- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
Р І Ш Е Н Н Я
( Рішення скасовано на підставі Рішення Державної комісії
з цінних паперів та фондового ринку
N 302 від 30.07.2003 )
Протокол засідання Комісії
від 17 жовтня 1997 р. N 22
Про затвердження Правил проведення перевірок та ревізій емітентів, осіб, що здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, фондових бірж та саморегулівних організацій на дотримання вимог законодавства про цінні папери
( Рішення втратило чинність в частині організації та проведення
перевірок осіб, що здійснюють професійну діяльність на ринку
цінних паперів, та фондових бірж згідно з Рішенням Державної
комісії з цінних паперів та фондового ринку
N 162 від 17.04.2003 )
З метою забезпечення організації проведення перевірок та ревізій емітентів, осіб, що здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, фондових бірж та саморегулівних організацій на дотримання вимог законодавства про цінні папери, встановлення єдиного порядку здійснення цієї діяльності, Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Правила проведення перевірок та ревізій емітентів, осіб, що здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, фондових бірж та саморегулівних організацій на дотримання вимог законодавства про цінні папери (додається).
2. Контрольно-правовому управлінню (М.Бурмака) надавати роз'яснення працівникам Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку та її територіальних органів з питань застосування цих Правил.
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на Члена Комісії Ромашко О.Ю.
Голова Комісії | О.Мозговий |
Затверджено
рішенням Державної комісії з
цінних паперів та фондового
ринку від 17 жовтня 1997 р.
N 37
Правила проведення перевірок та ревізій емітентів, осіб, що здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, фондових бірж та саморегулівних організацій на дотримання вимог законодавства про цінні папери
1. Загальні положення
1.1. Ці Правила визначають порядок проведення перевірок та ревізій фінансово-господарської діяльності (далі - перевірок) емітентів, осіб, що здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, фондових бірж та саморегулівних організацій (далі- учасників фондового ринку) на дотримання вимог законодавства про цінні папери працівниками центрального апарату Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - Комісії) та її територіальних органів відповідно до Закону України
"Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" та інших нормативно-правових актів.
1.2. Перевірки проводяться з метою контролю за діяльністю емітентів щодо виконання ними умов випуску цінних паперів, з'ясування того, чи дотримуються учасники фондового ринку вимог законодавства, що регулює їх діяльність, встановлення відповідності діяльності професійних учасників фондового ринку умовам виданих дозволів (ліцензій) та для забезпечення захисту інвесторів на фондовому ринку.
Конкретні завдання перевірки визначаються у кожному окремому випадку.
1.3. Проведення перевірок на дотримання учасниками фондового ринку вимог законодавства про цінні папери здійснюється згідно з цими Правилами та іншими нормативними актами Комісії.
Під час проведення перевірок встановлюється відповідність діяльності учасника фондового ринку тим нормам законодавства, які чинні на момент здійснення цієї діяльності.
1.4. Працівники Комісії та її територіальних органів в межах повноважень мають право проводити перевірку дотримання учасником фондового ринку вимог законодавства про цінні папери, вживаючи для цього всі передбачені законодавством заходи.
1.5. До перевірок можуть залучатися за погодженням із відповідними центральними та місцевими органами державної виконавчої влади, органами місцевої влади та самоврядування, підприємствами і об'єднаннями їх спеціалісти, депутати місцевих рад (за їх згодою) (далі-спеціалісти інших органів).
Залучення до перевірок таких фахівців погоджується з Головою Комісії або Членом Комісії, який згідно з розподілом обов'язків відповідає за контрольно-ревізійну роботу.
1.6. Перевірка не повинна призводити до призупинення діяльності учасника фондового ринку, який перевіряється, крім випадків, передбачених чинним законодавством.
1.7. Перевірки дотримання вимог законодавства про цінні папери здійснюються однаково ретельно незалежно від учасника фондового ринку для всебічної, повної та об'єктивної оцінки їх діяльності.
Не допускається будь-яка упередженість або прихильність по відношенню до учасника фондового ринку, який перевіряється.
1.8. У разі виявлення порушень або недоліків у діяльності учасника фондового ринку, перевіряючий зобов'язаний встановити їх причини та наслідки і, по можливості, з'ясувати, хто несе відповідальність за них.
2. Види перевірок та підстави для їх проведення
2.1. Комісія та її територіальні органи проводять планові та позапланові перевірки.
2.2. Планова перевірка - це перевірка із заздалегідь встановленими терміном та періодичністю, яка проводиться по всім напрямкам або окремим питанням за весь або певний період діяльності з метою підтвердити відповідність діяльності учасника фондового ринку вимогам чинного законодавства. Про проведення планової перевірки учасник фондового ринку може бути попередньо повідомленим.
