- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 5 березня 2013 року № 46
Про деякі питання організації роботи Самарівської сільської виборчої комісії Ратнівського району Волинської області
До Центральної виборчої комісії 19 лютого 2013 року надійшло звернення Самарівського сільського голови Штика М.В. стосовно дострокового припинення повноважень депутатів Самарівської сільської ради Ратнівського району Волинської області (далі - Самарівська сільська рада) та призначення проміжних виборів до зазначеної ради Самарівською сільською виборчою комісією Ратнівського району Волинської області (далі - Самарівська сільська виборча комісія).
На запит Центральної виборчої комісії 25 та 27 лютого 2013 року надійшли документи проведеного голосування пропозиції про відкликання депутатів Самарівської сільської ради, зокрема копії таких постанов Самарівської сільської виборчої комісії: від 5 квітня 2012 року № 1 щодо прийняття протоколу зборів виборців виборчого округу № 5, від 9 квітня 2012 року № 2 щодо прийняття протоколів зборів виборців виборчих округів № 2, 6, 12, 14, від 9 квітня 2012 року № 3 щодо результатів збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради виборчого округу № 5, від 11 квітня 2012 року № 4 щодо прийняття протоколу зборів виборців виборчого округу № 15, від 13 квітня 2012 року № 5 щодо результатів збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради виборчих округів № 2, 6, 12, 14, від 14 квітня 2012 року № 6 щодо результатів збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради виборчого округу № 15, від 22 квітня 2012 року № 7 щодо призначення у відповідних виборчих округах голосування пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради, від 26 квітня 2012 року № 8 щодо утворення виборчих дільниць для голосування пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради, від 26 квітня 2012 року № 9 щодо утворення дільничних виборчих комісій для голосування пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради, від 30 квітня 2012 року № 10 щодо затвердження кошторису на проведення голосування пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради, від 10 січня 2013 року № 11 щодо скасування постанови № 7 від 22 квітня 2012 року про призначення у відповідних виборчих округах голосування пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради, від 10 січня 2013 року № 12 щодо призначення дня голосування у відповідних виборчих округах пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради, від 14 січня 2013 року № 13 щодо утворення виборчих дільниць для голосування пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради, від 14 січня 2013 року № 14 щодо утворення дільничних виборчих комісій для голосування пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради, від 14 січня 2013 року № 15 щодо затвердження тексту і форми бюлетеня і форми протоколів про результати голосування пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради, від 25 січня 2013 року № 16 та № 17 щодо затвердження нового складу дільничних виборчих комісії для голосування пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради, від 30 січня 2013 року № 18 щодо припинення повноважень депутатів Самарівської сільської ради Ратнівського району Волинської області та від 8 лютого 2013 року № 1 щодо призначення на 7 квітня 2013 року проміжних виборів депутатів Самарівської сільської ради в одномандатних виборчих округах № 2, 5, 6, 12, 14, 15 у зв’язку із достроковим припиненням повноважень депутатів.
Частиною першою статті
16 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" передбачено, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з проведених нею перевірок, засобів масової інформації чи з інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому законом порядку.
Центральна виборча комісія здійснює, зокрема, контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (частина друга статті
1 зазначеного
Закону).
Розглянувши наявні в Центральній виборчій комісії документи, Комісія встановила.
Так, згідно з частиною першою статті
38 вказаного
Закону право вносити пропозиції про відкликання депутата місцевої ради до територіальної виборчої комісії належить відповідній місцевій раді, а також зборам виборців та зборам (конференціям) об’єднань громадян, їхніх місцевих осередків, які відповідно до Закону України
"Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" мають право висувати кандидатів у депутати і знаходяться на території відповідного виборчого округу.
Таким чином, Законом України
"Про статус депутатів місцевих рад" передбачено право внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради відповідній місцевій раді та суб’єктам висування кандидатів у депутати місцевих рад, що знаходяться на території відповідного виборчого округу.
