1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО
РИНКУ
РІШЕННЯ
07.06.2012 № 795
Про схвалення Концепції консолідованого нагляду за діяльністю учасників небанківських фінансових груп
Відповідно до пункту 1 статті 7 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" та з метою забезпечити регулювання питань функціонування небанківських фінансових груп Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку
ВИРІШИЛА:
1. Схвалити Концепцію консолідованого нагляду за діяльністю учасників небанківських фінансових груп (додається).
2. Розробити план заходів з формування консолідованого нагляду за діяльністю учасників небанківських фінансових груп.
3. Управлінню інформаційних технологій (Заїка А.Л.) забезпечити оприлюднення цього рішення на офіційному веб-сайті Комісії.
4. Відділу зовнішніх та внутрішніх комунікацій (Жулій Ю.О.) забезпечити опублікування цього рішення.
5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на члена Комісії К. Кривенка.
Голова Комісії Д. Тевелєв
Протокол засідання Комісії
від 7 червня 2012 р. № 26
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Національної комісії
з цінних паперів та фондового ринку
07.06.2012 № 795
КОНЦЕПЦІЯ
консолідованого нагляду за діяльністю учасників небанківських фінансових груп
I. Загальні положення
Дана Концепція консолідованого нагляду за діяльністю учасників небанківських фінансових групи розроблена виходячи з потреби створення належних умов для діяльності небанківських фінансових груп на території України в межах Конституції України та законів України, визначає загальну стратегію і пріоритетні напрями державної політики щодо забезпечення функціонування ефективної системи консолідованого та субконсолідованого нагляду, передбачає здійснення цілісної системи заходів з максимальним врахуванням реалій діяльності учасників ринку цінних паперів, необхідності мінімізації системних ризиків діяльності на фондовому ринку.
Розроблена Концепція має забезпечити мету регулювання питань функціонування небанківських фінансових груп та мінімізації ризиків діяльності як окремих учасників небанківських фінансових груп, так і ризиків самих груп.
Нагляд на консолідованій основі - це нагляд за фінансовими групами з метою забезпечення стабільності фінансової системи та обмеження ризиків, на які наражається фінансова установа внаслідок участі у фінансовій групі, шляхом регулювання, моніторингу та контролю ризиків фінансової групи.
Система забезпечення нагляду на консолідованій основі може характеризуватися наступними складовими:
отримання відомостей про склад фінансової групи, правовий статус та фінансовий стан учасників;
отримання безпосередньо через уповноважену особу фінансової групи чи від учасників фінансової групи фінансової звітності;
аналіз структури фінансової групи, її учасників, системи управління всередині групи, системи управління ризиками в діяльності її учасників;
встановлення додаткових пруденційних нормативів, обов'язкових до виконання як фінансовою групою в цілому так і окремими її учасниками;
проведення планових та позапланових перевірок діяльності учасників небанківської фінансової групи;
отримання в установленому порядку та строки, фінансової звітності учасників небанківської фінансової групи та/або консолідованої фінансової звітності;
отримання інших відомостей та документів, відповідно до повноважень органу державної влади, необхідні для виконання органом державної влади покладених на нього функцій;
застосування до небанківської фінансової групи та її членів санкції, в порядку передбаченому законодавством України, за порушення встановлених обмежень.
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку здійснює нагляд на консолідованій основі за небанківськими фінансовими групами, переважна діяльність у яких здійснюється фінансовими установами, нагляд за якими здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку.
Діяльність у небанківській фінансовій групі вважається переважною, якщо середньоарифметичне значення активів за останні чотири звітних квартали фінансових установ, нагляд за якими здійснює відповідно Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, становить 50 і більше відсотків сукупного розміру середньоарифметичних значень активів усіх небанківських фінансових установ, що входять до цієї групи, за цей період.
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку з метою здійснення нагляду на консолідованій основі має право визначати в межах фінансової групи підгрупи, що складаються принаймні з двох фінансових установ, які здійснюють діяльність на фондовому ринку, та здійснювати за ними нагляд на субконсолідованій основі.
Склад небанківської фінансової групи або її підгруп передбачає існування як мінімум двох фінансових установ, які мають спільного контролера (крім банку).
Фінансова група, її підгрупи, учасники груп зобов'язані дотримуватися вимог, установлених державними органами, що здійснюють регулювання ринків фінансових послуг.
Інші терміни, які вживаються у цій Концепції, застосовуються у значенні законів України та нормативно-правових актів Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
II. Мета Концепції та основні напрямки розвитку законодавства
Метою даної концепції є встановлення основних методів та заходів, які мають використовуватись Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, небанківськими фінансовими групами та їх відповідальними особами для цілей мінімізації ризиків діяльності учасників фінансового сектору економіки України.