2.3. Планові перевірки здійснюються згідно з планами-графіками, які затверджуються Головою Комісії за поданням Контрольно-правового управління та погодженням із Членом Комісії, який згідно з розподілом обов'язків відповідає за контрольно-ревізійну роботу, з урахуванням пропозицій територіальних органів, управлінь та самостійних відділів Комісії, з метою забезпечення систематичного контролю за діяльністю учасників фондового ринку.
2.4. Позапланова перевірка - це перевірка без заздалегідь встановлених терміну та періодичності, яка проводиться в міру необхідності по всім напрямкам або окремим питанням за весь або певний період діяльності учасника фондового ринку.
2.5. Позапланові перевірки можуть проводитися з наступних причин:
- у разі звернень народних депутатів України, доручень Президента України та Уряду;
- у разі наявності скарг на діяльність учасника фондового ринку;
- за результатами аналізу наданої учасником фондового ринку відповідно до чинного законодавства періодичної звітності або іншої інформації, якщо є підстави сумніватися у їх достовірності;
- за результатами розгляду поданих документів для реєстрації випуску цінних паперів та інформації про їх випуск, отримання дозволу (ліцензії) на здійснення професійної діяльності на фондовому ринку, якщо є підстави сумніватися у їх достовірності;
- за зверненням прокуратури, органів внутрішніх справ України, Служби безпеки України та інших державних органів, які в межах повноважень відповідно до чинного законодавства здійснюють контроль за діяльністю учасників фондового ринку;
- у разі винесення уповноваженою особою Комісії постанови про повернення справи про правопорушення на ринку цінних паперів на додаткову перевірку;
- на письмове звернення саморегулівної організації;
- з метою контролю за виконанням рішень та розпоряджень Комісії;
- з інших причин, які вказують на наявність порушень у діяльності учасника фондового ринку.
3. Підготовка до проведення перевірок
3.1. Для проведення перевірки створюється контрольно-ревізійна група. Мінімальна кількість членів контрольно-ревізійної групи має становити 2 особи.
3.2. Склад контрольно-ревізійної групи у центральному апараті Комісії визначається Головою Комісії за поданням начальника Контрольно-правового управління та погодженням із Членом Комісії, який згідно з розподілом обов'язків відповідає за контрольно-ревізійну роботу. Якщо до складу контрольно-ревізійної групи входять працівники кількох управлінь та самостійних відділів Комісії, склад такої групи затверджується у встановленому порядку наказом Голови Комісії за погодженням із начальниками відповідних управлінь та самостійних відділів.
3.3. Склад контрольно-ревізійної групи у територіальному управлінні Комісії визначається начальником територіального управління.
3.4. Із складу контрольно-ревізійної групи призначається її керівник.
Керівник контрольно-ревізійної групи:
- самостійно приймає необхідні рішення щодо організації та послідовності проведення перевірки;
- складає план перевірки, розподіляє обов'язки щодо проведення перевірки між членами контрольно-ревізійної групи та встановлює терміни виконання завдань;
- несе відповідальність за своєчасне та у повному обсязі проведення перевірки, складення Акта перевірки та, у разі необхідності, підготовку пропозицій за наслідками перевірки.
3.5. Голова Комісії, члени Комісії та начальники територіальних управлінь Комісії мають право проводити перевірки без письмового доручення за службовим посвідченням.
Працівники Комісії мають право проводити перевірки на підставі службового посвідчення та письмового доручення встановленої форми (додаток N 1), які надаються працівникам центрального апарату Комісії Головою або членами Комісії, працівникам територіального управління Комісії - начальником територіального управління Комісії. Працівники центрального апарату Комісії та працівники територіальних управлінь Комісії за письмовими дорученнями, Голова Комісії, члени Комісії, начальники територіальних управлінь Комісії є уповноваженими особами Комісії відповідно до чинного законодавства.
3.6. Голова Комісії, член Комісії, начальник територіального управління Комісії, працівник Комісії або спеціаліст іншого органу не може брати участь у проведенні перевірки у випадку:
- якщо він є родичем посадової особи учасника фондового ринку, що перевіряється;
- якщо він особисто є власником цінних паперів (паїв, часток) учасника фондового ринку, що перевіряється.
Під родичами маються на увазі чоловік, дружина, діти, батьки, рідні брати і сестри.
3.7. При залученні до перевірок спеціалістів інших органів начальник Контрольно-правового управління або начальник територіального управління Комісії повинні довести до них вимогу п.3.6 цих Правил.
3.8. При наявності обставин, викладених у п.3.6 цих Правил, працівник Комісії або спеціаліст іншого органу зобов'язаний письмово повідомити про це начальника Контрольно-правового управління або начальника територіального управління Комісії, які повинні врахувати це при визначенні складу контрольно-ревізійної групи для проведення перевірки.