Територіальна виборча комісія у п’ятиденний строк з моменту одержання протоколу зборів виборців, зборів (конференцій) об’єднань громадян, їхніх місцевих осередків з пропозицією про відкликання депутата місцевої ради розглядає це питання на своєму засіданні і приймає відповідне рішення (частина перша статті
39 зазначеного
Закону).
Відповідно до частини другої статті
39 вказаного
Закону в разі порушення порядку внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради територіальна комісія може відмовити в прийнятті протоколу зборів виборців.
Водночас Самарівською сільською виборчою комісією при розгляді питання щодо прийняття протоколів "зборів виборців одномандатних виборчих округів № 2, 5, 6, 12, 14, 15" стосовно внесення пропозиції про відкликання депутатів Самарівської сільської ради Касянчука О.Т., Михайлевич Л.В., Косенка М.М., Гусак Г.М., Штика В.П., Сидорука В.В. не враховано, що пропозицію про відкликання вказаних депутатів місцевої ради внесено неналежним суб’єктом, що є порушенням порядку внесення такої пропозиції.
Таким чином, постанови Самарівської сільської виборчої комісії від 5 квітня 2012 року № 1, від 9 квітня 2012 року № 2 та від 11 квітня 2012 року № 4 щодо прийняття протоколів зборів виборців відповідних виборчих округів є неправомірними та підлягають скасуванню.
Крім того, Центральна виборча комісія вважає за необхідне зазначити, що положення статей
38,
42,
46 Закону України
"Про статус депутатів місцевих рад" пов’язують порядок проведення зборів виборців, зборів (конференцій) об’єднань громадян чи їхніх місцевих осередків, підготовки і проведення голосування пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, утворення дільниць для голосування та дільничних комісій, складання списків виборців для голосування, а також оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій та їх членів з окремими положеннями Закону України
"Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" від 14 січня 1998 року № 14/98-ВР. Указаний Закон втратив чинність згідно із Законом України
"Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" від 6 квітня 2004 року № 1667-IV, який у свою чергу втратив чинність відповідно до Закону України
"Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" від 10 липня 2010 року № 2487-VI.
Таким чином, норми інституту відкликання депутата місцевої ради потребують узгодження як між собою, так і з нормами виборчого законодавства України. Центральна виборча комісія вважає за необхідне звернути увагу Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування на викладену проблему.
Згідно з частиною третьою статті
19 Закону територіальні виборчі комісії зобов’язані діяти відповідно до
Конституції України, цього та інших законів України.
Частиною третьою статті
20 Закону встановлено, що територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Повноваження сільської виборчої комісії визначено статтею
25 Закону.
Враховуючи викладене, Самарівська сільська виборча комісія при організації підготовки і проведення голосування пропозиції про відкликання депутатів Самарівської сільської ради діяла поза межами повноважень, визначених законами України.
Отже, постанови Самарівської сільської виборчої комісії, прийняті щодо організації підготовки і проведення голосування пропозиції про відкликання депутатів Самарівської сільської ради, що надійшли до Центральної виборчої комісії, є незаконними.
Крім того, Самарівською сільською виборчою комісією 30 січня 2013 року прийнято постанову № 18, якою припинено повноваження депутатів Самарівської сільської ради Касянчука О.Т., Михайлевич Л.В., Косенка М.М., Гусак Г.М., Штика В.П., Сидорука В.В., обраних в одномандатних виборчих округах відповідно № 2, 5, 6, 12, 14, 15.
Частиною четвертою статті
141 Конституції України встановлено, що статус голів, депутатів і виконавчих органів ради та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації, ліквідації визначаються законом.
Згідно з частиною другою статті
4 Закону України
"Про статус депутатів місцевих рад" повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.
Порядок та підстави дострокового припинення повноважень депутатів місцевих рад встановлено статтею
5 вказаного
Закону.
Разом з тим,
Конституцією України та законами України територіальна виборча комісія не наділена повноваженнями приймати рішення щодо припинення повноважень депутатів відповідної місцевої ради.
Таким чином, постанова Самарівської сільської виборчої комісії від 30 січня 2013 року № 18 є такою, що суперечить законодавству України та прийнята з перевищенням повноважень територіальної виборчої комісії.
................Перейти до повного тексту