- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО
РИНКУ
РІШЕННЯ
Щодо діяльності Консультаційно-експертної ради Комісії у 2011 році
Відповідно до Плану роботи Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку на 2012 рік, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 21 лютого 2012 р. № 331, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку
ВИРІШИЛА:
1. Звіт про діяльність Консультаційно-експертної ради Комісії у 2011 році взяти до відома (додаток № 1).
2. Начальнику відділу зовнішніх та внутрішніх комунікацій (Жулій Ю.О.) опублікувати Звіт про діяльність Консультаційно-експертної ради Комісії у 2011 році відповідно до чинного законодавства.
3. Управлінню інформаційних технологій (Заїка А.Л.) забезпечити оприлюднення Звіту про діяльність Консультаційно-експертної ради Комісії у 2011 році на офіційному веб-сайті НКЦПФР.
4. Контроль за виконанням цього рішення залишаю за собою.
Голова Комісії |
Д. Тевелєв |
Протокол засідання Комісії від 22 травня 2012 р. № 24 |
Додаток № 1
ЗВІТ
про діяльність Консультаційно-експертної ради Комісії у 2011 році
Розділ 1. Організація діяльності Консультаційно-експертної ради
1.1 Рішення Комісії
Консультаційно-експертна рада Комісії (далі - КЕР) здійснювала свою роботу згідно з рішенням Комісії від 10.09.2002 р.
№ 248 , від 29.10.2002 р.
№ 340 , від 01.12.2004 р. № 502, від 18.04.2006 р.
№ 292 , якими були затверджені
Положення про КЕР та
склад КЕР .
Головою КЕР призначено члена Комісії Бурмака М. О., секретарем КЕР - Харламова П. П.
1.2 Порядок роботи КЕР
Порядок роботи КЕР, її органів та посадових осіб визначається
Положенням про Консультаційно-експертну раду Комісії , із внесеними змінами, затвердженого рішенням Комісії від 10.09.2002 р. № 248.
Склад КЕР затверджено рішенням Комісії від 29.10.2002 р. № 340. Зміни у складі Ради затверджувались рішеннями Комісії від 29.09.2004 р. № 422, від 13.10.2004 р. № 449, від 01.12.2004 р. № 502, від 18.04.2006 р.
№ 292 , 13.11.2007 р. № 2140, від 02.06.2010 р.
№ 724 .
Порядок скликання і проведення засідань КЕР, роботи її секцій та інші організаційні засади діяльності встановлює Регламент КЕР, затверджений рішенням Ради від 18.12.2002 р.
1.3 Структура КЕР
У складі КЕР працюють такі секції:
- правового забезпечення розвитку фондового ринку;
- розвитку інфраструктури фондового ринку;
- розвитку корпоративного управління;
- інституціональних інвесторів.
Радою регулярно утворюються також робочі та експертні групи з опрацювання документів за окремими напрямами.
Розділ 2. Діяльність Консультаційно-експертної ради Комісії
2.1 Кількість проведених засідань
У 2011 році було проведено сім засідань КЕР.
2.2 Перелік документів, опрацьованих на засіданнях КЕР
У 2011 році члени КЕР опрацювали ряд проектів законодавчих актів:
- Проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення вимог до емітентів цінних паперів";
- Про схвалення проекту рішення Комісії "Про затвердження Порядку здійснення емісії та реєстрації випуску акцій акціонерних товариств, які створюються шляхом злиття, поділу, виділу чи перетворення або до яких здійснюється приєднання";
- Про схвалення проекту рішення Комісії "Про затвердження Порядку здійснення консолідації та дроблення акцій акціонерного товариства";
- Про схвалення проекту рішення Комісії "Про затвердження Порядку формування та використання спеціального фонду для виплати дивідендів за привілейованими акціями";
- Щодо проблем законодавчого врегулювання виходу цінних паперів українських емітентів за межі України;
- Щодо проблем законодавчого врегулювання розміщення та обігу цінних паперів українських емітентів за межами України;
- Щодо проекту ЗУ "Про валютне регулювання та валютний контроль в Україні";
- Щодо Положення про здійснення діяльності торговця цінними паперами при укладанні договорів з використанням грошових коштів та/або цінних паперів, наданих торговцем у позику клієнту;
- Щодо Положення про здійснення діяльності торговця цінними паперами при маржинальній торгівлі;
- Щодо пропозицій, стосовно внесення системних змін до діючого Положення про функціонування фондових бірж (питання вдосконалення механізмів лістингу, попередження цінової нестабільності, протидії маніпулюванню, перспективні питання консолідації системи бірж України тощо);
- Щодо проекту Закону України "Про валютне регулювання та валютний контроль в Україні";
- Щодо пропозицій, стосовно внесення системних змін до діючого
Положення про функціонування фондових бірж (питання вдосконалення механізмів лістингу, попередження цінової нестабільності, протидії маніпулюванню, перспективні питання консолідації системи бірж України тощо).
- Щодо засад організації роботи КЕР у 2012 році.
2.3 Викладення обговорень на засіданнях КЕР
Робота КЕР у 2011 році велась за двома основними напрямами. Це, зокрема, розгляд поточних проблем фондового ринку й експертування проектів відповідних нормативно-правових документів, а також опрацювання концептуальних стратегічних напрямків розвитку. При цьому, найбільш актуальними темами на сьогодні залишається вдосконалення корпоративного законодавства та законодавства про інфраструктуру ринку цінних паперів.