3.9. При виникненні однієї або декількох причин, перерахованих у п.2.5 цих Правил, безпосередньо у територіальному управлінні Комісії, за винятком звернень прокуратури, Служби безпеки України і спеціальних підрозділів органів внутрішніх справ України, які згідно з чинним законодавством мають право вимагати проведення перевірок або залучати спеціалістів до спільних перевірок з іншими державними органами, начальник територіального управління звертається до Комісії з викладенням обставин та пропозицією надати доручення на проведення позапланової перевірки.
3.10. Доручення територіальному управлінню на проведення позапланової перевірки надається за встановленою формою (додаток N 2) Головою Комісії за погодженням із Членом Комісії, який згідно з розподілом обов'язків відповідає за контрольно-ревізійну роботу, за поданням Контрольно-правового управління.
3.11. При надходженні до територіальних управлінь Комісії звернень прокуратури, Служби безпеки України і спеціальних підрозділів органів внутрішніх справ України, які згідно з чинним законодавством мають право вимагати проведення перевірок або залучати спеціалістів до спільних перевірок з іншими державними органами, територіальні управління проводять такі позапланові перевірки без отримання доручення Комісії, але з обов'язковим повідомленням Контрольно-правовому управлінню про такі звернення та початок перевірки.
За результатами таких перевірок територіальне управління у тижневий термін надає до Контрольно-правового управління Комісії копію Акта перевірки.
3.12. При виникненні однієї або декількох причин, перерахованих в п.2.5 цих Правил, безпосередньо у центральному апараті Комісії Контрольно-правовим управлінням за погодженням з Членом Комісії, який згідно з розподілом обов'язків відповідає за контрольно-ревізійну роботу, готуються та вносяться на розгляд Голови Комісії пропозиції щодо надання доручення на проведення позапланової перевірки відповідному територіальному управлінню або проведення позапланової перевірки працівниками центрального апарату Комісії.
3.13. Письмові доручення на здійснення планових або позапланових перевірок працівниками центрального апарату Комісії видаються Головою або членами Комісії за поданням Контрольно-правового управління.
Письмові доручення на здійснення планових або позапланових перевірок працівниками територіального управління Комісії видаються начальником територіального управління на підставі затвердженого Головою Комісії плана-графіка перевірок, або одержаного доручення Голови Комісії, або звернень прокуратури, Служби безпеки України і спеціальних підрозділів органів внутрішніх справ України, які згідно з чинним законодавством мають право вимагати проведення перевірок або залучати спеціалістів до спільних перевірок з іншими державними органами.
3.14. Облік виданих письмових доручень ведеться Контрольно-правовим управлінням або територіальними управліннями Комісії за місцем видання доручень.
Після закінчення перевірки, письмові доручення повертаються до Контрольно-правового управління або територіальних управлінь Комісії і зберігаються разом з матеріалами перевірок.
3.15. Доручення на проведення перевірок надаються на терміни, які забезпечують своєчасне та якісне проведення перевірок, але не повинні перевищувати, як правило, 30 календарних днів.
3.16. У виключних випадках у зв'язку із особливістю діяльності учасника фондового ринку, що перевіряється, та великими обсягами робіт терміни перевірки можуть бути подовжені уповноваженою особою Комісії, яка надала доручення на перевірку, за обгрунтованою заявою керівника контрольно-ревізійної групи.
3.17. Перед проведенням перевірки контрольно-ревізійна група збирає загальну інформацію про діяльність учасника фондового ринку, що буде перевірятись.
Керівник контрольно-ревізійної групи може складати план проведення перевірки учасника фондового ринку та розподіляти обов'язки за напрямками перевірки між членами контрольно-ревізійної групи.
Управління та самостійні відділи Комісії зобов'язані надати контрольно-ревізійній групі інформацію про діяльність учасника фондового ринку, що буде перевірятись.
3.18. При необхідності Комісією у встановленому порядку за поданням керівника контрольно-ревізійної групи робляться запити до відповідних державних органів, підприємств, установ та організацій щодо надання документів та інформації, які стосуються діяльності учасника фондового ринку, що перевіряється. Державні органи, підприємства, установи та організації зобов'язані надати документи та інформацію про учасника фондового ринку з питань, віднесених до компетенції Комісії відповідно до Закону України
"Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні".
3.19. Правоохоронні органи можуть відмовити у наданні відповідної інформації про учасника фондового ринку, якщо її розголошення може зашкодити інтересам розслідування злочинів або здійснюваним у законному порядку оперативно-розшуковим заходам.
