розділу V
Кодексу здійснюється з дотриманням правил та у строки, що визначені статтею
183 розділу V
Кодексу для реєстрації осіб як платників податку на додану вартість.
Відповідно до пункту 183.8 статті
183 розділу V
Кодексу орган державної податкової служби відмовляє в реєстрації особи як платника податку на додану вартість, якщо за результатами розгляду
Заяви та/або поданих документів встановлено, що особа не здійснює постачання товарів/послуг або не відповідає вимогам, визначеним статтею
180, пунктом 181.1 статті
181, пунктом 182.1 статті
182 та пунктом 183.7 статті
183 розділу V
Кодексу, або якщо існують обставини, які є підставою для анулювання реєстрації особи як платника податку на додану вартість згідно із статтею
184 розділу V
Кодексу.
Тому сільськогосподарське підприємство, яке не зареєстроване як платник податку на додану вартість може бути зареєстровано суб'єктом спеціального режиму оподаткування при дотриманні вимог статті
181 або статті
182 розділу V
Кодексу.
Вимоги до
Заяви та її розгляд.
Звертаємо увагу, що у разі, якщо останній день строку подання
Заяви припадає на вихідний, святковий або неробочий день, останнім днем строку вважається наступний за вихідним, святковим або неробочим робочий день.
Дані
Заяви мають бути достовірними та відповідати відомостям Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - ЄДР). Якщо у
Заяві не зазначені обов'язкові реквізити, надані недостовірні або неповні дані (крім розділу 15 такої
Заяви) , її не скріплено печаткою заявника, не підписано заявником (для фізичних осіб), відповідальною особою заявника (для юридичних осіб) чи особою, яка має документально підтверджене повноваження щодо підпису Заяви від особи, яка реєструється як платник податку на додану вартість, то відповідно до пункту 10 розділу III
Положення протягом 10 робочих днів від дня отримання Заяви податковий орган звертається до особи з письмовою пропозицією надати нову Заяву (із зазначенням підстав неприйняття попередньої).
При цьому, відповідно до пункту 11 розділу III
Положення податковий орган відмовляє у реєстрації особи як платника податку на додану вартість, якщо за результатами розгляду
Заяви та/або поданих документів встановлено, що особа не здійснює постачання товарів/послуг або не відповідає вимогам, визначеним статтею
180, пунктом 181.1 статті
181, пунктом 182.1 статті
182 та пунктом 183.7 статті
183 розділу V
Кодексу (пункт 5 розділу I, пункти 3, 4, підпункт 5.1 пункту 5 розділу III
Положення) , або якщо існують обставини, які є підставою для анулювання реєстрації платника податку на додану вартість згідно із статтею
184 розділу V
Кодексу (пункт 1 розділу V
Положення) .
................Перейти до повного тексту