1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
Р І Ш Е Н Н Я
31.08.2004 N 370
Про схвалення Методичних рекомендацій Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо створення та розвитку незалежних інформаційних та рейтингових агентств, що спеціалізуються на наданні інформаційних послуг на фондовому ринку України
На виконання Указу Президента України від 26 березня 2001 р. N 198 "Про додаткові заходи щодо розвитку фондового ринку України" та згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2001 р. N 1046 "Про затвердження Заходів щодо реалізації Основних напрямів розвитку фондового ринку на 2001-2005 роки" з метою посилення конкурентоспроможності фондового ринку,
Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку
ВИРІШИЛА:
1. Схвалити Методичні рекомендації Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо створення та розвитку незалежних інформаційних та рейтингових агентств, що спеціалізуються на наданні інформаційних послуг на фондовому ринку України (додаються).
2. Т.в.о. Виконавчого секретаря В. Прядку забезпечити публікацію рішення відповідно до чинного законодавства.
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на т.в.о. Виконавчого секретаря В. Прядка.
Голова Комісії А.Балюк
Протокол засідання Комісії
від 31 серпня 2004р. N 29
СХВАЛЕНО
Рішення Державної комісії з
цінних паперів та фондового
ринку
від 31.08.2004 N 370
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо створення та діяльності незалежних інформаційних та рейтингових агентств, що спеціалізуються на наданні інформаційних послуг на фондовому ринку України
ЗМІСТ
1. Передмова 3
2. Загальні положення 3
3. Загальні принципи діяльності інформаційних та
рейтингових агентств 7
4. Рекомендації щодо створення та діяльності
інформаційних агентств 8
5. Рекомендації щодо створення та діяльності
рейтингових агентств 9
6. Рейтингова шкала 9
7. Процедури присвоєння рейтингу 10
8. Шкали кредитних рейтингів 11
9. Рейтинг і оцінка рівня корпоративного управління 12
10. Критерії рейтингу корпоративного управління 13
12. Література 15
1. Передмова
Ці Методичні рекомендації підготовлені з врахуванням досвіду діяльності вітчизняних та зарубіжних інформаційних та рейтингових агентств, з метою:
- сприяння формуванню прозорого фондового ринку для прийняття виважених інвестиційних рішень та інтеграції України у світовий фондовий ринок шляхом надання періодичних та достовірних рейтингових оцінок учасникам та регуляторам ринку;
- захист інвестора від недоброякісної та неправдивої інформації;
- розбудови системи національного рейтингування.
Створення та розвиток незалежних інформаційних та рейтингових агентств, що спеціалізуються на наданні інформаційних послуг на фондовому ринку, забезпечить оптимальне розподілення кредитних ризиків та диференціацію відсоткових ставок у залежності від зобов'язань.
Подальший розвиток незалежних інформаційних та рейтингових агентств забезпечить:
- формування довіри до вітчизняних емітентів, покращення інвестиційної привабливості українських підприємств та країни в цілому;
- зниження ризиків та підвищення ліквідності на фондовому ринку України;
- дієвість моніторингу та контролю корпоративних дій акціонерних товариств;
- підвищення ефективності та покращення інформаційного забезпечення при прийнятті інвестиційних рішень;
- підвищення надійності та можливість передбачати наслідки фінансових операцій за рахунок наявності незалежної кваліфікованої думки третьої особи;
- збільшення обсягів кредитних операцій та покращення їх якості за рахунок зменшення витрат на збирання та обробку інформації;
- збільшення можливостей позичальників для залучення ресурсів та підвищення їх доступності.
2. Загальні положення
Ці Методичні рекомендації були розроблені на виконання Концепції створення системи рейтингової оцінки регіонів, галузей національної економіки, суб'єктів господарювання, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 1 квітня 2004 р. N 208-р.
Інформаційними агентствами, що спеціалізуються на наданні інформаційних послуг на фондовому ринку, можуть бути суб'єкти інформаційної діяльності, що діють з метою надання інформаційних послуг на фондовому ринку, зареєстровані, як юридичні особи,
Інформаційні агентства у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України "Про інформаційні агентства", "Про інформацію", "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні", "Про телебачення і радіомовлення", "Про державну таємницю", іншими законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, міжнародними договорами України в галузі інформації.
