1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 24 грудня 2013 року № 447
Про деякі питання організації роботи Свалявської районної виборчої комісії Закарпатської області
До Центральної виборчої комісії 23 грудня 2013 року надійшло звернення голови Свалявської районної ради Закарпатської області (далі – Свалявська районна рада) Гартавела І.Й. від 17 грудня 2013 року № 628/01.1-08 з проханням скасувати постанову Свалявської районної виборчої комісії Закарпатської області від 13 грудня 2013 року № 5 "Про реєстрацію депутатом Свалявської районної ради Рипковича Миколи Миколайовича", яке заявник обґрунтовує тим, що така постанова прийнята з грубим порушенням статей 37 - 45 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
Також до Центральної виборчої комісії надійшла вказана постанова та листи голови Свалявської районної ради Гартавела І.Й. від 23 грудня 2013 року за № 011-08/138 та депутата цієї ради Грабар Е.В. від 23 грудня 2013 року.
Розглянувши зазначені документи, Центральна виборча комісія встановила.
Згідно з частиною четвертою статті 141 Конституції України статус голів, депутатів і виконавчих органів ради та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації, ліквідації визначаються законом.
Порядок та вичерпний перелік підстав дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради встановлено статтею 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
Відповідно до частини першої статті 81 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (далі – Закон) у разі, коли депутат, який обирався в багатомандатному виборчому окрузі, достроково припинив повноваження або його повноваження достроково припинені на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням територіальної виборчої комісії обраним депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у виборчому списку місцевої організації партії.
Постановою Свалявської районної виборчої комісії Закарпатської області (далі – Свалявська районна виборча комісія) від 13 грудня 2013 року № 5 визнано обраним та зареєстровано наступного за черговістю кандидата у депутати у виборчому списку Свалявської районної організації Партії регіонів Рипковича Миколу Миколайовича відповідно до статті 81 Закону.
Підставою для прийняття Свалявською районною виборчою комісією вказаної постанови стало подання Свалявської районної організації Партії регіонів про дострокове припинення повноважень депутата Свалявської районної ради VI скликання Грабар Едіти Василівни, обраної за виборчим списком цієї партії.
Водночас пункт 2 частини першої статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", яким передбачено право відкликання депутата політичною партією (виборчим блоком політичних партій), за виборчим списком відповідної місцевої організації якої його було обрано депутатом місцевої ради, у разі невходження депутата місцевої ради (крім депутата сільської, селищної ради), обраного за виборчим списком відповідної місцевої організації політичної партії (виборчих блоків політичних партій) у багатомандатному виборчому окрузі, межі якого збігаються з межами відповідної ради, до складу депутатської фракції відповідної місцевої організації політичної партії (виборчого блоку політичних партій) або його виходу зі складу такої депутатської фракції внаслідок подання депутатом особистої заяви про вихід з депутатської фракції, або переходу депутата в іншу депутатську фракцію, або з інших підстав, встановлених вищим керівним органом політичної партії (виборчого блоку політичних партій), за виборчим списком відповідної місцевої організації якої він був обраний депутатом місцевої ради, виключено згідно із Законом України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" від 10 липня 2010 року № 2487-VI.
Крім того, як вбачається зі звернення голови Свалявської районної ради Гартавела І.Й. Свалявською районною виборчою комісією при прийнятті постанови від 13 грудня 2013 року № 5 порушено вимоги статей 37-45 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", що регламентують підстави та порядок відкликання депутата місцевої ради.
За змістом частини першої статті 5 вказаного Закону повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі, зокрема, його відкликання виборцями у встановленому Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" порядку.
Порядок відкликання депутата місцевої ради передбачений розділом V цього Закону і включає відповідні етапи.
Так, згідно з частиною першою статті 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" право вносити пропозиції про відкликання депутата місцевої ради до територіальної виборчої комісії належить відповідній місцевій раді, а також зборам виборців та зборам (конференціям) об’єднань громадян, їхніх місцевих осередків, які відповідно до Закону мають право висувати кандидатів у депутати і знаходяться на території відповідного виборчого округу.
За змістом статей 39, 40 вказаного Закону територіальна виборча комісія у п’ятиденний строк з моменту одержання протоколу зборів виборців, зборів (конференцій) об’єднань громадян, їхніх місцевих осередків з пропозицією про відкликання депутата місцевої ради розглядає це питання на своєму засіданні і приймає рішення про відмову в прийомі відповідного протоколу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради або про прийняття вказаного протоколу та видачу підписних листів керівнику ініціативної групи по збиранню підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради.
Статтями 4145 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" визначено, що територіальна виборча комісія призначає голосування пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, здійснює підготовку і проведення голосування цієї пропозиції та встановлює результати такого голосування.
Таким чином, моменту припинення повноважень депутата місцевої ради передує визначена цим Законом обов’язкова процедура.
Водночас Центральна виборча комісія відзначає, що положення статей 38, 42, 46 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" пов’язують право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради та порядок проведення зборів виборців, зборів (конференцій) об’єднань громадян чи їхніх місцевих осередків, на яких приймається рішення про внесення такої пропозицій, а також порядок підготовки і проведення голосування пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, утворення дільниць для голосування та дільничних комісій, складення списків виборців для голосування, а також оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій та їх членів з окремими положеннями Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" від 14 січня 1998 року № 14/98-ВР. Указаний Закон втратив чинність відповідно до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" від 6 квітня 2004 року № 1667-IV, який у свою чергу втратив чинність відповідно до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" від 10 липня 2010 року № 2487-VI.
Отже, встановлена Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" процедура відкликання депутата місцевої ради передбачає застосування норм закону, який втратив чинність.
При цьому чинний Закон, яким визначено основні засади, організацію і порядок проведення місцевих виборів, не передбачає можливості застосування встановлених ним виборчих процедур під час підготовки і проведення голосування пропозиції про відкликання депутата місцевої ради.

................
Перейти до повного тексту