1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО
РИНКУ
РІШЕННЯ
14.08.2012 № 1138
Про схвалення проекту Концепції проекту Закону України "Про систему рейтингування"
Відповідно до частини четвертої статті 6, частини першої статті 9 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" , Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку
ВИРІШИЛА:
1. Схвалити проект Концепції проекту Закону України "Про систему рейтингування" (далі - Проект).
2. Відділу зовнішніх та внутрішніх комунікацій (Ю. Жулій) забезпечити опублікування Проекту в офіційному друкованому виданні Комісії.
3. Управлінню інформаційних технологій (А. Заїка) забезпечити оприлюднення цього рішення на офіційному веб-сайті Комісії.
4. Департаменту корпоративного управління та корпоративних фінансів (Р. Яковченко):
опрацювати й узагальнити зауваження і пропозиції до Проекту, отримані протягом місяця з дня його опублікування;
за результатами опрацювання зауважень і пропозицій винести Проект на розгляд відповідних Комітетів Комісії.
5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на члена Комісії О. Тарасенка.
Голова Комісії Д. Тевелєв
СХВАЛЕНО
Рішення Національної комісії
з цінних паперів
та фондового ринку
14.08.2012 № 1138
КОНЦЕПЦІЯ
проекту Закону України "Про систему рейтингування"
1. Мета прийняття проекту акта.
В Україні протягом останніх років сформувався ринок з надання послуг по визначенню та оновленню кредитних рейтингів, які полягають у визначенні кредитоспроможності суб'єкта в цілому або відносно його певного боргового зобов'язання.
Рейтингування застосовується для полегшення зусиль інвесторів, необхідних для здійснення аналізу діяльності емітентів, у цінні папери яких вони інвестують. Наявність кредитного рейтингу певного емітента чи цінних паперів має забезпечити інвесторів об'єктивною професійною оцінкою кредитоспроможності, що є важливим під час прийняття рішення про інвестування, дозволяє інвестору оцінити ризики інвестування без вкладення додаткових ресурсів для такої оцінки.
В свою чергу, встановлення вимог до використання кредитних рейтингів під час інвестування фінансових ресурсів, сприяє забезпеченню надійності фінансових установ та мінімізацію ризиків на фондовому ринку.
На законодавчому рівні, з метою захисту прав інвесторів визначено вимоги до інституційних інвесторів, які акумулюють грошові кошти широкого кола інвесторів, інвестувати кошти в якісні активи. Якість (надійність та безризиковість) активів, законодавець запропонував визначати в тому числі шляхом обов'язковості купувати тільки ті інструменти, які мають рейтингову оцінку уповноваженого рейтингового агентства на рівні не нижчому за встановлений профільним регулятором.
На сьогодні послуги з визначення та оновлення кредитних рейтингів мають право надавати уповноважені Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку національні або визнані Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку міжнародні рейтингові агентства.
За даними Державного реєстру уповноважених рейтингових агентств на сьогодні до нього включено 6 рейтингових агентств. Також, рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 198 від 22 лютого 2006 року до переліку рейтингових агентств, що мають право визначати рейтингові оцінки емітентів та цінних паперів на фондовому ринку України, були включені 3 міжнародні рейтингові агентства.
При цьому довіра до рейтингових агентств є не досить високою; не всі агентства встигли заробити відповідну репутацію, відсутні належні механізми щодо запобігання негативного впливу конфлікту інтересів на якість та об'єктивність рейтингових оцінок (емітент платить за рейтингування, відповідно, не виключений його вплив на рівень рейтингової оцінки).
Рейтингування в Україні проводять переважно з причини обов'язковості його проведення. Інвестори за своєю ініціативою не часто вдаються до допомоги рейтингових агентств.
Відсутність детального законодавчого регулювання відносин, що виникають у зв'язку з наданням послуг з визначення та оновлення кредитних рейтингів, негативно впливає на інвестиційний клімат в Україні та отримання об'єктивної інформації про учасників фондового ринку.
Отже, підхід щодо регулювання відносин у сфері рейтингування має бути змінений, з урахуванням міжнародної практики, у тому числі законодавства Європейського Союзу.
Так, у грудні 2004 року Міжнародною організацією комісій з цінних паперів (IOSCO), постійним членом якої є також Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, був прийнятий Кодекс засад діяльності рейтингових агентств, яким встановлені загальні принципи діяльності рейтингових агентств.
16 вересня 2009 року Європейським Парламентом та Радою Європи було прийнято Регламент Європейського Союзу № 1060/2009 стосовно кредитно-рейтингових агентств, згідно з яким посилено вимоги до рейтингових агентств. У преамбулі вказаного Регламенту визнано, що кредитно-рейтингові агентства не змогли, по-перше, оперативно відобразити у своїх кредитних рейтингах погіршення ринкових умов, а по-друге, вчасно переглянути кредитні рейтинги після поглиблення ринкової кризи. Найбільш прийнятний шлях виправлення цих помилок полягає у здійсненні заходів спрямованих на вирішення питань, пов'язаних з конфліктом інтересів, якістю кредитних рейтингів, прозорістю і внутрішнім управлінням кредитно-рейтингових агентств та наглядом за їх діяльністю.
При цьому Базельським комітетом з банківського регулювання за результатом аналізу ситуації на ринку, що склалась у 2007 - 2009 роках, було зроблено висновок про те, що альтернативи кредитним рейтингам з метою незалежної оцінки кредитоспроможності на сьогодні не існує, а тому подальше удосконалення регулювання фінансових ринків повинно здійснюватися з урахуванням необхідності посилення вимог до рейтингових агентств.
Робоча група Міжнародної асоціації юристів (International Bar Association) у 2010 році також прийшла до висновку про необхідність посилення контролю за діяльністю рейтингових агентств та про те, що діяльність рейтингових агентств має бути врегульована.
З огляду на зазначене, метою прийняття проекту Закону України "Про систему рейтингування" (далі - Проект) є посилення вимог до діяльності рейтингових агентств на фондовому ринку та, як наслідок, забезпечення учасників фондового ринку об'єктивною професійною інформацією про реальну кредитоспроможність позичальників та емітентів цінних паперів.
2. Основні проблеми, які пропонується вирішити.
У Проекті пропонується вирішити питання, пов'язані із наданням послуг з визначення та оновлення кредитних рейтингів та із діяльністю на фондовому ринку рейтингових агентств, зокрема, щодо:
- підвищення довіри до рейтингових оцінок;
- створення системи контролю якості рейтингових оцінок, що присвоюються рейтинговими агентствами;
- підвищення вимог до діяльності рейтингових агентств;
- забезпечення професійного та об'єктивного визначення рейтингових оцінок;
- забезпечення регулярного оновлення рейтингових оцінок;
- забезпечення вільного доступу інвесторів до інформації про рейтингові агентства та рейтингові оцінки;
- забезпечення належного контролю за діяльністю рейтингових агентств;
- встановлення відповідальності за порушення законодавства про діяльність рейтингових агентств, зокрема, встановлення відповідальності рейтингового агентства та його посадових осіб за присвоєння рейтингової оцінки, що призвела до збитків інвестора (дефолт, банкрутство тощо), а також за порушення кваліфікаційних вимог, встановлених до відповідних працівників рейтингового агентства;
- збереження для інституційних інвесторів необхідності використання в інвестиційній діяльності рейтингових оцінок.

................
Перейти до повного тексту