Свобода діяльності інформаційних агентств гарантується Конституцією України та чинним законодавством.
Забороняється цензура інформації, поширюваної інформаційними агентствами.
Інформаційні агентства у своїх матеріалах не розголошують дані, що становлять державну таємницю або іншу інформацію, яка охороняється законодавством.
Інформаційні агентства згідно з чинним законодавством України поширюють свою продукцію державною мовою, а також, на власний розсуд чи за бажанням замовника, іншими мовами, дотримуючись загальновизнаних етично-моральних норм слововживання.
Проведені інформаційним або рейтинговим агентством дослідження, в першу чергу, служать інтересам користувачів інформації.
Інформаційні та рейтингові агентства зберігають конфіденційність інформації, повідомленої клієнтами, якщо клієнтом було визначено конфіденційність такої інформації.
Інформаційні та рейтингові агентства не можуть вибірково ознайомлювати одного чи кількох інвесторів зі своїми дослідженнями, рекомендаціями, зміною цих рекомендацій, якщо вони не будуть доведені до відома всіх зацікавлених осіб. Усі користувачі інформації мають рівні умови і можливості доступу до висновків інформаційних та рейтингових агентств.
Як правило, це не поширюється на дослідження, що мають конкретного замовника і не призначені для оприлюднення.
Інформаційні та рейтингові агентства не повинні свідомо розробляти і доводити до відома інших звіти, оцінки і рекомендації, що містять помилкові, неточні чи упереджені висновки.
Інформаційним та рейтинговим агентствам не рекомендується свідомо використовувати помилкові, що вводять в оману, або перебільшені твердження, або рекламу в прагненні забезпечити для себе можливість одержання вигоди.
Інформаційним та рейтинговим агентствам рекомендується утримуватись від заяв, в усній або письмовій формі, котрі невірно висвітлюють:
а) послуги, що агентство здатне надати клієнтам;
б) власну кваліфікацію, професійну підготовку, наявність спеціальних атестатів, ліцензій і дипломів;
в) аналітичну роботу, яка була виконана.
Інформаційні та рейтингові агентства повинні виконувати функції належним чином, об'єктивно і неупереджено.
Інформаційним та рейтинговим агентствам не рекомендується приймати замовлення, що включають наявність заздалегідь визначених думок та висновків.
Інформаційним та рейтинговим агентствам не рекомендується робити розбіжностей між фактами і висновками при поширенні інвестиційних рекомендацій. Інформаційні та рейтингові агентства не повинні вживати у своєму звіті емоційних або безпідставних тверджень, що не можуть бути підтверджені відповідними доказами. При рецензуванні звіту іншого інформаційного чи рейтингового агентства інформаційні чи рейтингові агентства надають відповідне неупереджене судження з обґрунтуванням своїх висновків на користь згоди чи незгоди з висновками запропонованого звіту.
Виходячи із зарубіжного досвіду, інформаційні та рейтингові агентства не дають, усно чи письмово, явно чи побічно, гарантій щодо повернення будь-якої інвестиції, а тільки повідомляють точну інформацію про умови інвестиції і зобов'язання емітента щодо даного фінансового інструмента.
Інформаційним та рейтинговим агентствам рекомендується утримуватися від будь-якої необдуманої рекомендації щодо ціни і аргументування можливих гіпотез, що випливають з її аналізу. Агентства уточнюють ті дані, що є фактичними і об'єктивними, вказавши джерела; те, що відноситься до гіпотез є трактуванням і особистими оцінками самого агентства. Результати дослідження повинні бути продуктом власних міркувань, а не базуватися на заявах емітентів чи користувачів інформації.
Інформаційні та рейтингові агентства оприлюднюють аналітичні та статистичні методи, якими вони користувалися при проведенні дослідження. Як правило, ці методи повинні бути визнані професійним співтовариством як адекватні для сучасного розуміння можливості рішення проблеми аналітичного та рейтингового дослідження.