4. Порядок проведення перевірки
4.1. Голова Комісії, члени Комісії, начальники територіальних управлінь Комісії, працівники центрального апарату Комісії та її територіальних управлінь як уповноважені особи Комісії при проведенні перевірки мають право:
- безперешкодно входити до підприємства, в установи, організації за службовим посвідченням та мати доступ до документів і інших матеріалів, необхідних для проведення перевірки;
- вимагати для перевірки необхідні документи та іншу інформацію у зв'язку з реалізацією своїх повноважень.
4.2. Уповноважені особи Комісії під час проведення перевірок зобов'язані:
- дотримуватися вимог законодавства України та цих Правил;
- не допускати дій та вчинків, які можуть негативно вплинути на репутацію їх та Комісії;
- не розголошувати інформацію, отриману під час перевірки, без згоди учасника фондового ринку, діяльність якого перевіряється, за винятком випадків, передбачених законодавством.
4.3. Перед початком перевірки керівник контрольно-ревізійної групи пред'являє керівнику учасника фондового ринку, що перевіряється, або посадовій особі, яка його заміщає, письмове доручення на перевірку, представляє всіх членів групи, повідомляє про їх повноваження згідно зі статтею
8 Закону України
"Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", знайомить з причинами перевірки, обговорює та вирішує інші організаційні питання проведення перевірки.
Повноваження посадових осіб учасника фондового ринку, що перевіряється, повинні бути підтверджені відповідними документами.
4.4. Керівник учасника фондового ринку, що перевіряється, або посадова особа, яка його заміщає, попереджується, що у разі недопуску уповноважених осіб Комісії до проведення перевірки відповідно до чинного законодавства, застосування до них насильства, уповноважені особи Комісії звернуться до органів внутрішніх справ із проханням негайно вжити заходів щодо забезпечення проведення перевірки у примусовому порядку.
4.5. У разі недопуску уповноважених осіб Комісії до проведення перевірки, застосування до них насильства, уповноважені особи Комісії повинні звернутися до органів внутрішніх справ із проханням негайно вжити заходів щодо забезпечення проведення перевірки у примусовому порядку.
4.6. Перевірка проводиться у робочі дні та під час роботи учасника фондового ринку, що перевіряється, відповідно до законодавства України про працю.
За погодженням із керівником учасника фондового ринку або посадовою особою, яка його заміщає, перевірка може проводитись у неробочі дні або час.
У разі, якщо робочі дні учасника фондового ринку, що перевіряється, не співпадають з робочими днями, встановленими рішенням Уряду України, керівник учасника фондового ринку або посадова особа, яка його заміщає, повинні забезпечити проведення перевірки у робочі дні, встановлені рішенням Уряду України.
4.7. Керівник учасника фондового ринку, що перевіряється, або посадова особа, яка його заміщає, повинні забезпечити контрольно-ревізійній групі належні умови для проведення перевірки, надати місце для роботи, можливість користуватися зв'язком, розмножувальною технікою, іншими послугами технічного характеру.
4.8. Посадові особи учасника фондового ринку, що перевіряється, мають право отримувати від членів контрольно-ревізійної групи вичерпну інформацію про вимоги та порядок проведення перевірки, про права та обов'язки уповноважених осіб Комісії та посадових осіб учасника фондового ринку, що перевіряється, відповідно до чинного законодавства.
4.9. При необхідності контрольно-ревізійна група складає перелік необхідних для проведення перевірки документів та матеріалів для надання їх контрольно-ревізійній групі керівником учасника фондового ринку або посадовою особою, яка його заміщає.
4.10. Під час проведення перевірки контрольно-ревізійна група детально вивчає, аналізує та оцінює всі доступні документи, які стосуються фінансово-господарської діяльності учасника фондового ринку.
Особлива увага при перевірці звертається на проблеми та недоліки у діяльності учасника фондового ринку, які можуть призвести до невиконання ним своїх зобов'язань перед державою, інвесторами або іншими учасниками фондового ринку.
4.11. Контрольно-ревізійна група має право вимагати надання учасником фондового ринку, що перевіряється, копій, виписок, витягів із відповідних документів, завірених підписом керівника учасника фондового ринку або особи, яка його заміщає, та скріплених круглою печаткою цього учасника фондового ринку, для приєднання їх до матеріалів перевірки.
Копії, виписки, витяги із бухгалтерських документів, крім того, завіряються підписом головного бухгалтера учасника фондового ринку або особи, яка його заміщає.
4.12. Під час проведення перевірки члени контрольно-ревізійної групи мають право задавати посадовим особам учасника фондового ринку, що перевіряється, питання, які стосуються діяльності цього учасника, а також вимагати пояснень від них у письмовій формі.
................Перейти до повного тексту