Основні напрямки розвитку законодавства для функціонування системи консолідованого нагляду мають полягати у розробці вимог до небанківських фінансових груп та їх членів в частині:
1) удосконалення систем корпоративного управління;
2) запровадження ефективної системи управління ризиками;
3) встановлення ефективної системи внутрішнього контролю;
4) встановлення та адаптації облікових процедур, інформаційних систем, необхідних для забезпечення виконання вимог нагляду на консолідованій основі;
5) визначення порядку складання та подання консолідованої та субконсолідованої звітності, інформації про діяльність небанківських фінансових груп;
6) встановлення вимог щодо достатності регулятивного капіталу, економічних нормативів, лімітів та обмежень щодо певних видів діяльності, у тому числі щодо діяльності на території інших держав.
III. Принципи та методи консолідованого нагляду
Принципами консолідованого нагляду визначаються основоположні системи та закономірності аналізу діяльності небанківської фінансової групи, які забезпечують реалізацію мети консолідованого нагляду.
До основних принципів консолідованого нагляду можна віднести:
- проведення аналізу операцій між учасниками небанківської фінансової групи з огляду на надання переваги економічному сенсу таких операцій над формою їх юридичного оформлення;
- аналіз консолідованої фінансової звітності та встановлення ефективних методів мінімізації ризиків діяльності небанківської фінансової групи здійснюється уповноваженою небанківською фінансовою групою особою;
- консолідований нагляд НКЦПФР за діяльністю небанківських фінансових груп ґрунтується на аналізі поданої уповноваженою особою небанківської фінансової групи, консолідованої звітності та економічних нормативів, визначених та розрахованих на основі інформації про операції учасників групи в межах відповідної групи, операції учасників групи з компаніями, які є учасниками інших небанківських фінансових груп, а також на основі звітності та економічних нормативів, які подаються безпосередньо учасниками групи як емітентами та професійними учасниками фондового ринку;
- наявність та ефективне застосування уповноваженою особою групи заходів мінімізації негативного впливу неплатоспроможності учасників небанківської фінансової групи на діяльність інших учасників групи.
Консолідована звітність небанківської фінансової групи подається уповноваженою особою до відповідного профільного структурного підрозділу НКЦПФР на регулярній основі з урахуванням виду професійної діяльності на фондовому ринку, яку здійснює така особа небанківської фінансової групи, що здійснює у такій групі переважну діяльність.
Основними методиками, які можуть бути застосовані для запровадження системи консолідованого нагляду вважати:
1. Порівняльний аналіз загальної суми капіталу небанківської фінансової групи із сумою розмірів обов'язкових законодавчих вимог до мінімальних капіталів кожного із учасників групи на підставі наявної інформації за результатами подання такої інформації про діяльність небанківської фінансової групи у консолідованому вигляді.
Аналіз здійснюється на підставі групування сум капіталів учасників групи за секторами економіки, видами професійної діяльності.
Консолідований баланс фінансової групи також має включати статті позабалансової звітності кожного із учасників групи.
Різниця обсягів капіталів групи із сумами законодавчих вимог до капіталів її учасників є підставою для подальшого виявлення причин виникнення розбіжностей, підстав та можливих наслідків, в тому числі й ризиків діяльності групи та окремих її членів.
2. Порівняльний аналіз загальної суми капіталу небанківської фінансової групи із сумою розмірів обов'язкових законодавчих вимог до мінімальних капіталів кожного із учасників групи на підстав наявної інформації за результатами подання такої інформації про діяльність небанківської фінансової групи у неконсолідованому вигляді.
Аналіз здійснюється на підставі наявної інформації, поданої до НКЦПФР кожним окремим учасником небанківської фінансової групи шляхом групування сум капіталів учасників групи за секторами економіки, видами професійної діяльності.
Даний підхід передбачає необхідність опрацювання інформації стосовно обсягів руху капіталів від материнської компанії до дочірніх, асоційованих компаній та у зворотному напрямку.
Різниця обсягів капіталів групи із сумами законодавчих вимог до капіталів її учасників є підставою для подальшого виявлення причин виникнення розбіжностей, підстав та можливих наслідків, в тому числі й ризиків діяльності групи та окремих її членів.
3. Визначення учасників небанківської фінансової групи, операції та угоди яких призвели до виникнення негативних наслідків та змін, зокрема, у сумарному регуляторному капіталі небанківської фінансової групи, підвищення рівнів ризику у діяльності як окремих учасників небанківської фінансової групи, так і самої групи.

................
Перейти до повного тексту