Якщо інформаційні та рейтингові агентства використовують нові чи оригінальні методи, що не мають широкого поширення у професійному середовищі, вони вказують на це, розкриваючи сутність цих методів.
Інформаційні та рейтингові агентства у разі необхідності перевіряють інформацію, на базі якої здійснюються дослідження. Інформаційні та рейтингові агентства зазвичай не використовують інформацію, у вірогідності, актуальності та повноті якої вони сумніваються, або вказують на подібні сумніви.
Інформаційним та рейтинговим агентствам не рекомендується поширювати чи використовувати будь-які документи або інформацію, (підготовлені сторонньою особою, не посилаючись і не вказуючи автора чи видавця такого матеріалу.
Інформаційні та рейтингові агентства, володіючи закритою, комерційною, службовою або інсайдерскою інформацією (далі - інсайдерска інформація), не можуть нею торгувати та повідомляти її стороннім особам.
Інформаційні та рейтингові агентства визначаються щодо конфіденційності інформації та щодо того, чи може її розкриття вплинути на ринкову ціну того чи іншого фінансового активу.
Якщо інформаційні та рейтингові агентства отримують інсайдерску інформацію в результаті особливих чи конфіденційних відносин, вони не повідомляють її стороннім особам.
Якщо інформаційні та рейтингові агентства володіють інсайдерскою інформацією про перспективи чи стан якого-небудь емітента, фінансових інструментів, про перспективи якого-небудь фінансового інструмента, що котирується на біржі чи в позабіржових системах, вони не здійснюють чи не організовують на ринку безпосередньо або через посередників будь-які операції доти, поки ця інформація не стане відома іншим.
Якщо результати діяльності інформаційних та рейтингових агентств не містять інсайдерскої інформації та/або інформаційні та рейтингові агентства не використовували при підготовці звіту ніякої інсайдерскої інформації при формуванні власної думки, ця інформація не розглядається як інсайдерска інформація навіть у разі, якщо поширення цієї інформації може вплинути на ринкову вартість певного фінансового активу.
Працівники інформаційних та рейтингових агентств повинні мати необхідну кваліфікацію, уміння та досвід для здійснення діяльності. Вони повинні мати вищу профільну освіту, а при відсутності такої, бути здатними продемонструвати уміння працювати за напрямком, в якому вони збираються здійснювати діяльність. Вони повинні знати, розуміти і правильно використовувати ті визнані методи та способи, що необхідні для проведення якісного фінансового й інвестиційного аналізу.
Інформаційні та рейтингові агентства дотримуються діючого законодавства, нормативних актів органів державної влади, а також норм міжнародного права.
Інформаційні та рейтингові агентства самостійно піклуються про свій професійний рівень, підтримуючи і поліпшуючи його відповідно до національних та міжнародних стандартів у цій сфері.
Визначаючи доречність і придатність кожної інвестиції, інформаційні та рейтингові агентства враховують усі фактори, що мають до цього відношення. Вони поновлюють інформацію про інвестиційний досвід таким чином, щоб мати можливість скорегувати свої інвестиційні рекомендації відповідно до обставин, що змінилися.
Письмова аналітична інформація складається українською мовою, за винятком випадків, коли інформація не носить публічного характеру і поширюється винятково для іноземних клієнтів. У випадку публікації за кордоном для необмеженого кола користувачів ці звіти повинні бути доступні українською мовою без додаткових умов.
Як правило, інформаційні та рейтингові агентства ведуть архів усіх своїх публічних висловлювань, інтерв'ю, звітів, рекомендацій.
Інформаційні та рейтингові агентства розкривають безпосередньо в аналітичному звіті:
- найменування інформаційного або рейтингового агентства;
- інформацію про авторів даного звіту, а саме:
- місце їх основної роботи;
- відомості про кваліфікацію і досвід аналітичної роботи;
- джерела інформації, використаної при складанні рейтингів;
- час (дату) написання інформації;
- дата, на яку інформація, використана для визначення рейтингу, була актуальною.