На першому засіданні 2011 року, було розглянуто законопроект "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення вимог до емітентів цінних паперів". Основною причиною розробки є необхідність визначення на рівні закону поняття фіктивності цінних паперів та її ознак.
Мета документа - боротьба з обігом на ринку технічних фінансових інструментів та їх використанням у цілях маніпулювання, що несе значні ризики для професійних учасників фондового ринку, інвесторів й регулятора.
Згідно з ним цінні папери та похідні (деривативи) є фіктивними, якщо вони відповідають щонайменше шести з 24 ознак фіктивності, які визначаються у документі, та обіг яких зупинено за рішенням Комісії.
Зокрема, до цих ознак належать такі: обсяг додаткового випуску акцій становить більше 15 млн. грн.; умови розміщення цінних паперів передбачають їх оплату не грошовими коштами; випуск акцій здійснюється внаслідок реорганізації, в результаті якої створюється акціонерне товариство; засновником товариства є особа (особи), яка (які) є засновником іншого АТ (для товариств, що створюються); наявність фізичних осіб в числі учасників товариства (емітента) та/або наявність в числі учасників товариства (емітента) нерезидентів, зареєстрованих у країнах, що віднесені до переліку офшорних зон та інші.
У ході обговорення законопроекту члени КЕР зазначили на необхідності більш чіткого формулювання визначення та ознак фіктивності цінних паперів. При цьому потрібно визначити момент, починаючи з якого цінні папери стають фіктивними. Також доцільно окреслити ознаки фіктивності емітента й механізми захисту інвесторів, які вклали кошти у фіктивні цінні папери.
Одним з альтернативних варіантів розв'язання даного питання, на думку членів Ради, може бути внесення норм щодо фіктивності цінних паперів до статті
36 Закону
"Про цінні папери та фондовий ринок" , яка присвячена недобросовісній емісії цінних паперів.
За результатами обговорення було вирішено, що дане питання потребує додаткового аналізу та опрацювання й члени КЕР мають надати свої пропозиції щодо концептуальних підходів до вирішення цієї проблеми.
Рада також розглянула проекти рішень Комісії "Про затвердження Порядку здійснення емісії та реєстрації випуску акцій акціонерних товариств, які створюються шляхом злиття, поділу, виділу чи перетворення або до яких здійснюється приєднання", "Про затвердження Порядку здійснення консолідації та дроблення акцій акціонерного товариства", "Про затвердження Порядку формування та використання спеціального фонду для виплати дивідендів за привілейованими акціями", прийняті регулятором у першому читанні.
Експерти зазначили, що ці документи мають узгоджуватися із Законом "Про внесення змін до Закону України "Про акціонерні товариства" (щодо вдосконалення механізму діяльності акціонерних товариств), нещодавно прийнятим Верховною Радою. При цьому КЕР в цілому з певними зауваженнями підтримала другий та третій документи та створила робочу групу з доопрацювання першого проекту рішення.
Останнім часом проблема маніпулювання на фондовому ринку набула особливої актуальності й турбує багатьох учасників ринку. При цьому FATF вимагає від України запровадити на рівні закону кримінальну відповідальність за маніпулювання з цінними паперами.
В багатьох країнах світу законодавство визначає критерії маніпулювання та відповідальність за такі дії. Згідно із Законом
"Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" маніпулювання цінами під час здійснення операцій з цінними паперами - це неправомірний вплив посадової особи учасника фондового ринку на ринкову вартість цінних паперів на організаційно оформленому фондовому ринку в інтересах такого учасника або третіх осіб, у результаті чого придбання або продаж цих цінних паперів відбувається за іншими цінами, ніж ті, які існували б за відсутності такого неправомірного впливу.
Закон також визначає, розмір фінансових санкцій, які має застосовувати Комісія до юридичних осіб за маніпулювання цінами під час здійснення операцій з цінними паперами.
Вже більше року Комісія працює над розробкою проекту Порядку запобігання маніпулюванню цінами під час здійснення операцій з цінними паперами на фондовій біржі.
Документ визначає дії, які належать до маніпулювання, а саме такі: надання емітентом фондовій біржі, на якій здійснюється обіг його цінних паперів, недостовірної інформації щодо своєї діяльності емітента та його цінних паперів; поширення учасником біржових торгів недостовірної інформації щодо діяльності емітента та його цінних паперів; подання заявок на купівлю та/або продаж певного виду цінних паперів в останні 60 хвилин торговельної сесії за цінами, що більш ніж на 20 % відрізняються від останньої поточної ціни цінних паперів, з метою неправомірного впливу на ціну закриття торговельної сесії (неправомірне фіксування ціни закриття торговельної сесії); укладання біржових угод з купівлі-продажу цінних паперів між учасниками біржових торгів з подальшою відмовою від їх виконання тощо.
Згідно із документом фондова біржа самостійно встановлює кількісні показники обмежень щодо укладення біржових угод між учасниками торгів. Правила фондової біржі можуть містити додаткові обмеження, спрямовані на запобігання маніпулюванню. При цьому передбачається, що остаточне рішення щодо санкцій за маніпулювання прийматиме Комісія на підставі інформації фондової біржі.
................Перейти до повного тексту