Бажано поширювати інформацію, рекомендації та зміну думки про об'єкти дослідження якомога раніше, щоб дозволити якомога більшій кількості зацікавлених інвесторів ознайомитись з новинами і діяти відповідним чином.
Інформаційні та рейтингові агентства можуть поширювати інформацію, рекомендації і зміну думки про об'єкти дослідження в друкованих засобах масової інформації або за допомогою мережі Інтернет.
Міжнародна діяльність інформаційних агентств України і співробітництво у цій сфері здійснюються на основі міжнародних договорів, ратифікованих Україною, Закону України "Про інформацію" та інших актів законодавства України.
Представництва іноземних інформаційних агентств здійснюють свою діяльність в Україні відповідно до чинного законодавства України.
Іноземні інформаційні агентства розповсюджують свою продукцію в Україні також відповідно до чинного законодавства України, якщо інший порядок не передбачається міжнародними договорами.
Міжнародними договорами, ратифікованими Україною може передбачатися інший порядок розповсюдження інформації іноземних інформаційних агентств.
Усі конфлікти між інформаційними чи рейтинговими агентствами та споживачами їх продукції вирішуються у судовому порядку.
3. Загальні принципи діяльності інформаційних та рейтингових агентств
Діяльність інформаційних та рейтингових агентств повинна відповідати принципам, викладеним у їхніх статутах та внутрішніх документах, а також процедурам, викладеним у діючому вітчизняному та міжнародному законодавстві.
Інформаційні та рейтингові агентства підтримують високий стандарт професійної етики та здійснюють власну діяльність таким чином, щоб не нанести шкоди учасникам, інвесторам та регуляторам ринку.
Інформаційні та рейтингові агентства сприяють підвищенню та підтримці громадської довіри до інформаційних та рейтингових агентств.
Виходячи з досвіду роботи зарубіжних інформаційних та рейтингових агентств, рекомендується дотримуватись наступних базових принципів:
- чесність;
- справедливість;
- незалежність;
- об'єктивність та неупередженість;
- відповідальність;
- конфіденційність;
- сумлінність;
- легальність і неухильне дотримання закону;
- пріоритетність інтересів інвесторів;
- повага до колег по професійній діяльності;
- прагнення до постійної підтримки, удосконалення своєї професійної компетентності, підвищення свого професійного рівня.
Інформаційні та рейтингові агентства при виконанні своєї професійної діяльності дотримуються наступних морально-етичних правил:
- не здійснювати дій в інтересах певних осіб, що могли б поставити під сумнів незалежність і неупередженість діяльності інформаційних та рейтингових агентств;
- дотримуватись конфіденційності отриманої первинної інформації;
- виявляти ретельність і старанність, проводячи дослідження і надаючи висновки;
- мати обґрунтовану основу для висновків, рекомендацій чи дій, підкріплених відповідними дослідженнями;
- вести відповідні записи, для підкріплення обґрунтованості та послідовності своїх рекомендацій і дій;
- докладати необхідних зусиль, щоб уникати будь-яких недостовірних джерел при поширенні власних висновків;
- виявляти розважливість щодо врахування чи не врахування факторів, що стосуються оприлюднених висновків;
- постійно підвищувати свій професійний рівень, компетентність, вивчати чинне законодавство.
4. Рекомендації щодо створення та діяльності інформаційних агентств
Діяльність інформаційних агентств - це збирання, обробка, зберігання, підготовка інформації до поширення, випуск та розповсюдження інформаційної продукції.
Випуск та розповсюдження інформаційними агентствами власної продукції з метою отримання прибутку є підприємницькою діяльністю у цій сфері і здійснюється відповідно до законодавства України.
Інформаційне агентство може виступати як засновник (співзасновник) інших інформаційних агентств, бути автором або власником інформації, видавцем (виробником) інформаційної продукції, розповсюджувачем і споживачем інформаційної продукції.
Юридична особа набуває статусу інформаційного агентства з дати її державної реєстрації у порядку, встановленому чинним законодавством України.

................
Перейти до повного тексту